بازدید 25760
پیمانه اقتصادی؛

از «اصلی‌ترین علل کاهش ارزش جهانی دلار» تا «ظهور ترکیه جدید برای سفر خارجی ایرانی‌ها»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار هفتگی شاخص کل بورس تهران، اصلی‌ترین علل کاهش ارزش جهانی دلار، جمعه پر فراز و نشیب برای قیمت نفت، افزایش قیمت طلا با اظهارات «رئیس فدرال رزرو»، علت واردات عدس به کشور، واردات آب معدنی فرانسوی با مجوز قانونی، احتمال کاهش بهره به کمتر از ۱۵ درصد و مسأله ساز شدن نقص فنی هوندا در آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 15 July 2017
از «دلیل چینی‌ها برای محدود کردن روابط خود با بانک‌های ایرانی» تا «ظهور ترکیه جدید برای سفر خارجی ایرانی‌ها»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار هفتگی شاخص کل بورس تهران، اصلی‌ترین علل کاهش ارزش جهانی دلار، جمعه پر فراز و نشیب برای قیمت نفت، افزایش  قیمت طلا با اظهارات «رئیس فدرال رزرو»، علت واردات عدس به کشور، واردات آب معدنی فرانسوی با مجوز قانونی، احتمال کاهش بهره به کمتر از ۱۵ درصد و مسأله ساز شدن نقص فنی هوندا در آمریکا را در بر دارد.


هفته سبز حافظ با کاهش شتاب صعود شاخص آرام گرفت

با رشد 19 واحدی شاخص کل در جریان معاملات روز چهارشنبه، ششمین روز کاری متوالی مثبت بورس تهران ثبت شد؛ هر چند به دلیل ضعف جریان نقدینگی موجود برای ادامه رونقی پرشتاب در معاملات سهام، شاهد کاسته شدن از شتاب رشد شاخص کل بودیم. مهم‌ترین‌ دلیل کمبود نقدینگی در بورس تهران، به موضوع توقف نمادها باز‌می‌گردد. بر همین اساس، به نظر می‌رسد تا زمان بازگشایی این نمادها و همچنین ورود نقدینگی به معاملات، بورس تهران نتواند تغییر محسوسی را تجربه کند. /گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ

از «اصلی‌ترین علل کاهش ارزش جهانی دلار» تا «ظهور ترکیه جدید برای سفر خارجی ایرانی‌ها»

اصلی‌ترین علل کاهش ارزش جهانی دلار

پس از سخنرانی جنت یلن رئیس‌کل فدرال رزرو آمریکا در برابر نمایندگان کنگره این کشور ارزش دلار به کمترین میزان از ماه سپتامبر سال گذشته تا کنون رسید. اصلی‌ترین علل کاهش ارزش دلار سیاست‌های ناپایدار و غیر مطمئن بانک مرکزی فدرال این کشور به شمار می‌رود،. چرا که با توجه به تغییر سیاست‌های اقتصادی کاخ سفید بانک مرکزی فدرال آمریکا در مدیریت بازارهای مالی آمریکا با قدرت قدم برنمی‌دارد. یکی دیگر از مشکلاتی که ارزش دلار را تحت تأثیر خود قرار داده است نبود اطلاعات کافی نسبت به جزئیات سیاست‌های اقتصادی محرک دولت ترامپ است که به تشدید نگرانی کارگزاران و سرمایه‌گذاران انجامیده است. در حال حاضر دلار در شرایط مطلوبی قرار ندارد. این در حالی است که یلن در سخنرانی خود در کنگره آمریکا چشم‌انداز مثبتی را نسبت به آینده دلار ترسیم کرد اما بازار جنجال نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر بستن بودجه این کشور همچنان داغ است و چشم‌انداز نامطمئن و غیرقابل پیش‌بینی را نسبت به روند اجرای سیاست‌های اقتصادی در آمریکا ایجاد کرده است. به نقل از فارس، یلن در سخنرانی خود اعلام کرد: بانک مرکزی فدرال آمریکا مطمئن نیست که نرخ تورم به رقم دو درصدی از پیش تعیین شده دست یابد چرا که تورم در آمریکا تا حدودی کاهش یافته و سیاست‌های بانک مرکزی این کشور برای افزایش آن را خنثی کرده است و به همین دلیل نگرانی نسبت به کاهش رشد اقتصادی امریکا همچنان وجود دارد. یلن در سخنان خود ادامه داد: قطعیتی درباره اینکه تورم چگونه به سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا و در چه زمانی عکس‌العمل نشان می‌دهد وجود ندارد. پیش‌بینی‌های بانک مرکزی فدرال آمریکا نشان می‌دهد علیرغم افزایش‌ها برای تورم و تحریک اقتصادی این کشور تورم روندی کاهشی را در آمریکا می‌پیماید و پیش‌بینی می‌شود رقم آن به 1.4 درصد کاهش یابد.

جمعه پر فراز و نشیب برای قیمت نفت

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. در لحظه انتشار خبر، در حالی شاهد افزایش قیمت نفت و نزدیک شدن آن به بشکه ای ۴۹ دلار هستیم که نشانه های رشد تقاضا برای این محصول در تقابل با عرضه بیش از حد نفت و نگرانی ها درباره رشد اقتصادی قرار گرفته است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز پنج شنبه، ۴۸ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۹۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۵۸ دلار صورت گرفت. هر دو شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به طور طبیعی در حال رشد هفتگی خود هستند، اما با این حال نشانه هایی از تقابل میان عرضه و تقاضا موجب شده که این دو شاخص در روز جمعه با فراز و نشیب بسیاری روبه رو شود. اُل هانسن، رئیس استراتژیک کالاهای بانک ساکسو در این رابطه گفت است: ”روز جمعه پر فراز و نشیبی در بازار نفت بوده است.” در ابتدای روز جمعه قیمت نفت به دلیل گزارشی از کاهش صادرات نفت نیجریه افزایش یافت، اما پس از این که آمارها نشان دادند که خرده فروشی نفت خام ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئن به طور غیرمنتظرهای کاهش یافته است و امکان دارد میزان تقاضای بزرگترین مصرف کننده نفت کاهش یابد، قیمت نفت شروع به کاهش کرد.

اوپک خواستار «ترمیم ضابطه مند» تولید نفت ایران، لیبی و نیجریه است

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفت، این سازمان خواهان «ترمیم ضابطه مند» تولید نفت ایران، لیبی و نیجریه است و بر اساس توافق کاهش تولید دارای هدف گذاری تولید انعطاف پذیری است تا خود را بیشتر با تولید نفت این سه کشور تطبیق دهد. بارکیندو گفت، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه نوامبر زمانی که در توافق کاهش تولید محدوده تولید 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز را تعیین کرد، انتظار احیای تولید نفت این سه کشور را داشت. در همین حال، امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه گفت، کشورش از محدود شدن تولید نفت این کشور حمایت خواهد کرد. بارکیندو افزود: «ما تمایل داریم شاهد یک ترمیم ضابطه مند باشیم که اختلال چندانی در روند برقراری توازن مجدد در بازار ایجاد نکند. این یک روند بسیار ظریف است که به دلیل تغییر در عوامل بنیادین، بیش از حد انتظار طولانی شده است.» وی افزود، اوپک با تعیین یک سقف تولید مشخص، «مقرراتی را برای افزایش مورد انتظار تولید نفت» کشورهای ایران، لیبی و نیجریه تعیین کرده است. لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید مستثنی شده اند، در حالی که ایران اجازه یافته تا تولید خود را به میزان 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد. /بلومبرگ

چرا چینی‌ها روابط خود با بانک‌های ایرانی را محدود کرده‌اند؟

حسین قضاوی معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا چینی‌ها روابط خود با بانک‌های ایرانی را محدود کرده‌اند و حتی پول حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را به ایران بازنمی‌گردانند، گفت: در چین ظاهرا یک بخشنامه به بانک‌ها داده شده که در آن گفته شده که به مقررات مبارزه با پولشویی توجه کنند. قضاوی ادامه داد: گروه اقدام مالی (FATF) هر ساله در بیانیه‌ای کشورهای خاصی که ریسک بالا دارند را معرفی و در مورد آنها توصیه می کند که باید احراز هویت درباره آنها به صورت مضاعف انجام شود. وی افزود: یک گروه کشورهایی هستند که کره شمالی نیز در آن فهرست قرار می گیرد که باید در روابط بانکی اقدامات مقابله ای انجام شده و کشورها ترغیب می‌شوند که بانک‌ها با آنها مبادله نداشته باشند. قضاوی ادامه داد: اما در گروه دوم که نام ایران هم قرار دارد و به ناحق جزو کشورهای پرریسک قرار می‌گیرد، توصیه می‌شود که احراز هویت مضاعف صورت گیرد. وی افزود: همین امر موجب می‌شود که بانک‌های بزرگ خود را به دردسر نیندازند، زیرا باید حتی برای معاملات دست چندم هم منشاء پول و هم مقصد آن را بررسی کنند یا اینکه بررسی شود اگر بانکی آن را درخواست کرده، مربوط به کدام مشارکت است و آن مشتری قرار است پول را به چه مشتری دیگری بدهد. قضاوی با بیان اینکه پیگیری این امر برای بانک‌ها سخت بوده و آنها خود را وارد ریسک نمی‌کنند، اظهار داشت: این یک مانع برای برقراری روابط بانکی با ایران است؛ اما اکنون وضع از گذشته بهتر شده، اگرچه با شرایط نرمال و مطلوب فاصله داریم.

اظهارات «رئیس فدرال رزرو» قیمت طلا را افزایش داد

رئیس فدرال رزرو، جانت یلن، گفت احتمال اینکه نرخ بهره امسال باز هم افزایش پیدا کند کم است؛ این اظهارات باعث شد قیمت طلا افزایش یابد. به نقل از رویترز، جانت یلن، در شهادت‌نامه‌ای که برای ارائه به کنگره آماده شده بود، گفت که بانک مرکزی برای این که به نرخ تخمین‌های ناچیز کنونی از نرخ بهره خنثی بانک مرکزی برسد، نیازی نیست نرخ بهره را خیلی افزایش دهد. این بیانات باعث شد دلار و سود خزانه‌داری آمریکا کاهش یابد و این کمک کرد طلا از کمترین مقدار چهارماهه خود در روز دوشنبه بازگردد و خود را بالا بکشد. قیمت طلا شاخص اسپات‌گلد با 0.18 درصد افزایش به 1219.45 دلار برای هر اونس رسید. قیمت طلای این شاخص قبلا در روز دوشنبه به کمترین مقدار خود از اوایل آوریل تا کنون سقوط کرده بود و به 1204.45 دلار برای هر اونس رسیده بود. در معاملات روز جمعه بازارهای جهانی که آخرین روز معاملات هفتگی بازارها است، قیمت طلای آمریکا (شاخص یو.اس. گلد) برای تحویل در ماه آگوست به 1218 دلار برای هر اونس رسید. /مهر

علت واردات عدس به کشور چیست؟

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری اتاق تهران گفت: حجم واردات عدس به کشور در ماه های گذشته بر اساس نیاز و لزوم تنظیم بازار بوده است. کاوه زرگران افزود: در ماه های گذشته در ستاد تنظیم بازار مشکلات عرضه حبوبات اعلام و به سازمان تعاون روستایی توصیه شد تا در تأمین حبوبات مورد نیاز کشور تلاش کند. به گفته این مقام مسئول، در ماه های گذشته موجودی حبوبات بازار بسیار کم شد و نیاز بود تا به انجام واردات به تنظیم عرضه و تقاضا در بازار اقدام شود. وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم تا رسیدن محصولات کشورهای همسایه به بازار صبر و پس از آن به انجام واردات مبادرت شد. به گزارش ایرنا، بر پایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در فروردین امسال بیش از پنج هزار و 774 تن عدس به صورت خشک و غلاف کنده شده از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، کانادا و اسپانیا وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم عدس، نزدیک به 6 میلیون و 498 هزار و 533 دلار، ارز از کشور خارج شده که ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر 21 میلیارد و 70 میلیون و 756 هزار و 101 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

واردات آب معدنی فرانسوی با مجوز قانونی

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه در حال حاضر ممنوعیتی برای واردات آب معدنی به کشور وجود ندارد، اظهار داشت: در فهرستی که اخیراً از 114 قلم کالای خارجی مشابه تولید داخل برای ممنوعیت واردات این محصولات تهیه شد، نامی از آب معدنی و یا آشامیدنی برده نشده و ممنوعیتی در این زمینه لحاظ نمی‌شود. همچنین منعی برای واردات آشامیدنی‌ها و محصولات غذایی صورت نگرفته است. وی تصریح کرد: البته یکی از الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی، آزاد بودن واردات است و باید برای رقابت‌پذیری تمرین کنیم. فروهر با اشاره به حضور 4 شرکت بزرگ خارجی در عرصه بسته‌بندی آب آشامیدنی در ایران، گفت: اخیراً آب معدنی با 3 برند فرانسوی در کشور توزیع شده که بیشتر در 20 تا 30 سوپر مارکت‌ شمال تهران عرضه شده است؛ البته حجم این آب‌های وارداتی در حد کم و قابل صرف‌نظر کردن است. وی ادامه داد: قیمت نیم لیتر آب معدنی وارداتی حدود 30 هزار تومان است که مشتریان خاص این نوع آب‌ها در واقع برخی سفارتخانه‌ها و تعدادی افراد خاص جهت استفاده در ضیافت‌ها هستند و مصرف‌کننده دائمی ندارند. /فارس

احتمال کاهش بهره به کمتر از ۱۵ درصد

محمدرضا حسین‌زاده  از برنامه شورای پول و اعتبار برای تثبیت و کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: بانک‌های دولتی تصمیم گرفتند که نرخ ها را پایین بیاورند. رئیس شورای هماهنگی بانکهای دولتی افزود: مطابق با سیاست‌های دولت، قرار است نرخ سود بانکی به تدریج کاهش یابد. وی در پاسخ به اینکه عنوان می‌شود شورای پول و اعتبار تصمیم به تثبیت نرخ سود و سپس کاهش آن دارد، تصریح کرد: نظر شورای پول و اعتبار تثبیت نرخ سود نیست؛ بلکه نرخ‌ها باید کاهش یابد. حسین زاده خاطرنشان کرد: بانک ها منتظر تصمیم بانک مرکزی هستند تا نرخ را اعلام کند؛ و ممکن است نرخ پایین تر از نرخ کنونی بیاید. وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که برخی صحبت از نرخ سود ۱۲ درصدی برای سپرده‌ها به میان می‌آورند، اظهار داشت: پیشنهاد این است که نرخ سود به کمتر از ۱۵ درصد و نرخ های مطرح کاهش یابد.

نقص فنی هوندا در آمریکا مسأله ساز شد

شرکت خودروساز ژاپنی هوندا حدود یک میلیون و 200 هزار خودروی این شرکت را در آمریکا به علت نقص فنی سنسور باتری فراخواند. این شرکت ژاپنی در بیانیه ای اعلام کرد: این نقص فنی پیشتر موجب جرقه زدن در چهار محفظه موتور شده بود که البته خوشبختانه در این حوادث به هیچ کس آسیبی نرسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خودروها شامل مدل‌های آکورد می شود که بین سال‌های 2013 تا 2016 از کارخانه خارج شده اند. براساس این بیانیه شرکت هوندا، این نقص فنی، در مناطقی که روی جاده‌ها نمک پاشی می شود، خطرناک است. سنسور‌های روی باتری‌ این خودروها در برابر رطوبت به اندازه کافی نفوذناپذیر نیست. به مرور زمان نمک روی جاده‌‌ها می تواند در داخل آن نفوذ کند و موجب خوردگی و سپس اتصال کوتاه شود. به این ترتیب، سنسور ممکن است گرم شود و موجب بلند شدن دود در زیر کاپوت و حتی بدتر، موجب آتش سوزی شود. از مالکان این خودروها خواسته شده است برای تعمیر یا تعویض این قطعه به نمایندگی‌ها مراجعه کنند. /شبکه خبر

ظهور ترکیه جدید برای سفر خارجی ایرانی‌ها

نگاهی به آمار مربوط به گردشگری حاکی از آن است که روند ورود گردشگران ایرانی به گرجستان در سال جاری میلادی به شدت مثبت بوده است و به نظر می‌رسد برنده این ارتباط بیشتر صنعت گردشگری گرجستان باشد. به نقل از دنیای اقتصاد، گرجستان در مجموع ماه ژوئن سال 2017 بالغ بر 666 هزار گردشگر جذب کرده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایشی 5/ 28 درصدی و تقریبا معادل 148 هزار نفر تجربه کرده است. از کل گردشگران ورودی به این کشور، 597 هزار نفر معادل با 6/ 89 درصد اتباع اروپایی، 52 هزار نفر از اتباع شرق آسیا و اقیانوسیه و 10 هزار نفر نیز از خاورمیانه بودند. البته ایران نیز در این دسته‌بندی در میان کشورهای جنوب آسیا لحاظ شده است که طبق آمار گردشگری این کشور زیرمجموعه شرق آسیا است. نگاهی به آمار ورود گردشگران خارجی به گرجستان در ماه ژوئن 2017 نشان می‌دهد ارمنستان مبدا نخست این مقصد بوده و حدود 139 هزار گردشگر به این کشور فرستاده است. پس از این کشور نیز به ترتیب روسیه با 136 هزار، جمهوری آذربایجان با 135 هزار، ترکیه با 99 هزار و ایران با 38 هزار گردشگر در میان 5 مبدا برتر گردشگرفرست به گرجستان قرار داشته‌اند. مقایسه این آمار با ژوئن سال 2016 نشان می‌دهد که ایران پس از روسیه و ارمنستان، بیشترین تغییرات را در فرستادن گردشگر از نظر تعداد داشته و از نظر درصد افزایش با رشد 222 درصدی نسبت به ژوئن سال 2016 در صدر فرستادن گردشگران به گرجستان قرار داشته است. مروری بر آمار مربوط به ماه ژوئن سال 2017 حاکی از آن است که در این ماه سهم ایران 7/ 5 درصد از کل گردشگران خارجی گرجستان بوده است؛ این در حالی است که سهم ارمنستان 8/ 20درصد، سهم روسیه 4/ 20 درصد، سهم جمهوری آذربایجان 2/ 20 درصد و سهم ترکیه 9/ 14 درصد ثبت شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد رشد و توسعه ارتباطات به‌خصوص حمل و نقل با کشورهایی نظیر گرجستان، بر افزایش گردشگران ورودی ایران به گرجستان نقش بیشتری داشته باشند تا به جذب گردشگران گرجی به کشور منجر شود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۱
خیلی ساده است! باید دید چه چیزی در گرجستان یا ترکیه هست که در داخل کشور نیست؟! آنوقت علت این گردشگری های خارج از کشور کاملا مشخص می شود! :-)
جای خوبیه ولی نمیتونه جایگزین ترکیه برای ایرانی ها بشه چون ترکیه اولا بخاطر اشتراک دینی و زبانی و فرهنگی به ما نزدیکه هم بخاطر خرید لباس برای ایرانی ها بی رقیبه
ای کاش سازمان میراث فرهنگی کمی بجای کارهای سمبلیک وپرسروصدااما کم تاثیرمثل ثبت جهانی کردن این جاوآن جا برنامه جامع گردشگری وحفاظت جدی ازآثاردیدنی وتاریخی استان های مهم ازاین منظررامدنظرقرارمی دادتا ایران آن هم دراین شرایط سهم بیشتری ازاین خوان نعمت داشته باشد.
احتمال کاهش بهره به کمتر از ۱۵ درصد= این تصمیم نشان از بن بست اقتصادی در کشور است که مجدد این دولت بار آن را بر روی دوش مردم می اندازد
در مورد نحوه کار بانکهای چینی با ایران. این محدود به بانکهای بزرگ نیست. قبلا محدود به بانکهای بزرگ بود اما الان کوچکترین بانکهای چینی که هیچ تبادلی هم با خارج ندارند برای ایرانی ها حساب باز نمیکنند
نمیتونه جای ترکیه رو بگیره چون اماکن دیدنی سیاحتی وزیارتی ومذهبی ترکیه بیشتره.
هتل ها و امکانات ترکیه کجا و گرجستان کجا تفاوت از از زمین تا اسمان است
"البته یکی از الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی، آزاد بودن واردات است و باید برای رقابت‌پذیری تمرین کنیم."
حالا چرا با آب معدنی رقابت میکنید؟
خانم یا اقای شاهو ترکیه امام زاده و زیارت گاه نداره . به لحاظ دینی فقط مسجد دارد. زیارت گاه و امام زاده که به درد توریست نمی خوره باید طبیعت ایران رو دوباره زنده کرد مناطق تفریحی و هتل و جاده های خوب و رستوران های شیک و ... در همه شهر های ایران درست کرد و کمتر به خارجی امر به معروف و نهی از منکر کرد یعنی فضولی نکرد/
آب معدنی فرانسوی مگه چه فرقی داره که برا نیم لیتر 30 هزار تومن؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
کلاس داره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان