بازدید 24059

نهایی شدن قرارداد فروش سامانه ها موشکی «اس 400» به ترکیه و نکات مهم مندرج در آن

نخست اینکه از چهار سیستم درخواستی اس ۴۰۰، قرار است دو سیستم آن توسط خود ترک ها با مشارکت روس ها در داخل تولید و راه اندازی شود. درواقع، آنکارا اجازه کپی کردن این سیستم و بومی سازی آن را دارد؛ موضوعی که در مورد فروش اس 300 به ایران، یکی از دغدغه های روس ها بود و طبق گزارش هایی، آن ها ایران را متعهد کردند که از کپی سازی این سامانه های موشکی خودداری کند.
کد خبر: ۷۱۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ 14 July 2017
بنا به گفته مقامات و رسانه های روسی و ترک، دولت ترکیه برای خرید سامانه های موشکی اس 400 با مسکو به توافق نهایی رسیده است؛ توافقی که می تواند چالشی جدید در روابط ترکیه و غرب تلقی شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ یک مقام ارشد ترکیه ـ که خواست نامش فاش نشود ـ با تأیید این خبر گفت: برای دریافت این سیستم دفاعی ۲.۵ میلیارد دلار هزینه شده و قرار است در مرحله اول، دو واحد از این سیستم موشکی در سال آینده میلادی در خاک ترکیه نصب و راه اندازی شود و دو واحد دیگر از این سامانه در داخل ترکیه تولید و مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، مقامات «روس آبارون اکسپورت روسیه» نمی‌خواهند تا جزئیات دقیق این قرارداد منتشر شود و لذا انتشار اخبار بیشتر درباره این سیستم دفاعی در ترکیه امکان پذیر نیست.
 
در همین زمینه، روزنامه روسی کامرسانت به نقل از منابع آمریکایی نوشت: ترکیه می خواهد، جنگ افزار پدافند موشکی خود را تولید کند و توافق نامه خرید اس 400 از روسیه نیز با همین هدف است
 
 نهایی شدن قرارداد فروش سامانه ها موشکی «اس 400» به ترکیه و نکات مهم مندرج در آن
 
آنکارا که عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، از سامانه های پدافندی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می کرد، ولی با خروج جنگ افزارهای پاتریوت آمریکا و آلمان از جنوب ترکیه در سال 2015، خرید اس 400 از روسیه را در اولویت قرار داد.

اس 400 که فقط در اختیار نیروهای مسلح روسیه است و با چین نیز قرارداد فروش آن امضا شده است، با پوشش راداری گسترده و توان شلیک همزمان 72موشک و نابودی اهداف تاکتیکی و بالستیکی از پنج تا 60 کیلومتر فاصله و دو تا 27 کیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود.

این سامانه متحرک زمین به هوا که در هشت دقیقه از حرکت به حالت استقرار و آماده باش شلیک می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افکن و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته کاربرد دارد.
 
نهایی شدن قرارداد فروش سامانه ها موشکی «اس 400» به ترکیه و نکات مهم مندرج در آن 
 
به باور کارشناسان سیاسی، عقد این قرارداد ترکیه با روسیه و تحویل سامانه دفاعی اس ۴۰۰، به معنی چرخ کامل آنکارا در دکترین دفاعی از ناتو و فاصله گرفتن از سیاست‌های دفاعی یکپارچه غرب و آمریکاست.
 
در این رابطه باید به دو نکته بسیار مهم اشاره کرد؛
نخست اینکه  از چهار سیستم درخواستی اس ۴۰۰، قرار است دو سیستم آن توسط خود ترک ها با مشارکت روس ها در داخل تولید و راه اندازی شود. در واقع، آنکارا اجازه کپی کردن این سیستم و بومی سازی آن را دارد؛ موضوعی که در مورد فروش اس 300 به ایران، یکی از دغدغه های روس ها بود و طبق گزارش هایی، آنها ایران را متعهد کردند از کپی سازی این سامانه های موشکی خودداری کند.

دوم آنکه این سامانه قطعا با سامانه های دفاعی ناتو هماهنگ نیست؛ یعنی دو سیستم متفاوت در خاک ترکیه حضور خواهند داشت که بیش از هر چیز در مقابل یکدیگر تعریف و طراحی شده اند. به همین جهت، نصب این دو سیستم همزمان در ترکیه می تواند چالش هایی برای این کشور به ویژه در روابط با غرب داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۵۱
روسیه را در ایران هیچ وقت متحد نمیدانند و همیشه متخاصم بوده است و انتظاری هم نمیتوان از متخاصم داشت
اینم از دوست ایران، واقعا روسیه چرا به اندازه ترکیه به ایران اعتماد ندارد؟
روسیه چندین سال پیش پول کل موشک اس 300 رو از ایران میگیره اما علت اصلی عدم ارسال اون به ایران اینه که مهمترین متحد روسیه در خاورمیانه به رغم عدم شفافیت در ایران اسراییله. و روسیه مادامی که اسراییل سیستم محافظت از سلاح های دیگه رو نداشته باشه محاله به ایران سلاحی بده.
به روس ها نباید اطمینان کرد .
روشهای کثیف
حالا هی اینقدر قربون صدقه روسا برین و بزارینشون رو سرتون و حلوا حلواشون کنین!!!
حالا فهمیدین روس های چی و کین ؟
اگر دوستان روسیه و معتمدین آنها سوال کنید با روسها چقدر رفیق هستند. ما اس 300 را بزور گرفتیم واجازه کپی هم نداریم وتا اجازه امریکا و اسراییل هم نبود بما ندادند. اس 400 را ترکیه که دوست روسیه هم نیست در داخل ترکیه تولید میکند. اس 300 که هیچ حتی با تولید تانک تی90 هم در ایران موافقت نکردند.
این است نتیجه دوستی با روسیه ای که حتی دشمنان خود را به ایرانی ترجیح می دهد که دوست خودخوانده روسیه است!!!!
جالبه که ترک ها علاوه بر تحویل چند واحد اتشبار اس400فناوری ان را نیز از روس ها به کشور خود منتقل میکنند
از اولش نباید به این روس ها رو میدادیم
چندی قبل تازه هواپیمای روسی را زد این یعنی با همه مشکلات که ترکیه داره کجا و ما که مدعی هیچ هستیم کجا.
ازماست که برماست.
به موقعش دو برابر قيمت با ٢ سال تاخير به ايران هم خواهد فروخت.
توجه دارین که ! اس 400 به ترکیه . اونوقت ایران سالهاست در انتظار اس 300 زوار در رفته است
قرارداد بستن و از ترکیه یاد بگیرن تا کی باید باج داد
اونوقت ما ای ۳۰۰ می‌گیریم.موندم دقیقا این چه همکاری هسته‌ای بین ما و روسیه.
روسیه باما روراست نیست فقط مارو ابزار امتیاز گیری از آمریکا قرار داده
روسهای خبیث همیشه به ما خیانت می کنند
الکی سر خودمون را زیر برف کردیم که همپیمان داریم!!!
از روس های(به اصطلاح تازه برادر) مگر غیر از این انتظار دارید!!؟؟؟
خیلی جالبه ترک‌ها جنگنده روس‌ها رو میندازن بعد از همونا سیستم دفاع هوایی خفن میگیرن اونم با اجازه کپی
قرادادهای ترکمنچای ما با روسها تمامی نداره و جالبتر اینکه باید راضی باشیم
نمی توانیم از توازن قدرت در جهان درست استفاده کنیم
این هم از روسیه نامرد.
روسیه دوست خوبی برای ایران نیست.

زالو صفت!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
مگه خاله بازیه که میگید روسیه دوست خوبی نیست آمریکا دشمنه انگلیس موزیه و ... همه کشورها براساس منافع خودشون عمل میکنن ما هم باید همین کار رو کنیم
یعنی پشت کردن به آمریکا احسنت به اردوغن خان
واقعا فکر کردی به ترکا یاد می دن چطوری سیستم پدافند هوایی بسازن؟
صنعت نظامی ترکیه در حد یک کشور خاورمیانه نیست . آنها اف 16 و خیلی دیگر از سیستمهای نظامی دیگر را هم تحت امتیاز تولید میکنند و عضو ناتو هستند
ما باید تلاش کنیم قراردادی شبیه اس400های ترکیه در باره جنگنده سوخو با انها ببندیم یعنی علاوه بر خرید جنگنده ها از انها برای انتقال فناوری جنگنده و ساخت ان در ایران تلاش کنیم.
یاشاسین ترکیه
سیاست مدار یعنی این با روسها فالوده می خورند با آمریکا بستنی به قطر نیرو می فرستند و با عربستان مانور نظامی انجام می دهند برای آبادی کشورشان نفت عراق را از داعش هم خریدند
احتمالا روسیه به جای ان تعدادی سیستم پاتریوت از ترکها بگیرد که بتواند روی ضعف های ان کار کند یا موارد دیگر وگرنه این سیستم هارا به یک عضو ناتو نمیدهد. ولی این کار باعث ضرر شدید انکارا خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
امریکا پاتریوت هاش رو جم کرد برد اینجرلیک
ترکیه اگر بیشتر از اس ۴۰۰ هم مجانی میخواست روس ها میدادند برای شکاف انداختن در ناتو ، جریان اس ۳۰۰ هم حکایت از ضعف و عدم قدرت مذاکره کننده مان است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
ضعف در مذاکره؟!شوخی میکنی؟!مرد حسابی روسا که جوگیر ادعا های آقایون نمیشن ،اونا در دنیای وفضای واقعی کشورها رو ارزیابی میکنن؟!
ای بابا. برادری ودوستی که این حرفارو نداره. حالا یه روزی شاید به ماهم داد. یا به ترکها اجازه داد به ایران هم صادر کنند. .
به ترکیه اس 400 رو یه ساله تحویل میده انوقت با تمام ادعای رفاقت و امتیازهایی که از ما گرفت 10 سال ما رو سر کار گذاشت که تازه مدل از رده خارجشو بده ؟!!! عجب رفقایی....
قابل توجه سفیر روسیه که گفته بود انتظار داشتیم ایران از ما هواپیما بخرد، اینکه شما سیستمهای پیشرفته را به ترکیه حامی داعش تحویل میدهید ام برای دادن اس300 به ایران که حامی شما در سوریه وعامل پیروزی شما بود ادا واطوار دارید.
از انجاییکه ترکیه یک بار هواپیمای روسی رو زده و به داعش در طول 6 سال جنگ به داعش و غرب کمک کرده به نظر میرسد برای ارزیابی توان نظامی روسیه قصد خرید اس 400 را دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
واقعا ؟! بنظر میرسه شما شاگرد اول کلاس پروفسور عباسی رییس بی ینال ...هستید؟! احسنت
نباید به هیچ دولت استکباری اعتماد کرد. اما ایران یقینا از روسیه کمتر از آمریکا ضربه خورده است. آمریکا کوچکترین وسیله نظامی را حاضر نیست به ایران بفروشد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
هواپیمای اف14 فقط در اختیار ایران و آمریکا بود هیچ فکر کردیزمان جنگ قطعات آن از کجا اومد بعدش قضیه مک فارلین رامطالعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
بد نیست یکبار دیگه تاریخ 120 سال گذشته مملکتت رو یه مروری کنی ببینی روس ها چه خدمات شایانی به تضعیف مملکتت که نکردن یاد ندارم کشوری اندازه روسیه از خاک این کشور جدا کرده باشه
حالا حساب کنید که ترکیه یک جگنده روسیه رو هم تو سوریه منهدم کرد با این اوصاف تازه اس400 به ترکیه داده اونم با اجازه تولید
روسها چقدر ما را دردسر دادند تا این سامانه موشکی را تحویل بدهند ، ما باید از این رفتارها درس عبرت بگیریم و تمام توان علمی و فنی خود را معطوف به ساخت تجهیزات مهم و حیاتی بنمایی تا اینقدر وابسته به بیگانگان نباشیم.
ما نیاید فراموش کنیم که شش قطعنامه ای که در شورای امنیت بر علیه ما تصویب شد با تایید روسیه و چین بود . اینها دارند با برگ ایران بازی می کنند .
اگه غیر از این از روسیه چنین رفتاری رو دیده بودیم جای تعجب داشت
اگر مشخصات S-300 و S-400 کنار هم بگذاريم:

S-300 و اس 400 خيلي با هم فرق ندارند.

آن موقع که ايران سفارش خريد را داده بود، " اس 300 " خيلي بروز بود. الان ديگه کسي به روسيه سفارش خريد اس 300 نميدهد.

ضمن اينکه ايران خودش پدافند بومي دارد و اصولاً پدافند بهتر است خريداري شده نباشد و توليد داخلي باشد. الان روسيه اس 500 هم دارد.

پايه اس 400 و اس 300 يکي است. اس 400 يک مقدار بردش بيشتر از اس 300 است.
ماکه نه هواپیمای روسی رو زدیم،نه به داعش کمک کردیم،نه سفیر روس رو تو کشورمون ترور کردیم!!!!!!
خدا پشتو پناهمون باشد وگرنه غرب و شرق همه دنبال منافع خودشون هستند.
روسیه حقشه که آمریک بیخ گوشش برسه تا اونوقت توسط آمریک چند قسمت بشه و به یک کشور مستعمره تبدیل بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان