بازدید 10088

دغدغه نمایندگان درباره توتال رفع شد/ سازمان های نظارتی زیادی در بسته شدن این قرارداد نظارت دارند

این قرارداد با توجه به ماهیتی که دارد و به رغم مواردی که درباره آن گفته شده، در کل به نفع ایران است و علاوه بر این، باب گشایشی در اقتصاد کشور خواهد بود. در واقع نشان می دهد، ایران سرزمینی مناسب برای ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور است و سرمایه گذاران را برای حضور در ایران تشویق می کند.
کد خبر: ۷۱۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 13 July 2017
دوشنبه دوازدهم تيرماه، پرارزش ترين قرارداد انرژي پس از توافق هسته اي، ميان شركت ملي نفت ايران با كنسرسيومي بين المللي به رياست شركت توتال فرانسه براي توسعه فاز 11 ميدان گازي پارس جنوبي به امضا رسيد؛ قراردادي كه در روزهاي گذشته، آماج حمله بي امان برخی افراد، از جمله مخالفان دولت از يك سو و دفاع دولتمردان و كارشناسان مسائل انرژي از سوي ديگر قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ مخالفان سهم ايران و توتال، محل بحث و نظر موافقان و مخالفان بسياري از منتقدان در روزهاي گذشته، سهم هاي متفاوت ايران و كشورهاي طرف قرارداد از سرمايه گذاري در متن قرارداد را مبناي حمله هاي خود به دولت قرار داده اند.

افزایش این فشارها در محافل گوناگون از جمله مجلس شورای اسلامی و مطرح شدن طرح سه فوریتی برای توقف این قرارداد، باعث شد تا روز گذشته، وزیر نفت در جمع نمایندگان حاضر شود. به نظر می رسد، حضور زنگنه در جلسه دیروز مجلس، باعث شفافیت این موضوع شده و برخی از نمایندگان را در قانونی بودن این قرارداد مجاب کرده است.

فرهاد تجری در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال همین اظهارنظرهایی که درباره این قرارداد شده، نگرانی هایی داشتند و در میان سخنان خود به عنوان موافق و مخالف، نظراتی ارایه داده اند.

وی گفت: محور دغدغه ها، عدم پایبندی به قراردادها و به گونه ای خیانت به منافع ملی ایران بود و این نگرانی وجود داشت که شاید این شرکت ها در میانه راه، کار را رها کنند و همچنین به ظرفیت های داخلی کشور در انجام این کار توجه نشود و شاید شرکت هایی در کشور باشند که بتوانند این کار را انجام دهند.

وی افزود: این دو مورد عمده دلایل مخالفت نمایندگان با این قرارداد بود؛ اما وزیر نفت با حضور در مجلس، به همراه توضیحات مبسوط، این اطمینان را داد که همه موارد در انجام این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این قرارداد با توجه به ماهیتی که دارد و به رغم مواردی که درباره آن گفته شده، در کل به نفع ایران است و علاوه بر این، باب گشایشی در اقتصاد کشور خواهد بود. در واقع نشان می دهد، ایران سرزمینی مناسب برای ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور است و سرمایه گذاران را برای حضور در ایران تشویق می کند.

این نماینده درباره گفته های برخی نماینده ها راجع به استعماری بودن این قرارداد نیز گفت: با توجه به خوی استعماری دنیای غرب و آمریکا و خیانت هایی که در این حوزه به کشورها شده، این دغدغه، درست است؛ در این قرارداد، هوشمندانه و کارشناسی، همه ابعاد قضیه دیده شده است و جای نگرانی نیست که آنها بتوانند این سوءاستفاده را داشته باشند.

وی یادآور شد: تیم بسیار دقیقی متشکل از سازمان های مختلف نظارتی بر انجام این قرارداد نظارت دارند و امکان اینکه بشود طرف های خارجی از این قرارداد سوءاستفاده کنند، وجود ندارد و به نوعی، در فضای امروز، این دغدغه عینیت نخواهد نیافت.

تجری درباره برخی تقابلات نمایندگان اصولگرا با دولت به بهانه این قرارداد نیز خاطرنشان کرد: امکان دارد، برخی پشت پرده هایی نیز در خصوص این پرونده وجود داشته باشد؛ اما هم اکنون به عنوان یک نماینده مجلس، مهم ترین چیز برای ما منافع ملی کشورمان است و باید تلاش کنیم تا این منافع برای ما فراهم شود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار