بازدید 7485

بعید است افرادی مانند باهنر در کابینه باشند!/ روحانی باید به مطالبات مردم عمل کند

در روزهای گذشته، زمزمه هایی مبنی بر حضور افرادی مانند باهنر در کابینه نیز مطرح شد؛ هرچند خود باهنر نیز اعلام کرد، اگر جای روحانی بود، باهنر را وارد کابینه نمی کرد، گفتمان حاضر نشان می دهد که لابی های قدرتمندی در پشت پرده این ماجرا در حال اعمال فشار برای بستن کابینه است.
کد خبر: ۷۱۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴ 15 July 2017
هرچه به پایان عمر دولت یازدهم و آغاز به کار دولت دوازدهم نزدیک تر می شویم، بحث انتخاب کابینه جدید در محافل سیاسی پررنگ تر می شود. برخی چهره های شاخص اصولگرا در روزهای اخیر، رأی شانزده میلیونی نامزد مطبوعشان در انتخابات را بهانه کرده و از دولت جدید، انتظار حضور در کابینه را دارند. از سوی دیگر، برخی اطرافیان رئیس جمهور منتخب تأکید دارند که او هیچ گاه مرعوب فشارها برای انتخاب کابینه نخواهد شد و ملاک ها و مطالبات مردم را در انتخاب کابینه مدنظر قرار خواهد داد.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، در روزهای گذشته، زمزمه هایی مبنی بر حضور افرادی مانند باهنر در کابینه نیز مطرح شد؛ هرچند خود باهنر نیز اعلام کرد، اگر جای روحانی بود، باهنر را وارد کابینه نمی کرد، گفتمان حاضر نشان می دهد که لابی های قدرتمندی پشت پرده این ماجرا در حال اعمال فشار برای بستن کابینه است.

عبدالکریم حسین زاده در گفت و گو با «تابناک» در این باره می گوید: طبیعی است در این برهه زمانی، برخی افراد، فشارهایی بر دولت وارد کنند تا بتوانند سهم بیشتری از حاکمیت را به طرف جناح خود سوق دهند و نفوذ خود را در دولت افزایش دهند؛ اما فارغ از این فشارها، بحث خود رئیس جمهور است که باید به مطالبات 24 میلیون رأیی که به وی دادند و پشت سر وی ایستادند، توجه داشته باشد و در راستای همین مطالبات، کابینه خود را انتخاب کند.

نمی توان در زمان انتخابات، مطالباتی را مطرح کرد و بنا بر آنها رأی آورد؛ اما پس از انتخابات در زمان انتخاب اعضای کابینه، افرادی را برگزید که نسبت به مطالبات مردم و وعده هایی که داده، هیچ نوع حس تعلق و باورمندی نهادینه شده ای نداشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: هرچند رئیس جمهور حق انتخاب اعضای کابینه خود را دارد، این انتخاب آزاد باید در چهارچوب انتظارات سبد رأیی باشد که وی را بر پایه آن گفتمان سیاسی و اقتصادی، اجتماعی که وی را انتخاب کرده، باشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید مد نظر آورد، اینکه روحانی باید در کابینه خود نگاه های قومیتی، جنسیتی و حتی یک نگاه جغرافیایی مد نظر گیرد و در یک فضای فراقومیتی، به موضوعات نگاه شود و افراد شایسته بر پایه تعلقات سیاسی افراد برای سمت های مختلف انتخاب شود. این باعث می شود که رئیس جمهور در بزنگاه ها، زمانی که پشت سر خویش را نگاه می کند، خود را تنها احساس نکند و این حس را داشته باشد که کل کابینه تمام قد پشت سر وی ایستاده اند و در راستای عملیاتی کردن اهداف برنامه ریزی شده فعالیت می کنند.

این نماینده همچنین یادآور شد: این موارد باید مد نظر قرار گیرد تا مشکلی برای کشور ایجاد نشود؛ گویا بازنگری دوره انتخابات برای رئیس جمهور البته نه برای دیدن افراد و آدم ها که برای شنیدن مطالباتی که در آن زمان مطرح شده و مورد پذیرش قرار گرفته است، بد نیست.

وی گفت: اکنون نوبت روحانی است؛ نخستین بزنگاهی که می تواند نمود پیدا کند، رنگ و بو و شاکله کابینه است که نشان می دهد، روحانی تا چه اندازه توانسته به خواسته های مردم و وعده هایی که داده، تعهد داشته است.

وی همچنین درباره برخی فشارهای وارده به دولت نیز گفت: اینکه تلاش می شود با روحانی صحبت شود، طبیعی است؛ اما باید روحانی تلاش کند با در نظر گرفتن همه این موارد و با وجود این فشارها، کابینه اش را شکل دهد و بخشی از مطالبات مردم را عملیاتی کند.

وی درباره حضور باهنر در کابینه نیز خاطرنشان کرد: لابی ها وجود دارد و همه نیز دوست دارند، سهمی در کابینه داشته باشند، ولی اینکه باهنر و یا افرادی مانند آن وارد کابینه شوند، به نظر بعید است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل