بازدید 10371
۴
جوابیه آب و فاضلاب استان بوشهر + توضیحات «تابناک»

بوشهر آماده ترین استان کشور در برابر بحران هاست/ آب شیرین کن های بوشهر سال آینده کامل می شود

علاوه بر موارد یاد شده، آنچه همچنان مبهم ماند، اینکه در ابتدای جوابیه، سخن از توان خوب استان بوشهر به عنوان «آماده ترین استان کشور برای بحران» است که با حقایق نگران کننده آبی اشاره شده در خبر مثل نیاز مبرم استان به انتقال آب با طول 500 کیلومتر از استان های مجاور و خشکسالی های شدید «رتبه دوم خشکسالی کشور» اصلا همخوانی ندارد.
کد خبر: ۷۱۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰ 12 July 2017

دومین استان  خشک کشور چگونه  آماده ترین استان در برابر بحران هاست؟در پی درج خبری با تیتر «سهمیه بندی پنهانی آب در مرکز استانی که همسایه خلیج فارس است» شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، جوابیه ای صادر کرد که وفق قانون عیناً درج می شود؛ جوابیه ای که البته بیشتر تأییدکننده دغدغه های مطرح در خبر «تابناک» بوده و لازم است، توضیحاتی به آن اضافه کرد.

به گزارش «تابناک»، در این خبر که به امضای بشیر مکارم، مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر رسیده آمده است: شهرهای استان بوشهر با نیاز استاندارد مخازن ذخیره آب شهری 290 هزار متر مکعبی و مخازن موجود به همین میزان در حوزه شهری از برترین استان های کشور است و این در حالی است که بنا به تجربه یاد شده، حدود 300 هزار متر مکعب ذخایر آب در منازل و دیگر اماکن است و به همین دلیل، آماده ترین استان کشور برای بحران و از نظر پدافند غیر عامل است.

بنابراین در پاسخ به نگارنده محترم سایت تابناک در یادداشتی با تیتر «سهمیه بندی پنهانی آب در مرکز استانی که همسایه خلیج فارس است» به استحضار نگارنده محترم می رساند، هرچند در شهرهای استان بوشهر، ساعات توزیع آب محدودیت دارد، مردم به حالت عادی به مصرف آب می پردازند و سخن نگارنده محترم مبنی بر اینکه مردم حتی لحظه ای از روز را قادر به استحمام یا شستشو نیستند، نمی باشد.

در مورد ایده آب شیرین کن نیز همت مسئولین و استان و کشور تشریح شد که بیش از 20 درصد طرحی که دو سال تا اتمام آن باقی است، به بهره برداری رسیده است.

استان بوشهر در بین استان های کشور از نظر خشکسالی رتبه دوم و از نظر حجم بارندگی رتبه سی ام کشور را در سال 95 داشت و گاه متوسط بارندگی در استان بوشهر تا 80 درصد کاهش داشته است.

علاوه بر این، توزیع زمانی همین بارش های اندک و روند افزایشی دما که در برخی ماه ها در پنجاه سال گذشته بی سابقه بوده موجب تشدید شرایط خشکسالی در استان شده است.

کاهش بارندگی ها تأثیر مستقیمی در کاهش میزان آورد رودخانه های استان بوشهر داشته و این موضوع تأمین آب شرب استان بوشهر را تحت تأثیر قرار داده است، به گونه ای که بیش از 90 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از استان های همجوار، یعنی استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می شود و تنها 10 درصد منابع زیرزمینی و آب شیرین کن های استان بوشهر است.

روزانه 320 هزار مترمکعب آب در استان بوشهر تأمین و در شبکه های آبرسانی این استان توزیع می شود. با توجه به اینکه 836 هزار تن یا به عبارتی 70 درصدد جمعیت در استان بوشهر در شهرها ساکن بوده و تحت پوشش خدمات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب هستند که 88 درصد آنها مشترکین آب خانگی هستند.

استان بوشهر در تأمین آب آشامیدنی با مشکل دوگانه ای روبه روست. از یک طرف، شهروندان استان بوشهر با سرانه تولید 270 لیتر و مصرف حدود 200 لیتر در روز آب دریافت می کنند که از نظر استاندارد کافی و حتی بیش از اندازه است، ولی از طرف دیگر این میزان آب پاسخگوی خواست مردم نیست.

برای جبران تقاضا در استان پروژه تأمین آب شیرین کن از دریا اجرایی شده است که هر چند پرهزینه است، نزدیک 95 هزار متر مکعب توسط وزارت نیرو مجوز آب شیرین برای استان صادر شده که از این میزان، تاکنون 20 درصد معادل 20 هزار مترمکعب به تولید و بهره برداری رسیده است.

همچنین در استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب دریا ـ همان گونه که به آن اشاره شد ـ مجوز 95 هزار متر مکعب آب شرین کن از وزات نیرو گرفته شده است.

هرچند روند احداث آب شرینی کن ها زمان بر است، با وارد مدار شدن این ظرفیت تا پایان سال 97 شاهد افزایش تولید 30 درصدی آب آشامیدنی استان از منابع آبی درون استان خواهیم بود که 20 متر مکعب آب در حال بهره برداری از آب شیرین کن هاست و 35000 متر مکعب در دست ساخت و مابقی در مناقصه است.

تأمین آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق خطوط طولانی از دو منبع خارج از استان و با فواصل به ترتیب 150 و 500 کیلومتری که مسیر کوتاه تر، خطوط مستقر در یکی از صعب العبورترین مسیرهای لوله گذاری شده در کشور است و هر دو خط در معرض انواع مخاطرات طبیعی، انسان ساز و اختلالات معمولی حاصل از فرسایش و شکستگی و نواقص مکانیکی و الکتریکی هستند، سبب شده که طی سنوات گذشته، مردم و مسئولیت به تجربه دریابند، با وقوع هر یک از موارد پیش گفته، ممکن است بسیاری از مردم استان برای چند روز بی آب شوند. بهتر است، با داشتن ذخیره آب اطمینان بیشتری از بابت تأمین آب منازل داشته باشند.

توضیحات «تابناک»

در خبر نوشته شده در مورد مشکل آب آشامیدنی شهر بوشهر و سهمیه بندی آن چند نکته مهم مطرح شد که متأسفانه در جوابیه به آنها اشاره نشد و این موضوع نشان از صحت این اطلاعات دارد؛ موضوعاتی مثل استفاده از آب شرب محدود شهر برای آبیاری فضاهای سبز شهری مثل پارک مادر و نیز آب رسانی با تانکر به برخی روستاها و مناطق شهری بوشهر.

در جوابیه شرکت عیناً مطلبی با تیتر «مردم حتی لحظه ای از روز قادر به استحمام یا شست و شو نیستند» به نگارنده خبر نسبت داده و در ادامه این ادعا تکذیب شده است، در حالی که در خبر «تابناک» چنین موضوعی مطرح نشده است!

متن جوابیه در بسیاری از بخش ها به ویژه آن قسمت ها که از آمار بسیار پایین بارندگی در استان بوشهر و نیازمندی این استان به منابع سایر استان ها آن هم با انتقال آب از طریق لوله های 500 کیلومتری اشاره دارد، تأییدی بر بحران شدید آب در استان و شهر بوشهر است.

در متن جوابیه در مورد آب شیرین کن و فرایند اجرای این تکنولوژی مطالبی آمده است که چندان امیدوار کننده نیست. اینکه تا کنون 20 درصد از طرح آب شیرین کن ها اجرایی شده و حتی با تکمیل پروژه تنها 30 درصد از آب مرکز استان بوشهر از طریق دریا تأمین می شود، به نظر کار بزرگی در قرن 21 آن هم در سواحل دریا نیست.

جوابیه در آن بخش که اشاره کرده است: «در شهرهای استان بوشهر، ساعات توزیع آب محدود است» علاوه بر اینکه موضوع مورد نظر خبر یعنی سهمیه بندی آب در شهر بوشهر را تأیید می کند، بلکه مبین موضوع نگران کننده دیگری تحت عنوان سهیمه بندی آب در تمامی شهرهای استان است.

علاوه بر موارد یاد شده، آنچه همچنان مبهم باقی ماند، اینکه در ابتدای جوابیه، سخن از توان خوب استان بوشهر به عنوان «آماده ترین استان کشور برای بحران» است که با توجه به حقایق نگران کننده آبی اشاره شده در خبر مثل نیاز مبرم استان به انتقال آب با طول 500 کیلومتر از استان های مجاور و خشکسالی های شدید «رتبه دوم خشکسالی کشور» همخوانی ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴
با سلام و تشکر از سایت دلسوز تابناک
لطفا اختراع دستگاه تولید اب اشامیدنی از هوا
سازه وارکا واتر
و امریکا چگونه با ریزگردها مقابله کرد را برای خوانندگان روی سایت قرار دهید
بنده خودم ساکن شهر بوشهر و منطقه باغ زهرا هستم. آب بوشهر سال هاست که در وضعیت بحرانی به سر میبره تا جایی که حتی در فصل زمستان هم آب در بوشهر سهمیه بندی هست. الان وضعیت آب به این صورت هست که در هر 48 ساعت کمتر از 12 ساعت بصورت مداوم آب با فشار پایین وصل میشه و فشار در حدی هست که تا ارتفاع 6 متری هم نمیتونه خودش رو برسونه و به همین دلیل اکثر منازل بوشهر نیازمند پمپ آب هستن. در حالی که شما اگر سری به شهرهای حوضه خلیج فارس (به عنوان نمونه دبی) بزنید با اتکا به سیستم های پیشرفته آب شیرین کن نه تنها مشکلی در تأمین آب شیرین ندارند بلکه صادر کننده آب معدنی بطری به مناطق دیگه خلیج فارس هم هستن!!
ولی بازم میگم این مشکل سال هاست گریبانگیر مردم مظلوم بوشهر بوده و جیره بندی آب اصلا موضوع جدیدی برای مردم این شهر نیست.که متاسفانه تا الان رسیدگی درستی به این وضع نشده.
این آب شیرین کن های اتمی دکتر صالحی چی شد ؟ ،
در حال حاضر در برخی مناطق بوشهر یک روز آب هست و دو روز یا دو روز و نیم نیست. این برخلاف برنامه ی اعلامی از سوی اداره آب است که قرار بود قطعی آب یک روز در میان باشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر