بازدید 1655

خطری بزرگ جنوب یمن را تهدید می‌کند

استان‌های جنوبی یمن شاهد تحولات خطرناکی است؛ سناریو تشکیل اقلیم مستقل عدن که تحت الحمایه مثلث امارات‌، عربستان و رژیم صهیونیستی است، محتمل‌ترین سناریو است.
کد خبر: ۷۱۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 10 July 2017
استان‌های جنوبی یمن شاهد تحولات خطرناکی است؛ سناریو تشکیل اقلیم مستقل عدن که تحت الحمایه مثلث امارات‌، عربستان و رژیم صهیونیستی است، محتمل‌ترین سناریو است.

به گزارش فارس، تجاوز نظامی عربستان سعودی و ائتلاف عربی هم‌پیمانش درحالی همچنان در یمن ادامه دارد که جنوب این کشور شاهد تحرکات و تحولات مهمی است که پیامدهایی خطرناک برای کشور و مردم یمن دارد.

در این ارتباط «عبد الفتاح حیدره» در گزارشی که پایگاه خبری «مرصد للأنباء» آن را منتشر کرده، پرده از جدیدترین تحولات و رخدادهای جاری در جنوب یمن که آن را خطرناک توصیف کرده، برمی‌دارد.

«این صحنه حاکم بر شهر عدن، در جنوب یمن است... در آن دقیق شوید... این عکس مهمترین شخصیت دولت محلی عدن را درون محفظه‌ شیشه‌ای ضد گلوله نشان می‌دهد، در حالی‌که از چهار طرف محافظان اماراتی، سعودی، آمریکایی و انگلیسی و پشت سر آنها، آن سوتر صهیونیست‌ها امنیت جانی او را تامین می‌کنند..»!


در این گزارش آمده که تصویری که از «عیدروس الزبیدی»، استاندار سرسپرده و مزدور عدن مشاهده می‌کنید، تصویری کوچک از طرح تشکیل کیانی سیاسی یا دولتی متشکل از دو استان عدن و باب المندب و بخشی از کرانه سواحل غربی استان تعز در جنوب یمن است که محافظت از این کیان و تامین امنیت آن برعهده چهار کشور عربستان، امارات، آمریکا و انگلیس و کمی آن سوتر در پس آنها رژیم صهیونیستی است که با تمام قدرت و توان از آن محافظت و دفاع خواهند کرد.

در این گزارش آمده: به همین دلیل ضمن دادن هشدار به مسئولان یمنی در صنعاء، بر اقدام هرچه سریع‌ و اتخاذ تدابیر لازم برای ممانعت از تشکیل چنین کیانی سیاسی در جنوب یمن تاکید می‌کنیم.

اما اجرای این طرح صرف نظر از خطراتی که بر امنیت ملی و تمامیت ارضی یمن دارد، چهار سناریو را پیش روی یمن قرار خواهد داد که هریک از آنها از دیگری خطرناک‌تر است.

سناریو اول

بیانیه الزبیدی مبنی بر انحلال حزب «الاصلاح» در جنوب یمن، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین این کشور حامل این پیام است که الزبیدی درصدد فراهم ساختن مقدمات اجرای طرح «اسماعیل ولد الشیخ»، نماینده ویژه سازمان ملل در پرونده یمن و عربستان سعودی و امارات است که راه را برای بازگشت مزدوران یمنی به عدن هموار کرده، در مرحله بعد طرح تشکیل اقلیم خود مختار عدن متشکل از مناطق فوق الذکر را اجرایی کند.

این سناریو شباهت بسیاری به طرح پیشنهادی ولد الشیخ در نشست‌های کویت و مسقط دارد که در لفافه نظام فدرالیته و منطقه‌ای یمن ارائه شد و یکی از مناطق مذکور در این طرح اقلیم عدن است که استان‌های عدن و باب المندب و بخشی از کرانه سواحل غربی استان تعز را شامل می‌شود.

سناریو دوم

در صورت عدم اجرایی شدن سناریو اول، سناریو دوم پیاده خواهد شد که براساس آن عربستان و امارات با اشراف و نظارت آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی اقدام به انتقال دو گروه تروریستی تکفیری القاعده و داعش از سوریه و لیبی به استان‌های جنوبی می‌کنند و با متهم کردن قطر به حمایت از این گروه‌ها، طرح تشکیل بزرگترین ائتلاف بین المللی موسوم به «مبارزه با تروریسم» را اجرایی خواهند کرد. مناطق عملیاتی این ائتلاف بزرگ بین المللی استان‌های جنوبی یمن و هدف آن فراهم کردن مقدمات تشکیل کیان سیاسی مستقل در جنوب یمن است که تحت الحمایه این ائتلاف خواهد بود.

سناریو سوم

تشکیل سه محور با سه ماموریت متفاوت در جنوب یمن:

- محور اول: متشکل از آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی است که موظف به تشکیل اقلیم عدن هستند و امارات به شدت بر اجرایی شدن آن پا فشاری می‌کند

- محور دوم: متشکل از جنبش حراک جنوبی که شعار جدایی طلبی را سر می‌دهند و محور اول موظف است، با وعده و وعید حمایت این محور از تشکیل اقلیم مستقل عدن را به دست آورد

- محور سوم: گروه‌های شبه نظامی و مزدور یمنی است که به راحتی می‌توان وفاداری آنها را با پول خرید، این محور خط مقدم مقابله با انصار الله و ارتش و کمیته‌های مردمی و انقلابی یمن را برعهده دارد تا مانع پیشروی این نیروها به استان‌های جنوبی یمن و فراهم کردن شرایط برای تشکیل اقلیم مستقل عدن شود.

***

با توجه به سناریوهای فوق الذکر باید گفت، خطری بزرگ استان‌های جنوبی یمن را تهدید می‌کند و خطری که مقدمه و سرآغاز آن دامن زدن به منازعات و اختلافات سیاسی، منطقه‌ای، مذهبی و قبیله‌ای است که با موج جدیدی از قتل‌ عام‌ها، کشتارها، غارت‌ها، تجاوزها،‌ ویرانی‌ها و آوارگی‌ها همراه خواهد بود، مشابه آنچه دهه اول قرن 21 در جنوب سودان شاهد آن بودیم و سرانجام در سال 2011 به جدایی جنوب سودان از شمال آن منتهی شد.

نکته بسیار مهم نقشی و خطرناک رژیم صهیونیستی در این سناریو است. به نظر می‌رسد، صهیونیست‌ها خود را برای تکرار نقشی که در جنوب سودان ایفا کردند و باعث تقسیم این کشور بزرگ آفریقایی به دو بخش شدند، این بار در یمن آماده می‌کنند، چون آنها بیش از هر کس دیگری به اهمیت حیاتی جنوب یمن، به ویژه تنگه راهبردی باب المندب برای اسرائیل واقف و آگاه هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان