بازدید 3878

نرخ تضمینی خرید برنج؛ چالش کشاورزان

قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه هر سال چالش هایی در خصوص نرخ خرید تضمینی برنج داریم، گفت: تعیین زمان نرخ همیشه با تاخیر همراه است.
کد خبر: ۷۱۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷ 09 July 2017
قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه هر سال چالش هایی در خصوص نرخ خرید تضمینی برنج داریم، گفت: تعیین زمان نرخ همیشه با تاخیر همراه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه هر سال چالش هایی در خصوص نرخ خرید تضمینی برنج داریم، گفت: تعیین زمان نرخ برنج همیشه با تاخیر همراه است در حالی که تولید کننده باید بداند چه نوع برنجی را انتخاب کند و مطابق آن می‌تواند برنامه ریزی کند تا بر اساس نزولات آسمانی، کشت دومش را نیز برنامه ریزی کند.

وی افزود: امسال وضعیت برنج مناسب است، اما با این وجود مشخص نیست به چه دلیل پای واردات برنج به کشور باز می‌شود در حالی حتی قیمت برنج‌های کشت شده هم مشخص نشده است. در این زمینه از ما نیز شکایت کرده اند که چرا در مورد برنج اظهار نظر می‌کنیم! در حالی که متولی امر تولید هستیم.

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به طرح "انتظار" اظهار داشت: در این طرح قرار بود کنترل به دست خودمان باشد، اما وضعیت را بدتر کرده اند به گونه‌ای که دچار سرگشتگی شده ایم. فکر می‌کردیم طرح انتظار تولیدات داخل را کنترل می‌کند و بر اساس جمع بندی هایی که انجام می‌دهد، نیاز داخل را مشخص می‌کند و بر اساس نیاز، واردات برنج را انجام می‌دهد، اما این موضوع اتفاق نیافتاده است.

وی با اشاره به شایعاتی که درباره تولیدکنندگان برنج وجود دارد، اظهار داشت: گفته می‌شود تولیدکنندگان نمی‌خواهند برنج مناسب در اختیار همه قرار بگیرد در حالی که این اصلا حرف صحیحی نیست.

تیموری بازرس انجمن واردکنندگان برنج ایران هم در ادامه با اشاره به تاخیر در خرید تضمینی برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: شاید در حال حاضر دست وزارت خانه بسته است، زیرا اتفاقاتی در خرید گندم رخ داد که برای برنج نیز بیافتد. وزارت جهاد قیمت را برای برنج‌های پرمحصول می‌گذارد، زیرا این وزارت خانه توان خرید برنج‌های با کیفیت را به دلیل گرانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در فصل گذشته برداشت، کشاورز‌ها به دلیل قیمت‌های بالا، بهره خیلی خوبی بردند، اما متاسفانه در این میان مصرف کننده آسیب دید.

بازرس انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به دو نگاه واقع بینانه و نگاه یک سویه، تاکید کرد: نباید نگاه یک سویه به مسائل داشته باشیم؛ در حال حاضر دو میلیون تن تولید داریم در حالی که مصرف برنج سه میلیون تن است و باید یک میلیون تن به کشور وارد شود. اگر محدودیت زمانی ایجاد کنیم، برای واردات دچار مشکل می‌شویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل