بازدید 27469
۸

رکورد 26.1 میلیارد تومانی حراج تهران با تابلوی 3.1 میلیاردی سهراب سپهری

نقاشی 135 ساله ای از محمد غفاری، ملقب به کمال الملک با عنوان اردوگاه همایونی یک میلیارد و 150 میلیون تومان و نقاشی طبیعت گرایی از منوچهر یکتایی که در سال 1341 خلق شد، یک میلیارد و یکصد میلیون تومان چکش خوردند تا جمع آثار میلیاردی این شب خاطره انگیز به شش اثر برسد. از حراج تهران دو اثر نفیس کمال الملک و نیز تابلوی سیاه و سفید بهجت صدر را برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری کرده اند
کد خبر: ۷۱۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 08 July 2017
رکورد 26.1 میلیارد تومانی حراج تهران با تابلوی 3.1 میلیاردی سهراب سپهری
حراج تهران در هفتمین دوره برگزاری خود نیز توانست رکورد خود را بشکند و علاوه بر آن با فروش شش اثر میلیاردی و در مجموع سیزده اثر بالای نیم میلیارد، ارتقای قیمت آثار هنری در ایران را تثبیت کند.
 
به گزارش «تابناک»؛ شامگاه 16 تیر 1396 هفتمین حراج تهران، هنر کلاسیک و مدرن ایران با ارائه 72 اثر در هتل پارسیان آزادی برگزار شد که در مجموع با فروش 71 اثر به رکورد 26 میلیارد و 113 میلیون تومان دست یافت؛ این در حالی بود که خرداد ماه سال گذشته با وجود ارائه هشتاد اثر، مجموع فروش 25 میلیارد بود.

هرچند در شب هنر ایران، همچنان سهراب سپهری بر صدر نشست و عنوان گرانقیمت‌ترین نقاش ایران را به نام خود ثبت کرد، حضور نام های بلند آوازه ای مانند پرویز تناولی، بهمن محصص، منوچهر یکتایی و البته کمال الملک در جمع آثار میلیاردی، خبر روزگاری نوین برای هنر ایران به مارکت هنر منطقه و بین الملل ارسال کرد.

این در حالی است که در سال اقتصاد مقاومتی، هنر که می تواند نمونه ای در این راه باشد با موفقیت شایان توجه در حراج تهران، پالس و موجی مثبت در این باره فرستاد و چه بسا توفیق تازه بازار هنر، نشانه ای بر خروج اقتصاد کشور از رکود تعبیر شود.
 
هفتمین حراج تهران با اجرای حسین پاکدل برگزار شد. او این دوره را با نام و یاد زنده یاد عباس کیارستمی آغاز و عکسی از مجموعه سفید برفی این هنرمند بین المللی را به عنوان نخستین پیشنهاد حراج تهران به خریداران آثار هنری عرضه کرد که فراتر از قیمت بیشینه، 220 میلیون تومان چکش خورد.

عنوان گران قیمت ترین اثر هنری حراج تهران هفتم به نقاشی سهراب سپهری، هنرمند نوستالژیک ایرانیان رسید؛ اثری بدون نام از معروف ترین مجموعه او، تنه درختان در ابعاد 130 در 190 که در سال 1351 خلق شده به قیمت سه میلیارد و 100 میلیون تومان چکش خورد. این اثر اکنون گران ترین نقاشی ایران در سراسر تاریخ هنر ایران است.

دومین رکورد این شب را اما یک مجسمه و یک مجسمه ساز شهیر خلق کردند: مجسمه تک نسخه ای شاعر و قفس برنزی از پرویز تناولی که در سال 1387 آفریده شده دو میلیارد و 500 میلیون تومان چکش خورد.

نقاشی تراژیکی از بهمن محصص با عنوان «عقاب نابینا» و نیز نقاشی دیگری از سهراب سپهری به طور مشترک عنوان سوم را از آن خود کردند و هر کدام، یک میلیارد و دویست میلیون تومان به فروش رسیدند.
 
 
نقاشی 135 ساله ای از محمد غفاری ملقب به کمال الملک با نام اردوگاه همایونی یک میلیارد و 150 میلیون تومان و نقاشی طبیعت گرایی از منوچهر یکتایی که در سال 1341 خلق شد، یک میلیارد و یکصد میلیون تومان چکش خوردند تا جمع آثار میلیاردی این شب خاطره انگیز به شش اثر برسد.

در بزرگ ترین حراج هنری ایران، هفت اثر بالای نیم میلیارد چکش خوردند: دو اثر آیینه کاری از منیر فرمانفرماییان و یک اثر از حسین زنده رودی هر یک به قیمت 850 میلیون تومان چکش خوردند. نقاشی دیگری از منوچهر یکتایی 750 میلیون و دو اثر از دو استاد پیشکسوت محمود فرشچیان و سید محمد احصایی هر یک به قیمت 700 میلیون تومان و مجسمه ای از بهمن محصص با نام «شخصیت» 500 میلیون تومان فروخته شدند.

نقاشی سه لتی از آیدین آغداشلو با عنوان " معمای شماره 16" 440 میلیون تومان، اثری از کوروش شیشه‌گران با عنوان " درون، بیرون" 430 میلیون تومان، نقاشی از منصور قندریز 420 میلیون تومان، سه تابلو از میرزا آقا امامی، حسین کاظمی و حسین زنده رودی هر یک به قیمت 400 میلیون تومان، مجسمه هیچ روی صندلی پرویز تناولی 360 میلیون تومان، نقاشی خط مواجی از نصرالله افجه ای 340 میلیون تومان، دو اثر از زنده یاد پرویز کلانتری و سید محمد احصایی هر یک 300 میلیون تومان، مجسمه صدا و سکوت ژازه تباتبایی 280 میلیون تومان، نقاشی سیاه و سفیدی از بهجت صدر که در سال 1350 خلق شده 260 میلیون تومان، دو تابلو از دو استاد زنده یاد رضا مافی و مارکو گریگوریان هر یک 250 میلیون تومان، ناصر عصار 240 میلیون تومان، شش اثر از ابوالقاسم سعیدی، لیلی متین دفتری، سیراک ملکونیان، محسن وزیری مقدم، مسعود عربشاهی و عباس کیارستمی هر یک در رقم مشابه 220 میلیون تومان و نقاشی دنیای حسین محجوبی 200 میلیون تومان چکش خوردند.  

در این شب نوزده اثر دیگر هم توانستند بالای یکصد میلیون تومان به فروش برسند: سه تابلو از آقا بالا نقاش باشی، اثری از مهدی ویشکایی و نقاشی از مسعود عربشاهی هر یک 190 میلیون تومان، دو اثر از غلامحسین نامی و حسین خطایی هر یک 180 میلیون تومان، دو اثر از جعفر روح بخش و ناصر عصار هر یک 170 میلیون تومان، اثری از رضا مافی 160 میلیون تومان، چهار تابلو از منوچهر نیازی، کوروش شیشه‌گران، مهدی ویشکایی و اثر دیگری از بهجت صدر هر یک 150 میلیون تومان، مجسمه ای از مش اسماعیل، اثری از هوشنگ پزشک نیا و نقاشی از ژازه تباتبایی 130 میلیون تومان، نقاشی از منوچهر معتبر 110 میلیون تومان و سه اثر از علی محمد حیدریان، احمد اسفندیاری و حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی هر یک 100 توامان.

در هفتمین حراج تهران فقط 17 اثر زیر یکصد میلیون تومان چکش خوردند: نقاشی سیاوش کسرایی 95 میلیون تومان، شش اثر عبدالرضا دریابیگی، داود امدادیان، علیرضا اسپهبد، ناصر اویسی، حسین ارژنگی (میر مصور)، محمد علی زاویه هر یک 90 میلیون تومان،

در هفتمین حراج تهران فقط 17 اثر زیر یکصد میلیون تومان چکش خوردند: نقاشی سیاوش کسرایی 95 میلیون تومان، شش اثر عبدالرضا دریابیگی، داود امدادیان، علیرضا اسپهبد، ناصر اویسی، حسین ارژنگی (میر مصور)، محمد علی زاویه هر یک 90 میلیون تومان، نقاشی از زنده یاد محمود جوادی پور 85 میلیون تومان، نقاشی از سونیا بالاسانیان 80 میلیون تومان، مجسمه ای از زنده یاد مهدی سحابی و اثر دیگری از احمد اسفندیاری 75 میلیون تومان، اثری از جعفر روح بخش 70 میلیون تومان، نگارگری ایرانیاثری از مجید مهرگان 60 میلیون تومان، نقاشی از گارنیک درهاکوپیان 55 میلیون تومان، نقاشی از هادی هزاوه ای 42 میلیون تومان، اثری از علی اکبر صنعتی 40 میلیون تومان و اثری از حسین شیخ 36 میلیون تومان چکش خوردند.

در این حراجی تنها یک اثر کلاسیک متعلق به جواد رستم شیرازی به فروش نرسید.

موزه هنرهای معاصر تهران دو اثر از حراج تهران خرید

در پایان هفتمین حراج تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفت و با ستایش حراج تهران و ابتکار عمل دکتر علیرضا سمیع‌آذر در راهبری این رویداد فرهنگی ـ اقتصادی از قول وزیر فرهنگ اعلام کرد، از این اتفاق حمایت همه جانبه ای خواهد شد.

مرادخانی گفت: از حراج تهران دو اثر نفیس کمال الملک و نیز تابلوی سیاه و سفید بهجت صدر را برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری کرده اند؛ او وعده داد در حراج مدرن و معاصر تهران که حوالی زمستان برگزار خواهد شد، آثار هنرمندان جوان را برای اضافه شدن به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری خواهد کرد تا خلأ حضور هنرمندان جوان تثبیت شده در این مجموعه را تا حدی پر کنند.
 
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
دوستانی که همش میگن پول حج و کربلا رفتن رو بدین به فقرا و زوج های جوان بیان اینجا هم کامنت بزارن دیگه بگن این پولای کلان رو که تاثیری نه در اقتصاد دارن نه در حمایت از هنر رو بدن به فقرا چرا اینجا کسی صداش در نمیاد !!! حداقل تابلوی هنرمندان جوان رو بزارین تو این حراجی ها بلکه گره ای از کارهاشون باز بشه نه اینکه وایستین تا مردن بعد کارهاشون رو بفروشین!!!!
خوشحال میشم وقتی می شنوم هنر در این مملکت هم قدر و قیمت خودشو داره پیدا م یکنه
ولی کاش پای هنرمندان جوان هم به این عرصه باز بشه
متاسفانه اینم مثل دلالی های پشت پرده در فوتبال شده
گالری های خوب، فقط با آشنا بازی و ... نوبت نمایش میدن
و البته فقط زمانی برای جذب مشتری اقدام می کنند، که پورسانت های غیر متعارف بگیرند!
دمشون گرم که برا هنر ایرانی ارزش قایلن اگه این اثار تو موزه ها بود الان پوسیده بودن
این دوستان، فقط بلدند که بگویند ای مردم، به حج نروید و به مردم محروم بپردازید. اما خودشان میلیاردها تومان بابت یک بوم و مقداری رنگ می پردازند
ستایش میکنم این اتفاق رو هر چند موافق رفتن این اثار ارزشمند به مجموعه های شخصی نیستم و دوست داشتم در موزه هنرهای معاصر جابگیرن و بیشتر دوست داشتن موزه هنرهای معاصر در شان مردم و کشور ایران بهتر و بزرگتر ساخته بشه
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
چی رو ستایش می کنی؟ 26 میلیارد و 100 میلیونی که میره واسه یک نقاشی؟ شماها نبودید که به حج و زیارت و نذر مردم مذهبی طعنه می زدید که ای داد بیداد خودمون فقیر داریم؟
خیلی دوست دارم ببینم عکس العمل مقامات سعودی بعد از شنیدن چنین اخباری از ایران چه خواهد بود. آن نابخردان نظام جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریسم متهم میکنند، در حالی که رویدادهایی از این دست، تنها یکی از صدها رویداد فرهنگی است که سالانه در کشوری که تحت حاکمیت این نظام است، برگزار میشود و البته برگزاری مشابه چنین رویدادی در کشوری چون عربستان سعودی، چیزی است در مایه های خیالبافی های کودکان! شکی نیست که در کشور ما مشکلات عدیده و اختلافات جدی کم و بیش وجود دارد، اما همگی ما باید قدر آرامشان، امنیتمان و نیز قدر فضا و امکاناتی که میتوان در آن به چنین فعالیتهایی پرداخت بیش از پیش بدانیم.
بنظرم اين تابلوي درختان سهراب سپهري هر سال هست و معامله ميشود . اينطور نيست ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان