بازدید 20047
اولويت هاي جديد ستاد احياي درياچه اروميه مشخص شد؛

افزايش احتمال تخريب ميان گذر درياچه اروميه در آينده اي نه چندان دور

پس از سال ها اقدام مخرب در حوضه آبريز درياچه اروميه و خسارات سنگيني كه در دهه هاي 70 و 80 به درياچه اروميه وارد شد و اين اكوسيستم حياتي را به مرز نابودي كشاند، اکنون دوباره صحبت از تخريب در اين درياچه است؛ تخريبي كه اين بار نه براي نابودي بلكه براي بخشيدن حيات دوباره به شمال غرب ايران دنبال مي شود و به احتمال زياد در آينده اي نه چندان دور عملياتي خواهد شد.
کد خبر: ۷۰۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 07 July 2017
افزايش احتمال تخريب ميان گذر درياچه اروميه در آينده اي نه چندان دور
پس از سال ها اقدام مخرب در حوضه آبريز درياچه اروميه و خسارات سنگيني كه در دهه هاي 70 و 80 به درياچه اروميه وارد شد و اين اكوسيستم حياتي را به مرز نابودي كشاند، اکنون دوباره صحبت از تخريب در اين درياچه است؛ تخريبي كه اين بار نه براي نابودي بلكه براي بخشيدن حيات دوباره به شمال غرب ايران دنبال مي شود و به احتمال زياد در آينده اي نه چندان دور عملياتي خواهد شد.

به گزارش «تابناك»، بررسي ها نشان مي دهد، در سال هاي 1373 تا 1392 و به مدت بیست سال تحت تأثير توسعه لجام گسيخته اي كه در شمال غرب ايران و حوضه آبريز درياچه اروميه انجام شد، سالانه چيزي حدود 40 سانتي متر از تراز آب اين درياچه كاسته و روند به گونه اي دنبال شد كه اگر اقدامي موثر براي نجات درياچه صورت نمي گرفت، اكنون جاي پهنه آبي شمال غرب ايران را كويري خانمان برانداز مي گرفت؛ كويري كه توفان هاي نمك، کمترین خسارتش براي چندين ميليون از مردم اين منطقه بود.

با آغاز دولت يازدهم و آغاز به كار ستاد احياي درياچه اروميه، تلاش هاي مؤثري براي نجات درياچه شكل گرفت و در اين سال ها، چيزي حدود 40 درصد از مصرف آب كشاورزي به گونه اي كه كمترين خسارت را به كشاورزان منطقه وارد كند، كاهش يافت و تلاش شد تا وزارت نيرو در پرداخت حقابه هاي درياچه از حدود 70 سدي كه در حوضه آبريز اروميه ساخته است، فرار نكند.

استفاده از آب هاي تصفيه شده صنايع اين حوضه آبريز و تلاش براي افزايش آگاهي مردم در مورد خسارات خانمان برانداز خشك شدن درياچه اروميه، از ديگر موضوعاتي بود كه در ستاد احيا پيگيري شد.

با وجود شروع خوب تلاش ها براي نجات درياچه اروميه، سال گذشته، مسعود تجريشي مدير تلفيق و برنامه ريزي ستاد احيا در گفت و گو با خبرنگار «تابناك»، از پرداخت نکردن  كمك هاي مالي از سوي دولت انتقاد كرد و مدعي شد: دولت با نپرداختن تعهدات مالي خود در موعد مقرر، باعث شد، نتايج بسياري از تلاش هايي كه در سال هاي گذشته انجام شده بود، در معرض آسيب جدي قرار بگيرد.

كاهش حمايت هاي دولتي در اواخر سال 95 از يك سو و كاهش شديد بارندگي در حوضه آبريز درياچه اروميه از سوي ديگر، دوباره شرايطي را پيش آورد كه سطح تراز درياچه اروميه در تابستان سال جاري كاهشي باشد و نسبت به شرايط مشابه سال قبل 22 سانتي متر كاهش را نشان دهد.

كاهش 22 سانتي متري تراز آب درياچه اروميه نسبت به سال گذشته كه به دو دليل عدم حمايت هاي مالي به موقع دولت در سال 95 و كاهش بارندگي ها پديد آمد، حالا مسئولان ستاد احياي درياچه اروميه را به فكر امتحان كردن راه هاي ديگري براي نجات كامل درياچه انداخته است؛ راه هايی همچون تخريب ميان گذر شهيد كلانتري كه همه مطالعات تخصصي نشان مي دهد، تأثيرات وحشتناكي بر حيات درياچه داشته است.

پيشتر مدير تلفيق و برنامه ريزي ستاد احيا در مورد آخرين وضعيت مطالعات انجام شده روي اين ميان گذر به خبرنگار «تابناك»، گفت: مطالعات تخصصي در مورد نقش ميان گذر اروميه بر روي خشك شدن آن توسط يك تيم تخصصي در دانشگاه تبريز انجام شد و آنها به اين نتيجه رسيدند كه بايد ميان گذر موجود تخريب شود، اما ما تلاش مي كنيم در اين زمينه، مطالعات بيشتري انجام دهيم و با اطمينان كامل موضوع را پيش ببريم.

درباره جزئيات تلاش هاي جديدي كه براي تعيين تكليف ميان گذر درياچه اروميه رخ داده و نيز نقش آن در خشك شدن اين درياچه، «مهندس ابوالفضل آبشت»، مدير تالاب هاي بين المللي ايران به خبرنگار «تابناك»، گفت: اين يك واقعيت است كه وجود ميان گذر اروميه چرخش اكولوژيك را در اين درياچه از بين برده است و اجازه نمي دهد، گردش آب در درياچه بين ضلع شمالي و جنوبي به خوبي انجام شود.

آبشت ادامه داد: بنا بر استانداردها، وقتي قرار است روي يك بستر آبي ميان گذر زده شود، بايد چيزي حدود 20 درصد آن پايه هاي داخل بستر آب و 80 درصد آن از بستر درياچه جدا باشد؛ اما در مورد ميان گذر درياچه اروميه شرايط كاملا برعكس است و تنها 10 درصد ميان گذر بالاي بستر درياچه و مابقي به شكل خاكريز داخل بستر درياچه و ضلع شمالي و جنوبي را از هم جدا كرده است.

وي در مورد خساراتي كه ميان گذر شهيد كلانتري به درياچه وارد كرده است، ادامه داد: بيشتر آوردهاي آبي درياچه از ضلع جنوبي است و چون با احداث ميان گذر در سال هاي گذشته، ارتباط شمال و جنوب درياچه قطع شده است، بيشترين رسوب گذاري ها در بخش جنوبي رخ داده است و اكنون هم مي بينيم كه بيشترين بخشي كه خشك شده است، در بخش جنوبي قرار دارد.

مدير تالاب هاي بين المللي ايران در مورد اينكه بالاخره چه زماني اين ميان گذر تخريب و يا اصلاح خواهد شد، گفت: اين موضوع، يكي از دستوركارهاي ستاد احياي درياچه اروميه است، ولی بايد دقت كنيد، جدا از مطالعات تخصصي، تخريب اين ميان گذر تبعات اقتصادي، سياسي و اجتماعي نيز دارد كه بدون توجه به آنها نمي توان چنين کاری کرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود و در مورد آخرين وضعيت درياچه به «تابناك»، گفت:‌ متأسفانه در سال جاري، تراز آبي درياچه اروميه نسبت به شرايط مشابه سال قبل، چيزی حدود 22 سانتي متر كاهش را نشان مي دهد كه البته اين موضوع به دليل كاهش شديد بارندگي ها در سال آبي گذشته رخ داده است.

آبشت بدون اشاره به تأخيرهاي پی در پی دولت يازدهم در پرداخت كمك هاي مالي به ستاد احيا و نقش آن در كاهش تراز كنوني درياچه ادامه داد: اگر بخواهيم شرايط سال جديد را با سال گذشته مقايسه كنيم، كاهش تراز درياچه به ميزان 22 سانتي متر صحيح و نگران كننده است؛ اما اگر اين شرايط را نسبت به دو یا سه سال قبل مقايسه كنيم، مي بينيم كه تراز درياچه روند افزايشي را داشته است.

وي ادامه داد: در سال هاي قبل از سال 92 و به مدت 20 سال، چيزي حدود 8 متر از سطح آب درياچه اروميه كاهش يافت و در اين بازه زماني، حتي سال هايي كه ترسالي بود نيز كاهش تراز درياچه اتفاق مي افتاد.

آبشت تأكيد كرد: من يقين دارم اگر روندي كه تا سال 92 وجود داشت، همچنان ادامه مي يافت، اكنون در درياچه اروميه ما با كويري وحشتناك رو به رو بوديم.

اين مقام مسئول در سازمان حفاظت از محيط زيست، در مورد رويكردهاي جديدي كه دولت و ستاد احياي درياچه اروميه براي نجات درياچه در پيش دارند، اضافه كرد: تلاش براي ايجاد معيشت جايگزين براي كشاورزان، حركت به سمت توسعه و كشاورزي پايدار و نيز بررسي تخريب ميان گذر از جمله اقداماتي است كه هم اكنون در دستور كار مسئولان براي نجات كامل درياچه قرار دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶۲
به نظر من کار اشتباهیه که شده، تخریب کار بدتریه. فقط یک فرهنگسازی بشه مسافرانی که از روی این پل بعدها خواهند گذشت بطری های آب خود را درون آن خالی کنند.
با ساخت بیش ۹۰ سد در حوضه آبریز دریاچه از طرف آذری ها شما ورودی دریاچه را به صفر رسانیده اید و با اقدامی ظالمانه دیگر در صدد غارت آب حوضه ای دیگر و تخریب آن حوضه هم میباشید . ولی آخرش طبیعت دنیا به گونه ای است که عواقب کارهای اشتباهتان دامنگیر خودتان خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
سد رو دولت میسازه نه آذری و کرد و فارس و .... کوتاه فکری و بی عقلی تا چه حد
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
تفکر نادرست تو عاقبت کدام اشتباه است که دامنگیرت شده؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
دوست عزیز، آذری نه تورک آزربایجان درسته یاد بگیریم به هموطنان احترام بذاریم.
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
عزیز دل برادر
آذری ها نه بلکه سیاست ها دولت های کارگزاران و اصلاحات و .... و
دوست عزیز ما جزیی لاینفک از ایران اسلامی هستیم و عظمت ایران عزیز نتیجه استقامت و پایداری تک تک مردم ایران زمین و بخصوص آذربایجان است لطفاً تفرقه افکنی نفرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
صحبت ایشون هم در مورد دریاچه ارومیه هست که در همون منطقه قرار داره، قطعا آذربایجان ها هم مثل بقیه جای ایران عزیز هست و مردم نسبت به همه جای این خاک تعصب دارن
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
بی حجابی زنان و مشروبخواری بی رویه مردانشون...باعث خشکسالیس...
درتاریخ آمد است که در اوایل دهه شصت میلادی ، رهبر چین " مائو " با اندیشه آنکه پرندگانی مثل گنجشک " با خوردن محصولات کشاورزی به اقتصاد کشور ضرر میزنند دستوری داد که این پرندگان نابود شوند و حتی برای کسانی که این پرنده ها را شکار و تحویل دهند جوایزی در نظر گرفته شد. مردم هم با همه نوع وسیله شروع به شکار کردند . سال بعد فاجعه ای رخ داد . آفت هایی که هر ساله لارو
از اول باید پل با ارتفاع بیست متر یا بیشتر در کیلومتر احداث میشد که طول هر پل کمتر از صد متر نمی بود و این ارتفاع پل باید از کف دریاچه محاسبه میشد بیشترین تراز دریاچه در سی سال اخیر هم. در نظر گرفته میشد و جلوگیری از کشت محصولات پر اب در حاشیه دریاچه و اجازه یک.کشت و اون هم محصولاتی که کمترین اب رو مصرف کنن و این سیاست حداقل باید برای ده تا پانزده سال اجرا میشد و بعد این مدت سیاست تا حدودی به نفع کشاورز تغیر میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
اگر انگور یک لیتر آب نیاز داشت تعویض درخت انگور به سیب آنرا به 5 لیتر مصرف تغییر داد
هندوانه هم که جای خود را دارد.
بجای اینکار سدهای اطراف رو باز کنید تا آبگیری بشه بعد از سه دهه هزینه و کار روی سد تخریبش کار عجیبیه
اینهانتیجه کارهای کارشناسی نشده است مانندسدسازی های بیشمارکه منجربه خشکسالی ونابودی اکوسیستم کشورشده وپی درپی شاهدخشک شدن رودهاودریاچه هاهستیم
بی زحمت لگید چه کسانی این میان گذر را ساختن همونهایی نیستن که از قرارداد توتال ناراحتن و میگن اونم باید میدادیم به اونا
کارشناسی نمی خواهد که یک مساله ساده است شما یک کاسه آب رو تقسیم کنید به دو کاسه آب و جلوی خورشید بزارید آب این دو کاسه که نصفست زود تبخیر می شه یا همون کاسه اولی پر آب
بایستی آب سدها آزاد بشه و برای کشاورزان منطقه شغل جایگزین انتخاب گردد
نتیجه کارها و پروژها ئیکه جوانب منفی و مثبت آن بررسی و تحقیقات لازم صورت نگیرد این
می شود سد شفارود چه فجایعی در گیلان بوجود آورد سد کتوند چه آسیبهای مهیب برای کشور بوجود آورد طبیعت این مناطق انتقام سختی از ما خواهد گرفت .
می ترسم بگویم که 70-80% پروژ های بعداز انقلاب مان بجز نتایج منفی یادرکوتاه یا در بلندمدت
نتایج مثبتی نداشت
کاهش تراز آبی سطح دریاچه از زمانی شروع شد که سالانه میلیونها متر مکعب از آب زرینه رود(مهمترین رود خانه تامین کن آب دریاچه)جهت توسعه صنایع به تبریز منتقل شد۰ علت اصلی خشک شدن دریاچه که تا به حال کسی صحبتی از آن به میان نیاورده است۰ توسعه هر شهر و صنایع آن باید بر بامطالعات کافی و بررسی امکانات و منابع آن صورت گیرد نه بر اساس درخواست مسئولین و نمایندگان۰
میان گذر باید هرچه زودتر وسریعتر تخریب شود. به جای آن باید پل معلق با حداقل تعداد پایه در داخل دریاچه احداث شود .البته اگر ضروری باشد و حتما نیز باید از نظر کارشناسان بین المللی استفاده شود. اما بهترین حالت تخریب کامل میانگذر و رهاکردن دریاچه به حال قبل از انقلاب است. طبیعت اگر دستکاری نشود قابلیت بازسازی و پالایش خود را دارد.
خدا را شکر! بالاخره این لکه ننگی که در نتیجه تصمیم مسئولان بی سواد ساخته شد ، خراب خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
بیشتر این افرادی که می فرمایید الان هم در ادارات مشغول کار هستند مگه یه دولت جدید که میاد کل بدنه یک وزارت خانه را عوض می کنه. ضمنا خشکسالی علتهای اصلی دیگری داره نه ساخت یک میان گذر
دقیقا مثل اینکه پالایشگاه های ایرانی را برای خوشایند شرکت های تولید بنزیمن غربی و وارد کنندگان بنزین تعطیل کردن اما آلودگی تهران کمتر که نشد بیشتر هم شد.
دارند اب سد بوکان را به تبریز وملکان انتقال میدهند، انگار هیچ کاری درین مملکت روی حساب کتاب نیست،ضمنا کمی هم به فکرپریشان وبختگان ومهارلو و هامون باشیدهم بد نیست
دارند اب سد بوکان را به تبریز وملکان انتقال میدهند،هیچ کاری درین مملکت روی حساب کتاب نیست،ضمنا کمی هم به فکرپریشان وبختگان ومهارلو و هامون باشیدهم بد نیست
با کدام کار کارشناسی دو طرف دریاچه را خاک و سنگ و شن و ماسه ریختند تا پل درست کنند؟ ضمنا اگر جاده ارومیه تبریز از راه طسوج سلماس را اتوبان می کردند آیا راه نزدیکتر نمی شد؟ چه لزومی به پل بود؟ در آخر اینکه بنظر می رسد هدف بعدی این است که به بهانه احیا، آبهای جاری سایر مناطق استان را هم منحرف کرده و انتقال دهند تا اکوسیستم های دیگر را نیز خراب کنند ...
به جای تخریب، باید اقدام به اصلاح پل شهید کلانتری کنند.
این پل بسیار استراتژیک و مهم است.
بنده بعنوان یک متخصص در این حوزه کاملا این موضوع را رد می کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
بنده بعنوان يك فيلسوف آنرا تائيد ميكنم .
از همان اول احداث پل اشتباه بود این همه هزینه برای کم کردن 130 کیلومتر فاصله
30سال از زدن پل میان گذر دریاچه ارومیه به عنوان یک کار انقلابی استفاده یا سوئ استفاده شد و به خورد مردم داده شد.از حالا از بین بردن این افتضاح به عنوان حرکتی جهادی بهره بردای خواهد شد. بدبخت مردم
در پاسخ به دوستمون، در حدود ۱۵ سد از سدهای این حوزه از طرف کردها احداث شده است پس کردها هم در تخریب این حوضه نقش داشته اند.
راستی چرا آب چاه روستاییان شور شده است!؟ طرح این دولت نیز غلط بود. به قول پروفسور کردوانی دریاچه ارومیه مثل یک درخت خشکیده است!
خرجی که برای دریاچه خلیج فارس تهران کردن و در تقابل با شرایط اکوسیستم منطقه دریاچه ساختن و کلی هزینه های ثابت و غیر ثابت رو برای سالها به شهر تهران و محیط زیست منطقه تحمیل کردن بهتر بود به احیای دریاچه ارومیه کمک میکردن هیچی و هیچکس سرجای خودش نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
هعیییی
مديريت جهادي در قرن ٢١ همينه ديگه
محیط زیست تو ایران یعنی هیچ. خدا عاقبت همه را بخیر کنه با این کارهای نا بخردانه
توجیه کنندگان ،ومجریان ،ومسولین ،طرح احداث پل در درون دریاچهٔ ارومیه ،باید ،محاکمه ومجازات شوند ،واموال آنها مصادره ،شود برای بخشی از خسارتها ،؟ واینکه ،وزارت کشاورزی را باید منحل نمود ،ویا تمامی اموال ،کارشناسان ،ومسولین ونرا از سال هفتاد به بعد باید محاکمه ،واموال آنها نیز مصادر شود برای جبران گوشه ای از فقری که آنها بانی آن بودند ؟ کلا مسولینی که در طول بیست ،واندی سال ،هر پروژه ای را انجان داده اند باید مجدا برسی ،واگر زیان بار است ‌، مشاور ،ومجری ،ومسولین ،آن محاکمه ،ومجازات گردند ،ومصادرهٔ اموال صورت گیرد تا درس عبرتی باشد برای آیندگان ،،،
با سلام،متاسفانه پروژه های که توسط قرارگاه خاتم اجرا شده و میشود بعضا ضررهای بسیار بزرگی برای مملکت در پی دارد مثل همین میان‌گذر دریاچه ارومیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
و مثل اتوبان پاسداران تبریز .
ادعا میکنید در هر چیزی از تمام دنیا دست بالا رو دارید. در دین در تمدن در تاریخ در علم در سیاست در دیپلماسی در هوش در پاکی در کشورداری و همه چی
کجای دنیا دیدید بیا روی دریا رو با یه عالمه سنگ و شن و خاک پر کنن و روشو آسفالت کنن اسمشو بزارن پل؟؟؟
یک دیوانه ای یک سنگی رو تو چاه می اندازد که صد تا عاقل ...
در حقیقت این پل نبود که بر روی دریاچه ایجاد شد بلکه جاده بود ! از مسیر 20 کیلومتری داخل دریاچه 19 کیلومتر خاک ریختند اسفالت کردند تنها 500 متر پل زدند . این است توان ایرانی در اوج کار کارشناسی.
باید خراب شود
وقتی آدم های کوچک بر مصدر کارهای بزرگ گماشته شوند نتیجه همین است وپشبمانی هم سودی ندارد
مثل روز روشن یادمه سالی که میخواستند این میان گذر رو در دوره حاج آقا احمدی نژاد بسازند چقد این متخصصین و فعالین محیط زیست تو سرخودشون زدند که آقا این کارو نکنید دریاچه خشک میشه ولی متاسفانه گوش شنوایی نبود و امروز باید دوباره همه چی رو به روز اول برگردانند و اون همه هزینه ای که از جیب این ملت رفت هیچ دیگه،اصلا هم بحث حسابرسی و یا دادگاهی کسانی ک سردن دار این کار بودند در کار نیس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
یک مرور بکن ببین قرصاتو خوردی.
شما علاوه بر توجه به دریاچه ارومیه یک مقدار هم به زاینده رود توجه کنید.از اول تیر ماه تا الان آب شرب اصفهان فشار کافی ندارد و از ساعت 12 ظهر تا 11 شب تقریبا قطع میشود.چرا مسولین از یک استان که کمبود آب شدید دارد به استان همجوار که فقط شن و ماسه هست آب کشاورزی انتقال داده اند. من با چشمان خودم دیدم که در استان همجوار یزد دریاچه مصنوعی بسیار بزرگی ساخته اند که به اشتباه میگویند دریاچه پساب فاضلاب هست در صورتی که شهرهای بزرگ مثل تهران و اصفهان از پساب فاضلابشان یک دریاچه هم درست نشده است و فاصله 60 کیلومتری بین دو شهر را انواع درختان برگ پهن کاشته اند. متاسفانه رسانه ها هیچکدام از قطعی آب و فشار کم آب اصفهان که الان چندسال هست در فصل بهار وتابستان ایجاد میشود گزارشی تهیه نکردند.
اگر با استفاده از تصاویر ماهواره و مشاهدات میدانی گزارشی از اصراف آب در استان یزد تهیه کنید میبینید که حقیقت هست.
پروژه های انتقال آب دریاچه ارومیه و الیگودرز و خوزستان و اصفهان را نابود کرد.
سلام
من خودم مشاهده کردم که چگونه بجای پل یک راه بدقواره میانگذر و بدون ملاحظات زیست محیطی احداث شده و به بخشی از معظل دریاچه بدل شد
بودجه کشور رو خرج دریاچه ای که می دونین درست نمیشه خرج نکنیدلطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
اگه همه مث شما فک کنن بله هیچچی درست نمیشه!
تا به حال هیچ متخصصی توضیح قانع کننده ای ارائه نکرده که نشون بده چطور میانگذر دریاچه باعث خشکی اون شده. دریاچه ارومیه فقط دو مشکل داره و اون هم کمبود ورودی آب و انباشت رسوبات در کف است. هر بحث دیگه ای بیراهه است و مشکل ساز!
ریختن آوار در داخل دریاچه جهت احداث اتوبان خنده دارترین کار ممکنه بود که مهندسان ایرانی انجام دادند آب دریاچه به علت شوری فلز و سازه فلزی را هم می فرساید تنها راه احداث اتوبان و میانگذار پایه های شیشه ای بود که در مقابل شوری مقاوم است که یک شرکت ژاپنی پیشنهاد اجرای آن را داده بود
برادر کار تمام شده دیگه تلاش فایده نداره و جز ابروریزی بیشتر پس بسپارین به طبیعت که خود درمان کند. نه پول برزین به پای طرحهای الکی و نه تخریبی و نه ساختنی ... بس است مهندسی 40 ساله
این کار بطور واضح اشتباه بود. مثل جاده هایی که محیط زیست حیات وحش رو تیکه تیکه می کند.
البته راه حل در حال حاضر خراب كردن ميانگذر نيست بلكه بايد منطقه حوالي پل ميانگذر در جستجوي منابع آبهاي فسيلي مورد حفاري و اكتشاف قرار گيرد. بر اساس محاسبات ساده وجود درياچه احتمالا به آبهاي فسيلي كه از اعماق زمين وارد درياچه مي شد وابسته بوده در غير اين صورت چگونه ممكن بود منطقه‌اي با حداكثر 15 ميليارد مترمكعب كل بارندگي صاحب درياچه‌اي به وسعت 6000 كيلومتر مربع با بيش از 6 ميليارد مكعب تبخير سالانه باشد.
ظاهرا آواري كه آن شركت در محل به كف درياچه ريخته واقعا غير طبيعي بوده است
2 ماه بعد از اینکه این میانگذر افتتاح شد. گذرم به آن افتاد وقتی دیدم که کوه را کنده و به داخل آب ریخته و مثلا پل ساخته اند خیلی ناراحت شدم
وقتی که آب دریاچه زیاد بود، تنها اسفادش برای مردم، شنا و لجن درمانی بود
یاد سال 77 بخیر که هنوز پل وسطی رو نزده بودند
بدرک
وقتی همه کارها بدون بررسی انجام میشه همینه
جالبه هر وقت صحبت از مسائل حیاتی میشه بعضیا فقط دعوای ترک و آذری دارن
واقعا فکر میکنید نمیتونن کاری بکنن؟ دریاچه خلیج فارس تهران وسط کویر رو چطور ساختن؟ عزیزان همه اینا بهانه هست هر روز سطح آب میاد پایین و الکی میگن اومده بالا هدف خشکاندن دریاچه هست معدنای آذربایجان که کلا در اختیار اصفهان و تهران و کرمانه فقط آب داشتیم که اونم ازمون گرفتن
اولا کسانی که موافق خشک شدن دریاچه ارومیه هستند واقعا انسان های بی تمدن بی فرهنگ و نفهمی هستند.دوما در مورددلایل خشک شدن 55 درصد سدسازی بی رویه از سال 74 به این ور.احداث جاده مسخره که فوری باید تخریب بشه سوما برداشت بی رویه که این هم بخاطر عدم نظارت دولت و مسئولین و ناآآگاهی استفاده کننده ها است.وقتی مردم سایر کشورهای دنیا نگران این دریا به قدمت 300 هزار سال هستن.واقعاباید تاسف خورد برا افرادی که بویی از انسانیت نبرده.شما دعوای فارس و تورک راه می اندازید.زبان ما تورکی است و آذربایجانی هستیم.برای همیشه.تورک آذربایجانی.دیگه آذری چه صیغه ای است؟
بخدا اگه یه پل بین قشم بندرعباس میزدن خیلی توجیه اقتصادی داشت. کدوم مهم تر بود پل روی دریاچه یا پل بین یه جزیره و سرزمین اصلی؟ اصلا همین پل شاید یکی از دلیل های خشک شدن دریاچه بود باشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر