بازدید 11683

پشت پرده اصرار بر از رده خارج کردن پراید

کد خبر: ۷۰۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 06 July 2017
اخیراً یکی از وزیران در یک نشست خبری اعلام کرد که تولید پراید در سال گذشته به 34 درصد رسیده و امسال نیز با رسیدن به 28 درصد، برنامه از چرخه تولید خارج کردن این خودرو در سال 97 انجام خواهد شد.
 
به گزارش تابناک، اینکه اعداد و آمار اعلام شده تا چه میزان صحت دارد، جدول زیر از اطلاعات تولیدی خودروهای سایپا در سه ماهه اول سال استخراج شده و بیانگر 44.4 درصد تولید انواع پراید در این دوره می باشد که تناسبی به عدد 28 درصد اعلامی ایشان ندارد.

خودروهای تولیدی مجموعه خودروسازی سایپا؛ شامل سایپا، پارس خودرو و زامیاد در سه ماهه اول سال 1396
سایپا S300 (زوتای چین)           844 دستگاه
برلیانس H320 چین                1671 دستگاه
برلیانس H230 چین                 469 دستگاه
پیکاپ ریچ چین                       614 دستگاه
سراتو                                 3575 دستگاه
چانگان cs35 چین                  1585 دستگاه
برلیانس H330 چین               3393 دستگاه
زامیاد وانت                          2021 دستگاه
ساندرو                               9661 دستگاه
تیبا                                  16469 دستگاه
لوگان                                 8018 دستگاه
وانت پادرا ، چین                      79 دستگاه
انواع پراید                          38685 دستگاه


حال دلیل اینکه آقای وزیر برای از رده خارج کردن پراید و جایگزین کردن آن با چیزی که الان با محصولات رده پایین چینی عملا در شرکت‌های خودروسازی در حال وقوع است واقعاً برای چیست را باید از خودشان پرسید، معمولاً دلایلی از جمله خودرو روز نبودن و امنیت نداشتن از طرف ایشان مطرح می گردد، در صورتی که اگر منظور آقایان از خودرو روز این خودروهای بی کیفیت و گران قیمت چینی می باشد که هم اکنون خط تولید شرکت‌های داخلی را بدون سر و صدا پر کرده اند، باید گفت بینش تجاری، صنعتی و سلامت جامعه در این خط مشی دیده نمی شود.

خودرو پراید که البته به کرات به جای سعی در اصلاحات فنی و امنیتی سعی در تعویض نام آن گردیده است همان فورد فستیوای آمریکایی مدل دهه 1980 است که بعداً حق لیسانس تولید آن توسط شرکت کیاموتورز کره جنوبی خریداری شد و نام آن به کیاپراید (یعنی افتخار کیا) تغییر پیدا کرد.
 
این خودرو:
1- از همان ابتدا و اندکی هم با سیستم انژکتوری که بعداً روی آن نصب گردید جزو کم مصرف ترین خودروهای حال حاضر دنیا می باشد.
 
2- با توجه به طراحی ساده و موفق و مقیاس تولید در ایران قیمتی غیر قابل رقابت در کشور داشته و دردسر بزرگ شرکتهای چینی برای فروش محصولات بی کیفیتشان شده است.
 
3- همه طبقات جامعه و بخصوص طبقات متوسط و کم درآمد را سالهاست که از درسرهای بی ماشینی در این کشور رها نموده است و در آینده هم می تواند همین خدمت را به جامعه ایرانی انجام دهد. تاکنون این خودرو کمک حال میلیونها خانواده ایرانی بوده است.
 
4- برعکس سایر محصولات ایرانی هرچه تولیداتش جدیدتر شده کیفیت تولید بالاتر رفته و استهلاک آن نسبت به مدلهای قبلی تفاوت چشمگیری داشته است.
 
5- هزینه نگهداری و تعمیرات بسیار پایین که بیشتر به هزینه نگهداری موتورسیکلت شباهت دارد آن را از خودروهای دیگر کاملا متمایز کرده است.
 
6- برعکس خودروی پیکان که هیچ گونه مزیت و امکانات خاصی نداشت ، تقریباً تمامی امکانات اصلی خودروهای روز دنیا را همانند کولر خوب ، فرمان هیدرولیک  ، شیشه برقی ، سیستم ترمز ABS و ایربگ را داراست.
 
7- شغل ایجاد شده در سراسر کشور از کسانی که دست اندکار تولید قطعات آن میباشند تا تمامی مراحل تولید و تعمیرات آن نزدیک به 300 هزار شغل و با احتساب جمعیت خانواده هایی که از بابت تولید این خودرو امرار معاش می نمایند بیش از یک میلیون نفر است ، این مهم باعث جلوگیری مبلغ عظیمی از ارز در سالهای گذشته تاکنون گردیده است که با قطع تولید آن این تعداد شغل و ارز به یک باره نصیب کشور چین خواهد شد.
 
8- تنها خودروهای دنیا که با این قیمت ولی با کیفیت اسف بار تولید می شوند خودروهای تاتای هندوستان هستند که چیزی بین خودروهای اسباب بازی و خودرو می‌باشند.
 
9- پراید از ظاهری زیبا برخوردار است و طراحی ساده اولیه این خودرو باعث شده که با استفاده مداوم افت ظاهری کمی داشته و با یک بازسازی ساده و ارزان قیمت و تعویض چراغها و لاستیکها همانند نو می‌شود.
 
باید به این نکته توجه کرد که وقتی امکانات و شرایط خودرو مقایسه می گردد ، منظور خودروهای هم رده روز دنیا مانند رنو کلیو ، فیات پاندا و چنین خودروهایی است و مقایسه با خودروهای گران قیمت آلمانی همان اشتباهی است که مدیران  ما مرتکب می شوند ، باید توجه نمود که وقتی شانس خرید پراید را از جامعه حذف می کنیم ، جامعه را به سمت ایمن ترین و جدیدترین بنز یا بی ام و سوق نمی دهیم بلکه جامعه به سمت بی کیفیت ترین و ارزان ترین خودروی چینی موجود در بازار حرکت خواهد کرد.
 
هیچ کس از این مدیران محترم نمی پرسد، با این قیمتی که یک خانواده ایرانی صاحب خودرو می شود ، شما از تمام خودروهای دنیا کدام ها را جایگزین در نظر گرفته اید؟
 
با مقایسه خودروهای ارزان قیمت روز دنیا به این نتیجه خواهیم رسید که هیچ نکته خاص یا خارق العاده ای آنها را با پراید از نظر فنی متمایز نمی نماید ، چه رسد به سایر مزایای تعمیراتی و قیمتی که به هیچ وجه جایگزین وزینی برای پراید نمی توان جست ، البته در این میان خودروهای برقی بعنوان یک انقلاب جدید مبحث دیگری هستند و مطمئنا در آینده بهترین جایگزینها برای تمامی خودروهای ارزان و گران قیمت خودروهای برقی خواهند بود ، بله خودروهای برقی تهران و شهرهای بزرگ ایران را مجدداً برای ما زیبا و قابل سکونت خواهند نمود نه اینکه پراید را با چند محصول بی کیفیت مجدداً جایگزین نماییم.
 
در انتها اگر واقعا دغدغه مسئولین محترم امنیت این خودرو است که البته خودروهایی که بعد از این خودرو بعنوان جایگزین در سطع کشور شاهد هستیم همین وضعیت و چه بسا بدتر خواهند داشت منهای تمام مزیتها و قیمت پراید ، چرا  بجای توقف بدون درنظر گرفتن جایگزین, فکری و از آن مهمتر عملی در راستای تقویت فریم و دوبل شدن ستونها و اصلاحات امنیتی و ارتقاء تست تصادف این خودرو به پنج یا حداقل چهار ستاره نمی نمایند؟
 
جواب آن بسیار ساده است ، با اینکه این تغییرات در مقابل علم کنونی طراحی خودرو کاری بسیار ساده است و اگر بابت هر خودرو، سرباری در حد 500 هزار تومان تا حتی 2 میلیون تومان اضافه گردد، هنوز هم از نظر مزایا و قیمت فاصله رقابتی بسیار زیادی با خودروهای دیگر دارد ، همین هم برای مدیران پشت میز نشین ما سخت می نماید و مانند همیشه ترجیح میدهند بجای حل مشکل، بدون اینکه به وضعیت مالی فعلی جامعه و خانواده ها بیاندیشند کلاً صورت مساله را پاک کنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳۳
حالا تو چرا دلت واسه پراید می سوزه؟ دلواپس! نگران!
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
بیشتر موارد مطرح شده درست و عین واقعیت است شما اگر اندک اطلاعاتی از بازار خودروی جهان داشتید تایید می فرمودید که خودرویی با امکانات پراید با این قیمت تقریبا پیدا نمی شود.
با این تحلیل موافقم مسئولین با این طرفند ها مسیر خرید رابه جایی که میخواهند هدایت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
ترفند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
ترفند دلبندم
ماشین خوبیه-من ازش راضیم-البته میشه هم به سمت بهینه سازی کیفیت و هم به سوی کاهش قیمتش حرکت کرد
یعنی الان پراید ارزونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پشت پرده رو ولش کن جنازه های جلو پرده رو ببین.
پراید بیشتر از صدام ایرانی کشته، صد رحمت به صدام جنایتکار که فقط جان میگرفت شما هم پول میگیرید و هم جان.
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
واقعا این نوع تفکر و استدلال نوبره!!!اولا نسبت فراوانی پراید به تصادفات رو باید در نظر گرفت ،مثلا با این حساب شما پورشه توی ایران اصلا آدم نکشته!!؟؟؟
استاد یک مزیت دیگه هم پراید داره که خیلی مهمه ! البته با اجازه شما
۱- اینطوری که پراید باعث مرگ میر میشه در هیچ اتومبیلی دیده نمیشه که خود این چندتا مزیت زیر رو بهمراه داره
۱-۱ : ایجاد اشتغال در بخش کفن و دفن
۱-۲ :‌ایجاد اشتغال در بخش امداد و آمبولانس
۱-۳ :سوژه برای عکس و عکس سلفی
۱-۴ :کاهش جمعیت و در نتیجه افزایش منابع آبی و غدایی و هوایی و ... برای بقیه هموطنان عزیز
۱-۵ : افزایش دستمزد همان کارگران که مشغول تولید پراید هستند چون کارگر کم میشه و تقاضا زیاد می شود.
...
خداوند شما رو حفظ کنند که این پشت پرده رو بالا زدید و ما آنرا دیدیم
راستی یادم رفت من عاشق پشت پرده تابناکم

چه حالی می ده پشت پرده رم مزنن بالا و .....
تا حد زیاد درست میگویید به نظر من یک خیانت پشت پرده برای حذف خودرو های پر تیراژ در جریان است تا دوباره ارز زیدی خارج شود این خودرو سازی نیم بند را هم میخواهند با مونتاژ ده ها خودرو یا همان واردات نابو.د کنند این نان ندارد اما ان برای عده ای خاص نان دارد
6- برعکس خودروی پیکان که هیچ گونه مزیت و امکانات خاصی نداشت ، تقریباً تمامی امکانات اصلی خودروهای روز دنیا را همانند کولر خوب ، فرمان هیدرولیک ، شیشه برقی ، سیستم ترمز ABS و ایربگ را داراست.

من دارم میرم با ساقه طلایی خودکشی کنم با این سطح تحلیلتون
بعد این همه کشته و مجروح این ماشین بی خاصیت قدیمی دیگه چه پشت پرده ای میتونه داشته باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تابی ما اخرش نفهمیدیم پراید خوبه یا بد!!!؟ چرا هم تغییر عقیده میدین؟؟؟؟
این پرایده ما هم خیلی مزیت داره که ما تا قبل از این خبر نمی دونستیم.
اصلا چرا ما از همون اول رو پیکان ایربگ و abs و شیشه برقی نذاشتیم و الکی رفتیم سراغ پراید؟!!!!
میدونید چند نفر با کنار رفتن پیکان از کار بیکار شدند؟
تازه قیمتش هم از پراید کمتر بود و استهلاک کمتر و 100 درصد تولید داخلی
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
بحث منطقی با دل خنک کردن خیلی فرق داره
اصلا قرار نیست که کارگرا و کارمندهای ساده ماشین دار بشن
اگر دولت لطفی بهشون وکنه می تونن پراید بخرن
اگر هم ناراضی هستن این رو هم جمع می کنن بعدش ببینم کدوم کارمند و کارگر ساده ای می تونه ماشین 50 میلیونی بخره !!
خب پس نتیجه می گیریم که باید تعرفه واردات رو کم یا حذف کرد تا بتونیم مثلا خودروهای تویوتا رو با قیمت پراید بخریم تا هم ایمنی داشته باشیم و هم قیمت مناسب! نظرتون چیه؟؟!!
مطمئن باشید این طوری سر رقابت هم که شده خودورسازهای داخلی زودتر خودشون رو به کیفیت جهانی نزدیک میکنن(فکر میکنم سی و خورده ای سال فرصت براشون بسه، با رقابت بیشتر جواب میده).
مزیت راجع به پراید ؟!؟!؟! پدر جان مدلهای 79 کره ای رو هنوز هم به مدل صفر این ماشین ترجیح میدن ، چرا ؟!؟!؟!
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
من دوتا از اون 79 ها میدم شما یه صفرشو مرحمت بفرمایید باقی مال خودتون!!!چقدر رو هوا بحث می کنید آخه
یه حسنش اینه که تصادف کنی معلول نمیشی یه راست میری اون دنیا
رانندگی بد و روحیه توحشی که فرهنگ ما به آن مبتلا شده باعث بالا بودن نرخ مرگ ومیر و مصدومیت در حوادث است نه اتوموبیل ها. میتوان بجای از رده خرج کردن پا تقویت بدنه آن مساله ایمنی را حل نمود. و حتی با تحقیقات گسترده موتور و دیگر قسمت های آنرا بهینه سازی کرده و اتوموبیلی واقعا ملی که باعث کار آفرینی و غرور ملی شود تولید کرد.متاسفانه تا حال تغییراتی که در مدل های مختلف این اتوموبیل ایجاد شده سطحی و گاها با حذف انحنا های بدنه اصلی باعث ضعف بیشتر بدنه شده است. دور انداختن دانش فنی موجود خلاف اقتصاد مقاومتی است.
خب پس پیکان را هم بیاریم
این که دلیل نشد که جایگزین نداریم بریم و بسازیم
ار نظر تیراژ، تیبا جانشین پراید قرار است بشود.
اين ماشين به لحاظ ايمني به هيچ وجه با استاداردهاي رود همخواني ندارد
به لحاظ كيفيت هم فاجعه است اين تعريف و تمجيد واقعا جاي سوال دارد علاقمندم بدانم نگارنده متن خودش در حال حلضر پرايد سوار ميشود
وای به صنعتی که افتخارش ساختن پرایده
بدبختی ایران از همین جا شروع میشه که رسانه های ما میگن ماشین پراید خوبه و از رده خارج نکنید واقعا چه سطح توقعی دارید شما . من تو سوئیس ماشین بنز خریده ام بچه هام به من خورده میگیرند که چرا پورشه یا مازوراتی نمی خری اونوقت تو ایران پراید رو ماشین خوب میدونند .
کامنت علی آقا از همه باحال تره. تابناک جان بفرست برای آقای وزیر تا روشن شه.
پراید ماشین بدی نیست برای رانندگی داخل شهریه و مخصوص جاده نیست دلیل تصادف‌ها و کشته ها هم همینه که می‌خوام با سرعت بالا در جاده هایش افتضاح بین شهری تردد کنند. پراید از رده خارج هم بشه باز هم طرفدار داره مثل پیکان که بعد از ۱۵ سال هنوز هم به وفور دیده و معامله میشود
مشکل پراید شتاب ، سرعت بالا و ایمنی ضعیف آن است که بویژه در واژگون شدن سریع آن نقش مهمی دارد و نگارنده محترم مطلب فوق فکر کنم انبوه تصادفات و کشته ها که بواسطه امر ذکر شده بوده را مشاهده نکرده اند.
خودروهای چینی هر چه باشند از پراید بهترند هم در داشتن امکانات و آپشن هم از نظر ایمنی . با مونتاژ آنها در داخل مشکل اشتغال هم حل می شود . البته راه بهتر کاهش هزینه گمرک و کاهش قیمت خودروها است تا مردم بتوانند خودروهای روز دنیا با مونتاژ داخل را با بهترین کیفیت و بخرند واقعا مردم ما شایسته چنین خودروهایی نیستند .
.پراید بهتر است با موتور الکتریکی و افزایش کیفیت و مقاومت بدنه تولید شود
.برلیانس زیباست
.خودروی ساندرو نسبت به کیفیت و شکل ماشین برای مصرف کننده بسیار گران و برای تولید کننده بسیار سود اور است
‌.خودروسازان بزرگ دنیا تا چند سال دیگر تولید خود رو بنزینی را متوقف و خودرو با موتور الکتریکی را جایگزین محصولات خود خواهند کرد تولید کنندگان ایرانی بهتر است جا نمانند چون پتانسیل این کار در دانش کشور وجود دارد
.خود رو سازی کشور فقط با مونتاژ و تولید ماشینها و موتور های ترکیبی سایر تولید کنندگان لاشخور مثل پژو سر پاست
و خود پس از چند سال دانش بیسیک طراحی موتور و انواع ان را در اختیار ندارد و از دانش سوخته سایر خودرو سازازان خارجی استفاده میکند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر