بازدید 14470
استاندار خوزستان در گفت وگو با «تابناك»؛

سهيمه بندي آب نه، ولي قطعي آب داريم / در رابطه با انتقال آب به فلات مركزي تابع نظر رئيس جمهوريم

با وجود بارندگي هاي نسبتاً خوب سال گذشته، اكنون و در فصل گرما، كمبود آب در بسياري از مناطق كشور مشكلات زيادي را براي شهروندان به وجود آورده و نگراني هايي را در مورد تأمين نيازهاي اوليه آنها ايجاد كرده است. مثل بسياري از اهالي استان خوزستان كه علاوه بر گرماي هوا و توفان ريزگردها، گويا امسال بايد با مشكل جديدي به نام بحران آب نيز دست و پنجه نرم دارد؛ زندگي جانوران در كنار رشد نيزارها سندي بر سلامت اكوسيستم اين تالاب است.
کد خبر: ۷۰۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 06 July 2017
سهيمه بندي آب نه ولي قطعي آب داريم / در رابطه با انتقال آب به فلات مركزي تابع نظر رئيس جمهوريم
با وجود بارندگي هاي نسبتاً خوب سال گذشته، اكنون و در فصل گرما، كمبود آب در بسياري از مناطق كشور مشكلات زيادي را براي شهروندان به وجود آورده و نگراني هايي را در مورد تأمين نيازهاي اوليه آنها ايجاد كرده است. مثل بسياري از اهالي استان خوزستان كه علاوه بر گرماي هوا و توفان ريزگردها، گويا امسال بايد با مشكل جديدي به نام بحران آب نيز دست و پنجه نرم  دارد؛ زندگي جانوران در كنار رشد نيزارها سندي بر سلامت اكوسيستم اين تالاب است.
 
به گزارش «تابناك»؛ در ميان همه استان هايي كه در فصل گرم سال جاري با مشكلات آبي رو به رو هستند، استان خوزستان را بايد يكي از اصلي ترين استان ها معرفي كرد كه كمبود آب شرب و كشاورزي در بسياري از مناطق استان، زندگي اهالي را به چالش كشيده و محدوديت هاي زيادي را براي مسئولان استان در حل مشكلات آبي مردم ايجاد كرده است.
 
گرماي شديد هوا كه باعث تبخير بيش از حد آب مي شود، برداشت بي رويه آب از سفره هاي زير زميني كه منابع پايدار آب را از بين مي برد و نيز رعايت نکردن حقابه هاي استان در مناطق بالادست، از جمله دلايلي است كه مي توان از آن ها به عنوان عامل ايجاد بحران آب در خوزستان نام برد.

اكنون همزمان با آغاز فصل گرم سال، حرف و حديث ها مبني بر تشديد مشكلات آبي در استان خوزستان مطرح مي شود كه برخي از آنها اشاره به سهميه بندي آب شرب و كشاورزي و تعدادي نيز ناظر بر قطعی آب شهري و روستايي در برخي از شهرستان هاي استان مثل شهرستان ايذه است؛ مواردي كه بايد به آنها نبود آب لوله كشي در شمار بسیاري از روستاهاي استان را نيز افزود.

موضوع سهميه بندي يا اصطلاحاً جيره بندي آب در بسياري از مناطق استان، قطع مكرر آب و نبود آب لوله كشي در برخي مناطق ديگر مجموعه مشكلاتي است كه اين روزها در رابطه با مشكل آبي خوزستان در فضاهاي مختلف مجازي و حقيقي به آنها اشاره مي شود؛ مشكلاتي كه بعضاً‌ در روزهاي گذشته مقام هاي ارشد استان آن را تكذيب کردند!

در رابطه با جزئيات دقيق مشكل آب در استان خوزستان و اخبار متفاوتي كه در رسانه ها در اين باره منتشر مي شود، دكتر غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان به «تابناك» گفت: در حال حاضر و در مورد مشكل آب شرب، ما مشكل خاصي نداريم و در شهرهاي مختلف توزيع آب به روال عادي و همانند گذشته ادامه دارد. اين موضوع در مورد آب روستايي هم به همين شكل است.

شريعتي ادامه داد: البته برخي روستاهاي استان از ابتدا هم آب لوله كشي نداشته اند و براي آب رساني به اين روستا سال هاست از تانكر استفاده مي شود. همينطور در برخي روستاها براي تكميل بحث آب رساني از تانكر استفاده مي شود كه اين روال همانند سال هاي گذشته برقرار است و چيز جديدي نيست.

استاندار خوزستان تأكيد كرد: جدا از روستاهايي كه كلاً‌ آب لوله كشي ندارند در روستاهايي هم كه فشار آب كم است يا به دليل قرارگيري در انتهاي خط امكان توزيع آب لوله كشي نيست، توزيع آب با تانكر انجام مي شود.

وي اضافه كرد: در مجموع شرايط آبي ما در حوزه شرب نسبت به سال گذشته بهتر است و در اين مدت يكسري مجتمع آبي روستايي راه اندازي كرديم. در برخي مناطق با نصب دستگاه پمپاژ فشار آب را تقويت كرديم و تلاش كرديم سيستم آب رساني را دهیم.

مقام ارشد سياسي استان خوزستان ادامه داد: هم اکنون نيز يكسري پروژه براي اصلاح و ارتقاي سيستم آب شرب شهري  در دست اقدام داريم كه با عملياتي شدن آنها بخش اعظمي از مشكلات آب شرب ما حل خواهد شد.

شريعتي در مورد شرايط آبي استان در حوزه كشاورزي نيز به خبرنگار «تابناك»، گفت: در مورد مشكل آب كشاورزي اولاً جاهايي شرايط تثبيت و مجوز داده شده است كه از راه هاي قانوني آب رساني برقرار است و نسبت به تعهدات خود در مورد آنها مشكلي نيست و حتي بعضاً كشاورزاني داريم كه بيشتر از مجوز قانوني شان كشت مي كنند، ولي چون مشكل آب نداريم، در حد توان آب در اختيار آنها قرار مي دهيم.

استاندار خوزستان ادامه داد: در مجموع ما در حوضه آبريز كرخه و كارون مشكلي نداريم، ولي در حوضه آبريز زهره و مارون يك مقداري تنش آبي داريم كه در البته تحت كنترل است و طبق مجوزهاي قانوني آب رساني در حال انجام است.

وي همچنین یادآور شد: از پایان خط مارون كه نخيلات در آنجا وجود دارد، خود بازديد كردم و يك سري مشكل وجود داشت كه با مديريت و سهيمه بندي آب مطابق با روال گذشته، تقسيم آب در حال اجراست و مشكلي نيست.

شريعتي در پاسخ به خبرنگار «تابناك»، كه گفت برخي اخبار حكايت از مشكل شديد آب در شهرستان ايذه و دهدز دارد، توضيح داد: در رابطه با دهدز و روستاهاي اطراف، بايد اين را بگويم كه در اين مناطق ما آب داريم و اينكه مي گويند در اين مناطق آب نيست، غلط است. البته فشار آب كم است و در برخي ساعات روز كه با اوج مصرف مواجه هستيم، شاید چند ساعتي آب قطع شود، ولي معناي اين آن نيست كه آب دائماً قطع شود. ضمن اينكه در صورت بروز مشكل، سريع با تانكر آب رساني انجام مي شود.
 
وي در سخنان خود با رد هر گونه گمانه اي مبني بر سهميه بندي آب، تأكيد كرد: چيزي به نام سهيمه بندي آب در خوزستان نداريم. البته ممكن است در برخي موارد به دليل شكستن لوله، افزايش مصرف و ساير مشكلات آب قطع شود كه اين با سهميه بندي متفاوت است.

استاندار در ادامه افزود: براي حل ريشه اي مشكلات‌ آبي استان چند طرح بزرگ را براي شهرستان هايي مثل ايذه، رامهرمز و باغ ملك طراحي كرده ايم كه انشالله در ادامه و با حمايت هاي ويژه رئيس جمهور عملياتي خواهيم كرد و مشكل اين مناطق نيز حل خواهد شد.

استاندار خوزستان در ادامه صحبت هاي خود و در پاسخ به سئوال خبرنگار «تابناك»، كه در از موضع وي در مورد انتقال آب از سرشاخه هاي كارون به فلات مركزي پرسيد، گفت: در اين باره ما تابع نظر رئيس جمهور هستيم و آقاي روحاني در سفري كه به اهواز داشتند، تأكيد كردند اين انتقال فقط براي شرب انجام خواهد شد. ضمن اينكه ما تأكيد مي كنيم مسئله و مشكلات آبي خوزستان در اولويت است و مادامي كه اين مشكلات حل نشده باشد، صحبت از اين مسائل درست نيست.

شريعتي همچنين در بخش پاياني سخنان خود و در مورد آخرين وضعيت تالاب هورالعظيم گفت: هم اكنون حقابه هاي اين تالاب كامل در حال پرداخت است و خوشبختانه چيزي حدود 80 درصد از بستر تالاب پر آب است.

وي در رابطه با اين نگراني كه گفته مي شود، تالاب هورالعظيم با آب هاي آلوده پر شده است، تأكيد كرد: حيات در تالاب جريان دارد و زندگي جانوران در كنار رشد نيزارها، سندي بر سلامت اكوسيستم اين تالاب است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۹
خوب مشکل ریز گردها را هم می پرسیدید تا ایشون این مشکل را هم همانجا یکسره حل می کردند. خدا حفظش کنه چه نعمتی است ایشون.
وقتی آب ندارن مجبورمیشن به شهرمهاجرت کنن و مشکلات بعدی
اینم استاندار بومی ما
ما از شما هیچ انتظاری نداریم که به داشته های خوزستان اضافه کنید چون نمی توانید
خواهشا فقط داشته هاشو حفظ کنید
درکشورهای حوزه خلیج فارس که فاقدهرگونه منبع تامین اب میباشند بانصب اب شیرین کن واستفاده ازاب دریا کلیه احتیاجات ابی خودر اتامین نموه اند وهیچوقت دم از بی ابی نزده خوب است اقای استاندار بجای شکوه وکلایه ودرتنکنانهادن ملت بانصب اب شیرین کن واستفاده ازاب دریا دربنادر نه نتها اب استان بلکه اب سایر نقاط کشور را هم تامین نمود
انتقال آب فقط برای شرب؟
با یک حساب سر انگشتی آب شرب برای 20 میلیون حساب میشود.برای هر نفر، 20 لیتر. می شود400 میلیون لیتر در روز.می شود. 4. میلیون متر مکعب در روز. می شود 4.63 متر مکعب در ثانیه. حالا 5 متر مکعب در ثانیه. تابناک خواهش می کنم نشر دهید.بحث کنید.واقعا کسی نیست ...
آب شرب قابل محاسبه است.
از وزرات نیرو سوال کنید چقدر از سرچشمه های رودخانه های کارون، دز،کرخه،زهره... آب برای شرب انتقال داده می شود. آیا بیش از 100 متر مکعب در ثانیه؟ لطفا تحقیق کنید،بررسی کنید. ولی من مطمئن هستم خیلی خیلی بیشتر برای آب شرب از رودخانه استان خوزستان انتقال می دهند.
آیا این درسته که را با هزینه های گزاف به جاهایی برای کشاورزی و صنعت انتقال دهیم.چرا زمین های مرغوب استان خوزستان که هر چهار فصل امکان کشت دارند آبی نمی شوند؟ گرچه برای همین زمین ها هم آب نیست.چرا مسولین نمی دانند که آب نیست، تمام شده.وقتی این حرف زده می شود که آب انتقالی فقط برای مصرف شربه نمی دونم بخندم و یا ..
آیا کسی می داند، می فهمد،...
اقای استاندار وعده ها در مورد ارمان چه شد، حرف راست هم میتونید بزنید؟ جلسه انتخاباتی چه خبر؟؟
آب شرب قابل محاسبه است.
تهران و خراسان اصفهان و کرمان و فارس تبریز و قم استاندار دارن ما خوزستانی ها هم استاندار داریم استانداری که حرف تابع بودن در برابر انتقال اب میزنه. چه باید اسم. گذاشت
استاندار از وضعیت شهرها مطلع نیست در شهرستان امیدیه مردم در شبانه روز فقط چهار ساعت آب دارند
چرا هیچ کس از مشکلات آبی استان بوشهر حرف نمی زند؟ پس این استاندار ما کجاست؟
الان 4 ساله که شش هفت ماه از سال آب شهر ما جیره بندی میشه. 3 ساعت در دو روز آب داریم. کاش همین برنامه رعایت میشد، بارها وبارها پیش اومده 3 هفته، 4 هفته آب نداشتیم و مجبور شدیم با هزینه خودمان با تانکر آب رو تامین کنیم. ما دردمون رو به کی بگیم؟
صدا و سیما هم که انگار نه انگار. من تعجب میکنم چرا حتما باید ب جون هم بیفتیم تا مسئولین به فکر بیفتند. کشورهای عربی مگه چشمه دارند یا بارندگی دارند. با آب شیرین کن آبشون رو تامین میکنند مثل کیش خودمون.
این همه دریا داریم، چرا اقدامی نشده در مورد آب شیرین کن؟ چرا 10 سال پیش فکر همچین روزایی رو نکردند؟
بعد از غارت نفت و معادن کشور به سود مرکز نشینان و بیابان نشینان حالا نوبت غارت آب هست این غارت ها برای مرکز نشینان گران تمام خواهد شد
درسته استاندار زير نظر وزارت كشور و رييس جمهور است ولي گرفتن حق مردم استان و پيشنهاد به رييس جمهور در خصوص مشكلات مردم هم وظيفه مهمتر اوست. متاسفانه استاندار خوزستان بشدت در مورد دوم ضعيف عمل ميكند.
بیش از سی ساله که شهرستان ایذه آب چیره بندیه. تابستونا هم روزی 2 ساعت آب وصله با اینکه رود کارون در فاصله ای کمتر از 40 کیلومتری ایذه قرار دارد. دوم اینکه کاش آقای شریعتمداری اینقد ترس از دست دادن صندلی رو نداشت و موضع محکمتری نسبت به انتقال آب به فلات مرکزی می گرفت. حیف صندلی استانداری که دست ایشونه
ما آب داریم .
مدیریت آب نداریم
از وقتی من یادمه ما همیشه مشکل آب و برق در تابستان و گاز در زمستان داشتیم.
سهمیه بندی در اکثر موارد تنها ابزار عملیاتی که در کشور ما دارد قطع کردن نوبتی است ...... یعنی چی که سهمیه بندی نداریم و قطعی داریم؟؟؟؟؟؟
انتقال آب دريا از جنوب به مركز ايران يكي از بهترين راه ها براي مبارزه با خشكسالي است كه در دراز مدت اثرات زيست محيطي آن فوايد زيادي در تغيير اقليم خواهد داشت ، هر چند ممكن است در حال حاضر هزينه بالاي داشته باشد اما اثرات مثبت آن در كوتا مدت و دراز مدت موجب تحول عظيمي خواهد شد . فقط چند نفر كارشناس دلسوز مي خواهد . در غير اينصورت با همين روند كانونهاي خشك گسترش پيدا كرده و علاوه بر افزايش ريزگردها ، خسارت شديدي به منابع طبيعي وارد خواهد شد . اي كاش با كمي اراده و مطالعه اين كار زودتر اجرائي شود
تابع نباشی مخوای چیکار کنی بچه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر