بازدید 9873
رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت و گو با «تابناک»؛

شاید سؤال از رئیس جمهور عملیاتی نشود!

بانک مرکزی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، با صدور اطلاعیه هایی، از آغاز پرداخت سپرده های زیر 10 و 20 میلیون تومان خبر داد، ولی این اطلاعیه ها به جای آنکه از حجم نگرانی این گروه از مردم بکاهد، موجب تشدید نگرانی آنان شد.
کد خبر: ۷۰۹۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ 07 July 2017
هم اکنون هشت ماه از مسدود بودن حساب سپرده گذاران مؤسسه مجاز کاسپین می گذرد، ولی تا به امروز، کار اساسی برای پرداخت پول مردم در دولت روحانی انجام نشده، جز صدور اطلاعیه های بانک مرکزی.

به گزارش «تابناک»؛ بانک مرکزی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، با صدور اطلاعیه هایی، از آغاز پرداخت سپرده های زیر 10 و 20 میلیون تومان خبر داد، ولی این اطلاعیه ها به جای آنکه از حجم نگرانی این گروه از مردم بکاهد، موجب تشدید نگرانی آنان شد.

از همان ساعات نخست صدور اطلاعیه های کاسپینی از سوی بانک مرکزی، خبر آمد که مردم جلوی ساختمان مرکزی این مؤسسه در تهران و شهرستان ها تجمع کرده اند. البته همزمان با آغاز مراجعه سپرده گذاران خرد به شعب مؤسسه نیز واقعیتی دیگر برای مردم آشکار شد و آن اینکه عملاً سپرده گذاران پولی به دستشان نرسید، جز اینکه رنگ دفترچه حسابشان نارنجی و البته درصدی از اصل سپرده هایشان کسر شد؛ به طور میانگین 50 تا 60 درصد اصل سپرده های کاسپینی ها کسر می شود و مابقی هم پرداخت نمی شود، آن هم به دلایل متعدد از جمله قطعی سیستم های نرم افزاری و شبکه ای شعب، نبود نقدینگی و یا ناقص بودن اطلاعات مشتریان!

این در حالی است که بانک مرکزی، مدعی تعیین تکلیف سپرده گذاران تا مبلغ 20 میلیون تومان است؛ اما همان گونه که در بالا هم اشاره کردیم، مردم با مراجعه به شعب با نبود نقدینگی و از طرفی نصف شدن دارایی های خود روبه رو شدند.

پراکنده گویی ها و پاسخ های گنگ در این باره به مردم و سپرده گذاران، باعث شده است تا نمایندگان مجلس، مستقیم رئیس دولت را خطاب قرار دهند و از وی بخواهند در این باره در مجلس روشنگری نمایند؛ هرچند برخی نمایندگان مجلس در روزهای گذشته، امضاهای خود را پس گرفته اند و رفته رفته موضوع سؤال کمرنگ تر می شود، ولی این احتمال می رود که کابین روحانی را به مجلس بکشاند.

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: بحث مؤسسات مالی به موضوعی تبدیل شده که متأسفانه در حال ایجاد یک فضای بی اعتمادی در کشور می شود و مردم نگران هستند که سپرده های خود را در کجا بگذارند.

وی گفت: این موضوع چندین علت دارد که بخشی از آن به کسانی برمی گردد که اقداماتی را در این خصوص انجام داده اند و متخلف بودند و از این مؤسسات سوءاستفاده کردند و یا مؤسسه ای قانونی بوده، ولی مراحل آن کامل نشده و برخی تخلفات داخلی دیگر از جمله آنکه مجوز هم داشته اند، اما تخلف انجام شده است.

این نماینده مجلس افزود: همه این کارها نشان می دهد، یکسری کارهایی انجام گرفته که منجر به چالش هایی در وضعیت این مؤسسات شده است؛ چه آنهایی که مجوز داشته و قانونی بودند و چه آنهایی که مجوز داشتند، ولی تسری آن به همه مؤسسات باعث ایجاد چالش برای کشور شده است.

اعتقاد ما این است که همه دچار مشکل نیستند و تنها بخشی از این مؤسسات به مشکل خورده اند. متأسفانه مدیریت نادرست بانک مرکزی به این چالش ها دامن زده است؛ حال آنکه این بانک که خود باید آرام بخش فضای موجود باشد، گاه اقداماتی انجام داده که باعث چالش شده است.

وی گفت: چند ماه پیش، رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه ای گفت: مؤسساتی که مثلا فلان شاخص را داشته باشد از نظر ما مشکل دارد و ... پس از این مصاحبه، فضای عجیبی در بازار پولی کشور ایجاد شد که همه بانک ها را درگیر کرد، اما پس از آن و در مصاحبه ای دیگر، این موضوع را حل کرد و گفت: من باید درباره مشکلات کمیسیون صحبت کنم، نه اینکه راجع به سخنان رئیس بانک مرکزی اظهارنظر کنم.

وی در ادامه یادآور شد: منظور من این است که باید فضای آرام بخش در کشور ایجاد شود. موضوع اخیر نیز مربوط به بحث کاسپین است که باعث شد، نمایندگان به رئیس جمهور نامه بنویسند. در حال حاضر، هشت مؤسسه وجود دارد که از قدیم فعالیت می کردند، ولی به دلایلی نمی توانند ادامه دهند و بانک مرکزی تصمیم به منحل کردن آنها گرفته است. زمانی که اینها را منحل می کنند، مؤسسه جدیدی شکل می گیرد و سپرده ها در آن تجمیع می شود.

اما اتفاقی که در اجرا رخ می دهد، این می شود که کاسپین جدیدی تشکیل می شود. از نظر ما هویت و رابطه بین کاسپین و هشت مؤسسه منحل شده، مشخص نیست و زمانی که مؤسسه ای منحل شده، دیگر چیزی وجود ندارد. این در حالی است که برخی از این شرکت های منحل شده، باز هم سرمایه جذب کرده اند و فعالیت خود را ادامه داده اند. در واقع این موارد باعث ایجاد این چالش ها شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: در سال 94 رئیس بانک مرکزی با مراجعه به کمیسیون اقتصادی گفت: بندی در قانون وجود دارد که عنوان می کند، بانک مرکزی می تواند اقدامات انضباطی در خصوص بانک ها اعمال کند، و زمانی که این واژه استفاده می شود، دستگاه قضا تنها بانک ها را شامل آن می داند؛ اما ما استفسار نموده و همه مؤسسات و نهادهایی که در حوزه پولی کشور فعالیت دارند را شامل این بند کردیم.

بنابراین، بانک مرکزی می تواند در مورد همه این موارد اعمال قدرت کند؛ اما همین فرشتگان در آن زمان شکل گرفته و 3 هزار میلیارد سرمایه جلب کرده بود، ولی بانک مرکزی مانع فعالیت وی نشد و امروز جذب سرمایه فرشتگان به 8 هزار میلیارد رسیده است.

نمایندگان مجلس این موضوعات را پیگیری و درخواست ماده 206 کرده اند. همچنین درخواست تحقیق و تفحص نموده و از سوی دیگر، برخی هم درخواست سؤال از وزیر اقتصاد دارند و در نهایت بحث سؤال از رئیس جمهور مطرح است.

این نماینده گفت: چون کسی برای این موضوع پاسخگو نیست، نماینده ها به سراغ رئیس جمهور رفته اند و از رئیس جمهور درخواست دارند تا بابت پیگیری پاسخگویی در خصوص کاسپین به مردم پاسخ دهند. این موضوع خیلی مهم است، ولی اینکه نماینده ها چقدر در این باره اصرار کنند، بستگی به شرایط دارد و شاید عملیاتی نشود!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۵
برای چی بخوان پیگیری کنن.
چه عجب سایت تابناک بعد از مدت ها خبری را هم در مورد کاسپین چاپ کرد
یعنی پول خودشون هم بهشون نمیدن؟
سود هم که نمیدن اصل پول هم نصف میشه؟
مقصر مشخص هست کسی که صورت مسئله رو پاک کرد یه روز امد جلوی چاپ پول رو گرفت که مثلا نقدینگی رو حذف کنه که مثلا توروم تک رقمی کنه
من فقط یه سوال برام پیش اومده چطور نمیشه کنار خیابون بساط پهن کرد ولی یه موسسه میتونه ۳۰۰ شعبه بزنه و پول مردم رو بگیره و کسی هم باهاش کار نداشته باشه
سلام اقاي پور ابراهيم
تنها كسي كه در اين ١٠ ماهه گذشته واقعيت را گفته فقط شما هستيد
به این دولتم امیدی نیست
پس بدبخت شدیم رفت
پولمونو پس بدید بابا
منافع ملت را سیاسی کاری نکنید و مثل یک مرد و تاسی از مولا علی دنبال حق و حقیقت باشید
اگر در دولتی سرمایه پانصد هزار نفر سرمایه گذار بیگناه که جرمشان فقط عمل به توصیه های بانک مرکزی و رئیس ان بوده است از میان برود به این دولت چه لقبی می تواند داد . اقای سیف رسما در سال 95 از مردم درخواست کرد که در موسسات غیر مجاز سپرده گذاری نکنند و مطمئن باشند که با سپرده گذاری در موسسات مجاز که نامشان در سایت بانک مرکزی موجود است دولت نظارت دقیق بر سرمایه های انان داشته و از امانت انها نگهداری و صیانت می کند . حالا مردم به جز این چه کاری کرده اند که مستوجب از میان رفتن سرمایه هایشان شده است .
به نظرم بهتر است با پیگیریهای جدی اجازه ندهند دیگر هیچ موسه ای دچار این بحران شود
رسانه محترم خواهشمنداست از یک سویه انعکاس دادن خبرها از جانب روابط عمومی بانک مرکزی دقت فرمایید
متاسفانه رييس كل بانك مركزي با بيكفايتي و عدم دانش اين معضل را بوجود آورد
وقتی نظرات مردم و به خصوص سپرده گذاران کاسپین را درج نمی کنید اصلا چرا نظر مردم را می خواهید . مهمترین رسالت هر رسانه ای انتشار افکار عمومی مردم و به خصوص کسانی که در یک مسئله خاص دخیل هستند می باشد . پس چرا تمامی اظهارات مسئولین بانک مرکزی را در طی این نه ماه منتشر میکنید و لی جوابهای مستدل سپرده گذاران را سانسور می کنید تا نهایتا کل حقایق از زبان یک نماینده سابق در یک برنامه فارسی زبان به اطلاع مردم برسد و با توجه به مدارک کتبی معتبر ارائه شده حقایق در انجا مشخص گردد. ایا شما توان ایجاد یک بانک مرکزی گیت نظیر واترگیت ندارید!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار