بازدید 28917
آخرین تحولات قطر؛

پاسخ ده بندی قطر به شروط سیزده گانه چهار کشور عربی/ تحریم یا اقدام نظامی، دو گزینه محتمل در برابر قطر در نشست امروز قاهره

قرار است امروز (چهارشنبه) وزرای خارجه تحریم کننده قطر برای بررسی پاسخ قطر به درخواست‌ها، نشستی را در قاهره داشته باشند. ذکر این مهم لازم است که مهلت دوم داده شده به دوحه ـ که بنا به درخواست امیر کویت ۴۸ ساعته بود ـ رأس ساعت ۱۲ نیمه شب گذشته پایان یافت، این در حالی است که مهلت اول ـ که ده روزه بود ـ نیمه شب یکشنبه پایان یافته بود.
کد خبر: ۷۰۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ 05 July 2017
قرار است امروز (چهارشنبه) وزرای خارجه تحریم کننده قطر برای بررسی پاسخ قطر به درخواست‌ها، نشستی را در قاهره داشته باشند. ذکر این مهم لازم است که مهلت دوم داده شده به دوحه ـ که بنا به درخواست امیر کویت ۴۸ ساعته بود ـ رأس ساعت ۱۲ نیمه شب گذشته پایان یافت، این در حالی است که مهلت اول ـ که ده روزه بود ـ نیمه شب یکشنبه پایان یافته بود.

به گزارش «تابناک»، شب گذشته محمد عبدالله الصباح، وزیر مشاور در امور کابینه کویت، پاسخ قطر به سیزده درخواست کشورهای تحریم‌کننده دوحه را در جده تقدیم عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی کرد.

پاسخ ده بندی قطر

پاسخ قطر به درخواست سیزده بندی کشورهای چهارگانه به رهبری عربستان شامل ده بنده به ترتیب زیر است؛

۱. درخواست کاهش سطح روابط دیپلماتیک قطر با ایران در صورت التزام همه کشورهای حاشیه خلیج فارس و اخراج همه ایرانی‌ها از این کشورها عملی خواهد شد.
 
۲. قطع روابط قطر با ایران از جمله در بخش اقتصادی به شرط اقدام متقابل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات عملی خواهد شد.

۳. تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر به شرط اقدام متقابل همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بستن پایگاه های خارجی در کشورهای خود عملی می شود.

۴. قطر هر گونه ارتباط خود را گروه های تروریستی که از سوی سازمان ملل تعیین شده تکذیب و البته تأکید می کند، اخوان المسلمین جایی در این فهرست سازمان ملل ندارد.
 
۵. قطر اتهامات مطرح در زمینه حمایت مالی این کشور از تروریسم را بدون ارائه دلایل و مدارک روشن رد می کند. ما فقط لیست گروه های تروریستی را که مورد تأیید سازمان ملل است، می پذیریم.

۶. قطر تحویل کسانی را که «پناهنده سیاسی و شخصیت‎های اهل سنت تحت ظلم مقیم در اراضی خود» معرفی نموده، رد می کند.

۷. قطر تعطیلی شبکه های تلویزیون و رسانه‎ای رسمی و غیر رسمی خود را رد می کند؛ اما در صورت تعطیلی العربیه، اسکای نیوز، الحدث و شبکه های مصری، اقدام متقابل خواهد کرد.
 
۸. قطر تأکید می کند، در امور داخلی هیچ یک از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دخالت نمی کند؛ بر خلاف امارات که در امور قطر و کویت دخالت و علیه آنها اقدام تحریک آمیز می کند. همچنین در امور عمان دخالت اطلاعاتی کرده و در تلاش برای انجام کودتا در این کشور است.
 
۹. قطر ارتباط خود با برخی مخالفان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و یا حمایت از آنها را رد کرده، ولی ارائه تابعیت قطری به کسانی که تمایل پذیرش آن را دارند، مسأله ای حاکمیتی می داند.
 
۱۰. قطر درخواست ها در زمینه پرداخت غرامت به کشورهای تحریم کننده را رد می کند و خواستار دریافت غرامت از بابت «اقدامات احمقانه‎ای» است که در حق این کشور طی روزهای اخیر اعمال شده است.
 
نتیجه تصویری برای قطر بحران

خبرگزاری رسمی قطر گزارش داد، امیر قطر، جوابیه امیر کویت را از طریق خالد یوسف عبدالعزیز الفلیج، مشاور امیر کویت در دیدار روز سه‌شنبه خود با وی دریافت کرد.

سفر الفلیج به دوحه در پی تسلیم پیام مکتوب امیر قطر به امیر کویت بود که توسط محمد عبدالرحمان آل ثانی،‌ وزیر خارجه قطر تقدیم امیر کویت شده بود. این پیام دربرگیرنده پاسخ قطر به درخواست‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر از دوحه بود.

همچنین در راستای تلاش‌های منطقه‌ای برای حل بحران، امیر کویت روز سه‌شنبه نیز میزبان یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان بود. بن علوی در این دیدار به بررسی بحران قطر پرداخت.

این در حالی است که خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داد، رؤسای سازمان‌های اطلاعات عربستان، مصر، امارات و بحرین، دیروز سه‌شنبه در قاهره نشست تشکیل دادند.

قرار است امروز (چهارشنبه) وزیران خارجه تحریم کننده قطر برای بررسی پاسخ این کشور به درخواست‌ها نشستی را در قاهره داشته باشند.

این وزیران در کاخ التحریر قاهره گرد هم می‌آیند و بعد از بررسی پرونده قطر، کنفرانس خبری را درباره نشست خود برگزار خواهند کرد.

اینکه قرار است این کشورها در برابر پاسخ قطر به آن ها چه سیاستی در پیش گیرند، هنوز مشخص نیست. مجموعه ای از اقدامات نظامی (شامل حمله مستقیم نظامی یا کودتا) و همچنین ادامه و تشدید تحریم های اقتصادی از جمله مهم ترین سیاست ها و اقداماتی است که آن ها ممکن است در پیش گیرند.

کنفرانس خبری وزرای خارجه آلمان و قطر

از سوی دیگر، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس خبری در دوحه با همتای قطری‌ خود گفت: بحران باید از طریق مذاکره حل شود.

وی افزود: قطر موضع خود را صریح گفته است و باید کشورهای مقابل هم این گونه صریح باشند.

وزیر خارجه قطر نیز از موضع آلمان که تدابیر غیرقانونی کشورهای عربی را علیه قطر رد می‌کند، تقدیر کرد و گفت:‌ همتای آلمانی در جریان پاسخ قطر به لیست درخواست‌های کشورهای عربی قرار گرفت.

وی تأکید کرد: پاسخ در راستای حفظ حاکمیت قطر و مخالفت با هرگونه دیکته و توصیه به آن و عدم مداخله در امور کشورها و طبق قوانین بین‌المللی داده شده است.

وزیر خارجه قطر افزود:‌ اینکه قطر را حامی تروریسم جلوه دهند، غلط است. آنها می‌خواهند بهانه بین‌المللی دست و پا کنند و این خلاف واقعیت است.

وی از نقش کویت و دیگر کشورها نیز تقدیر کرد و گفت:‌ بحران تنها از طریق مذاکره حل می‌شود؛ هر چقدر هم که تدابیر سخت‌گیرانه باشد.

محمد عبدالرحمان ادامه داد: حق افشای جزئیات پاسخ کشور را به درخواست‌های کشورهای عربی ندارم و این پیام به آنها تحویل داده شده است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: درخواست‌های ارائه شده از سوی عربستان و هم‌پیمانانش همگی غیرواقع‌بینانه و اجرانشدنی هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر تصریح کرد: این شروط ارتباطی با تروریسم ندارند، بلکه برای سرکوب آزادی بیان هستند.

وی در پاسخ به اظهارات شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات که گفته بود قطر، دست از حمایت از تروریسم بردار! تأکید کرد: من به شما می‌گویم افترا زدن به قطر و خدشه وارد کردن به وجهه آن دیگر بس است. شما از پناه دادن به مجرمان جنگ دست بردارید.

محمد عبدالرحمان آل ثانی درباره نشست چهارجانبه امروز اعراب در قاهره گفت:‌ نمی‌توان درباره مواضع آنها پیش‌بینی کرد. مواضع آنها در جهت نقض اصول قوانین بین‌المللی از طریق محاصره غیرقانونی است و نمی‌توان نتیجه نشست آنها را پیش‌بینی کرد.

احتمال پیوستن کویت به ائتلاف چهارگانه علیه قطر

حمد الجارالله، سردبیر روزنامه السیاسه کویت می‎گوید: کویت در صورت رد درخواست‎ کشورهای تحریم‎ کننده از سوی قطر به جمع کشورهای عربی می‎پیوندد.

وی با اشاره به این‌که کویت در موضوع پاسخ قطر به درخواست کشورهای تحریم کننده، نقش میانجی دارد، اظهار داشت: دولت قطر راهی جز پذیرش شروط کشورهای عربی ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۱۹
زورگویی در روز روشن
ایران چقدر سادست که چندتا هواپیما غذا فرستاد براشون شرط یک رو راحت پذیرفتن.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
اتفاقا خیلی زیبا گفته
اینها که فرتی شرط های زد ایرانی رو پذیرا شدند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
ضد
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
پذیرا نشدند، به شکل دیپلماتیک جواب دادند، شرط بسته شدن پایگاه های نظامی خارجی تو همه کشورهای منطقه که آرزوی ایرانه و برای اونا غیرممکنه همه رو نقض میکنه
سلام.تشکیل جلسه اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی میتواندتندروها را کمی امر به معروف و نهی از منکر بکند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
داداش بگو یه کم هم در مورد یمن نصیحت کنند.
سلام.تشکیل جلسه اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی میتواندتندروها را کمی امر به معروف و نهی از منکر بکند.
عالی بود هر چند بند 1 توهین به ایـــــــــــــــــــران بزرگ و اسلامی بود
ولی خوش به غیرت حاکم قطر که یه تو دهنی به آل سعود نامرد زد
احسنت مرد
درود بر تو
قابل توجهِ ما که خیال می کردیم قطر چون با عربستان مشکل پیدا کرده، دوستِ جانجانیِ ایران شده.
فقط شرط برچیده شدن پایگاه های خارجی (از جمله آمریکا) در همه کشورهای منطقه به شدت به نفع ایران است. حتی اگه روابط دیپلماتیک ایران با همشون قطع بشه باز هم ارزشش رو داره و ایران پیروز این حماقت خواهد بود. بعید است ولی ای کاش قبولش کنند. ایران هم سریعا باید اطلاعیه بده و شروط قطر رو محکوم کنه تا چهار کشور تشویق بشن و گفتگو با قطر رو در پیش بگیرن. در هر صورت به نفع ایران خواهد بود.
درود بر امیر قطر که همه را برعکس جواب داده در واقع حتی تسلیم یک مورد هم نشده
با این اختلافات شدیدی که در جهان اسلام وجود داره دیگه از سازمان کنفرانس اسلامی نه کنفرانسی مانده و نه اسلامی!!!!
اين دوستاني كه ميفرمايند قطر شرطهاي ضد ايراني را پريرفته دقيقا خوندن جوابو آيا؟ اتفاقا بهترين جواب ممكنو دادن در مورد شروط مربوط به ايران. امارات اگر روابط اقتصادي را با ايران و ايراني ها قطع كند دقيقا مثل اينست كه آمريكا سپرده هاي بانكي خود در آمريكارا از بانكها بيرون بكشد !!! اميدوارم با اين مثال فهميده باشيد كه عملا عليرغم دشمني اين جوجه كشورهاي عربي با شير شيران يعني ايران اقتصادشان خواه ناخواه به ما وابسطه است .
در مقابل خواسته های احمقانه و غیر منطقی، جواب منطقی و خوبی ارائه داده. آفرین.
عجب جوکی شده این برنامه مرتجعین خلیج فارس، خنده داره - خیلی جواباش جالب بود - ای والله
درخواست کاهش سطح روابط دیپلماتیک قطر با ایران در صورت التزام همه کشورهای حاشیه خلیج فارس و اخراج همه ایرانی‌ها از این کشورها عملی خواهد شد..
واقعا نمیدونم چی بگم چقدر ما بدبخت شدیم ما به خودشون اجازه دادن همچین جمله ای بنویسند
 
چنین جوابی از عربهای چاق و چله قطری بعیده!! حتما یکی بهشون تقلب رسونده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها