بازدید 15212
پیمانه اقتصادی؛

از «سازمان هایی که بود و نبودشان تأثیری در اقتصاد کشور ندارد» تا «مصوبه گرانی برای بی کیفیت ترین خودروهای داخلی»

این پیمانه موضوعاتی همچون بی‌رمق تر شدن حافظ با فارس و شیراز، حاکم شدن آرامش نسبی بر بازار سکه، مهمترین عامل مؤثر بر قیمت طلا، کاهش بهای نفت با افزایش تولید اوپک، پیش بینی بانک جهانی برای اقتصاد ایران در سال 96، اقدام بعدی توتال در ایران، گرانی مرغ در راه است، عقب نشینی یورو و کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر شش ارز اصلی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷ 04 July 2017
از «اقدام بعدی توتال در ایران» تا «مصوبه گرانی برای بی کیفیت ترین خودروهای داخلی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بی‌رمق تر شدن حافظ با فارس و شیراز، حاکم شدن آرامش نسبی بر بازار سکه، مهمترین عامل مؤثر بر قیمت طلا، کاهش بهای نفت با افزایش تولید اوپک، پیش بینی بانک جهانی برای اقتصاد ایران در سال 96، اقدام بعدی توتال در ایران، گرانی مرغ در راه است، عقب نشینی یورو و کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر شش ارز اصلی را در بر دارد.


حافظ با فارس و شیراز بی‌رمق تر شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 12 تیرماه 96 با کاهش 106 واحدی به رقم 78 هزار و 659 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز  کاری بازار سرمایه در هفته جاری، شاهد قرمز پوشی اکثر شاخص های منتخب بود، به طوریکه؛ شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افت 51 واحدی به رقم 26 هزار و 408 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با 2 واحد افزایش، عدد 17 هزار و 163 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 19 واحد افت داشت و به عدد 13 هزار و 192 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 93 واحدی به رقم 85 هزار و 786 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افت 39 واحدی به رقم 54 هزار و 283 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با کاهش 426 واحدی، عدد 176 هزار و 67 واحد را به نمایش گذاشت. نمادهای معاملاتی فارس و شیراز با کاهش های 48 و 13 واحد، بیشترین نقش را در قرمز شدن شاخص کل بورس تهران داشتند.

از «اقدام بعدی توتال در ایران» تا «مصوبه گرانی برای بی کیفیت ترین خودروهای داخلی»

آرامش نسبی بر بازار سکه حاکم شد

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با کاهش ۲۲۵۰ تومانی به یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۸۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شد.

مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا چه خواهد بود

تازه ترین تحلیل کیتکو نیوز نشان می دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت تأثیر انتشار اخبار خوب و بد اقتصادی و سیاسی در عرصه بین المللی خواهد بود. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که گمانه زنی های مربوط به سیاست های پولی سختگیرانه بانک های مرکزی جهان طی ماه های آینده می تواند بزرگترین چالش قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها باشد. بیل باروش تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری آی آی تریدر معتقد است: افت ارزش دلار آمریکا برای طلا خوب بوده است ولی در عین حال انتظارات نسبت به سیاست های پولی بانک های مرکزی جهان تغییر کرده است. به نظر می رسد بانک های مرکزی بزرگ و مهم جهان قصد دارند سیاست های انبساطی پولی را متوقف کنند. همچنین اوله هانسن تحلیلگر برجسته ساکسو بانک نیز معتقد است: به نظر من نرخ بهره واقعی می تواند عامل اصلی نوسانات قیمت طلا در ماه های آینده باشد. اگر بانک های مرکزی بزرگ جهان نرخ بهره خود را افزایش دهند این خطر وجود دارد که قیمت طلا تا 1220 دلار در هر اونس کاهش یابد.

کاهش بهای نفت با افزایش تولید اوپک

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، کاهش یافت. علت این امر افزایش تولید اوپک گزارش شده است. تولید بالای برخی از تولید کنندگان، به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا بوده است. این در حالی است که در هفته گذشته قيمت نفت بيشترين رشد را از اواسط ماه مي به اين طرف تجربه كرده بود كه به دليل کاهش تولید نفت آمریکا در هفته گذشته بوده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۱۳ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۶۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۶.۰۰ دلار صورت گرفت.

اقدام بعدی توتال در ایران چیست؟

روز گذشته «امیرحسین زمانی نیا» معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: امروز نخستین قرارداد نفتی ایران با مدل جدید قراردادهای نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه به امضا رسید که نتیجه آن جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت است. وی در گفت وگو با تسنیم افزود: امیدواریم این قرارداد شروع موثری برای امضای دیگر قراردادهای نفتی و آغاز جذب سرمایه های خارجی بیشتر در صنعت نفت کشور باشد. معاون وزیر نفت با بیان اینکه "گام بعدی توتال حضور در صنعت پتروشیمی ایران است"، گفت: در خصوص حضور شرکت توتال در صنعت پتروشیمی ایران و سرمایه گذاری این شرکت فرانسوی هنوز چیزی نهایی نشده اما مذاکرات موثری انجام گرفته، این شرکت ابراز تمایل کرده و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

سازمان‌هایی که بود و نبود آنها تأثیری در سرنوشت اقتصاد کشور ندارد!

اعتراض بخش خصوصی به اجرای حکم ماده 46 قانون رفع موانع تولید و دستورالعمل‌های مرتبط بانک مرکزی در رسیدگی به ایفای تعهدات ارزی گذشته واردکنندگان کالا و مواد اولیه در شصت و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست از وجود سازمان‌هایی که بود و نبود آنها تأثیری در سرنوشت اقتصاد کشور ندارد، انتقاد و از آنها به عنوان موانع کسب‌وکار یاد کرد و گفت: بخش غیردولتی خواستار توقف فعالیت این سازمان‌هاست. از طرفی از مجلس درخواست می‌کنیم که بحث رسیدگی و شناسایی قوانین متناقض را به صورت جدی پیگیری کند.

پیش بینی بانک جهانی برای اقتصاد ایران در سال 96

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از اقتصاد ایران پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال 96 به 4 درصد کاهش یابد. این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایران در سال 95 را 6.4 درصد برآورد کرده است. بر اساس این گزارش تورم تک رقمی بیش از یک سال دوام نیاورده و در سال 96 تورم دو رقمی به ایران بازخواهد گشت. در سال 95 نرخ تورم ایران به 9 درصد رسید اما پیش بینی شده است این رقم در سال 96 به 11.5 درصد افزایش یابد. بر اساس پیش بینی بانک جهانی ذخایر ارزی ایران در سال 96 حدود 13 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و به 147.2 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. ذخایر ارزی ایران در پایان سال 95 بالغ بر 134.3 میلیارد دلار برآورد شده است. میزان بدهی خارجی کشور نیز در سال 96 حدود 2 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و در پایان این سال به 10.1 میلیارد دلار خواهد رسید. بدهی خارجی کشور در سال 95 به 8.3 میلیارد دلار رسیده بود.

گرانی مرغ در راه است

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی کاهش اعلام بار و تقاضا را دلیل افت 100 تومانی قیمت نسبت به هفته گذشته اعلام کرد و افزود: با استمرار روند کاهش عرضه طی روزهای آتی، احتمال افزایش نرخ مرغ در بازار وجود دارد.

دلار آرام گرفت، یورو عقب نشینی کرد

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 56 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 690 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 329 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم میانگین 43 هزار و 467 ریال برای فروش رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 358 ریال قیمت گذاری و نسبت به روز یکشنبه، 59 ریال ارزان تر فروخته شد.

ارزش دلار آمریکا به کمترین رقم ۷ سال اخیر رسید

ارزش دلار آمریکا در سه ماه نخست سال جاری میلادی در برابر ۶ ارز اصلی ۴.۶ درصد کاهش یافت که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد است. به نقل از رویترز، ارزش دلار آمریکا در برابر ارزی های اصلی رقیب خود با بیشترین کاهش طی ۷ سال اخیر روبه رو شده است. همچنین به دنبال بالا رفتن انتظارات برای سفت و سخت تر شدن سیاست پولی از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بانک انگلیس و بانک کانادا، دلار آمریکا در بازارهای ارز جهانی رونق خود را از دست داده است. به گزارش مهر شک و تردید نسبت به توانایی فدرال رزرو برای افزایش مجدد نرخ بهره بانکی در سال جاری میلادی به دنبال آمار ضعیف اقتصادی آمریکا و نیز گمانه زنی بر سر اجرایی نشدن طرح «دونالد ترامپ» برای رسیدن به رشد اقتصادی از پیش تعیین شده، از جمله عوامل کاهش ارزش دلار آمریکا طی سه ماه گذشته اعلام شده است. ارزش دلار آمریکا برای دومین دوره سه ماه متوالی است که با تنزل روبرو می شود. بر پایه این گزارش، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا بیش از ۷ درصد در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش یافته که بیشترین میزان از سه ماه سوم سال ۲۰۱۰ میلادی به حساب می آید.

مصوبه گرانی برای بی کیفیت ترین خودروهای داخلی

ولی ملکی، عضو ناظر شورای رقابت درباره جلسه روز گذشته شورای رقابت گفت: در این جلسه، موضوع تقاضای ایران‌خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولاتشان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای شورا با رشد قیمت برخی خودروهای پرتیراژ موافقت کردند. وی ادامه داد:‌ بر این اساس حداکثر افزایش قیمت پراید و تیبا یک تا 1.5 درصد و در مورد سمند و پژو 2.5 درصد به تصویب شورای رقابت رسید. ملکی با بیان اینکه این مصوبه شورای رقابت بر اساس دستورالعمل تعیین قیمت خودرو و با توجه به معیارهایی همچون کیفیت خودرو، بهره‌وری و قیمت تمام شده و نرخ تورم بخشی صادر شده است، گفت: مصوبه شورای رقابت برای اجرا به خودروسازان ابلاغ خواهد شد. به گفته وی، طبق مصوبه شورای رقابت قیمت پراید و تیبا حداقل حدود 150 هزار تومان و قیمت پژو و سمند حدود 400 هزار تومان افزایش خواهد یافت. وی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز بر اساس دستورالعمل شورای رقابت قیمت جدید محصولاتشان را به مردم اعلام خواهند کرد. ملکی ادامه داد: قیمت‌گذاری شورای رقابت در مورد خودروهایی که قیمت آنها کمتر از 45 میلیون تومان است و از بازار انحصاری برخوردارند، صورت می‌گیرد. به گزاش تابناک اقتصادی، در حالی شورای رقابت با گران شدن پراید، تیبا، سمند و پژو موافق کرده است که در آخرین گزارش وزارت صنعت تحت عنوان ارزشیابی ملی خودروهای ساخت داخل در خرداد ماه 96، این خودروها با یک ستاره در پایین ترین رده کیفی خودروهای تولید داخل قرار گرفته اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۱
یکی از این سازمانهای بی خاصیت سازمان عریض و طویل هواشناسیه. که تو کل دنیا داره با یه شرکت اداره میشه اونوقت مملکت ما تو هر نقطه یه سازمان هواشناسی داره . بگذریم از اطلاعات غلط و تجهیزات با هزینه سنگین و ...
شورا رقابت (رفاقت)یعنی چه؟
چه عجب یک خبر درباره خودروهای زیر 40 میلیون زدید چند وقته همش خبر وسط تابناک ماشین 120 میلیونی بود فکر کردم چقدر همه مردم(بالای 90 درصد) به خوشبختی رسیدند که دغدغه شان همچون نمایندگان و مدیران خرید ماشین 100 یا 120 میلیونی است که یک وقت ضرر نکنند ماشین گران بدست شان بدهند به هر صورت این نمایندگان و مدیران می خواهند در مصاحبه ها بگویند همچون مردم عادی ماشین داخلی سوار می شوند عیب است قیمتش بالای صد میلیون باشد همان 99 میلیون کفایت است
ایران خودرو و سایپا باید ماشین ۲۰۰ میلیونی تولید کند تا ابزار دست واردکنندگان قرار نگیرد معنی ندارد ماشین ارزان و در نتیجه غیر کامل بسازد. ماشین های کره بالای ۱۰۰ میلیون و ماشین های بی کیفیت چینی حدود ۱۰۰ میلیون است.
شورای رقابت{رفاقت}یعنی حمایت ازرانت خوری ایران خودرو ؟؟؟؟؟؟؟
یکی نیست بگه ما ایرانیها به چه قانونی مجبوریم اشغال بخریم گرونم بخریم حرفم نزنیم که اونوقت هم که بزنیم کو گوش شنوا ولی خود اقایون سوار ماشینای انچانی بشن و تز خودروی ملی و حمایت از صنعت خودرو و تولید ملی بدن تولید ملی و حمایت از صنعت درست ولی حمایت از مردم چی میشه...
فقط تو ایرانه که یه کالایی ۴ ماه نشده ۲ بار افزایش قیمت میخوره.
می خواستم ماشین بخرم نمی خرم تا ارزان شود از مردم هم می خواهم نخرند
پیش به سوی دومین کمپین تحریم خورو داخلی . ان شاء الله مردم نخواهند خرید.
بابا این قدر به شورای رقابت (رفاقت ) گیر ندین ...
الحق که راست گفتی سازمان هواشناسی الکی بزرگ شده و تنها کارش پیش بینی هواست اونم معلوم نیست درست باشه. تو کشورهای پیشرفته پیش بینی هوا یکی از کارهای کوچیک هواشناسیه و کارهای بزرگ دیگه ای انجام میدن این درحالیه که سازمان شون کوچک تر از سازمان هواشناسی ماست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل