بازدید 12711
معاون وزير خارجه تركيه در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

سدهايی كه تركيه می‌سازد، خسارت زيست محيطی ندارد/ تضمين نمی‌دهم ولی آب را ابزار سياسی نمی‌كنيم

به نظر مي رسد، رأي و تفسير كاملاً متفاوتي از پروژه هاي آبي تركيه در میان مقامات سياسي اين كشور حاكم است و اين مهم، رسيدن به هر گونه تعامل سازنده ميان كشورهايي مثل عراق، سوريه، ايران و تركيه را به امري محال تبديل كرده است؛ شرايطي كه شايد مهمترين مشكل پيش روی براي حل مشكل ريزگردها در غرب و جنوب غرب ايران باشد.
کد خبر: ۷۰۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹ 03 July 2017
با اينكه همه آمار و شواهد موجود در مورد پروژه هاي سدسازي تركيه از خسارات سنگين محيط زيستي اين اقدام ها به مناطق غرب ايران حكايت دارد و خشكي ناشي از عدم پرداخت حق آبه دجله و فرات به تشديد ريزگردها در عراق، سوريه و غرب ايران دامن زده است، معاون وزير امور خارجه تركيه عقيده دارد، اين موارد، ادعايي بيش نيست و تركيه بيش از هر كشور ديگري، دغدغه مسائل زيست محيطي منطقه را دارد.
 
به گزارش «تابناك»؛ همايش بين المللي مقابله با گرد و غبار ـ كه از صبح روز دوشنبه و با حضور نمايندگان بيش از چهل كشور جهان در تهران آغاز شد ـ تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت. در این نشست، بسياري از مقامات حوزه محيط زيست كشورهاي جهان به مشورت در مورد چالش هاي زيست محيطي خواهند پرداخت.

در اين همايش از كشور تركيه نيز معاون وزير خارجه اين كشور به عنوان رئيس هيأت تركيه به ايران آمده است تا ضمن شنيدن مواضع دیگر كشورها، مواضع و راهكارهاي تركيه براي مقابله با گرد و غبار به اطلاع ساير كشورهاي حاضر برساند.

حضور نماينده تركيه در اين همايش بين المللي، از آن جهت مهم است كه تركيه به عنوان يكي از كشورهاي قدرتمند خاورميانه، موقعيت جغرافيايي بالادستي در منطقه دارد و به تازگی با ساخت بيش از 20 سد بزرگ، اثرات نگران كننده اي بر محيط زيست ميان رودان گذاشته است.

ساخت مجموعاً 22 سد در قالب پروژه گاپ و طراحي بيش از صد پروژه آبخيزداري در بالادست دو رود بزرگ دجله و فرات از جمله اقداماتي است كه در سال هاي اخير تركيه انجام داده و بيش از 60 درصد منابع اين دو رود را در خاك كشور خود نگاه داشته است.

فضلي چرمن، نماينده تركيه در حاشيه همايش بين المللي مقابله با گرد و غبار و در پاسخ به پرسش خبرنگار «تابناك» كه پرسيد، «فكر نمي كنيد پروژه هاي سدسازي شما حقابه مناطق پايين دست را از بين برده و به تشديد بحران هاي زيست محيطي در خاورميانه دامن زده است»، گفت: ما اعتقادی نداریم که پروژه سدسازی ترکیه، باعث ایجاد توفان‌های گرد و غبار بشود. هیچ داده و تحقیق و اطلاعات علمی برای تأیید این ادعا که سدسازی در توفان‌های گرد و غبار اثر منفی دارد، وجود ندارد. مطمئن باشيد، زمانی که در ترکیه براي پروژه هاي آبي تصمیم‌گیری می‌کنیم، دقت لازم را داریم تا آسیبی به محيط زيست نزنیم و پیش از شروع احداث سد، تحقیقات جامعی در مورد تأثیرات زیست‌محیطی آن در ترکیه و کشورهای همسایه انجام مي دهيم.

معاون وزير خارجه تركيه در رابطه با اينكه سدهاي پروژه گاپ، بيش از 60 درصد از آب دجله و فرات را كاهش داده و خسارات سنگيني به محيط زيست جنوب تركيه وارد كرده است، ادامه داد: نگاه شما در مورد تأثیر زیست‌محیطی سدهاي کشورهای تركيه در پایین دست نادرست است. اين منطقي است كه در یکی دو سال اول ـ که مخازن سد باید پر شود ـ در کشورهای پایین دست كمبود آب ايجاد مي شود، ولی پس از پایان یک بازه زمانی دو تا پنج ساله و پر شدن مخازن، ما می‌توانیم نقش مثبتی برای کشورهای پایین دست داشته باشیم و زمانی که یک یا چند کشور در منطقه با خشکسالی روبه رو شوند، میزان آب مورد نیاز را در اختیار قرار می‌دهیم.

فضلي چرمن در پاسخ خبرنگار «تابناك» كه پرسيد «چه تضميني وجود دارد كه شما پس از تكميل سدهايي مثل ايلي سو، از اين منابع به عنوان ابزار قدرت استفاده نكنيد و حقابه كشورهاي پايين دست را ندهيد» گفت: ما در این باره هيچ تضميني به كسي نمي دهيم، اما مطمئن باشيد ما به دنبال استفاده سياسي از آب نيستیم و طرح هاي ما در هيچ شرايطي به محيط زيست آسيبي نمي زند.

نماينده تركيه بار ديگر در همايش مقابله با گرد و غبار تأكيد كرد، مشكلي كه اكنون شاهد آن هستيد به دليل آغاز دوران آب گيري سدهاي تركيه است و هنگامي كه سدها به اندازه كافي پر شوند، تركيه ديگر دليلي براي نگهداري آب در خاك كشور خود را ندارد.

وي در پاسخ به اينكه «خسارت زيست محيطي، تنها بخشي از خسارات سدهاي تركيه است و سدي مثل ايلي سو باعث نابودي تمدن هاي باستاني تركيه نيز شده است»، افزود: موضوعي كه شما گفتيد، درست است. در ترکیه روی این موضوع بحث‌ها و گفت ‌وگوهای بسیاری شد و پیگیری‌ها صورت گرفت. تركيه همه تلاش خود را براي حفظ آثار باستاني انجام داد؛ براي نمونه، یکی از مقابر باستانی را که جزو سرمایه ‌های برگشت ‌ناپذیر بود، دو کیلومتر جابه‌جا کرديم و به بالادست بردیم تا زیر آب نرود، ولي بخشي از خسارات وارده به آثار و تمدن هاي باستاني نيز اجتناب ناپذير است.

معاون وزير خارجه تركيه با تأكيد بر اينكه ما به پروژه هايي مثل گاپ افتخار مي كنيم، ادامه داد: اينكه بگوييد پروژه هاي آبي تركيه به محيط زيست منطقه آسيب زده و باعث خشكي پايين دست شده است، مادامي كه با ادله علمي و اثبات شده همراه نباشد، پذيرفتني نيست؛ ضمن اينكه شما نمي توانيد حتي يك نمونه بياوريد كه تركيه در گذشته خواسته باشد از آب بهره برداري سياسي كند.

اين مقام سياسي ترك در پايان راجع به اينكه تا كنون چه رايزني هاي مشتركي با سوريه و عراق براي حل مشكلات دجله و فرات داشته اند، گفت: اکنون عراق و سوریه در آتش هستند و این دولت‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود حتي اگر تعهدي باشد عمل کنند، زیرا داعش در این کشورها جهنمی ایجاد کرده كه اجازه هيچ گونه توافق جامع و مستحکمي را با کشورهای عراق و سوریه نمي دهد.

بنا بر آنچه آمد، به نظر مي رسد رأي و تفسير كاملاً متفاوتي از پروژه هاي آبي تركيه در بين مقامات سياسي اين كشور حاكم است و اين مهم رسيدن به هرگونه تعامل سازنده ميان كشورهايي مثل عراق، سوريه، ايران و تركيه را به امري محال تبديل خواهد كرد؛ شرايطي كه شايد مهمترين مشكل پيش روی براي حل مشكل ريزگردهاي در غرب و جنوب غرب ايران باشد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۴
با این اوصاف فکر کنم یک چیزی هم باید به برادران ترکیه ای دستی تقدیم کنیم.
تضمین بدی هم کسی باور نمیکنه
١-اين بحث بكشيد به شوراى امنيت و محافل بين المللى و دولت تركيه را مجبور كنيد كه به تحقيقات علمى و تخصصى بى طرف در مورد اثرات اين پروژه ها تن در دهد.

٢-دولت تركيه با زندگى ١٢٠ ميليون نفر جمعيت منطقه دارد بازى ميكند.
خودمونم مقصریم
ترکیه اما بیشتر
بایدکشورهای متضرر از سد سازیهای ترکیه ( ایران و عراق )مناسبات اقتصادی از جمله واردات مواد غذایی و پوشاک از ترکیه را منوط به همکاری و لحاظ کردن منافع خود در این پروژها نمایند. رساندن این پیام محکم از طرف دولتها میتواند تاثیر بسزایی در این مهم بگذارد .چنانچه دولتها در این خصوص ملاحظاتی دارند مردم این کشورها باید دراین مورد پیش قدم شوند.رسانه ای کردن فاجعه های زیست محیطی پس از سد سازیها باید سریعا به اطلاع مردم رسانده شود. وقتی ترکیه هیچ تعهدی نسبت به مردم کشورهای عراق و ایران ندارد چرا مردم این کشورها باید منافع ترکیه را با واردات و خرید اجناس ان کشور تامین کنند....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
زیاد به خودت فشار وارد نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
سدسازی ها اصلا ربطی به ایران ندارد کدام رود از ترکیه با کشور سرازیر میشه. مگر ما نفت مجانی به کشورهای دیگه میدیم. اب از زمینهای خودشان سرچشمه میگیره و دوست دارند سد بسازن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
آینده ایران رو به نابودیست . هر سمت را که نگاه می کنی دشت ها و رودخانه های خشک شده را می بینی که یک آقازاده در حال استخراج شن و ماسه و سنگ است حالا این دزدی و چپاول و غارت را می خواهند به نام ترکیه بزنند
لطفا توجه داشته باشید که بادهای غالب در مناطق غرب و جنوب غربی ایران ، جنوب غربی و شمالغربی هستند نه غربی-شرقی. عامل 80 درصد ریزگردها بیابان الففود عربستان و بادیه الشام جنوب سوریه است. در این قسمت از خاورمیانه هیچ رودی نیست و باران بسیار نادر است. با کوچکترین باد، ذران خاک به برخاسته و در جهت جنوب به شمال حرکت کرده و پس از برخورد به هوای سرد و پرفشار ارتفاعات زاگرس دچار چرخش شده و این بار از جهت شمال غربی به سمت جنوب شرقی حرکت کرده و با کاهش فشار هوا بر سطح استانهای خوزستان و ایلام فرو می ریزند.لطفاٌ عکسهای ماهواره ای طوفانهای سال گذشته را بازبینی نمائید. منشاء اصلی کشور سعودی و جنوب سوریه است.
باید حقمون رو از همسایه هامون بگیریم
باید در شورای امنیت ملل متحد توسط وزرای خارجه ایران عراق. وسوریه مطرح وجلوی ترکیه گرفته شود
تابنک جان ضمن تشکر بهتر است کمی هم به فکر دریاچه اورمیه باشی. مگر خشک شدن دریاچه اورمیه بخاطر سدسازی ترکیه بود؟ اول مشکلات و ضعف مدیریت داخل را شما جبران کنید بعد بروید سراغ درس دادن به دیگر کشورها. مثلا اگر این مقام ترکیه میگفت که "شما بهتره بروید دریاچه اورمیه رو مدیریت کنید و در امورات داخلی ترکیه دخالت نکنید" چی میخواستی جواب بدی؟
ترکیه همیشه دنبال حاشیه بود
اکنون ،شورای امنیت سازمان ملل برای ادعای ایران ،وعراق ،وسوریه ،تره هم خورد نمیکند ،تا چه برسد به اینکه پشتیبانی کند ،ویا بخواهد قطع نامه صادر کند،، اول مناسبان منطقه ای را درست کنیم ،بعدا مناسبات جهانی، را آنوقت اگر عمری ماند ،دعوای حقوقی که بیش از چهل ساله کشورهای همسایه ،حق ایران را پایمال نموده ، از افغانستان ،تا عراق ،وترکیه ،وسوریه،وکشورهای همسایهٔ دیگر ،وابرقدرتهای جهان ،،، هر کس بنوعی دل ما میشکند ،؟،،،،،،
از نوادگان اتاترک انتظار بیشتری نداریم
به ترکیه و اردوغان و امثال او هیچ وقت نمی توان اعتماد کرد.
آنچه که خود داشت زبیگانه تمنا میکرد واقعا حکایت امروز ما است.
این آب اصلا متعلق به ترکیه نیست که با آنها مذاکره کنیم. سرچشمه های دجله و فرات همگی در بخش شرقی ترکیه و در سرزمین های کردها است که همگی ایرانی و همیشه بخشی از ایران بوده است. به جای وقت تلف کردن بهتر است برای بازپس گرفتن سرزمین های خود دست بکار شویم.
ترکیه یک کشور جعلی و شامل سرزمین های اشغالی از کشورهای مختلف است. در غرب همه بخشهای غربی شامل استانبول و ازمیر تا انطاکیه همه متعلق به یونان است . که یونانی ها در سال 1923 برای باز پس گرفتن سرزمین هایشان جنگی بزرگ را هم آغاز کردند و هنوز هم در صدد بازپس گیری خاکشان هستند. در جنوب تمام منطقه انطاکیه کلا متعلق به سوریه است. در شمال شرق همه منطقه آرارات و سواحل دریای سیاه متعلق به ارمنستان است. در شرق هم که همه مناطق کرد نشین از جمله سرچشمه های دجله و فرات متعلق به ایران است. کافی است کشورهای منطقه با هم همزمان اقدام کنند تا یکبار برای همیشه معضل پسمانده عثمانی حل و فصل شود. انگلیسی ها برای این که استخوان لای زخم باقی بگذارند در سال 1918 کار عثمانی را به طور کامل تمام نکردند. خود ملت های منطقه باید دست به دست هم بدهند و این کار را انجام دهند. همیشه کامنت ها در مورد عثمانی را حذف میکنید لطفا این دفعه منتشر کنید . با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
وطندوستی شما قابل تقدیره اما در این روزگار وانفسا بعیده بشه از این کارها کرد.
باید مدیر قوی و کاردانی مثل دکتر ظریف در این مسایل داشته باشیم تا حقمون رو بگیره
اینا دارن با زندگی 120 میلیون ادم بازی می کنن
با این گزارش های ناقص و جانبدارانه و انتشار نظرات جهت دار مشکل گرد و خاک حل نخواهد شد، آیا کشورهای عراق و سوریه هیچ سدی بر روی رودهای دجله و فرات نساخته اند؟! اگر ساخته اند حجم آب ذخيره شده و برداشت شده توسط عراق و سوریه چقدر است؟ و مهم تر از همه چند درصد آب دجله و فرات از کوه های عراق و سوریه تامین میشود که چهل درصداز آب این دو رودخانه توسط این دو کشور بهره برداری میشود؟!
این ردیف مقالات که از با هدف سیاسی و اهداف خاص منتشر میشود علاوه بر آب در هاون کوبیدن فرافکنی و آدرس غلط دادن است، اگر معاون وزیر خارجه ترکیه خبرنگاران را به مصاحبه اخیر نماینده دشت آزادگان ارجاع میداد چه جوابی داشتید!؟
اگه کچل درمانی برای درد میدونست اول به سر خودش میزد.دریاچه ی اورمیه و وضعیت اهواز نشون میده ما واقعا علم محیط زیستی نداریم.خوب جوابی داده.مستند علمی ارایه کنید.میدونه نمیتونید.خخخخخخ
رطب خورده منع رطب کی کند. با ایجاد دهها سد در راه دریاچه ارومیه دریاچه در حال خشک شدن کامل است . اول اب تمام سدها را به سمت دریاچه ارومیه باز کنید بعد از کشور همسایه همچین درخواستی بکنید. در ضمن قسمت اعظم گردو خاک ایران منشا داخلی دارد.
ایران قبل از اعتراض باید به مردم خودش توضیح بده
1- چرا در بالادست کارون سد زدن و خوزستان را تبدیل به جهنم کردن؟؟؟
2- چرا با ایجاد سدهای غیرکارشناسی و ... در قلب آزربایجان دریاچه اورمیه را خشکاندند؟؟؟
3- چرا سیستان و بلوچستان خشک شد ولی به افغانی ها گفتیم برادر ؟؟؟
4- چرا با استخراج بیش از حد منابع زیرزمینی برخی استانها با عث تخریب محیط زیست شدید..
همیشه در تاریخ کشورهایی دچار بزرگترین شکست شده اند که فکر ان را نمیکردند...و امروز بزرگترین چالش برای ایران بحران اب است...بله اب..مردم بدانند تا 30 سال دیگر 60 درصد ایران تبدبل به بیابان میشود..امیدمان به ترکیه نباشد..چون متاسفانه دیپلماسی سیاسی در ایران انقدر قدرت ندارد تا استراد حق کند.و ترکیه هم محال است از این قدرت باد اورده برای گروگانگیری سیاسی استفاده نکند.....اما بزرگترین و کارسازترین قدرت ..قدرت فرهنگی و علمی کشور و مردم در جهت کسری بحران اب است..حفر تونل های انتقال اب از استانهای پر اب و دریا به سدهای احداثی استراتژی و بحرانی..انگیزه جهادی کشور برای کاشت درخت ..تغییر محصولات در مناطق کم اب برای جلوگیری از کاشت محصولات پرآب..اموزش از زمان مدرسه و درگیر کردن مردم با جلوگیری از مصرف بیرویه اب..طراحی کوه های جنگلی برای جمع اوری ابرها و جهت دهی اب با توجه به منابع خاک فراوانی که ما داریم کاری که امارات با خرید خاک از ایران هم اکنون در حال انجام است..اب شیرین کن های خورشیدی در جنوب ایران ...ایجاد کانال اب بتنی از اب خلیج فارس و شاخه ای کردن ان در اطرف شهرهای بیابانی برای تبدیل کردن به اب شیرین و پرورش ماهی به جای استفاده از اب شیرین و تبدیل به انرژی با ایجاد شیب های تند کانالی ..و ایجاد وزارت جدید مبارزه با بحران ..بیان زدایی و کم ابی و استخدام کارگران ایرانی تقریبا دایمی و ماشین های مکانیزه برای کاشت نهال در سرتاسر ایران و ایجاد شعار انگیزشی تبدیل ایران به جزیره سبز جهانی .با یک پروسه 20 ساله....که این کار باعث افزایش توریست دل گرمی مردم امید به اینده کشور و کاهش تراکم جمعیت به سمت شمال ایران و جلوگیری از ترس مردم از وجود سیل در صورت باران های شدید در مناطق بیابانی میشود که سالانه میلیاردها تومن خسارت به کشور وارد میکند......مهندس خشایار مهرگان...طراح و فروشنده طرح های کشوری در سرتاسر جهان ..آلمان .آذربایجان .امارات..چین..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
یکنفر پیدا شد دو کلمه حرف درست بزنه
سدهائی که خود ایران ساخته آیا بی تاثیر بوده است ؟
آهان وقتی خودتون هر یه متر سد ساختین و دریاچه ارومیه رو خشک کردین چرا صداتون درنمیومد الان چون اونا میخوان سد بسازن نگران مردم و محیط زیست شدید؟؟؟
دولت ایران اول ویرانی های زیست محیطی که درداخل ایران به وجودآورده برطرف کند سپس به فکر کارهای ترکیه باشد . انداختن گناه ریزگردها به گردن ترکیه فرافکنی است. جنگ های عراق وسوریه وسودان و... از عوامل اصلی به وجودآمدن ریزگرد ها می باشند.
جنگ آب که میگن همینه. شروع شده برادر. هنوز اولشه. بحران آب جدی است
ترکها به درستی ارزش آب و نقش آن را در آینده روابط بین الملل درک کرده اند. در آینده ای نه چندان دور یک بشکه آب ارزشی بیش از تمام آثار باستانی یک کشور می تواند داشته باشد. بدا به حال ما که باید در همان آینده نه چندان دور بشکه بشکه نفت بدهیم و از همین ترکیه با قطره چکان آب بخریم. در حال حاضر فقط شعار می دهیم و شعار و شعار ... . در پاسخ به نظر منطقی و خوب آقای کول آبادی هم باید گفت مگر آن که خود مردم یک کمپین مردمی در این زمینه تشکیل بدهند (در سه کشور ایران، عراق و سوریه) وگرنه همه می دانند که .... .
با حرف که نمیشه تضمین داد در عرض 2تا5سال اب سد پربشه وبعد آب رو باز کنن فردا خشکسالی بشه با پول میخوان اب بفروشن.
مگر کشورهای همسایه که نفت و گاز دارند نفت و گاز مفت به ترکیه می دهند که انتظار دارند ترکیه آب مفت به انها بدهد؟
قبلا به دلیل شکایت کردها و کمپین های ایجاد شده، گروه های حقیقت یاب UNDP به منطقه زیر دست سدها مراجعه و گزارشاتی را به نفع کردهای معترض ارایه نموده اند. در آن زمان ریز گردها در حد فغلی نبوده و معترض ریز گرد بویژه برای مسائل زیست محیطی حاکم ئر مارش لند ها یا مرداب های جنوب عراق وجود نداشت. حال که کار به اینجا کشیده دولت ایران باید درخواست اعزام گروه های حقیقت یاب به منظور تهیه گزارشات مستند و ژیگیری موضوع در سازمان ملل شود.
سد اتاترک در سال 1995 افتتاح شد!!! ، با حجم مخزن 48 میلیارد متر مکعب !! اگه در تصاویر ماهواره ای مشاهده کنید ، حجم مخزن و تعداد سدها ی زده شده در مسیر رود های مهم که در ایران و عراق و سوریه جریان دارد را مشاهده خواهید کرد و بعد مقام ترکیه ای با کمال پررویی اظهار میکند تاثیری بر محیط زیست نداشته است ! ترکیه 100 درصد سیاست نفت در برابر آّب را دنبال میکند ، این سیاست از 20 سال پیش شروع شده است و به زودی میوه و ثمره آن را خواهند چشید ، و ما هنوز خواب هستیم ، بحران بی آبی و شروع سونامی خشکسالی و متعاقب آن سونامی مهاجرت از روستا ها و شهر ها شروع شده ، آگر فکر و چاره ای اندیشیده نشود باید منتظر تبعات بسیار سنگین آن باشیم ، مثل درگیری بین شهرها و اقوام مختلف بر سر آب ، مسئولین عزیز حداقل 20 سال وقت هدر رفته ، به فکر باشید .
متاسفانه مسوولین ما روزمرگی رابرآینده نگری ترجیح میدهند!!اکنون که این مطلب رامینویسم آبخانه ی مایاقطع شده یاقطره چکانی می آید به مسوولین مربوط کتبا وشفاها گفته ایم .آنان پاسخشان این بود (ماباشما اظهار همدردی میکنیم!!!)وقتی مسوولین ماکشورداری نمیدانند بهتراست کارشناس ازخارج اجیر کنند تانواقص رابرطرف کنند!باشعار مملکت رانمیشود اداره کرد!
متاسفانه دولتهای سوریه و عراق که بهره برداران اصلی از دورود اصلی دجله و فرات هستند بقدری درگیر مسایل داخلی خود هستند که نمیتوانند براساس پروتکل های جهانی از حق خود دفاع کنند. حتی ایران هم نشان داده در خصوص حق آبه رود هیرمند به ضرر منافع مردم سیستان با افغانستان مدارا میکند. در این میان بزرگترین بازنده نخست مردم جنوب غربی و شرقی ایران هستند. ترکیه نیز در خفا و بعضا در علن هدفش از ساخت دو سد عظیم آتاتورک و ایلی سو را تعویض آب در مقابل نفت عنوان کرده است. این دیگر بر عهده سه کشور ایران وسوریه و عراق در درجه اول و سایر کشورهای شبه جزیره در درجات بعدی هست که تا دیر نشده اقدام قانونی انجام دهند و تعهدات لازم را از طریق سازمان ملل وحنی دادگاه داوری لاهه از ترکیه اخذ کنند.
باز ترکیه کاری کرد ما اعصابمون به هم ریخت. بهتره ما به خشک شدن دریاچه اورمیه تمرکز کنیم و در کار کشورهای همسایه دخالت نکنیم.
کاری نداره عراق هم چاه عمیق با گالری لب مرز بزرنه در دامنه سد!!! ساکشن کنه !ایرانم میتونه البته به ضرر ارومیه میشه باید مطالعه کنه
کلا حق با ترکیه است
یکی گفته آب مال کردهای ترکیه است.اولا خود اونها از این آبها در ترکیه استفاده خواهند کرد برای کشاورزی.دوما دجله و فرات از سرزمین کردهای عراق و سوریه می گذرد که یا توجه به شرایط فعلی براین آبها سیطره پیدا کرده اند.
ترکها بزرگترین اشتباه را در مورد سدسازی درمناطق کردنشین ترکیه مرتکب میشوند چون در آینده ء نزدیک این مناطق همانند منا‌طق کرد نشین سوریه خودمختار خواهند شد.
تابناک عزیز!
لطفا به شعور مخاطبان احترام بگذارید! لیست سدهای احداث شده توسط عراق و سوریه بر روی رودخانه های دجله و فرات و سرشاخه های آن و نیز دریاچه های ایجاد شده در پشت سدها در اینترنت قابل دسترس و مشاهده است.
ظاهرا جنگ اب شروع شده . نباید به وعده ها اکتفا کرد ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار