2552بازدید
کمیسیون عمران مجلس ظهر امروز به بررسی علل معطلی بالای محموله‌های ترانزیتی در بندر شهید رجایی با حضور مسئولان مربوطه پرداخت.
کد خبر: ۷۰۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 03 July 2017
ظهر امروز (دوشنبه، 12 تیر ماه) کمیسیون عمران مجلس معطلی بالای محموله‌های ترانزیتی در بندر شهید رجایی در مراحل گمرکی را با حضور رئیس سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، استاندار، فرماندهی نیروی انتظامی و برخی مسئولان دیگر مورد بررسی قرار داد.

در این نشست مسعود کرباسیان با تأکید بر اینکه شکی در ضرورت برخورد با کالای قاچاق وجود ندارد، گفت: همان طور که جلسات بسیاری برای راهکارهای برخورد با کالای قاچاق تشکیل می‌شود باید نشستی نیز برای بررسی امکانات زیربنایی مقابله با پدیده قاچاق برگزار شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 90 درصد کالای ترانزیت به وسیله کامیون‌های ایرانی جابه‌جا می‌شود، افزود: برای مقابله با کالای قاچاق باید علاوه بر همکاری دستگاه‌های مسئول تصمیم کلان در این رابطه گرفته شود.

کرباسیان با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب ایران تصریح کرد: ارتباط با 15 کشور همسایه و انجام مراودات اقتصادی با آنها نیازمند اتخاذ تصمیماتی جهت بهره مندی بیشتر از مناسبات اقتصادی است.

وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران به مثابه ثروتی عظیم برای کشور است، گفت: در صورتی که جلوی معطلی محموله‌های ترانزیتی در بنادر کشور گرفته شود به طور حتم کشورهای بیشتری خواهان ایجاد ارتباط با ما و گسترش روابط خواهند بود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: افزایش ساعت کار کارمندان گمرک، افزایش تعداد نیروها و همچنین افزایش دستگاه‌های ایکس ری از راهکارهایی است که می‌تواند از معطلی محموله‌های ترانزیتی جلوگیری کند که این موضوع در کمیسیون عمران مجلس نیز مورد موافقت نمایندگان بود.

کمبود نیرو و امکانات موانع کشفیات بیشتر قاچاق

در ادامه نشست مذکور سرهنگ زرینی رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالای گمرکی و دخانی با بیان اینکه کمبود امکانات و نیرو دو عامل مهم در راستای جلوگیری از کشفیات بیشتر در زمینه قاچاق هستند، گفت: در حال حاضر 18 نیرو در اداره مبارزه با قاچاق کالای گمرکی روند قاچاق در کشور را رصد می‌کنند.

زرینی ادامه داد: توجه بیش از پیش به افزایش نیروی متخصص در بدنه اداره مبارزه با قاچاق کالای گمرکی ضروری است از این رو باید تدابیر ویژه در این خصوص اتخاذ شود.

درآمد 12 هزار میلیارد و 260 میلیونی تومان بندر شهید رجایی برای کشور

علیرضا دشتانی ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی میهمان دیگر کمیسیون عمران مجلس در این جلسه با بیان اینکه ایران بیشترین میزان دستگاه‌های ایکس ری را در مقایسه با کشورهای همسایه دارد، افزود: میزان ترانزیت روزانه از بندر شهید رجایی بالغ بر 450 کانتینر بوده از این رو کشوری با حجم 4 میلیون تنی ترانزیت در سال باید نسبت به رصد کالاهای وارداتی آن هم با جدیت بیشتر اقدام کند.

وی با انتقاد از سرعت پایین دستگاه‌های ایکس ری در کشفیات کالاهای قاچاق گفت: در حال حاضر دستگاه ایکس ری از نسل اول تهیه شده که با سرعت 60 کیلومتر می‌تواند کامیون‌ها و کانتینرها را رصد کرده و کالای قاچاق را کشف کند.

دشتانی ادامه داد: با توجه به اینکه 12 هزار میلیارد و 260 تومان بندر شهید رجایی برای کشور در سال گذشته درآمدزایی داشته است انتظار می رود دولت نیز به این بندر توجه کند.

وی افزود: بنادر کشور به عنوان دومین منبع درآمدزا بعد از نفت به شمار می رود از این رو زنده شدن این میزان درآمد که بیش از انتظارها نیز بوده است لزوم توجه بیشتر و حمایت در جهت تجهیز منابع را می‌‌طلبد.

تشکیل کارگروهی از کمیسیون‌های عمران، اقتصاد و اصل 90 برای مقابله با کالای قاچاق

در ادامه نشست مذکور محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با توجه به تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته هنوز حجم قاچاق کالا در کشور زیاد است، گفت: باید اراده همگانی برای رفع دغدغه رهبری در خصوص کالای قاچاق وجود داشته باشد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد برای تشکیل کارگروهی از کمیسیون‌های عمران ، اصل 90 و اقتصادی برای بررسی اقدامات انجام شده جهت مقابله با کالای قاچاق خبر داد و گفت: از بنادر کشور رقمی بیش از 12 هزار میلیارد تومان عاید کشور می‌شود که اگر بی‌توجهی به این حوزه صورت بگیرد به طور حتم این میزان درآمد کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حوزه مبارزه با کالای قاچاق باید امکانات لازم و تجهیزات مورد نیاز دیده شود تا به این ترتیب امکان ورود کالای قاچاق به کشور کاهش یابد.

رضایی کوچی با انتقاد از غفلت مسئولان از بحث ترانزیت افزود: بحث ترانزیت می‌تواند به عنوان یکی از منابع درآمدزا بعد از مالیات و نفت مورد توجه باشد که متأسفانه تاکنون نسبت به آن بی‌توجه بوده‌ایم از این رو باید به تعریف کریدورهای جدید با توجه به شرایط جغرافیایی کشور اقدام کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه حمل و نقل گمرک تأثیر خوبی بر اقتصاد کشور دارد، گفت: با توجه به رقابت‌های بسیاری که میان کشورهای همسایه برای افزایش سهم بیشتر از ترانزیت وجود دارد باید بتوانیم سهم خود را از شبکه حمل و نقل ترانزیتی افزایش دهیم.

رضایی کوچی با بیان اینکه حمل و نقل ترانزیتی از لحاظ سیاسی و بین‌المللی برای ما عواید بسیاری دارد، تصریح کرد: برای رفع معطلی بالای محموله‌های ترانزیتی در بنادر کشور از جمله بندر شهید رجایی مقرر شد گمرکات 24 ساعته شده و با به کارگیری نیروی کیفی و همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات کافی به رونق حمل و نقل ترانزیتی کمک کند.

وی ادامه داد: باید به استانداردها در بحث گمرکی توجه کنیم و از این رو باید همه دستگاه‌ها از جمله سازمان بازرسی، پلیس و ... برای رفع خلاء‌های این حوزه تعامل کنند.

معطلی 72 ساعته محموله های ترانزیتی در بندر شهید رجایی

حسین هاشمی تختی‌نژاد عضو کمیسیون عمران مجلس در این جلسه با بیان اینکه برای کاهش صف‌های طولانی محموله‌های ترانزیتی این نشست برگزار شده است، گفت: متأسفانه گاهی اوقات معطلی محموله‌های ترانزیتی تا 72 ساعت هم بوده است که این زیبنده نظام نیست.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رفع معطلی طولانی محموله‌های ترانزیتی باید ساز و کار مشخصی در نظر گرفته شود، افزود: باید با 24 ساعته کردن گمرکات و همچنین افزایش نیرو و تجهیزات کاهش زمان معطلی محموله‌های ترانزیتی را ممکن کنیم.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک بین کمیسیون‌های عمران و اقتصادی مجلس برای ایجاد هماهنگی بیشتر در بحث مدیریت و ساماندهی بنادر و گمرکات را ارائه کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان از نمایندگان و مسئولان خواست تا در اولین فرصت از بندر شهید رجایی و تجهیزات و امکانات آن بازدیدی داشته باشند.

گفتنی است از مصوبات این کمیسیون در خصوص موضوع معطلی بالای محموله‌های ترانزیتی، استقرار دستگاه ایکس ری بیشتر در بندر شهید رجایی و 24 ساعته شدن گمرک بود.
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: