بازدید 2864

ابراهیم جعفری: به حشد شعبی افتخار می‌کنیم

کد خبر: ۷۰۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 03 July 2017
وزیر خارجه عراق خواهان مراعات حال کشورهای همجوار درباره حل پرونده کردستان شد و نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده‌ هشدار داد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در جریان سفرش به وین گفت: هیچ گونه نگرانی درباره حقوق طوایف مختلف در عراق وجود ندارد. عراق مثل قبل نیست. امروزه کردها از حقوق کامل خود برخوردارند و رئیس‌جمهور عراق بعد از دوره صدام همواره از طایفه کرد انتخاب شده‌ است. کردها در ریاست‌های سه‌گانه و وزارتخانه‌ها و پارلمان حضور دارند. نه فقط کردها بلکه تمامی طوایف.

وی گفت: هر کسی که می‌خواهد نظر خود را بیان کند حق دارد. مردم عراق یکی هستند. ما طوایف مختلفی داریم. طوایف عربی، کردی و ترکمانی وجود دارند. هیچ گونه سرکوبی صورت نگرفته یا اینکه کسی از رأی‌گیری یا همه‌پرسی منع نشده است. مساله مهم در این باره قانون اساسی است. ما با چیزی که در قانون اساسی نباشد مخالفیم.

ابراهیم جعفری تأکید کرد: درباره حل پرونده کردستان باید به این مساله توجه کرد که عراق با کردهای دیگر در کشورهای مجاور مثل ترکیه، ایران، سوریه و روسیه ارتباط دارد و هرگونه اقدام نسنجیده‌ای موجب خشم و حقارت در این کشورها می‌شود و موضع منفی گرفته خواهد شد. برای همان باید به عنصر زمان توجه داشته و زمان کافی برای اقدامی که اتخاذ می‌کنیم، داشته باشیم. کردها امروزه شهروند درجه دوم نیستند و مثل بقیه از حقوقی برخوردارند.

وی گفت: عراقی‌ها به تنهایی پیروزی را محقق کردند. ما از کمک ائتلاف و پشتیبانی هوایی آن استفاده کردیم اما عراقی‌ها خود پیروزی را محقق کردند.

جعفری درباره بازداشت دو عضو حشد شعبی در وین به اتهام تروریسم گفت: ما با دستگاه قضایی مشکلی نداریم اما از طرف دیگر از بازداشت دو عراقی که عضو حشد شعبی هستند غافلگیر شدیم. حشد شعبی یک نهاد انسانی است که در تحقق پیروزی علیه داعش نقش داشته است. وظیفه ماست که مقامات اتریش را در جریان این مساله گذاشته و به آن‌ها اطلاع دهیم که حشد شعبی قانونی است و در چارچوب سیاست‌های دولت فعالیت می‌کند.

وی اتهامات برخی نهادهای حقوقی مثل عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر به حشد شعبی گفت: حشد شعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق است و ما همانطور که به بقیه نیروهایمان افتخار می‌کنیم به حشد شعبی نیز افتخار می‌کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر