بازدید 10915
مشروح سخنان رؤسای سه قوه در همایش سراسری قوه قضائیه؛

«پیام وحدت» به جامعه مخابره شد...

آنچه امروز رؤسای قوا گفتند، نشان می دهد که جای حل برخی مشکلات و احتمالا گلایه ها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیست و آنچه باید از زبان آنها در رسانه ها شنیده شود، مقوله هایی در راستای تقویت و افزایش وحدت و انسجام داخلی است؛ پس بهتر است، مثل آنچه امروز در همایش سراسری قوه قضائیه دیدیم، رؤسای قوا و مسئولان کشور موارد و موضوعاتی را که ممکن است محل اختلاف نظر و بحث و جدل شود، صرفا در جلسات داخلی بیان کنند.
کد خبر: ۷۰۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ 02 July 2017
همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران سه قوه و مسئولان قضایی و کشوری در حالی از صبح امروز در محل سالن اجلاس سران آغاز شده که لبخند رضایت بر لبان سران قوا نشسته و اعلام آمادگی آنها برای بهره گیری از نظریات یکدیگر، چراغ امید برای وحدت بیش از پیش در بین مسئولان و دست اندرکاران قوای سه گانه را روشن کرده بود.

به گزارش «تابناک»؛ رؤسای سه قوه در حالی که کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت داخلی و جلوگیری از بحث و جدل های بیهوده درونی است، امروز در کنار یکدیگر و با چهره های خندان برای شرکت و سخنرانی در همایش سراسری قوه قضائیه وارد سالن اجلاس سران شدند.

سخنان جدی و شوخی های گاه و بیگاه رؤسای سه قوه هم نشان می داد که حداقل در این شرایط آنها به ضرورت ایجاد وحدت و پرهیز از مباحث حاشیه ای کا ملا واقفند. یکی دیگر از نکات قابل توجه، اعلام آمادگی رؤسای قوا برای افزایش میزان همکاری ها با سایر قوا بود که این را هم می توان نشانه خوبی برای افزایش وحدت و همکاری و کاهش بحث و تنش بین قوای سه گانه ارزیابی کرد.

رئیس جمهور: شهید بهشتی چهره استثنایی حوزه و مدیریت بود

رئیس جمهور سخنران ابتدایی این مراسم در بین رؤسای قوای سه گانه بود و گفت: شهید بهشتی معمار بزرگ قوه قضاییه و چهره استثنایی حوزه و مدیریت بود.

«حجت الاسلام حسن روحانی» در سخنان خود در همایش سراسری قوه قضاییه افزود: مجموعه تدابیر و بیانات شهید بهشتی درس آموز بود و آن شهید بزرگوار به تربیت جوانان و طلاب برای شناخت نیازهای زمان اهتمام داشت.

«پیام وحدت» به جامعه مخابره شد...

وی اضافه کرد: شهید بهشتی در برابر اتهامات، صبر را خسته کرد و مظلومترین شخصیت انقلاب بود و به ما آموخت که هر چیزی را برای عزت انقلاب و کشور تحمل کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم در کنار امام و رهبری ایستادند و از روزهای سخت گذشتیم.

تا سال 1400 مشکلات گذشته را حل و فصل می کنیم

رئیس جمهور گفت: اگر دست در دست هم دهیم و نگذاریم توطئه دیگران کارگر افتد می توانیم تا پایان قرن تا حد زیادی مشکلات گذشته را جبران و حل و فصل کنیم.

روحانی در همایش هفته قوه قضاییه، با تکریم شخصیت شهید بهشتی افزود: آن شهید والامقام با سعه صدر خود به ما آموخت که برای انقلاب و استحکام نظاممان تحمل و برای خدا تلاش کنیم، هرچه سختی ها بیشتر باشد اجر بیشتری به ما می رسد.

وی گفت: انقلاب اسلامی ما روزهای بسیار سختی را پشت سر گذارده است. در سال های اول انقلاب گروهک هایی تلاش می کردند مانع از استقرار نظام ما شوند اما مردم ما در کنار امام و رهبر انقلاب ایستادند و از آن روزهای سخت عبور کردیم.

رئیس جمهور افزود: البته شخصیت های ارزنده ای مانند شهیدان بهشتی، مطهری و مفتح به شهادت رسیدند اما راه را ادامه دادیم و مردم پشت سر امام و رهبری ایستادگی کردند.

روحانی همچنین با اشاره به مشکلات دوران جنگ تحمیلی و حتی محرومیت از داشتن سلاح های سبک گفت: این در حالی است که در طرف مقابل، سلاح های مدرن در اختیار دشمنان قرار می دادند اما ما با مظلومیت ایستادگی کردیم و جنگیدیم.

وی فشار و تحریم ها را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: البته هنوز آثار جنگ وجود دارد و مسائل از نظر حقوقی حل و فصل نشده و طبیعی است که جنگ 8 ساله آثاری سی، چهل ساله دارد.

روحانی گفت: تا می خواستیم نظام را مستقر کنیم جنگ بر ما تحمیل شد؛ درصدد زدودن آثار جنگ بودیم که تحریم ها را بر ما تحمیل کردند.

رئیس جمهور افزود: البته احتمال اینکه جنگ را هم می خواستند بر ما تحمیل کنند بالا بود، همچنانکه در سال 81 پرونده ما را داشتند به شورای امنیت می بردند و همان زمان امریکا می خواست به ایران یا عراق حمله کند و در این باره در تردید بود که البته از آن عبور کردیم.

وی گفت: تحریم ها هم سختی های خود را دارد و مانند دوران جنگ ایستادگی و مقاومت می خواهد گرچه مردم در همه مراحل ایستادند و پشت نظام را خالی نکردند. تحریم ها آثاری دارد و سال ها طول می کشد تا تمام شود.

روحانی افزود: از آغاز دولت یازدهم و اکنون در شرایطی هستیم که می توانیم بگوییم اگر همه دست در دست یکدیگر دهیم و نگذاریم توطئه دیگران کارگر افتد می توانیم تا پایان قرن جدید مشکلات گذشته را تا حد زیادی حل و فصل کنیم.

نباید بهانه و اجازه بسط ید به امریکا بدهیم

رئیس جمهور گفت: اگر ما مشکل زیست محیطی داشتیم، اگر گرد و غبار زندگی عادی مردم را فلج کرد، اگر هوای آلوده سلامت مردم را تهدید کرد، اگر کمبود آب زندگی مردم را در فشار قرار داد، اگر بیکاری به خانواده ها فشار آورد، اگر فقر و مشکلات اقتصادی معیشت مردم را دچار مشکل کرد، آیا اینها مشکلات دولت دوازدهم است یا مشکلات ملت، نظام و همه مردم ماست؟

روحانی در ادامه سخنان خود در همایش سراسری قوه قضاییه افزود: البته که دشمنان ما نمی خواهند ما با هم متحد باشیم و از هر چیز جزئی و از هر کاهی کوه می سازند، اینها برای ما روشن است؛ چه زمانی بوده است که آنها بخواهند ما در مسیر پیشرفت باشیم .

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه البته جنگ هشت ساله، تحریم ده ساله و مشکلات اقتصادی داشته ایم اظهار داشت: به رغم این مشکلات باید بتوانیم جبران کنیم. دشمنان ما از روز اول می خواستند که انقلاب و نظام ما استقلال پیدا نکند و اگر پیدا کرد نظامی قدرتمند نباشد و نتواند برای دیگران الگو باشد و خدای نکرده مردم ما از این نظام و حکومت ناراضی باشند و احساس کمبود کنند.

روحانی افزود: کشورهای هم سن و سال ما مانند کشورهای شرق آسیا و کشورهایی که در سال 58 با هم بودیم مانند مالزی، ترکیه، کره جنوبی و همه کشورهایی که اطراف ما هستند نگاه کنید که کجا بوده اند، ما کشورهایی بودیم که از لحاظ توسعه تقریبا هم سن و سال هستیم و از یک زمانی روند توسعه را آغاز کردیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: درست است ما جنگ و تحریم داشته ایم و این کشورها نداشته اند اما آیا ما قادر نیستیم به آنها برسیم و از آنها عبور کنیم؟ ما ملت بزرگ، دارای استعداد فراوان، سرمایه های بزرگ و دینی هستیم که به ما برای جهاد و تلاش به ما انگیزه می دهد و همچنین دارای کشوری هستیم که قوه قضاییه آن می تواند به کشور ما امنیت کافی برای اقتصاد، سرمایه گذاری و رونق اقتصادی بدهد.

روحانی تصریح کرد: هیچ گاه راضی نیستم که کسانی بخواهند یک فرد یا یک شعبه را با کل کشور و با این همه قضات فرهیخته و کارکنان دستگاه قضایی که شبانه روز تلاش می کنند تا بار سنگینی که بر دوش آنها هست و خدمت بزرگی که به کشور می کنند، مقایسه کنند.

رئیس جمهور افزود: ما به یک قوه قضاییه که افتخارش اجرای احکام دین است و جامعه ای که آماده است برای قسط، درست است که قوه قضاییه ما بیشترین بار برای عدالت را بر دوش دارد و همان جمله قبلی که به جای قوه قضاییه می گفتند قوه عدلیه، شاید پرمعناتر بود، زیرا عدل برای ما مهم است و همه به سراغ دادگستری می رفتند تحت عنوان نام عدلیه، اما در عین حال قرآن به ما می گوید اسلام، همه انبیا، کتب آسمانی که میزان و معیار سنجش حق و باطل است، همه برای این است که ملت برای قسط قیام کند.

روحانی با بیان اینکه کتاب خودش میزان است اظهار داشت: عجیب است زیرا با اینکه کتاب خودش میزان است بر میزان تأکید می کند گاهی هم میزان می تواند وجدان ما و وجدان عمومی جامعه باشد، آنهایی که باید قسط و عدل را استقرار دهند ملت و مردم هستند و ما به کمک مردم می توانیم عدل و داد را مستقر کنیم ضمن اینکه بار بسیار سنگینی از این بخش عدالت بر دوش قوه قضاییه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه ما موظف هستیم به قوه قضاییه کمک کنیم ادامه داد: رئیس جمهور اگر یکی از وظایفش اجرای قانون اساسی است بخشی از این قانون اساسی که باید اجرا شود قوه قضاییه و اصولی است که مربوط به این قوه است.

روحانی اضافه کرد: اگر رئیس جمهور درمورد دولت و بخش اجرا دغدغه خاطر دارد و باید قانون اساسی را اجرا کند، درباره قوه قضاییه هم باید همان دغدغه را داشته باشد زیرا آن نیز بخشی از اصول قانون اساسی است.

وی گفت: رئیس جمهور مسئول اجراست و اگر در اصلی از قانون اساسی نقصی و یا در اجرا مشکلی ببیند، باید به صحنه بیاید و در کنار قوای دیگر قرار بگیرد.

روحانی ادامه داد: تردید ندارم که امروز اگر سه قوه کشور تحت فرامین مقام معظم رهبری در کنار هم قرار بگیرند بیش از گذشته، البته در چهارسال گذشته تلاش ما این بوده که در کنار هم باشیم ممکن است از همه انرژی حداکثر استفاده نشده باشد اما در عین حال هیچ گاه قوه مجریه به دنبال تخریب قوه قضاییه، قوه قضاییه به دنبال تخریب قوه مجریه، قوه مقننه به دنبال تخریب دو قوه دیگر و دو قوه دیگر نیز به دنبال تخریب قوه مقننه نبوده اند اما ما باید تلاش بالاتری انجام دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به استقلال قوا گفت: همینکه می گوییم مستقل کافی نیست، مستقل به معنی دیوارکشی بین دو قوه نیست، مستقل به این معناست که قوه قضاییه مستقل است ، قاضی مستقل است ، برای انشای حکمش، برای فهم حکمش، او مستقلا قانون را می فهمد و تفسیر و حکم صادر می کند .

روحانی افزود: مستقل به این معنا نیست که همدیگر را یاری و کمک نکنیم و با هم تعامل نداشته باشیم در سیاست داخلی و سیاست خارجی ، مخصوصا در بخش اقتصاد نمی شود به حل و فصل مسائل توجه نداشت، همیشه اینچنین بوده و اگر توانستیم در سیاست خارجی کاری کنیم که خصم ما و بدخواه ما تنها بماند بهتر است یا به گونه ای رفتار کنیم که دیگران یار و یاور دشمن و خصم ما باشند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه بنا نیست که به دشمن کمک کنیم اظهار داشت: دشمن به دنبال این است که این منطقه و خاورمیانه صلح ، ثبات و توسعه نباشد و جنگ باشد و او هم از اسلحه خود برای فروش استفاده کند و هم بهانه برای مداخلات خود را افزایش دهد، این کار خصم است.

روحانی گفت: ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه و کوتاه کردن دست دشمن و گرفتن بهانه از آنان هستیم ، آیا ما باید به آنها بهانه دهیم و یا اینکه بهانه را از دست آنها بگیریم؟

رئیس جمهور با بیان اینکه به دوگونه می شود رفتار کرد، اظهار داشت: ما می توانیم کاری کنیم که یک سیاست خارجی داشته باشیم که اگر امریکا خواست در برابر ما بایستد، بلافاصله اروپا، چین و روس هم در کنارش باشد یا به گونه ای رفتار کنیم که اگر امریکا خواست رو به روی ما بایستد، قدرت های دیگر نیز او را محکوم و سرزنش کنند.

روحانی ادامه داد: ما می خواهیم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اگر امریکا حرفی می زند،14  عضو دیگر این شورا او را فوری تأیید کنند؟ و آیا می خواهیم برای امریکا اتفاق آرا ایجاد کنیم یا می خواهیم اگر امریکا ادعایی کرد، 14 عضو دیگر یا به آن رأی منفی و یا رأی ممتنع دهند؟

رئیس جمهور افزود: چند روز پیش که امریکا در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص قطعنامه 2231 حرف زد و درباره موشک های ایران، آیا کسی بود که امریکا را حمایت کند؟ نه اروپا قبول کرد و نه چین و نه روس و نه بقیه کشورها.

روحانی اضافه کرد: یک زمانی بود که امریکا هر ادعایی علیه ما می کرد، 14 رأی دیگر را نیز قطعی در کنار خود داشت. ما نباید بگذاریم امریکا بسط ید پیدا کند، ما نباید بگذاریم امریکایی ها قدرتمند شوند و نباید بهانه در اختیار آنها قرار دهیم.

قوای مجریه و قضاییه در کنار هم با فساد مبارزه کنند

رئیس جمهور تأکید کرد: قوای مجریه و قضاییه باید در کنار یکدیگر با فساد مبارزه و برای شفافیت و گسترش دولت الکترونیک تلاش کنند.

روحانی در بخش پایانی اظهاراتش در همایش هفته قوه قضاییه توجه به اصل برائت را در دستگاه قضا لازم دانست و گفت: البته اگر ادله کافی پیدا شود، حرف دیگری است و باید قانون اجرا شود.

وی افزود: اگر برای قاضی میان دو نفر در محکمه، محکومیت یکی بر دیگری به دلایل قومیت، مذهب یا تمایلات حزبی تفاوت کند آن قضاوت محل تردید است.

روحانی با تأکید بر لزوم بی طرفی قاضی گفت: برای قضاوت، تعلق به جناح چپ و راست یا تعلق به قومیت کرد، ترک، بلوچ، فارس، عرب و ترکمن یا تعلق به شیعه و سنی یا مسیحی و مسلمان موضوعیت ندارد و همه افراد ملت در برابر قانون مساوی هستند این متن قانون اساسی ماست.

رئیس جمهور با قبیح دانستن عملکرد حزبی ضابطان قضایی افزود: البته امام راحل در وصیتنامه اش به صراحت آورده اند که ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی حق ورود به دسته بندی های سیاسی را ندارد و آنجا دلایلش را نیز تشریح کرده اند.

وی گفت: اگر ضابطان قضایی در پرونده ای منتفع شوند، آنجا افکار عمومی در بی طرفی قضاوت تردید می کند؛ البته همه کارها را که قاضی انجام نمی دهد؛ ضابطان و کارشناسان پرونده را آماده و قضات بر اساس محتویات پرونده قضاوت می کنند.

روحانی افزود: خیلی مهم است که هم قاضی و هم ضابط در همه مراحل رسیدگی به پرونده ها به خاطر حزب و جناح کسی منتفع نشوند؛ البته چنین چیزی نیست اما اگر در دل هم خطور کند مسأله است.

رئیس جمهور تأکید کرد: دستگاه قضایی باید مستقل و بی طرف در کنار دیگر قوا به فکر ساختن ایران آباد باشد که یک بخش بزرگ مشکلات مربوط به عرصه اقتصاد است و همه بر این موضوع تأکید دارند.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه می تواند به دولت در بخش های اقتصادی، محیط زیست و آب کمک کند و همه با هم با فساد مبارزه و برای شفافیت و گسترش دولت الکترونیک تلاش کنیم و بگذاریم همه چیز شفاف در اختیار مردم باشد.

روحانی گفت: البته دستگاه قضایی نهاد نظارتی خود را دارد و دیوان عالی کشور ناظر است اما در عین حال بگذاریم دادنامه ها در معرض بحث قرار گیرد؛ امروز بخشی از دادنامه ها به عنوان افتخار دستگاه قضایی در دانشگاه ها دست به دست می چرخد. بگذاریم استادان و دانشجویان حقوق در این باره اظهار نظر کنند.

رئیس جمهور تأکید کرد: همه دستگاه ها باید در برابر مردم با شفافیت عمل کنند و پاسخگو باشیم چرا قوه قضاییه این کار را نکند؟ چرا رسانه ها از باب انتقاد سازنده به کمک سه قوه نیایند؟

وی با تکریم شخصیت آیت الله آملی لاریجانی به عنوان اندیشمندی فرهیخته و مسلط بر فقه و مقتضیات زمان ابراز امیدواری کرد: دولت دوازدهم باید بتواند از قوه قضاییه بهره بیشتری بگیرد.

روحانی گفت: با داشتن اجتهاد پویا و در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان، لوایح قوی تر و بهتری به کمک دو قوه تهیه شود، اعتماد عمومی مردم افزایش یابد، کار قضا ساده تر و تعداد پرونده ها کمتر شود.

وی افزود: در یکی از کشورها شرایط قضایی به نحوی است که نهاد قضایی برخی روزها را تعطیل می کند آیا می شود روزی به جایی برسیم که (در دستگاه قضایی) هفته ای یک روز را تعطیل کنیم؟

روحانی گفت: البته این به شرطی است که بخشی از کار دستگاه قضا به دستگاه های دیگر واگذار و اتاق های داوری تشکیل شود وزیر دادگستری می تواند نقش بسیار خوبی میان سه قوه داشته باشد و رئیس قوه قضاییه می تواند برای این کار فردی را تعیین کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی: دغدغه های شهید بهشتی را باید امروز هم با جدیت پیگیری کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دغدغه های شهید بهشتی را باید امروز هم با جدیت پیگیری کرد که یکی از آنها ایجاد سازوکار برای فعالیت احزاب در اداره کشور است.

علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه با اشاره به فعالیت های شهید بهشتی گفت: ایشان در تأسیس جمهوری اسلامی و در مجلس خبرگان قانون اساسی برای شکل دهی نظام جمهوری اسلامی به ویژه اصل ولایت فقیه خیلی تلاش کردند و هنوز استدلالات ایشان که در صحن علنی بیان کردند، در مشروح مذاکرات مجلس مؤسسان وجود دارد.

«پیام وحدت» به جامعه مخابره شد...

وی گفت: ایشان با آن لسان معقول و استدلالاتی که داشتند این میراث گرانقدر را در آن زمان جاانداخته اند و امروز هم باید آن را حفظ کنیم.

رئیس مجلس افزود: البته شاید نیاز باشد بخش هایی از امور کشور که در آن تزاحم هایی وجود دارد اصلاح شود که البته لازمه آن تغییر در قانون اساسی است که سازوکار خود را دارد.

وی گفت: باید پایه هایی مانند ولایت فقیه که شهید بهشتی آن را رکن می دانستند حفظ شود و آن قسمت از قانون اساسی که نیاز به اصلاح دارد، اصلاح شود.

لاریجانی درباره ویژگی های شهید بهشتی افزود: ایشان به درستی دریافته بود که برای اداره کشور نیاز به سازوکار وجود دارد و لذا شخصاً مانیفیست حزب جمهوری را نوشتند و اصرار داشتند که افراد عضو حزب جمهوری شوند.

وی گفت: واقعیت این است که برای اداره کشور باید سازوکاری باشد، نه اینکه در دوره های نزدیک به انتخابات فهرست هایی تشکیل شود و بعد سازوکاری نداشته باشد.

لاریجانی افزود: دغدغه شهید بهشتی تدوین برنامه و تقویت کادر برای تشکیل احزاب بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی داشتن سعه صدر را دیگر ویژگی شخصیتی شهید بهشتی برشمرد و افزود: ایشان در این مسأله، شخصی نادر بودند و به همین دلیل وقتی آماج حملات قرار می گرفتند با صبر با مشکلات روبه رو می شدند و این روش صبر داشتن برای تکریم نظام جمهوری اسلامی خیلی ارزشمند است.

قرار دادن دوست به جای دشمن خطایی استراتژیک است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی خط بازی هایی در کشور دیده می شود که دوستان به جای آنکه رفتار سختی با دشمنان داشته باشند به هم تیراندازی می کنند.

علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش سراسری قوه قضائیه افزود: شهید بهشتی در مواجهه با دیگران سیاست ویژه ای داشت که تفاوتی نسبت به سایرین درباره ایشان دیده می شود.

وی گفت: دکتر بهشتی در مقابل شیاطین غربی و به ویژه آمریکا و منافقین خیلی صریح و شجاع و روشن حرف می زدند و الان هم برخی زمان ها در رادیو و تلویزیون گوشه هایی از صحبت های ایشان پخش می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما شهید بهشتی در مقابل دوستان داخل که به دلیل کمبود تحلیل یا نارسایی بینشی کاستی هایی داشتند با مدارا عمل می کرد.

وی گفت: همین مدارای ایشان باعث می شد برخی افراد که نسبت به ایشان درشتی می کردند و حتی نمی شود الفاظ آنها را به کار برد، بعدها عوض شدند و حتی عضو حزب جمهوری نیز شدند و در واقع رفتار ایشان آنها را منقلب کرد.

لاریجانی افزود: این روشی که در مقابل دشمنان سرسخت و شجاع عمل می کردند و نسبت به این دسته از دوستان که کاستی در بینش و تحلیل داشتند با مدارا عمل می کردند سیاستی کاملاً کارآمد بود.

وی گفت: ما امروز نیز به این سبک و سیاق نیازمندیم.

وظایف دستگاه ها در حوزه قضایی در برنامه ششم مشخص شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت هماهنگی شهید بهشتی نیز زیاد بود چون آن موقع در کشور به هم ریختگی سیاسی داشتیم و علاوه بر دشمنان خارجی در داخل هم مشکلات زیادی داشتیم.

لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش سراسری قوه قضاییه افزود: شهید بهشتی هم دور بین بود و هم بلد بود مسائل را و جایگاه اعتمادی داشتند و جلسات هماهنگی داشتند.

وی گفت: اداره حکومت به سازماندهی و هدفگذاری و هماهنگی در اجرا نیاز دارد و متأسفانه الان در اداره بسیاری از مسائل در کشور دچار پدیده پریشانی هستیم و همین باعث شده قدرت هم افزایی بوجود نیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قوه قضاییه تلاش کند وظایف دستگاه ها در حوزه قضایی در برنامه ششم مشخص شود.

وی افزود: یکی از بخش های برنامه ششم که مجلس با همکاری قوه قضاییه توانست متن قانون منقحی را تدوین کند اهداف کیفی روشنی برای برنامه ششم در قانون آمده است؛ علاوه بر این، اهداف کمی شد و در جداول مختلف شکل پیدا کرد که کار بسیار مهمی بود.

وی گفت: روشن است قوه قضاییه ابتدای برنامه در کجا قرار دارد و انتهای برنامه ششم کجا قرار بگیرد و در این مسیر چگونه باید به او کمک کرد، بودجه آنها چگونه باید تأمین شود، چقدر بودجه باید اختصاص پیدا کند، چقدر اجازه استخدام دارند و در کنار آن درخواست های روشنی وجود دارد که باید تإمین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در بعضی از بخش های حکومتی قانون برنامه ششم تدوین شد و در یکی از بخش هایی که به شکل مناسبی این قانون تامین شد قوه قضاییه بود.

لاریجانی در ادامه با اشاره به نکات برجسته قانون برنامه ششم در حوزه قوه قضاییه گفت: پیشگیری از جرایم یکی از نکات برجسته این قانون بود در قانون برنامه ششم آمده سالانه 10 درصد جرم از طریق پیشگیری باید کاهش یابد و تا پایان سال اول، برنامه جامع پیشگیری از وقوع جرم و سلامت اجتماعی با رعایت قوانین مربوطه تدوین و اجرا شود.

وی تصریح کرد: شش ماه از مهلت تدوین این قوانین گذشته و قوه قضاییه فقط شش ماه برای تدوین لایحه پیشگیری از وقوع جرم فرصت دارد.

لاریجانی افزود: ضمناً در همین قانون برنامه آمده که تا پایان سال دوم شناسایی عوامل موثر بروز جرائم به تفکیک در حوزه های قضایی هر استان صورت گیرد و اگر نیاز به لوایحی داشت، به مجلس تقدیم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این اقدام نیز باید تا پایان سال دوم صورت گیرد و بر این اساس یک سال وقت باقی مانده است.

وی افزود: قانون پیشگیری از جرایم تصویب ولی با مشکلی روبه رو شد در شورای نگهبان و به مجمع ارجاع داده شد بالاخره تصویب شد و ساز و کار آن در قوه قضاییه در نظر گرفته شد؛ البته این ساز و کار باید قدرت 10 درصد کاهش جرایم را در سال داشته باشد.

لاریجانی در ادامه گفت: نیروی انتظامی آماری تحلیلی از جرایم را اخیراً در قالب کتابی در اختیار بنده گذاشت، برخی از آمارها نشان می دهد که مشکلات جدی در جرایم وجود دارد به عنوان نمونه هر چند در سال 95 نرخ قتل در مقایسه با سال قبل 8/6 دهم درصد کاهش داشته است اما نکته مهم اینجاست که 36/3 دهم درصد از قتل ها با سلاح گرم صورت گرفته است و این حکایت از ایجاد ناامنی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس این آمار متوسط سنی مقتولین و یا قاتلان بین 20 تا 30 سال است یعنی در عنفوان جوانی گرفتار می شوند.

وی گفت: در زمینه آدم ربایی، تجاوز و سرقت آمارهای مشابهی وجود دارد در سال 95، 84 هزار و 827 مورد سرقت داشتیم که این رقم 3/5 درصد کاهش نسبت به سال 94 داشته اما رقم بالاست و این در شرایطی است که سرقت به عنف در سال 95 معادل سال 94 بوده است.

لاریجانی افزود: کشفیات زمین خواری در سال 95 نسبت به سال 94 ، 24 درصد افزایش یافته و 31 درصد وقوع جرم افزایش داشته پس مشخص است که حل نشده و کارهای فراوانی باید صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه قاچاق نیز به همین شکل است و مطلع هستیم که آیت الله آملی لاریجانی در حال پیگیری هستند و همین هفته نیز جلسه ای در مجلس برای پیگیری موضوع قاچاق داریم که موضوع مهمی است و همه قوا باید روی آن حساس باشند.

لاریجانی افزود: آمار در زمینه قاچاق تکان دهنده است و قاچاق لوازم خانگی 161 درصد در سال 95رشد داشته نسبت به سال 94و قاچاق لوازم خانگی از 11 میلیون به 30 میلیون دستگاه رسیده و موضوع کم اهمیتی نیست، این شرایط کلاً تولید کشور را متوقف می کند.

وی گفت: در این زمینه ها خیلی باید کار کرد یعنی از نظام آموزش در دبستان تا رسانه ها گرفته همه باید کمک کنند و این امر به مسائل تقنینی نیاز دارد تا قوه مجریه بتواند مسائل را اداره کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در خواست بنده این است که ریاست قوه قضاییه اهتمامی داشته باشد و ساختاری بوجود بیاورند که همه دستگاه ها مسئول و متعهد شوند که متناسب با این وظیفه ای که در قانون برنامه ششم آمده، معلوم شود که دستگاه ها در سال جاری چه وظیفه ای را به عهده دارند، آموزش و پرورش در کتاب های درسی چه وظیفه ای دارد و رسانه ها چه وظیفه ای برعهده دارند و این اهتمام جدی می خواهد.

در پیشگیری از جرم و تغییر عادات مردم و تربیت عمومی مسائل جدی داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته ای که آقای روحانی گفتند بعضی دادگستری ها در کشورهای دیگر سرشان خلوت است خلاف نیست. من در کشوری بودم میزان جمعیتشان از ما بیشتر بود؛ اما تعداد پرونده ها 250 هزار در سال بود، در حالی که اینجا آقای پورمحمدی گفتند یازده میلیون پرونده وارد شده است.

آقای لاریجانی ضمن ابراز نگرانی از تعداد بالای پرونده های قضایی افزود: این نشان می دهد ما در پیشگیری از جرم و تغییر عادات مردم و تربیت عمومی کشور مسائل جدی داریم منهای مسائل اقتصادی.

وی گفت: نکته دیگری که می خواهم دوستانی که در قوه قضاییه هستند به آن توجه جدی کنند این است، حالا که کتاب قانون برنامه ششم تدوین شده است، اگر مسئولان قوه تمرکز نکنند در مقام عمل پیشرفت نکرده ایم چون یکی از مشکلات کشور این است که قوانین برنامه نوشته می شود ولی آخر کار می بینیم که خیلی کم از آن بهره برده شده است.

آقای لاریجانی افزود: من خواهش می کنم مسئولان قوه قضاییه جداول شماره 16 و 17 را با دقت ببینند که در عناوین مختلف گفته شده در طول سال ها چگونه باید در هر بخشی اقدام کنند، مثلاً میانگین زمان رسیدگی به پرونده در 5 سال چگونه باید انجام شود یا تعداد قضات.

وی گفت: یکی از مواردی که باز در قانون آمده این است که ساماندهی اسناد مالکیت اراضی و املاک دولتی و موقوفه و منابع طبیعی کامل شود.

راه اندازی و ساماندهی دفتر املاک کشور در برنامه ششم آمده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مواد دیگری که از وظایف قوه قضائیه در این قانون است اینکه سازمان ثبت اسناد موظف به راه اندازی و ساماندهی دفتر املاک کشور به صورت الکترونیک تا پایان سال دوم برنامه ششم است .

علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش سراسری قوه قضائیه افزود: با این کار از بسیاری رفت و آمدها و تخلفات جلوگیری می شود .

وی گفت: همچنین در ماده دیگری آمده که ظرف شش ماه آئین نامه سامانه اطلاعات محکومیت های مالی مربوط به افراد با امکان استعلام برخط برای بانکها نوشته شود البته تا پایان فرصت شش ماهه تنها دو ماه باقی است و این را از این بابت می گویم که تجربه ما نشان می دهد برخی قوانین برنامه تمام شد ولی آئین نامه آن نوشته نشد .

لاریجانی افزود: این بار کمیسیونها را موظف به پیگیری از دستگاههای مختلف کردیم که کار آئین نامه ها را سامان بدهند ، سامانه محکومیت مالی برای قوه قضائیه کمک کننده است و برای تسلط قضات مهم است .

وی گفت: یکی از موارد مهم دیگر ایجاد سیستم سامانه الکترونیک برخط تا پایان سال دوم برنامه برای استعلام در مورد اموال است که سازمان امورمالیاتی، سازمان ثبت اسناد، سازمان بورس، شهرداری، نیروی انتظامی بانک مرکزی و کلیه بانک ها و کد رهگیری مشاورین املاک موظف به ارائه اطلاعات به سامانه برای انجام درست نقل و انتقالات هستند .

لاریجانی افزود: نکته دیگر اینکه تا پایان سال اول برنامه باید کلیه استعلامات مورد نیاز مراجع قضایی الکترونیک انجام شود که دستگاههای دیگر هم موظف به کمک به قوه قضائیه هستند .

وی گفت: باتوجه به اینکه موادی که از قوه قضائیه در برنامه ششم آمده، موادی غنی است و برای کشور و مردم مهم است،ریاست قوه قضائیه کمیته ای را مشخص کنند که آیین نامه و دستورالعمل ها را تدوین کند و این امر برای دستگاه های اجرایی دیگر الگو شود که به موقع کار انجام شود و ما کمیسیون مربوطه را مامور پیگیری کرده ایم .

به نظر نمی آید در میان مدت مسأله تروریسم در منطقه از بین برود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لوایح و طرح هایی که در مجلس در دست بررسی گفت: طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ملاحظاتی که قوه قضاییه درباره مجازات اعدام داشت، در کمیسیون قضایی مجلس در حال رسیدگی است و کارهای خوبی هم انجام شده است.

لاریجانی طرح مقابله با سرقت آثار علمی، طرح ورشکستگی به تقصیر، طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز و طرح کودکان و نوجوانان را از دیگر طرح های درحال بررسی در مجلس بیان کرد و افزود: در زمینه تنقیح قوانین هم کارهای خوبی انجام شده که در گزارش آقای پورمحمدی به آن اشاره شد و من همینجا از کارهای خوب انجام شده تشکر می کنم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل منطقه و شرایط کشور، سرکوب داعش در عراق را مسرت بخش دانست و گفت: از اینکه یک نیروی بدخیم تروریستی سرکوب شده است، بسیارخرسندیم و همینجا جا دارد از آیت الله سیستانی و حکم جهاد ایشان، تلاش های نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی)، مسئولان عراقی و سپاه قدس ایران تشکر کنیم که نقش برجسته ای در این اتفاق مهم داشتند.

لاریجانی در ادامه با طرح این پرسش که آیا با سرکوبی داعش در عراق واقعا از شر آنها خلاص شده ایم یا خیر، گفت: متأسفانه باید بگویم بسیار بعید است که مسأله تروریسم در منطقه حل شده باشد.

وی با بیان اینکه به نظر نمی آید در میان مدت مسأله تروریسم در منطقه از بین برود افزود: تروریست ها مهاجرت می کنند و گاه محاسبه شده این کار را می کنند؛ بنابراین، اگر مسأله تروریستی رشد نکند کاهش هم پیدا نمی کند. پس ما با یک آشفتگی امنیتی در منطقه مواجهیم و چنین شرایطی مسئولیت ما را در داخل مهم تر می سازد.

آملی لاریجانی: قوه قضاییه ، قوه ای مستقل است

رئیس قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی به مانند قوه مقننه و قوه مجریه، قوه ای کاملا ً مستقل است.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش سراسری قوای سه گانه که همزمان با هفته قوه قضاییه برگزار شده است، افزود : تشکر می کنم از همه مهمانان گرامی، مقامات ارزنده کشوری و لشکری، ریاست محترم جمهوری، ریاست محترم مجلس و ریاست دفتر مقام معظم رهبری که در این مراسم حضور پیدا کردند و همین طور از همه عزیزانی که در مجلس ما حضور یافتند .

وی اضافه کرد: البته از وزیر دادگستری هم تشکر می کنم که گزارش خوبی هم ارائه کردند که هر چند من گلایه هایی هم دارم که در ابتدای این گزارش مطلبی را از بنده فرموده اند، همچین مطلبی نبوده و انتظار داریم دوستان مطالب را دقیق بنویسند و ارائه دهند زیرا هر مطلبی بار خودش را دارد.

«پیام وحدت» به جامعه مخابره شد...

آیت الله آملی لاریجانی گفت: مطالبی که باید عرض کنم، گزارش از دستگاه قضایی است و اگر بخواهیم نگاه اجمالی به آن داشته باشیم، به طول خواهد انجامید؛ البته باید این مزاح را مانند سال های قبل عرض کنم، ما احترام زیادی برای مهمانانمان قایل هستیم اما آنها وقت را رعایت نمی کنند و مقال و مقام را سخت بر میزبان تنگ می کنند، مطلب اولی که باید بگویم درباره جایگاه و نقش قوه قضاییه است.

وی افزود: در اصل 156 قانون اساسی و اصل 57 و 61 قانون اساسی به وظایف و اختیارات قوه قضاییه اشاره شده که برخی اجمالاتی دارد و مهمترین آن اصل 156 قانون اساسی است که بر حسب این اصل، قوه قضاییه، قوه ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول عهده داری عدالت است، اولین وظیفه رسیدگی و صدور حکمی است که قانون مشخص می کند، دومین وظیفه احقاق حقوق عامه و سومین وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین که در اصول بعدی تبیین شده است.

رئیس قوه قضائیه چهارمین وظیفه را کشف جرم و تعیین مجازارت برای مجرمین دانست و گفت: پنجمین وظیفه اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم است. در اصل پنجم تا هفت قانون اساسی فرموده اند که قوای مجریه، مقننه و قضاییه هر یک قوه مستقلی هستند که زیر نظر ولایت مطلقه فقیه حضور دارند که هر یک مستقل از یکدیگرند.

وی ادامه داد: اصل 61 به نظر بنده نیاز به یک تحلیل و تفسیر دارد و این یعنی اینکه وظیفه اصلی قوه قضاییه بر دوش دادگاه های دادگستری است که به حل و فصل دعاوی و گسترش اجرای عدالت بپردازد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: مقصود بنده از قرائت این دو سه اصل برای توجه به این اصول است، ما در تشخیص نقش قوه قضاییه و جایگاه آن و وظایف اختیارات آن می توانیم دو نگاه داشته باشیم؛ یک نگاه، نگاه کلی و بیرونی است و ما برای آنکه ببینیم قوه قضاییه چه جایگاهی دارد، می رویم آن را در کل جغرافیای نظام اسلامی بررسی می کنیم و نظام جمهوری اسلامی را در کل دنیا و منطقه ملحوظ می داریم و اگر از ما بپرسند که قوه قضاییه چه نقشی دارد، می رویم سراغ این قوه که یکی از ارکان نظام اسلامی است که اسم این نگاه را می توانیم بگذاریم نظام بیرونی.

امروز نظام جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه می زند

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی شکوفا و بالنده است که حرف اول را در منطقه می زند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: اینکه از نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی شکوفا و بالنده یاد می شود، چیزی نیست که در داخل کشور مسئولین بگویند؛ بلکه امام راحل نیز با تیزبینی این را فرمودند که روزی جمهوری اسلامی ایران حرف اول را خواهد زد و امروز دشمنانمان می گویند که ایران در منطقه و دنیا نقش دارد.

وی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران در منطقه نقش نداشت دشمنان نیازی به تحریم ها و فشارها نمی دیدند و این تحریم های آمریکا علیه ایران و حتی تحریم دولت های دیگری که با ایران تعامل می کنند نیز به خاطر نقش نظام ما در جهان است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این که دستگاه قضا باید با دو نگاه بیرونی و درونی بررسی شود افزود: در یک نگاه تحلیلی درون اجزای قوه قضاییه می بینیم که دستگاه قضا نهادی است متشکل از دادگستری، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دادسراها و مراجع رسیدگی به مطالبات قضایی مردم که البته هر یک از این نهادها مکمل یکدیگر هستند.

آملی لاریجانی ادامه داد: آنچه برای کل قوه قضاییه مهم است شناخت جایگاه و نقش آن در نظام جمهوری اسلامی ایران است که به گمانم این نگاه را از اصل 157 قانون اساسی به خوبی می توان درک کرد که نظام کشورمان از سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه تشکیل شده که زیر نظر ولایت اداره می شود و این همان نگاه بیرونی است.

وی تأکید کرد: اگر این نگاه را درباره قوه قضاییه داشته باشیم آنوقت همه ما نگاهمان به وظایف و حساسیت اجرای قوانین دو چندان خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه افزود: توجه به نگاه بیرونی موجب می شود که با توجه به وضعیت نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه وقتی دخالت دستگاه قضا را می بینیم آنوقت برای ما روشن می شود که خدمت کردن در این مجموعه کار بزرگی است و اگر توام با اخلاص در نیت شود یکی از بالاترین عبادات است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: دل بستگی ما به نظام جمهوری اسلامی صرفاً نه برای ملیت است که البته به وطن خودمان عشق می ورزیم و ملیت ایرانی را در سراسر تمدن دنیا موثر می دانیم اما فراتر از آن، همبستگی ایمانی ما به این نظام است که میلیون ها مسلمان در دنیا نیز این احساس دلبستگی و هم بستگی را دارند.

وی تأکید کرد: هر خدمتی که قوه قضاییه انجام می دهیم نقشی در ارکان این نظام و در منطقه و دنیا دارد، آنوقت است که بازتاب عمل خودمان را بسیار فراتر از محیطی که کار می کنیم خواهیم دید.

استقلال قاضی و دستگاه قضایی را ارج می نهیم

رئیس قوه قضائیه گفت: استقلال قاضی و دستگاه قضایی را ارج می نهیم و این به نفع همه نظام است.

آیت الله آملی لاریجانی به اصل 57 قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: در این اصل استقلال همه قوا ذکر شده است اما در اصل 56 دوباره تصریح می کند که قوه قضائیه قوه ای مستقل است و این اصرار بر استقلال قوه قضائیه که البته غیر از استقلال قاضی است امر بسیار پراهمیتی است و اصرار قانون اساسی و نویسندگان آن و رأی دهندگان به این قانون بی وجه نیست.

وی با بیان اینکه استقلال دستگاه قضایی و قضات یکی از دغدغه های مهم متفکران دنیاست، گفت: ایجاد تعادل بین این استقلال و بین آزادی بیان برای نقادان و منتقدین و همین طور اختیارات مجلس و قوه مجریه بحث بسیار عمیقی است.

آملی لاریجانی افزود: ما استقلال قاضی دستگاه قضایی را ارج می نهیم که این به نفع همه نظام و حتی به نفع قوه مجریه است حتی اگر گاهی قوه مجریه خود را مورد و طرف احکام قضایی می بیند و به نفع قوه مقننه و کل نظام جمهوری اسلامی ایران است به دلیل اینکه استقلال قاضی تضمین کننده عدالت است رکن رکین حکم عادلانه است.

وی گفت: اگر قاضی مستقل نباشد حتماً در حکمش خدشه ای وارد می شود یعنی او در مقام حکم به طرفی حتماً ترجیح خواهد داد و این منافات با عدالت است.

رئیس قوه قضائیه افزود: استقلال یعنی اینکه تحت تأثیر قوای دیگر و یا فشارهای سیاسی و اجتماعی نخواهد حکم صادر کند.

آملی لاریجانی گفت: من امروز می خواهم از وضعیت برخی رسانه ها در کشور و برخی سخنان که در مجلس محترم گفته می شود انتقاد کنم، گاهی به عنوان انتقاد گفته می شود اما در عمل اینها زیر سؤال بردن استقلال دستگاه قضایی است و انتقاد نیست.

وی افزود: اینکه در رسانه های جمعی بخواهند فشار بر شخص قاضی یا بر دستگاه قضایی وارد کنند که حکمش یک طرفه باشد این مخالف استقلال است و نقد نیست.

رئیس قوه قضائیه گفت: به این توجه کنیم وقتی در قانون اساسی گفته می شود برای حل و فصل دعاوی قوه قضائیه تمهید می شود یعنی باید دعاوی را این قوه حل و فصل کند.

آملی لاریجانی افزود: ما اکنون می بینیم به بهانه نقادی کردن آراء قضات یا دستگاه قضایی می خواهند (قاضی و دستگاه قضایی) را تحت فشار قرار دهند.

وی گفت: یک آقایی بعد از محاکمه در یک پرونده ای بسیار گسترده و مهم می گوید که چنین حکمی در سه هزار تاریخ ایران صادر نشده است و همان مطالب را در روزنامه ها منتشر می کنند که این هم توهین به دستگاه قضایی است و هم ظلم است و هم مخالف استقلال این دستگاه است.

رئیس قوه قضائیه افزود: ما نمی خواهیم دیوار و حصار دور قوه قضائیه بکشیم و قضات و مسئولان دستگاه قضایی را مصون از خطا نمی دانیم و این روشن است اما فصل الخصومه بودن ماهیت کار قاضی است و این را نباید از بین ببریم.

آملی لاریجانی گفت: اینکه قاضی رافع نزاع باشد و نزاع را تمام کند نباید آن را زیر سؤال ببریم که دادگاه حکم کند و مراحل مختلف صدور حکم طی شود و پرونده مختومه شود تازه روزنامه ها اعلام کنند که این حکم ظالمانه است و عادلانه نیست، به این نمی گویند فصل الخصومه.

وی افزود: ما پاسخگویی قوه قضائیه به معنای تبیین را قبول داریم و کار خیلی خوبی نیز هست و اتفاقاً ما در جامعه باید هر چه بیشتر بتوانیم مستدل صحبت کنیم و مستندات عرضه شود و این کار عادلانه، عاقلانه و هوشمندانه ای است و همواره به مسئولان گفتم تا آنجا که پرونده ها اجازه می دهد برای مردم توضیح دهید و بگذارید معلوم شود که کار دستگاه قضایی چیست.

رئیس قوه قضائیه گفت: اما گاهی مقصود از پاسخگویی این است که هر دستگاه و نهادی ولو مجلس بیایند راجع به پرونده ها سؤال کنند و دستگاه قضایی موظف باشد که جواب دهد که این برخلاف وظیفه دستگاه قضایی است که به عنوان فصل الخصومه است.

آملی لاریجانی افزود: در دنیا و کشورهای پیشرفته نیز چنین رسمی واقعاً نیست که بیایند و دائماً دستگاه قضایی و قضات و آراءشان را بخواهند زیر سؤال ببرند.

وی گفت: این مطلبی که رئیس جمهور محترم گفتند حرف کاملاً درستی است که بگذاریم آراء مطرح شود و اتفاقاً هم اکنون نیز این گونه است.

رئیس قوه قضائیه افزود: پژوهشگاه قوه قضائیه برنامه مستمری برای عرضه و نقادی آراء دارند که قاضی صادر کننده رأی در آن جلسه حاضر است و نقادانی از دانشگاه این آراء را نقد می کنند و اتفاقاً بر حسب گزارشی که به بنده داده اند برخی از قضات ما کاملاً جدی و قوی از آراءشان دفاع می کنند که کار بسیار خوبی نیز هست.

آملی لاریجانی گفت: البته سامانه ای نیز طراحی شده است که نمی دانم اکنون این سامانه بالفعل شده است یا خیر و در قانون نیز آمده با حذف اسامی وارده در پرونده بتوانند رأی را در اختیار کسانی که می توانند از این رأی به لحاظ علمی استفاده کنند قرار داده شود.

وی افزود: اینها همه حرف های درستی است لاکن باید توجه کنیم و نباید به اینجا بینجامد که کار فصل الخصومه حل و فصل دعاوی و تمام کردن یک قضیه که ادامه پیدا نکند به روزنامه ها کشیده شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: اینکه در مجلس محترم نماینده ای بگوید چرا قاضی این گونه حکم کرده این درست نیست.

نباید استقلال دستگاه قضایی را زیر سؤال ببریم

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر استقلال دستگاه قضا گفت: رعایت استقلال دستگاه قضایی و قاضی باعث می شود از قوه قضاییه قوی و مستقل در کشور بهره مند شویم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تأکیدات نمایندگان مجلس عوام انگلیس بر استقلال دستگاه قضایی آن کشور افزود: حتی در این کشور نمایندگان مجلس عوام اجازه ورود و انتقاد به آرای قضایی و دستگاه قضایی و ورود به پرونده های قضایی در جریان، محدودیت وجود دارد.

وی ابراز امیداوری کرد: با رعایت قواعد قضایی و استقلال قاضی می توانیم به دستگاه قضایی مستقل دست یابیم و نباید بی جهت اذهان عمومی را نسبت به کارکرد دستگاه قضا نگران و منحرف کرد.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگراز سخنانش به موضوع اهمیت مقابله با نفوذ دشمن و نقش قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: وقتی با نگاه بیرونی و کلی به نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی می نگریم در می یابیم اقتدار نظام جمهوری اسلامی امروز در منطقه و دنیا موجب شده است دشمنان این کشور پس از طی مراحل مختلف کودتا، حمله نظامی که شامل جنگ هشت ساله و جنگ های نیابتی می شود و تحریم های سخت به فکر نفوذ به نظام و دستگاه قضایی باشند.

وی گفت: دشمنان وقتی دیدند کودتا جواب نداد، حمله نظامی و تحریم همگی با شکست مواجه شد و جمهوری اسلامی مقتدرتر شد به دنبال نفوذ آمدند البته این نفوذ را از سابق دنبال می کردند.

آملی لاریجانی با اشاره به منشور روحانیت که حضرت امام خمینی(ره) در سال 67 منتشر کرد ادامه داد: در آن منشور حضرت امام به بحث نفوذ اشاره کردند که فرمودند دشمنان ما وقتی از دخالت در جمهوری اسلامی ایران از روش های مختلف مأیوس می شوند به سراغ نفوذ در نظام می روند.

رئیس دستگاه قضا افزود: در وصیت نامه امام نیز به موضوع نفوذ دشمن اشاره شده است و حتی در پیام ایشان به حوزه های علمیه نیز فرمودند استکبار وقتی از نابودی روحانیت و حوزه ها مایوس شد دو راه برای ضربه زدن انتخاب کرده است؛ یکی راه ارعاب زور و دیگری راه نفوذ است.

کلام امام (ره) در سال های حیات ایشان نشان از آینده نگریشان بود

رئیس قوه قضاییه گفت: کلام امام (ره) در آن سال های حیات ایشان نسبت به آمریکا و استکبار جهانی نشان از آینده نگریشان بوده است که در حال حاضر تمام آن مواردی که امام (ره) فرمودند در رفتار استکبار جهانی به وضوح دیده می شود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی با اشاره به بیانات امام (ره) در دوران رهبری شان در دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به استکبار جهانی و آمریکا افزود: به گفته امام (ره) اولین و مهمترین حرکت آمریکا، القای شعار جدایی دین از سیاست به پیکره اسلام بود که این حربه در دنیای روحانیت در حال حاضر دیده می شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: به گفته امام (ره) نگرانی آمریکا در منطقه به خاطر اسلام است آنان در همان سال ها که انقلاب ایران 10 ساله بود ضربات محکمی از اسلام خوردند و در صدد آن بودند که اسلام ناب محمدی را نابود کنند. در واقع آنان می خواستند اگر می توانند با نیروی نظامی و اگر نشد با نشر پیام خود و اگر باز هم این ها نشد با کشتن روحانیون و پرورش لیبرالیون به مقاصد شوم خود برسند و بارها اعلام کردند که حرف خود را با رفتارشان می زنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در واقع کلام امام (ره) در آن سال ها نشان از آینده نگری ایشان نسبت به استکبار جهانی و آمریکا بود، یکی از کارهایی که مستکبران به دنبال آن هستند این است که کلیشه های مورد نظر خود را به تمام دنیا معرفی کنند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: عرض من این است که امروز شناخت و سخن و نفوذ دشمن به شناخت ما در دنیا کمک خواهد کرد و قوه قضاییه در این مسیر به دنبال انجام وظایف خود است و با نفوذی ها مقابله می کند البته مقابله در چارچوب قانون است ناگفته نماند باید توجه داشته باشید نفوذ سیاسی یعنی اینکه افراد طوری اراده هایشان را انجام می دهند که خودشان می خواهند و نفوذ فرهنگی آن است که به صورت نرم، فرهنگ خود را در جامعه ها توسعه دهند.

وی ادامه داد: چرا ما این فرهنگ غنی و اسلامی را تبدیل به فرهنگ بیگانه کنیم و این در صورتی است که فرهنگ بیگانه با تمام قوا در حال وارد شدن به کشورمان است، گاهی به عنوان کار اقتصادی و گاهی به صورت سیستم شبکه های مجازی و با این ادعا که به دنبال کار فرهنگی هستیم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در واقع تمام این کارها جدا کردن ملت ما از فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی ماست، ما چطور می توانیم رفتار خصمانه آمریکایی ها را فراموش کنیم همین چند روز پیش وزیر امور خارجه آمریکا با پررویی تمام می گوید ما به ایران و عملکرد آن اشراف داریم و هدف ما تغییر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران است.

برآیند سخنان رؤسای سه قوه در خصوص اقدامات و عملکردهایشان و همچنین اعلام آمادگی برای تقویت و افزایش همکاری های میان قوای سه گانه نشان می دهد که آنها با درک شرایط فعلی و با نگاه جدی به این که کشور در موقعیت کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی به ویژه بین مسئولان و رؤسای قوای سه گانه است؛ به شدت به دنبال تحقق این مقوله هستند و بر آن تأکید دارند.

آنچه امروز رؤسای قوا بیان کردند نشان می دهد که جای حل برخی مشکلات و احتمالا گلایه ها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیست و آنچه باید از لسان آنها در رسانه ها شنیده شود، مقوله هایی است که در جهت تقویت و افزایش وحدت و انسجام داخلی است؛ پس بهتر است مثل آنچه امروز در همایش سراسری قوه قضائیه شاهد آن بودیم، رؤسای قوا و مسئولان کشور موارد و موضوعاتی که ممکن است محل اختلاف نظر و بحث و جدل شود را صرفا در جلسات داخلی بیان کنند و سایر مسائل نظیر عملکردها و مواردی که وحدت و انسجام درونی را در شرایط فعلی بیشتر می کنند را به جامعه و مردم تزریق کنند.

همه ارکان نظام باید بیدار باشند

رئیس دستگاه قضا گفت: همه ارکان نظام از قوه مقننه، مجریه و به ویژه قوه قضاییه باید در برابر دشمنی که برای تغییر نظام برنامه ریزی و طراحی کرده است بیدار باشند.

آیت الله آملی لاریجانی در همایش سراسری قوای سه گانه که همزمان با هفته قوه قضاییه برگزار شد افزود: باید حواسمان باشد که در داخل نظام حرف های دشمن از حلقوم چه کسانی درمی آید.

وی گفت: قوه قضاییه باید به طور ویژه مقابل این نفوذ دشمن که فراتر از نفوذ است بایستد زیرا کسانی که در داخل با امنیت کلی نظام مسئله دارند و چالش ایجاد می کنند اینها مصداق افساد فی الارض هستند.

آملی لاریجانی افزود: دستگاه قضا باید به هوش باشد البته قضات شریف ما مومن و انقلابی هستند منتهی باید نسبت به این گونه حرف ها حساسیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دشمن با صراحت و وقاحت تمام می گوید ما به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم گفت: اگر کسانی در درون نظام دستانشان را برای دوستی با این دشمن وقیح دراز می کنند باید با آنها برخورد موجه، مستدل و قانونی داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه به فتنه 88 اشاره کرد و افزود: دیدیم که چطور رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی چگونه آمدند از کسانی که عامل حرج و مرج، اغتشاش و آتش زدن مغازه ها در خیابان ها بودند، حمایت کردند.

آملی لاریجانی گفت: دیدیم که بعدها خانم کلینتون چگونه اظهار پشیمانی کرد که چرا بیشتر به این اغتشاشگران کمک نکردیم تا نظام جمهوری اسلامی تغییر کند.

وی خطاب به برخی از روزنامه ها و سایت های کشور افزود: واقعا شما به کجا می روید؟

آملی لاریجانی گفت: دستگاه قضا به عنوان رکن رکین نظام و حافظ امنیت کشور به کمک نیروهای امنیتی باید در برابر خدعه دشمن بایستد.

رئیس قوه قضائیه افزود: در این چند سال علیه رهبری، علیه دستگاه قضا و رئیس آن، علیه شورای نگهبان و دبیر آن، علیه سپاه پاسداران و سپاه قدس و هر آنچه رنگی از نظام دارد، هجمه کردند و به نظر می رسد فتنه ای در کار است.

آملی لاریجانی گفت: مسئولان نظام باید همدل و هماهنگ باشند، منتهی خط دشمن را تشخیص دهند.

وی افزود: اگر دشمن در باره سپاهی که در مقابل هجمه هایش شجاعانه سینه سپر کرده و افتخار نظام است؛ زمزمه می کند سپاه را به عنوان نیروی نظامی یک کشور در لیست تروریست ها قرار می دهد و تا این حد با وقاحت جلو آمده است، باید مسئولان همدل و هماهنگ در مقابلش بایستند.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه سپاه قدس هم از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است از سردار سلیمانی نام برد و گفت: دشمن می گوید چرا این سردار رشید اسلام به کشورهای عراق و سوریه سفر کرده است؟ مگر شما کی هستید که از آن طرف دنیا سفر سردار یک نظام و کشور را زیر سؤال می برید؟

وی افزود: سردار سلیمانی به درخواست کشورهای همسایه به این کشورها سفر کرده است و به کسی مربوط نمی شود که درباره آن بخواهد سؤال کند.

آملی لاریجانی گفت: در نحوه سخن گفتن دشمن، اقدامات و تصمیماتش قطعا مسأله ای وجود دارد که باید نسبت به آن متحد و یکپارچه و هوشمند عمل کنیم.

وی با اشاره به عملکرد مسئولان دستگاه قضا و قضات شجاع این قوه در فتنه 88 افزود: مسئولان و قضات این قوه توانستند در آن شرایط از کیان نظام و امنیت و اقتدار کشور دفاع کنند که لازم می دانم از همه آنها تشکر و قدردانی کنم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه در مقابل هجمه های دشمن باید به استعدادهای داخلی کشورمان برگردیم و توجه کنیم، گفت: اگر این کشور بخواهد در مقابل تحریم های ظالمانه بایستد باید همه نگاه ها معطوف به داخل باشد.

آملی لاریجانی افزود: البته این موضوع با برقرار کردن ارتباط با دیگر کشورها منافاتی ندارد اما عقل حکم می کند این همه جوان و صاحبان سرمایه ای که در کشور داریم، برایشان فضای کار فراهم کنیم چرا که اگر این فضا مهیا شود آنها هم کار خواهند کرد.

وی گفت: ما باید خطوط قانونی را برای سرمایه داران ترسیم کنیم، چرا که این مهم بهترین راه برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

آملی لاریجانی افزود: دستگاه قضا دستورالعمل مدون و دقیقی درباره ترسیم خطوط قانونی برای کمک به سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و راه اندازی اقتصاد مقاومتی تهیه کرده است که ابلاغ خواهیم کرد.

وی گفت: قوه قضاییه حتماً برای اجرایی شدن این مسأله (اقتصاد مقاومتی) به دولت کمک می کند.

آملی لاریجانی افزود: ما وظیفه داریم امنیت اقتصادی را در کشور ایجاد کنیم که این امنیت دو بال دارد یکی برخورد با مفاسد اقتصادی و رانت خواری و دیگری تضمین امنیت برای سرمایه گذاری.

وی گفت: سرمایه گذار انتظار دارد دستگاه های اجرایی کشور به صورت عادلانه با وی رفتار کنند، نه اینکه به خاطر نزدیکی فلان کس با فلان دستگاه یا دادن رشوه، کار برخی ها راه بیفتد و بقیه را نادیده بگیرند.

آملی لاریجانی افزود: برخورد با رانت ها، امنیت سرمایه گذاری را یاری می کند و این موضوع نیز به تضمین سرمایه گذاری کمک می کند.

وی با بیان اینکه اصل برخورد با فساد اقتصادی و تضمین سرمایه گذاری زیر نظر دادگستری ها فعال شده است گفت: دستگاه قضا در این زمینه هنوز جا برای کار زیاد دارد.

آملی لاریجانی افزود: دستگاه قضا و نیروهای قضایی نباید اشکالات بی وجه برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران ایجاد کنند.

وی گفت: البته سرمایه گذاران و تولید کنندگان هم باید بدانند که نباید با رشوه دادن، صورت سازی و جعل اسناد از مالیات فرار کنند زیرا این مقوله جرم است.

رئیس دستگاه قضا افزود: اگر برخورد قاطع و قانونی با همه مظاهر فساد انجام شود و این برخورد فرهنگ شود این بساط ها نیز برچیده خواهد شد و امنیت اقتصادی نیز تضمین می شود.

اسلام پرچمدار حقوق بشر حقیقی است

رئیس قوه قضائیه از ضرورت تبیین نگاه اسلام به حقوق بشر گفت: هجمه ای که علیه نظام جمهوری اسلامی و قوه قضائیه صورت می گیرد بسیار وسیع است.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنانش افزود: صحبت مان با مدعیان حقوق بشر در دنیا این است که نظام جمهوری اسلامی و دین اسلام پرچمدار حقوق بشر حقیقی است ما مدافع کرامت انسان هستیم.

وی گفت: کرامت انسانی مهمترین پرسش فیلسوفان قدیم و جدید بوده است؛ اینکه انسان کیست اسلام و قرآن تصویری از انسان ارائه می کند که با تصویر شما غربی ها یکسان نیست تصویر اسلام از انسان خلیفه الله است کسی که می تواند محل تجلی جلوات الهی باشد.

رئیس قوه قضائیه افزود: من شنیدم که چند روز پیش همجنس بازی در آلمان آزاد شد؛ البته صدر اعظم آلمان ادعا کرده، من رأی نداده ام در حالی که 300 و خرده ای در پارلمان آلمان رأی دادند ما در جمهوری اسلامی که قرآن و اسلام را داریم دنبال تصویر انسان شما باشیم! ما انسان و کرامتش را به حسب قرآن می پذیریم.

آملی لاریجانی گفت: پیامبر اعظم در هزار و 400 سال پیش سیاه و سفید را با هم برابر می دانست یک قرن پیش زمانی که برده داری در آمریکا مرسوم بود سیاه ها را ظالمانه می آوردند و رسماً برده داری می کردند، در حالی که پیامبر اسلام در 14 قرن پیش فرمود سیاه و سفید مساویند و بعد به هر بهانه ای برده ها را آزاد می کردند، اسلام نگاهش این طور بود به آزاد کردن انسانها خب شما دارید یاد می دهید حقوق بشر را به ما؛ ما حقوق بشر را در چهارچوب تعالیمی که قبولش داریم تصویر می کنیم اسلامی که قرآن آن را قبول دارد.

وی افزود: ازدواج یکی از حقوق انسان هاست و شما ازدواج را تفسیر می کنید، به اینکه همجنس و غیر همجنس خب چرا ما زیر بار این حرف برویم کما اینکه آزادی را هم طور دیگری تفسیر می کنید.

آملی لاریجانی گفت: غربی ها به دروغ و فریب از حربه حقوق بشر استفاده می کنند در حالی که عملشان چیز دیگری است جنگ ویتنام را که فراموش نکرده اید؟ جریان بمباران هیروشیما را که فراموش نکرده اید؟ حمله به جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی را که فراموش نکرده اید؟ و بعدها و بعدها در یمن جایی که امروز بزرگترین ویرانی ها در آن به جا مانده است.

وی افزود: داعش را خودتان خلق کردید این اعتراف خودتان است. آقای ترامپ با آن سخنان سخیفش در مناظرات به صراحت گفت، خودت در کتابت تصریح کردی که به پدید آمدن داعش کمک کردی، فریبید کلاً در اعمال و رفتارتان.

رئیس قوه قضائیه گفت: سخن جمهوری اسلامی با شما این است که ما حقوق بشر را از زمان جمهوری اسلامی به پیش برده ایم ملت مظلوم فلسطین را حمایت کرده ایم و امروز در کشور برادر عراق و سوریه کمک کردیم تا از لوث داعش پاک شود این بزرگترین افتخار جمهوری اسلامی است که علیه تروریسم اینچنین فداکاری می کند، در حالی که شما تنها ادعای آن را دارید و در عمل موافق آنها عمل می کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار