بازدید 5602

پاکسازی مسکو از خانه های خروشچفی آغاز شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قانون نوسازی مسکن مسکو را امضا و ابلاغ کرد که بر اساس آن در گام اول ساختمان های مسکونی قدیمی پنج طبقه دوره نیکیتا خروشچف سومین رهبر شوروی موسوم به خروشوفکا تخریب و ساختمان های جدید بنا خواهد شد.
کد خبر: ۷۰۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ 02 July 2017
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قانون نوسازی مسکن مسکو را امضا و ابلاغ کرد که بر اساس آن در گام اول ساختمان های مسکونی قدیمی پنج طبقه دوره نیکیتا خروشچف سومین رهبر شوروی موسوم به خروشوفکا تخریب و ساختمان های جدید بنا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ساختمان های مشمول قانون نوسازی که باید تخریب شوند در 85 ناحیه پایتخت روسیه قرار دارند و تعداد این اماکن 4435 باب ساختمان اعلام شده است.

ساختمان هایی که قرار است تخریب شود پنج طبقه است و در سال های 1957 تا 1964 و تا مدتی پس از آن ساخته شده و به همین دلیل به ساختمان های «خروشوفکا»معروف شده اند.

*** مسکن در مسکو و روسیه دوره شوروی:

مردم مسکو پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مانند دیگر شهرها و مناطق این کشور، دغدغه تامین مسکن نداشتند و حکومت کمونیستی وقت، بزرگترین دستاورد خود را تامین سکونتگاه های رایگان و ارتقای مساحت آن با توجه به افزایش فرزندان می دانست. 

اکنون در گوشه و کنار شهرهای مختلف روسیه هزاران مجتمع مسکونی به صورت هم شکل برجای مانده از دوران «ولادیمیر ایلیچ لنین» تا «میخاییل گورباچف» اولین رهبر و آخرین رییس جمهوری قبل از فروپاشی شوروی وجود دارد که معماری و شیوه های صرفه جویانه ساخت آن، بسیاری از خیابان ها و معابر مسکو و دیگر شهرهای روسیه را همچنان در فضای کمونیستی نگهداشته است ارتفاع کم سقف ها تا حد دو متر و 20 سانت، درها و پنجره های کوچک برای صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف انرژی گرمایشی با توجه به سرمای شدید و همچنین نبود آسانسور در ساختمان های پنج طبقه از ویژگی های این ساختمان هاست.

مالکیت این بناها پس از سقوط شوروی سابق در دسامبر 1991 به تدریج به ساکنین آن تعلق گرفت و بدین گونه پرونده مسکن رایگان که یکی از موفق ترین پروژه های خانه سازی در جهان بود، بایگانی شد. 

نظام خانه سازی در شوروی سابق برای سرعت بخشی به خانه دار کردن همگانی، نخست بر پایه «کامونالکا» با ساخت خانه های مشترک شکل گرفت که به صورت مجتمع های پرشمار طبقاتی و هر واحد با سه اتاق بزرگ در حد 24 متر و راهرو دسترسی به یک آشپزخانه و سرویس های بهداشتی مشترک ساخته شد و در اختیار سه خانواده قرار می گرفت که باید با هم ولی با وسایل مجزا زندگی می کردند که هنوز هم از این آپارتمان ها بهره برداری می شود.

پس از این مرحله، نخستین تحول در جداسازی خانواده ها در دوران «نیکیتا خروشچف» رییس جمهوری وقت شوروی سابق انجام شد که خانه های آپارتمانی با متراژ کوچک در مسکو و شهرهای مختلف به صورت انبوه ساخته شد که ویژگی آن صرفه جویی اساسی در مصرف هزینه و مصالح و در بسیاری موارد پیش ساخته بود. با وجود کمبودها، استقبال خانواده ها از این واحدها برای فرار از زندگی اشتراکی با خانواده های دیگر بسیار گسترده بود و پروژه های بعدی هم با اصلاح نواقص و بهتر شدن ساخت و سازها، ارتقا یافت. 

سیستم گرمایش بلوک های پر واحد که شمار آن در هر مجتمع فراتر از ده ها بلوک بود نیز به صورت متمرکز طراحی شده بود تا بتوان براساس الگوی صرفه جویی آن را مدیریت کرد. 

همچنین در دوران حکومت کمونیستی در بسیاری از شهرها، خانوارها قبل از تولد فرزند جدید، به صورت خودکار به واحدهای مسکونی بزرگ تر منتقل می شدند و این موضوع سبب می شد رشد جمعیت همیشه ادامه داشته باشد. 

اما با فروپاشی شوروی و تعلق گرفتن هر خانه به مالکان براساس شیوه و روال دولتی برای تامین هزینه ها و پرداخت حقوق دولت، بحران تامین مسکن در روسیه اندک اندک آغاز شد به گونه ای که بسیاری از مردم پس از 25 سال از فروپاشی، هنوز حسرت خانه های رایگان دوران شوروی سابق را می خورند. 

از سوی دیگر، بسیاری از مردم روسیه نیز که با مشکل مسکن نامناسب مواجهند، در انتظار اجرای برنامه ای همانند قانون نوسازی ساختمان های مسکونی مسکو بسر می برند.

*** قانون نوسازی اماکن مسکونی:

مطابق این قانون، ساکنان ساختمان هایی که در مسکو تخریب می شود، در همان منطقه ای که آپارتمان قدیمی قرار گرفته بود، رایگان واحد مسکوی می گیرند.

افرادی که از دریافت آپارتمان در ساختمان های مسکونی جدید خودداری کنند، معادل قیمت آن را از شهرداری مسکو وجه نقد دریافت خواهند کرد.

مالکان آپارتمان های دارای بدهی و مقروض و نیز خانواده های با فرزند زیر سن قانونی و معلولان مجاز به رد آپارتمان پیشنهاد شده و دریافت وجه نخواهند بود و باید آن را بپذیرند.

***اعتراضات به قانون نوسازی اماکن مسکونی مسکو

در ماههای اخیر بحث های داغ در باره انتخاب ساختمان های مسکونی جریان داشت و شمار زیادی از ساکنان این ساختمان ها به برنامه نوسازی اعتراض و نگرانی خود را از وضعیت آینده خود و خانه ای که دولت در عوض مسکن قدیمی تخریب شده قرار می دهد اعلام کردند.

برخی نیز نگران بودند با توجه به اینکه وضعیت مالکیت بر آپارتمان را پس از فروپاشی سال 1991 شوروی مشخص نکرده اند، نمی توانند آپارتمان جایگزین بگیرند.

افزون بر این، بیش از 20 هزار نفر صاحبان مشاغل تجاری و خدماتی مانند فروشگاه پوشاک، مواد غذایی و آرایشگاه در ساختمان های مسکونی کهنه نیز با تخریب ساختمان ها احتمالا بیکار می شوند.

بسیاری از ساکنان این ساختمان ها ابتدا نگران بودند که با تخریب خانه و آپارتمان آنها در مرکز پایتخت به آنها در ناحیه های حاشیه ای شهر آپارتمان داده شود، اما سرگئی سابیانین شهردار مسکو اطمینان داد که در همان منطقه واحد مسکونی دریافت می کنند.

پیشتر اعلام شده بود تا هفت هزار ساختمان مسکونی دوره کمونیستی در مناطق مختلف مسکو تخریب می شود که با توجه به اعتراض صاحبان آنها، این برنامه اصلاح شد.

پس از برگزاری چند تظاهرات و اجتماع اعتراضی و استفاده مخالفان دولت روسیه از این وضعیت برای تبلیغات خود، اواسط ماه ژوئن گذشته دومای روسیه اصلاحیه ای را برای ارائه تضمین های کافی به ساکنان ساختمان های مسکونی مشمول برنامه تخریب و نوسازی تصویب کرد.

مقام های ارشد روس از رئیس جمهوری و سرگئی سابیانین شهردار مسکو نیز به در ماههای اخیر در باره مزیت قانون نوسازی به مردم توضیح دادند.

مطابق برنامه شهرداری مسکو برای تخریب صاحبان آپارتمان ها 15 ژوئن (15 خرداد ماه گذشته) در رای گیری تخریب و دریافت آپارتمان جدید شرکت کردند.

بر اساس مقررات اعلام شده برای رای گیری، اگر آرای ساکنان یک ساختمان مسکونی برای رد تخریب آن از یک سوم آرای ماخوذه از صندوق رای گیری فراتر می رفت، ساختمان تخریب نمی شد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر