بازدید 2174

جاکوب زوما برای استعفا تحت فشار قرار گرفت

پس از افشای اسنادی از روابط رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی یا یک خانواده متمول که احتمال نفوذ غیر مستقیم آنها بر دولت پرتوریا می‌رود،‌ جاکوب زوما بار دیگر برای کناره‌گیری تحت فشار قرار گرفت.
کد خبر: ۷۰۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 01 July 2017
پس از افشای اسنادی از روابط رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی یا یک خانواده متمول که احتمال نفوذ غیر مستقیم آنها بر دولت پرتوریا می‌رود،‌ جاکوب زوما بار دیگر برای کناره‌گیری تحت فشار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، بیش از ۱۰۰ هزار سند و ایمیلی که طی هفته‌های اخیر به دست خبرنگاران رسیده، نشان می‌دهد دولت آفریقای جنوبی معاملات هنگفتی با خانواده متمول "گوپتا" داشته است. اعضای این خانواده ثروتمند اصلیت هندی دارند و چندین دهه است که ساکن آفریقای جنوبی هستند.

مقام‌های آفریقای جنوبی تحقیقات از چندین متحد جاکوب زوما،‌ رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی که در سه شرکت دولتی متهم به فساد شدند، آغاز کردند. یکی از اتهام‌ها دریافت رشوه ۴۱۱ میلیون دلاری است. خانواده گوپتا و زوما این اتهامات را رد می‌کنند.

حزب "کنگره ملی آفریقایی" که از ۱۹۹۴ قدرت را در دست دارد، جمعه با برگزاری نشستی درباره آینده این کشور درگیری رکود،‌ فساد و بن‌بست سیاسی به بحث و رایزنی پرداخت.

منتقدان تاکید دارند که زوما به میراث نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی خیانت کرده و تمایل وحشیانه برای کسب قدرت و ثروت را جایگزین ایده‌آل گرایی و اخلاقیات کرده است. آنها برای برکناری زوما تلاش می‌کنند.

تحلیلگران معتقدند،‌ این جدی‌ترین چالش دولت آفریقای جنوبی در ۲۰ سال گذشته است و این حزب به دردسر بزرگی افتاده است. همچنین این نگرانی میان قانونگذاران حزب کنگره ملی آفریقایی وجود دارد که ادامه حضور زوما در راس کار، به قیمت شکست حزب بینجامد. زوما قرار است ماه دسامبر از سمت ریاست حزب حاکم برداشته شود. دو رقیب قوی معاون رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی و همسر زوما هستند. هر کسی در این رقابت که به اواخر سال میلادی جاری موکول شده، پیروز شود احتمالا بعدا رئیس‌جمهور می‌شود. انتخابات پارلمانی هم قرار است سال ۲۰۱۹ برگزار شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار