بازدید 2081

شکاف در صفوف افراط‌گرایان سومالی با جدایی یکی از رهبران الشباب

در پی جدایی یکی از رهبران گروه الشباب و اعزام نیروهای دولتی برای حمایت از او در مقابل دیگر عناصر شورشی، گفته می‌شود گروه الشباب دچار اختلاف شدید شده‌ است.
کد خبر: ۷۰۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ 01 July 2017
در پی جدایی یکی از رهبران گروه الشباب و اعزام نیروهای دولتی برای حمایت از او در مقابل دیگر عناصر شورشی، گفته می‌شود گروه الشباب دچار اختلاف شدید شده‌ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مختار روبو ابومنصور که با نام اختصاری روبو شناخته می‌شود، زمانی سخنگو و معاون رهبر گروه تروریستی الشباب بود که گفته می‌شود اکنون رویکرد خود را تغییر داده و به مذاکره و صلح با دولت ضعیف سومالی متمایل شده است.

روبو در سال 2013 روند جدایی خود از الشباب را آغاز کرد در حالی که در ظاهر به آن وفادار ماند. اوایل ماه جاری میلادی نیز دولت آمریکا در سکوت خبری نام او را پس از پنج سال از لیست حامیان تروریسم، حذف کرد. واشنگتن پیشتر برای بازداشت روبو پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود، مساله‌ای که باعث شده بود بسیاری به دنبال دستگیری یا کشتن او باشند.

در همین حال یکی از مقامات ارتش سومالی درباره وضعیت روبو توضیح داده، "مذاکراتی میان مختار روبو و دولت سومالی در جریان بوده و هست اما هنوز نمی‌توان تسلیم شدن او را تایید کرد."

با جدایی روبو از الشباب، پس از سال‌ها فعالیت شورشیان این گروه انشقاق آنها را تضعیف کرده است. با این حال این گروه تروریستی هنوز در مناطق روستایی سومالی و در نزدیکی مرز این کشور با کنیا حضور پررنگی دارد.

در صورتی که روبو به صورت کامل از این گروه جدا شده و خود را تسلیم دولت کند این مساله به نیروهای حامی دولت آزادی بیشتری برای انجام عملیات در مناطقی می‌دهد که در حال حاضر روبو در آنها قدرت بسیاری دارد.

یکی از مقامات ارتش سومالی همچنین توضیح داد: ما از برنامه شورشیان الشباب برای حمله و بازاشت روبو خبر داریم اما برای ما روشن است که دستگیری روبو به عنوان یک فرد مسلح و آموزش دیده که جنگجویانی در کنار خود دارد که حاضرند برایش بمیرند به هیچ وجه آسان نخواهد بود. با این حال ما به منظور دفاع از روبو 300 تن از سربازان خود را به منطقه‌ای که او در آن حضور دارد اعزام کردیم.

وی خاطر نشان کرد: این نیروهای دولتی اکنون خارج از شهر محل اقامت روبو قرار دارند و نمی‌توانند به صورت مستقیم وارد عمل شوند چراکه در این صورت ممکن است از سوی شبه‌نظامیان الشباب یا نیروهای روبو مورد حمله قرار بگیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل