بازدید 4679
۲

سه چالش نظام پزشکی به روایت وزیر اسبق بهداشت

کد خبر: ۷۰۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ 01 July 2017
وزیر اسبق بهداشت با اشاره به نزدیکی انتخابات سازمان نظام پزشکی، برخی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات این سازمان را برشمرد و راه حل‌هایی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج فاضل درباره چالش‌های اصلی سازمان نظام پزشکی با توجه به نزدیکی انتخابات این سازمان گفت: اولا به نظر من چالشی که در انتخابات‌های قبلی نظام پزشکی می‌دیدم تعداد قلیل آراء پزشکان در این انتخابات بود. این در حالیست که هر چه تعداد رای متراکم‌تر، بیشتر و قوی‌تر باشد، قدرت سازمان نظام پزشکی هم بیشتر می‌شود. بنابراین این موضوع را ایرادی برای همکارانم می‌بینم چرا که هر چهار سال یکبار وقت نمی‌گذارند تا رایی بسیار قوی دهند و یک سازمان نظام پزشکی را با پشتوانه آراء پزشکان، جلو بفرستند.

وی، دومین مشکل سازمان نظام پزشکی را تغییراتی دانست که چندین بار در قوانین آن صورت گرفته و در این زمینه افزود: هیچ یک از این تغییرات به نفع اهداف نظام پزشکی نبوده است. باید توجه کرد که این تغییرات نه به نفع پزشکان بوده و نه به نفع جامعه و مردم. به عنوان مثال در تمام صنوف می‌بینیم که خود صنف درباره تعرفه‌هایش نظر می‌دهد و در کنار او دولت و سایر ارگان‌ها نیز نظراتی ارائه می‌کنند، اما متاسفانه این اختیار را از نظام پزشکی گرفته‌اند و این اصلا درست نیست و نتیجه منفی در پی خواهد داشت.

دادگاه‌های موازی برای رسیدگی به شکایات پزشکی


فاضل با بیان اینکه همواره قرار بر این بود که مشکلات و تخلفات پزشکی در دادگاه‌های نظام پزشکی حل و فصل شود، افزود: این در حالیست که اکنون پزشکی قانونی هم یک تشکیلات موازی را ایجاد کرده و همان کار تکراری سازمان نظام پزشکی را انجام می‌دهد. باید توجه کرد که چنین اقدامی نه تنها کوچکترین سودی در پی ندارد بلکه کارها را پیچیده‌تر و مشکل‌تر کرده است.

وزیر اسبق بهداشت تاکید کرد: ما در هیچ کجای دنیا دادگاه‌های موازی را نداریم و وظیفه پزشکی قانونی برگزاری چنین دادگاه‌هایی نیست، بلکه کارش تعیین چرایی و چگونگی مرگ‌ها، تعیین میزان از کار افتادگی افراد در تصادفات و ... است. بنابراین قضاوت درباره کیفیت طبابت مطلقا در اختیار سازمان پزشکی قانونی نیست و اینها در زمره وظایف سازمان نظام پزشکی قرار دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه سازمان پزشکی قانونی به صورت مصنوعی یک سری دادگاه‌های موازی برای رسیدگی به شکایات پزشکی را ایجاد کرده، اما این کار باید حتما برداشته شود. همچنین خود قانون نظام پزشکی با اختیاراتی که دارد باید این مسائل را به کمک مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد بازبینی قرار دهد. بر این اساس چنانچه که یک سازمان نظام پزشکی بسیار قدرتمند و متکی به آراء کثیر پزشکان به میدان آید و با کمک مجلس و وزارت بهداشت بتواند به عنوان یک پایه اصلی طب در کشور ساماندهی‌های لازم را انجام دهد، شرایط نظام پزشکی و وضعیت بهداشت و درمان کشور بهبود خواهد یافت.

بازگشت اختیار تعرفه‌گذاری به نظام پزشکی، از اولویت‌های اصلی است


فاضل، درباره بازگشت اختیار تعرفه‌گذاری به سازمان نظام پزشکی گفت: این موضوع باید از طریق کمیسیون بهداشت و نمایندگان بررسی شده و لایحه‌ای در این باره ارائه و تصویب شود تا اختیار تعرفه‌گذاری به سازمان نظام پزشکی باز گردد. مسلما کسانی که وارد نظام پزشکی می‌شوند این مسائل را در نظر دارند و جزو اولویت‌های اصلی‌شان است.

بیمه‌هایی که بیمارند


وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه در بحث تعرفه با دو طرف مواجهیم یعنی با پزشک و بیمار گفت: این در حالی است که مشکل تعرفه‌ها به هیچ یک از این طرفین باز نمی‌گردد، بلکه مشکل تعرفه‌ها از سوی بیمه‌های بیماری است که مطلقا به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند. بنابراین قانون باید مشکل بیمه‌ها را رفع کند. چرا که ما تعداد زیادی بیمه داریم اما آنها نسبت به وظایفشان غیر متعهدند و تاخیرهای طولانی و هنگفت در پرداخت‌هایشان دارند؛ به طوریکه مانند ورشکسته‌ها عمل می‌کنند. این در حالیست که در واقع ورشکسته نیستند و هر یک از آنها یک بانک هم برای خودشان درست کرده و گوششان هم به بدهی‌هایشان بدهکار نیست.

فاضل ادامه داد: در عین حال همه تاخیرهایی که در پرداخت‌ها از سوی بیمه‌ها رخ می‌دهد باید همراه با خسارت تاخیر، پرداخت شود. اما هیچ کس این خسارات را پرداخت نمی‌کند و معلوم نیست که این پول‌ها به جیب چه کسانی می‌رود. بنابراین مشکل اصلی ما در تعرفه بیمه‌ها هستند.

وی درباره ضرورت تعامل میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و چگونگی ارتباط میان آن دو دستگاه گفت: من امیدوارم این رابطه بسیار خوب باشد، البته زمینه‌های آن را در این دوره در هر دو طرف دیدیم. باید توجه کرد که هیچ دلیلی وجود ندارد که میان وزارت بهداشت و نظام پزشکی رابطه منسجمی ایجاد نشود. بر این اساس من زمینه‌های این ارتباط منسجم و موثر را می‌بینم و امیدوارم یکی از بهترین دوران‌های رابطه میان این دو سازمان در دوره آتی باشد.

وی افزود: در صورت وجود دو گانگی میان این دو دستگاه، همه ضرر می‌کنند. باید بدانیم که ما راهمان وحدت است و در اداره مملکت هم همین راه را پیش بگیریم. بنابراین باید دوگانگی‌ها را کنار گذاشته و همه همت کنیم. در عین حال جامعه پزشکی هم جامعه‌ای فرهیخته است و زمینه مناسب برای اقدامات موثر در آن وجود دارد.

فاضل تاکید کرد: باید بدانیم که تنها راه برطرف شدن مشکلات سازمان نظام پزشکی این است که یک نظام پزشکی قدرتمند را با کمک آراء کثیر پزشکان ایجاد کنیم.

بنابر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، هفتمین انتخابات سازمان نظام پزشکی 30 تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲
نظام پزشکی تو قضیه پاتولوژیستا چه اقدام مفیدی انجام داد که حالا پزشکا بیان رای بدن?
رای دادن الزامی شود با کد ملی و کارتش سوخته شود. انسان موجود اجتماعی است و باید برخی جاها جلو بیاید. اگر کسی شکاید دارد اول به نظام پزشکی مراجعه کند و آنها نامه بدهند که موضوعش بررسی شود توسط پزشک در نهایت نامه هر دو در آنجا طی مدت زمانی بررسی شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل