بازدید 3985

گفتمان مدیریتی، نیاز عاجل دولت آجل

دكتر غلامرضا گودرزى
کد خبر: ۷۰۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 30 June 2017
با عنایت الهی و امید به اراده لایزال پروردگار، در هفته های آینده با تنفیذ رهبری و تحلیف ریاست جمهور، دولت جدید بطور رسمی کار خود را شروع خواهد کرد. آنگونه که پیش بینی میشود، هیات دولت شاهد تغییرات است و امید است با انرژی و انگیزه جدیدی که به دولت تزریق خواهد شد، مسیر ۴ سال آتی نسبت به ۴ سال قبل پر شتابتر و مستحکم تر طی گردد. بی تردید عوامل و الزامات متعددی در تحقق این امید موثرند. اما بنظر میرسد، یکی از الزاماتی که متاسفانه کمتر مد نظر قرار میگیرد، ترویج، استقرار و التزام به گفتمان مدیریتی یعنی نگاه سیستمی و نظاممند بر فضای کاری دولت است.
 
 این گفتمان دارای ابعاد و ملاحظات مهمی است که سعی میشود در نوشته های بعدی به صورت مجزا به آنها پرداخت، امابه اختصار عبارتند از :
 
۱. ضرورت پایبندی به نگاه راهبردی، فوق فعال، ارزشی و دینی در تصمیم گیری ها.
 
۲. توجه به جایگاه سرمایه های انسانی.
 
۳. بکارگیری هوشمندانه و اثربخش از فناوری، دانش روز، تجارب جامعه جهانی.
 
۴. توجه به اثرات متقابل محیطهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، علم و فناوری، دفاعی.
 
۵. عنایت به تاثیرگذاری و تاثیرپذیری محیطهای داخلی، منطقه ای و جهانی.
 
۶. ضرورت شناخت و آمادگی برای مدیریت شش چالش احتمالی آتی (اشتغال، بهره وری، ساختار مالی، معضلات اجتماعی و اخلاقی و ماجراجویی رقبای خارجی).
 
۷. پرهیز جدی از درگیر شدن در حواشی و ضرورت تمرکز بر همکاری متقابل بین جریانهای فکری و سیاسی، سازمانها و نهادهای قانونی در راستای حفظ آرامش و وحدت کشور.
 
۸. جلوگیری از بروز تنش بین ارکان اصلی و راهبردی نظام و قوای کشور در قول و عمل و با محوریت پایبندی عملی به فصل الخطابی رهبری بعنوان عمود خیمگاه و نقطه ثقل آرامش و امنیت کشور.
 
۹. استفاده موثر و واقعی از تمام ظرفیتهای معنوی و مادی کشور به ویژه بخش خصوصی و مردمی جهت تحقق سند چشم انداز کشور.
 
۱۰. هوشمندی راهبردی مبتنی بر آموزه های دینی، استقلال، مقاومت، عزت، مصلحت و تدبیر ‌‌در موضع گیریهای اساسی داخلی، منطقه ای و بین المللی.
 
۱۱. گسترش روحیه نقد پذیری و ارزیابی عملکرد از طریق برگزاری جلسات علمی با حضور کارشناسان و نقادان آگاه، دلسوز، منصف،کاردان و مجرب از جریانهای تاثیرگذار و از بخشهای حاکمیتی، دولتی، دانشگاهی، حوزوی و خصوصی به تناسب موضوعات.
 
۱۲. توجه ویژه به ظرفیت استانها، اقوام، نخبگان، جوانان و کارآفرینان.
 
۱۳. ضرورت استفاده هوشمندانه از ظرفیت مشاوران توانمند داخلی و جهانی با تاکید بر ایرانیان مقیم خارج که متعهد به کارآمدی و پیشرفت کشور و نظام باشند.
 
۱۴.توجه روزافزون به ضرورت ارتقای سطح دانش و آگاهی ملی در تمامی حوزه های لازم، با تاکید بر تقویت انسجام ملی و قدرت ساخت درونی.
 
۱۵. شایسته سالاری، پرهیز جدی از سطحی نگری و ترجیحات غیر تخصصی در انتخاب بدنه مدیریتی کشور.
 
البته جهت تحقق این نکات نخبگان علمی و سیاسی، عامه مردم و گروههای فکری نیز وظیفه دارند تا در حد توان با کمک به دولت، رصد عالمانه، دلسوزانه و محترمانه امور، به تحقق وعده ها و برنامه ها کمک کنند و از هیج امری که منجر به برهم خوردن تمرکز دولت از کارهای اساسی خود شده استقبال ننموده و به جدلهای بی فایده نپردازند. تا ان شاء الله با مشیت الهی مسیر کشور به سمت قلل رفیع سرافرازی و اقتدار تداوم داشته و از پس این ناملایمات و مشکلات صبح امید دولت کریمه موعود الهی طلوع کند که
الیس الصبح بقریب.(هود- ۸۱)
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها