بازدید 13762

نشانه ای که آمریکا به معارضان داد تا به سوریه حمله کند!

آمریکا بیش از هر زمان دیگری به جنگ و مداخله در سوریه نزدیک شده است. چندی پیش به بهانه حملات شیمیایی «خان شیخون» با حملات موشکی خود سوریه را هدف قرار داد. دو روز پیش نیز سخنگوی کاخ سفید در اظهارنظری عجیب اعلام کرد که دولت سوریه می خواهد از سلاح شیمیایی علیه معارضان استفاده کند که در صورت وقوع این اتفاق، آمریکا واکنش سختی نشان خواهد داد.
کد خبر: ۷۰۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 29 June 2017
آمریکا بیش از هر زمان دیگری به جنگ و مداخله در سوریه نزدیک شده است. چندی پیش به بهانه حملات شیمیایی «خان شیخون» با حملات موشکی خود سوریه را هدف قرار داد. دو روز پیش نیز سخنگوی کاخ سفید در اظهارنظری عجیب اعلام کرد که دولت سوریه می خواهد از سلاح شیمیایی علیه معارضان استفاده کند که در صورت وقوع این اتفاق، آمریکا واکنش سختی نشان خواهد داد.

 به گزارش «تابناک»، روز سه شنبه، شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید گفت: نظام سوریه برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر آماده می‌شود که احتمالا به کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان از جمله کودکان بی‌گناه منجر می‌شود.

وی در ادامه مدعی شد: «فعالیت‌هایی که واشنگتن رصد کرده شبیه همان مقدماتی است که نظام سوریه قبل از حمله شیمیایی چهارم آوریل انجام داده بود. همان طور که قبلا گفتیم آمریکا برای از بین بردن داعش در عراق و سوریه حضور دارد؛ اما اگر بشار اسد حمله جدیدی انجام دهد، وی و ارتشش بهای سنگینی خواهند پرداخت».
 
این موضع گیری آمریکایی ها را می توان شگفت انگیز اما خطرناک تلقی کرد. پرسش این است که چرا آمریکایی ها باید چنین هشدار تهدیدآمیزی را به سوریه بدهند، در حالی که هیچ شواهدی دال بر حادث شدن این اتفاق ارائه نمی دهند؟ در واقع آمریکایی چه اهدافی می توانند از این موضع گیری عجیب داشته باشند؟
 
و پرسش مهم تر اینکه چرا نظام و ارتش سوریه باید در چنین موقعیت حساسی  و در شرایطی که بشار اسد و هم‌پیمانان روسش در حال پیشروی‌های سریع در میدان‌های نبرد و عرصه سیاست هستند از سلاح شیمیایی استفاده کند و متعاقبا جهان را علیه خود بسیج کند؟
 
در پاسخ به سوال اول دو فرضیه وجود دارد؛ نخست اینکه آمریکایی ها قصد دارند با چنین اظهاراتی جامعه جهانی را به نظام سوریه و بشار اسد حساس نگه دارند و با تهدید جلوه دادن بشار اسد جهان را علیه او بسیج کنند تا در ادامه مانند آن چیزی که در عراق اجرا کردند، در سوریه نیز پیاده کنند. این سناریوی بلندمدت آمریکایی ها می تواند باشد.
 
اما فرضیه دوم که محتمل تر است آنکه آمریکایی ها با این اظهارات می خواهند با گروه های مسلح و تروریستی که در سوریه هستند، کد و پیام حمله را مخابره کنند. در واقع آمریکا می خواهد به گروه های تروریستی که در سوریه به سلاح شیمیایی دست یافته اند بگوید اگر سلاح شیمیایی دارید، استفاده کنید تا با این بهانه به سوریه حمله کنیم! در واقع واشنگتن راه حل حمله به سوریه را به تروریست ها نشان داده است.
 
اینکه آمریکایی ها اعلام کرده اند پاسخ ما به هرگونه حمله شیمیایی در سوریه ـ بدون هرگونه تحقیقی ـ متوجه اسد خواهد بود، معنایی جز کد دادن به معارضان و تلاش برای بهانه تراشی جهت حمله به سوریه ندارد.
 
اسرائیل چنین کدی را در مرزهای غربی و جنوبی سوریه به معارضان داده است. اسرائیل اعلام کرده هرگونه حمله به مرزهای خود را با حمله به ارتش سوریه پاسخ خواهد داد. در چند روز گذشته نیز اسرائیل چندین بار به مواضع ارتش سوریه به همین بهانه هجوم برده است.
 
به نظر می رسد، جنگ سوریه وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله ای که به نظر می رسد آمریکایی ها می خواهند بازیگر اصلی آن باشند و با حمله به سوریه نقش خود را ایفا کنند.
 
روز گذشته نیز شبکه المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد که پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا در آسمان سوریه غیر عادی افزایش یافته است. این منابع به المیادین اعلام کردند که این پروازهای غیرعادی، نشانه آمادگی برای یک اقدام است.
 
المیادین به نقل از منابع خود افزود: در روزهای گذشته، عملیات جمع آوری هوایی اطلاعات در امتداد مناطق ساحلی سوریه افزایش یافته است. مسئولان آمریکایی در روزهای گذشته، دولت سوریه را به آمادگی برای انجام حمله شیمیایی ضد مخالفان متهم کردند. همچنین یک رسانه صهیونیستی با توجه به ادعای اخیر کاخ سفید مبنی بر احتمال وقوع حمله شیمیایی در سوریه مدعی شد دولت واشنگتن برای اقدام نظامی علیه دمشق آماده می شود.
 
پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل» در خبری از مقدمه چینی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حمله پیشدستانه علیه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت مستقر در این کشور از جمله حزب الله لبنان، خبر داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان