بازدید 4780

سایه سنگین خودروهای فرسوده بر سر کلانشهرها

کد خبر: ۷۰۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴ 28 June 2017
گسترش شهرنشینی و ورود حجم بالای خودرو در سطح کلانشهرها سبب شد با معضل آلودگی هوا روبرو شویم؛ آلودگی که با تردد حجم بالایی از خودروهای فرسوده تشدید شده و به این راحتی خیال ندارد دست از سر کلانشهرها بردارد.

هر چند کارشناسان سهم تردد خودروهای فرسوده را در بروز آلایندگی هوای کلانشهرها قابل توجه می دانند اما متاسفانه روند نوسازی این خودروها به کندی پیش رفته و صاحبان آنها برای تعویض و از رده خارج کردن خودروی خود با چالش های زیادی روبرو هستند این در حالی است که طبق اظهارات نمایندگان مجلس سالانه 5 هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

نمایندگان مجلس بر این باورند در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد که از این میزان باید 400 هزار دستگاه در سال 96 خارج و همچنین ظرف 3 تا 4 سال آینده نیز تمامی این خودروها از رده خارج شوند

طبق اظهارات نمایندگان مجلس خودروهای فرسوده علاوه بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی نقش موثری در سوانح رانندگی دارند از این رو سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد، شهرداری ها، وزارت کشور و دولت باید در جهت نوسازی خودروهای فرسوده گامی جدی بردارند زیرا خروج این خودروها از خیابان های کلانشهرها، کاهش آلایندگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت را به دنبال دارد.

برخی نمایندگان از تردد 2 هزار اتوبوس فرسوده با عمر بالای 30 سال در کلانشهر تهران خبر داده و بر معتقدند موضوع نوسازی خودروهای فرسوده به دلیل نبود متولی واحد در کشور مغفول مانده و وجود متولیان متعدد روند نوسازی را کند کرده است.

بهارستان نشینان با یادآوری اینکه نوسازی خودروهای فرسوده در لایحه برنامه ششم تبدیل به یک الزام قانونی شده است یادآور شدند دولت، شهرداری ها و دستگاه های مسئول مکلف شدند از سال دوم برنامه سالانه 20 درصد از خودروهای فرسوده را جایگزین کنند.

برخی نمایندگان اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده پایتخت را نیازمند همکاری بین بخشی می دانند و تاکید دارند شهرداری، پلیس راهور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک ها باید در این ارتباط به وظیفه خود به درستی عمل کنند تا جایگزینی خودروهای فرسوده به درستی تحقق یابد.
وجود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور / سن معیار مناسبی برای فرسودگی خودروها نیست/ مسیر خروج خودروهای فرسوده تسهیل شود

سید هادی بهادری ، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرهای کشور با تاکید بر لزوم از رده خارج کردن هر چه سریع تر این خودروها، گفت: بنابر آمار ستاد مصرف سوخت کشور، در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد که طبق اظهارات رئیس این نهاد از این میزان باید 400 هزار دستگاه در سال 96 خارج و همچنین ظرف 3 تا 4 سال آینده نیز تمامی این خودروها از رده خارج شوند.

هادی بهادری

اکثر مالکان خودروهای فرسوده قشر ضعیف جامعه بوده و از طریق همین خودروها امرارمعاش می کنند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اکثر مالکان خودروهای فرسوده قشر ضعیف جامعه بوده و از طریق همین خودروها امرارمعاش می کنند، تصریح کرد: صاحبان خودروهای فرسوده توان اقتصادی لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود را نداشته و باید دستگاه های متولی در این رابطه همکاری لازم را داشته باشند در این رابطه ضروری است طرح تعویض و خروج خودروهای فرسوده بر اساس توانایی اقتصادی مالکان تدوین شده و به وضعیت اقتصادی این افراد توجه داشت زیرا ارائه طرح های ناپخته و عجولانه هیچ تاثیری در نوسازی و خروج خودروهای فرسوده ندارد.

روند خروج خودروهای فرسوده باید با سرعت بیشتری طی شود

وی با تاکید بر اینکه روند خروج خودروهای فرسوده باید با سرعت بیشتری طی شود با یادآوری نگاه لایحه هوای پاک به خودروهای فرسوده، ادامه داد: در مصوبه ای از این لایحه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلف شدند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی، از رده خارج و مسئولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی، بیمه کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: همچین بر اساس این لایحه حمل بار و مسافر، صدور گواهینامه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان «ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز» در معابر، محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‌نماید.

بهادری با یادآوری اینکه طبق تبصره ای از لایحه هوای پاک، دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو را فراهم کند، گفت: همچنین دولت مکلف شد در بودجه سالیانه، ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهار درصد بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین کند و به تصویب هیأت وزیران برساند؛ انتظار می رود با تحقق این مصوبه ها شاهد بهبود وضعیت خروج خودروهای فرسوده در کشور باشیم.

وی با اشاره به نوسازی خودروهای فرسوده در لایحه برنامه ششم، افزود: بر این اساس دولت، شهرداری ها و دستگاه های مسئول مکلف شدند از سال دوم برنامه سالانه 20 درصد از خودروهای فرسوده را جایگزین کنند.

 سن معیار مناسبی برای فرسودگی خودروها نیست/ معاینه فنی می تواند معیار و ملاک مناسبی باشد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سن معیار مناسبی برای فرسودگی خودروها نیست، یادآور شد: در این رابطه معاینه فنی می تواند معیار و ملاک مناسبی برای فرسودگی خودروها باشد.

لزوم همکاری تمامی دستگاه های برای نوسازی خودروهای فرسوده

بهادری بر لزوم همکاری تمامی دستگاه ها برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تاکید کرد و افزود: هر چند رانندگان  نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود تمایل زیادی دارند اما متاسفانه تسهیلات مناسبی در اختیار آنها قرار نمی گیرد و دستگاه های متولی همکاری لازم را ندارند.

خودروهای فرسوده علاوه بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی نقش موثری در سوانح رانندگی دارند

نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه خودروهای فرسوده علاوه بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی نقش موثری در سوانح رانندگی دارند، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد، شهرداری ها، وزارت کشور و دولت باید در جهت نوسازی خودروهای فرسوده گامی جدی بردارند زیرا خروج این خودروها از خیابان های کلانشهرها کاهش آلایندگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت را به دنبال دارد.

مسیر خروج خودروهای فرسوده باید تسهیل شود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مسیر خروج خودروهای فرسوده باید تسهیل شود، گفت: نوسازی خودروهای فرسوده باید جدی گرفته شود و تسهیلات ارزان قیمت مناسبی برای خروج این خودروها در اختیار صاحبان آنها قرار گیرد.

 

لاهوتی: مرگ سالانه ۵هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا/ تردد ۲هزار اتوبوس فرسوده با عمر بالای ۳۰ سال در تهران

مهرداد بائوج لاهوتی ، رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اینکه خودروهای فرسوده عامل 83 درصد آلودگی هوای پایتخت هستند، از تردد 2 هزار اتوبوس فرسوده با عمر بالای 30 سال در این کلانشهر خبر داد و گفت: خروج خودروهای فرسوده نیازمند اراده و عزم جدی دستگاه های ذی ربط است.

مهرداد بائوج لاهوتی

هیچ گونه انسجامی در جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه هیچ گونه انسجامی در جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد، گفت: واقعیت آن است که هیچ گونه اقدام موثری در این رابطه انجام نشده و در حقیقت برنامه منسجم و منظمی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود نداشته و روند خروج این خودروها به کندی پیش می رود.

لاهوتی با یادآوری تکلیف برنامه ششم توسعه برای خودروهای فرسوده، با بیان اینکه در این لایحه نمایندگان دولت را مکلف کردند از سال دوم لایحه برنامه ششم توسعه سالانه ۲۰ درصد از خودروهای فرسوده را جایگزین کند، افزود: البته نوسازی خودروهای فرسوده تنها با تدوین و تصویب لایحه و قانون محقق نمی شود و باید دستگاه ها را ملزم به اجرای طرح ها و قوانین نوسازی کرد.

تاکید بر لزوم جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده در پایتخت

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید با قاطعیت از تردد این خودروها در پایتخت جلوگیری کند زیرا تردد این خودروها سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار می دهد.

مرگ سالانه 5 هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه سالانه 5 هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، تصریح کرد: تردد خودروهای فرسوده نقش زیادی در آلودگی هوای  کلانشهرها ایفا می کند.

نبود متولی واحد دلیل مغفول ماندن موضوع نوسازی خودروهای فرسوده/ وجود متولیان متعدد روند نوسازی را کند کرده است

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موضوع نوسازی خودروهای فرسوده به دلیل نبود متولی واحد در کشور مغفول مانده است، تصریح کرد: واقعیت آن است که وجود متولیان متعدد روند نوسازی را کند کرده است.

 

نجفی: نوسازی سالانه ۲۰ درصد ازخودروهای فرسوده ازسال ۹۷/افزایش آلودگی پایتخت با تردد خودروهای فرسوده

محمدرضا نجفی ، نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اظهارات رئیس شورای شهر تهران مبنی بر بحران کمبود اتوبوس و واگن گفت: شورای شهر و متولیان شهری در چنین شرایطی که منابع مالی دولت کفاف ورود به حوزه حمل ونقل عمومی را نمی دهد باید تلاش کنند با مدیریت بهینه سرمایه ها، دارایی ها و نقدینگی منابع تحت اختیار را با اولویت بندی ضرورت ها و الزاماتی که باید در توسعه ظرفیت های شهری، زیربناها و زیرساخت ها، تجهیزات و المان های شهری به کار بگیرند، حال بر اساس نگاه استراتژیک، کارشناسی و بلند مدت باید منابع را تخصیص و هزینه کرد بنابراین اگر مسئولان شهری در این راستا حرکت کنند به طور قطع تمامی کمبودهای حوزه حمل ونقل عمومی تهران رفع خواهد شد.

محمدرضا نجفی

گسترش حمل ونقل عمومی نیازمند همکاری موثر متولیان شهری و تمامی دستگاه ها است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه گسترش حمل ونقل عمومی نیازمند همکاری موثر متولیان شهری و تمامی دستگاه ها است، افزود: متوقف کردن فعالیت های مفید، در اولویت قرار ندادن آنها و هزینه کردن منابع در جایی غیر از اولویت های استراتژیک امری است که باید نسبت به آن تجدید نظر کرد زیرا کمکی به حل مسائل مردم و حوزه شهری نمی کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، از تردد خودروهای فرسوده در پایتخت انتقاد کرد و با بیان اینکه از رده خارج کردن این خودروها نیازمند عزم جدی دولت و متولیان است، ادامه داد: دولت باید با تامین منابع مالی و ایجاد سازوکارهای لازم در جهت حمایت از مالکان خودروهای فرسوده گام بردارد؛ همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پشتیبانی، تولید و تامین این خودروها با شرایط مناسب را بر عهده گرفته و متولیان شهری به عنوان متولی حمل ونقل عمومی با همکاری دولت و وزارت صنعت برای تحقق این امر گام بردارد.

نوسازی خودروهای فرسوده در لایحه برنامه ششم تبدیل به یک الزام قانونی شده است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با یادآوری اینکه نوسازی خودروهای فرسوده در لایحه برنامه ششم تبدیل به یک الزام قانونی شده است، گفت: بر این اساس دولت، شهرداری ها و دستگاه های مسئول مکلف شدند از سال دوم برنامه سالانه 20 درصد از خودروهای فرسوده را جایگزین کنند.

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تردد خودروهای فرسوده افزایش آلایندگی هوای پایتخت را به همراه دارد، تصریح کرد: باید حداقل های استاندارد در این حوزه رعایت شود.

 

سلحشوری: تشدید برخورد با خودروهای فرسوده کلید کاهش آلودگی هوای تهران/لزوم ارائه بسته های تشویقی به صاحبان خودروهای فرسوده

پروانه سلحشوری ، عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اظهارات رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور مبنی بر اینکه امکان ثبت تخلف و جریمه برای تردد خودروهای فرسوده در آینده‌ای نزدیک با به روزرسانی دوربین‌ها در سطح کلانشهرها فراهم می شود زیرا به استناد قانونی تردد خودروهای فرسوده در معابر شهری کلانشهرها ممنوع است، گفت: این اقدام می تواند در جهت بهبود آلایندگی هوای کلانشهرها بسیار موثر باشد و امیدواریم هر چه سریع تر تحقق یابد.

پروانه سلحشوری

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید آمار دقیقی از تعداد خودروهای فرسوده و دودزا کسب شده و میزان آلایندگی آنها مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بتوان بر اساس آن تاثیر خودروهای فرسوده را در آلایندگی هوای پایتخت اندازه گیری کرد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده گامی موثر در جهت بهبود وضعیت هوای پایتخت است، تصریح کرد: باید تردد خودروهای سنگین، تاکسی پیکان ها، مینی بوس ها و اتوبوس های دودزا و آلاینده در سطح شهر ساماندهی شده و با برنامه ریزی مناسب و توجه جدی به شرایط اقتصادی مالکان آنها از تردد آنها در سطح پایتخت جلوگیری کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم توجه به نوسازی خودروهای فرسوده و همچنین اسقاط آنها، گفت: اتوبوس های فرسوده به ویژه مینی بوس ها آلایندگی زیادی تولید و ایجاد می کنند بنابراین توسعه و خرید اتوبوس ها و مینی بوس های جدید باید در دستور کار دستگاه های ذی ربط قرار گیرد و در جهت توجه به خرید خودروهای پاک هیبریدی و برقی اقدام کرد.

سلحشوری افزود: امیدواریم خودروهای هیبریدی و برقی به خودروهای تهران اضافه شود تا از این طریق میزان آلودگی هوای تهران به تدریج کاهش و زمینه‌های لازم برای ترویج و استفاده از خودروهای هیبریدی فراهم شود.

وی با بیان اینکه اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده پایتخت نیازمند همکاری بین بخشی است، یادآور شد: شهرداری، پلیس راهور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک ها باید در این ارتباط به وظیفه خود به درستی عمل کنند تا جایگزینی خودروهای فرسوده به درستی تحقق یابد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی، بر لزوم ارائه تسهیلات ارزان قیمت و وام های کم بهره بانکی به صاحبان خودروهای فرسوده پایتخت تاکید کرد و افزود: برخی افراد از طریق همین خودروها امرار معاش می کنند از این رو  بهتر است حمایت های اقتصادی مناسب از آنها به عمل آید.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، ادامه داد: در کشور این امکان وجود دارد که از سوخت های پاک استفاده و با استفاده از مولفه های مختلف در جهت کاهش آلاینگی هوای پایتخت گام برداشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان