بازدید 4168

جوابیه مرکز سنجش آموزش پزشکی به یک خبر

کد خبر: ۷۰۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 28 June 2017
در پی درج خبری با عنوان «رازهای فراوان یک آزمون سراسری و پزشکان متخصصی که از آن سر بر می‌آورند»، مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جوابیه ای صادر کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.
 
به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که مشتمل بر 7 بند است، بدین شرح است:
 
1- این‏که بیان شده برخی بر این باورند؛ آزمون پذیرش دستیار باید به سازمان سنجش واگذار شود، به استحضار می ‏رساند؛ تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بوده و بر اساس آن و شرح وظایف و ساختار مصوب، برگزاری آزمون‏های پزشکی بر عهده این وزارتخانه است و مرکز سنجش این وزارتخانه با مشارکت دبیرخانه شورای تخصصی پزشکی و مرکز حراست با رعایت تمام ضوابط و استانداردها، همچون سازمان سنجش کشور نسبت به برگزاری مطلوب آزمون‎های پزشکی اقدام می‎کند.

2- درخصوص اشاره به اعتراض و تجمع تعدادی از داوطلبان و عدم پاسخگویی وزارتخانه باید گفت: اتفاقاً بلافاصله پس از اعتراض چند داوطلب به آزمون، کارگروه ویژه‏ای با انتخاب وزیر محترمتشکیل شد و دو جلسه در روزهای 17 و 21 خردادماه با حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آقایان دکتر بنیادی، دکتر خاتمی، دکتر جمالی وپوربافرانی از کمیسیون بهداشت و درمان و دکتر سادت‏نژاد از کمیسیون آموزش عالی و مسئولان ذیربط در وزارتخانه برگزار شد که در جلسه اول نمایندگان داوطلبین نیز حضور داشتند.پس از دریافتاعتراضات نمایندگان داوطلبان، از سوی این کارگروه، با دقت به تمام موارد رسیدگی شد و در جلسه‏ای خوشبختانه صحت و سلامت برگزاری آزمون به تائید نمایندگان محترم مجلس وتمام اعضای کار گروه رسید و همه اعضای کار گروه از جمله نمایدگان محترم مجلس شورای اسلامی که در جلسه حضور داشتند آن‏را امضاء کردند وجزئیات آن نیز قبلاً به استحضار داوطلبان عزیز رسیده است. از این¬رو با قاطعیت اعلام می¬شود، وزارت متبوع همواره بر پاسخگویی صریح و شفاف به داوطلبان تأکید داشته و در این راستا، از هیچ اقدامیدریغ نورزیده است.

3- در بخشی از خبرمذکور به تاریخچه برگزاری آزمون‏ها و ابطال آزمون دستیاری در سال 88 اشاره شده است، که اتفاقا" ابطال آزمون 88 از سوی وزارت متبوع، خود بیانگر نظارت کامل و حساس بودن وزارتخانه بر برگزاری مطلوب آزمون‏ها است و در صورت کوچک‎ترین شبهه،حتی قبل از هر فرد و اعتراض داوطلبی خود وزارتخانه وارد عمل شده و اقدام خواهد کردو خوشبختانه از آن پس نیز، در هیچ‏کدام از آزمون‏ها، کوچک‏ترین مشکلی نبوده و آزمون‏ها در نهایت دقت و امنیت برگزار شده است.گرچه متأسفانه معمولاً بعد از هر آزمون، عده‏ معدودی بدون هیچگونه دلیل و سندی و با اهداف نامشخص، به برگزاری سالم آزمون اشکال وارد می‏دانند، اما با بررسی‏های دقیق خوشبختانه، کوچک‏ترین موردی در سلامت آزمون وجود ندارد. تأکید می‎شود حفاظت از آزمون بر عهده مرکز حراست است و با همکاری مرکز سنجش و دبیرخانه شورای پزشکی تخصصی به خوبی و در شرایط بسیار خاصی از امنیت سئوالات محافظت می‎شود.

4- دربخشی از خبر مذکور به ابهام در 7 سئوال آزمون اشاره شده است که به استحضار می‏رساند؛ طراحی سئوالات طی یک فرایند علمی و امنیتی و با رعایت تمام استانداردها صورت می‏گیرد. در عین حال هرگونه اعتراض به سئوالات با دقت رسیدگی شده و در این راستا علاوه بر بهره‏گیری از نظرات اساتید طراح سئوال،از نظرات اساتید غیرطراح سئوال نیز استفاده شده است. نهایتاً در روند رسیدگی به اعتراضات داوطلبین در خصوص سئوالات آزمون اخیر دستیاری، صرفاً یک سئوال آن هم به دلیل اشتباه تایپ عددی، حذفو مابقی سئوالات از هر نظر مورد تایید اساتید اعلام شده است.

5- در خصوص عدم اعلام رتبه کلی داوطلب در کارنامه نهایی،باید اشاره کرد؛پذیرش داوطلبین بر اساس رتبه هر داوطلب در زیرگروه‏های تخصصی پنج‏گانه که با ضرایب متفاوت درسی برای هر زیرگروه تعیین شده‏اند، صورت می‏گیرد. لذا رتبه داوطلب در این زیرگروه‎ها ملاک بوده و به درستی رتبه داوطلبین در هر یک از زیرگروه‏های تخصصی اعلام شده است. لازم به ذکر است این موضوع در کارگروه ویژه‏ای که به منظور رسیدگی به اعتراضات داوطلبین با حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تشکیل شده بود، مطرح و با توجه به بلااثربودن آن در انتخاب رشته داوطلبین و همچنین سوابق آزمون‏های گذشته، اعلان رتبه داوطلب در زیرگروه‏های پنج‏گانه کافی دانسته شد. برای این موضوع نیز توضیحات کافی داده شده و آن‏قدر شفاف است که دیگر،ضرورتی بر بیان جزئیات بیشتر و ذکر مثال نیست. در دفترچه انتخاب رشتهنیز توضیحات کامل داده شده و با مطالعه دقیق آن، ابهامات داوطلبان عزیز کاملاً در این زمینه بر طرف می‏شود. لازم به ذکر است بر خلاف ادعای صورت گرفته مبنی بر مشخص نبودن نفرات برتر آزمون، ده نفر برتر آزمون نیز معرفی و طی مراسم خاصی از سوی مقام محترم وزارت مورد تجلیل قرار گرفتند.

6- در خصوص اشکال به مصاحبه برای برخی گرایش‏ها، اعلان می‏شودعطف به مصوبات شورای آموزش پزشکی و تخصصی در سنوات گذشته، دبیرخانه این شورا مجاز است در فرایند پذیرش هر رشته تخصصی که لازم دانسته شود، نسبت به انجام مصاحبه ساختارمند و یا آزمون شفاهی اقدام کند. در راستای کاهش موارد انصراف از تحصیل یا عدم موفقیت در تداوم تحصیل به دلیل عدم تطابق با رشته یا مشکلات جسمی یا روانی که می‎تواند وفق ضوابط و مقررات نقص عضو موثر حرفه‏ای منجر به اخراج دستیاران از آن رشته شود،برای آزمون امسال با توجه به نظرات هیأت بورد تخصصی دو رشته زنان و زایمان و روان‏پزشکی، مقرر است پس از مراحل نهایی آزمون و اعلان قبولی افراد، مصاحبه‏ای ساختارمند و ناظر به موضوعات فوق‏الذکر برای پذیرفته‏شدگان رشته‏های مذکور انجام شود.لذا این موضوع نیز هیچ‏گونه خللی در روند برگزاری آزمون ایجاد نکرده و حتی درصورت عدم احراز صلاحیت بالینی یا جسمی، روانی لازم در داوطلب برای هر یک از دو رشته مذکور، داوطلب از حق پذیرش در رشته‏های بعدی بهره‏مند خواهد بود.همچنین منوط کردن پذیرش در رشته پزشکی قانونی به اخذ بورسیه از سازمان پزشکی قانونی، به دنبال اعلام نیاز سازمان مذکور و وظیفه ذاتی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی به جهت دادن آموزش تخصصی و فوق تخصصی در راستای نیازهای نظام سلامت و سامان دادن بازار کار فارغ‏التحصیلان این رشته بوده است. این روند همچنین در مورد رشته‏های تخصصی پزشکی اجتماعی و پزشکی خانواده نیز اعمال شده است.

7- در انتها لازم به ذکر است؛ بر خلاف ادعاهای مطرح شده در خبر مذکور، آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی با رعایت تمام ضوابط و استانداردها به نحوه مطلوب برگزار شده است. متأسفانه انتشار یکی دو مورد کارنامه دستکاری شده داوطلب و انتشار آن در فضای مجازی، منجر به بروز شبهاتی برای داوطلبین عزیز شده بود که مرکز  سنجش آموزش پزشکی به این موضوع رسیدگی کرده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد. اما از داوطلبان عزیز انتظار است به جوسازی‏هااعتماد نکرده و با آرامش و اطمینان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند و مطمئن باشند؛ این آزمون که با مشارکت دبیرخانه شورای تخصصی پزشکی، مرکز آموزش سنجش و مرکز حراست وزاراتخانه، برگزار شده، به درستی و در نهایت دقت برگزار شده است و دست‏اندکاران برگزاری آزمون، قدردان و محافظ اعتماد داوطلبین بوده و با دقت تمام، در این مسیر گام برمی‏دارند.

از آن رسانه خبری نیز انتظار است، قبل از انتشار اخبار نادرست، با کسب اطلاع از نظرات دست‏اندرکاران برگزاری آزمون یا سایر روش‏های مورد نظر خود، از درستی خبر کسب اطلاع ‏کرده و در ایفای رسالت خبری خود، موفق‎تر عمل کند. لذا از خبرنگار آن سایت خبری دعوت می‏شود با حضور در مرکز سنجش و بررسی ایرادات مکتوب ومستند معترضین و پاسخ‏ها‏ی مستند مرکز سنجش،به رفع شبهات داوطلبین عزیز کمک کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها