بازدید 7642

حرف و حدیث‌های پیش از اکران فیلم مهران مدیری

کد خبر: ۷۰۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰ 28 June 2017
حرف‌های چندماه پیش مهران مدیری درباره اولین فیلم سینمایی‌اش اما از این حکایت می‌کند، مهران مدیری در نویسندگی این فیلم نقش مهمی ایفا کرده است.

به گزارش روزنامه وطن امروز، در عمده فیلم‌ها و سریال‌های برجسته مهران مدیری در سال‌های اخیر، سیامک انصاری به عنوان نقش اول فیلم حاضر شده است. سیامک انصاری در فیلم جدید مدیری هم نقش مهمی ایفا می‌کند. فیلمی که بزودی روی پرده سینماها خواهد رفت و به نظر می‌رسد مهران مدیری بعد از دیدارهایی که داشته، به دنبال تبلیغات حداکثری برای دیده شدن فیلمش است. بسیاری منتظرند بدانند در فیلم چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. سیامک انصاری در گفت‌وگویی درباره همکاری با مهران مدیری در نخستین فیلم سینمایی‌اش گفت: «ساعت ۵ عصر» ماجرای یک روز از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر را در برمی‌گیرد.

می‌شد کل طول این فیلم را به دوربین زل زد اما نه، چنین خبری نیست! در این فیلم در خدمت استاد عزیزم محمود کلاری بودیم، گروه خیلی خوبی داشتیم. البته به من سخت گذشت. من با یک کت و شلوار در فیلم بازی می‌کردم و از روز اول فیلم سرمای سختی آمد که باعث شد یکی یکی کارمان به بیمارستان بکشد. وی ادامه داد: در متروی تجریش نیمه شب زیر برف کار می‌کردیم و حدود ۱۲۰۰ نفر آنجا بودیم. ۱۲ روز هم در بهشت‌زهرا بودیم که من یک روز کامل آن را در قبر بودم! این کار برای من به شخصه سخت بود و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد و مردم راضی باشند. «ساعت ۵ عصر» نوع خاصی از کمدی است که امیدوارم مردم دوستش داشته باشند.

۲۱ تیر ماه اکران فیلم آغاز می‌شود و من و آقای مدیری در یکی از پردیس‌های سینمایی فیلم را با مردم خواهیم دید. انصاری درباره کارهایی که به خاطر حضور در آثار مهران مدیری فرصت بازی در آنها را از دست داده، توضیح داد: دوست داشتم در «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت‌الله باشم، چون «بی‌پولی» تجربه بسیار خوبی برای من بود و خیلی خوب با حمید کار می‌کنم. همچنین قرار بود در «وضعیت سفید» هم کار کنم اما نشد چون درست با «قهوه تلخ» همزمان شده بود. البته از تمام این سال‌ها و حضور در تیم مهران مدیری خیلی راضی هستم. وی در این باره که آیا نگران نبوده روزی در آثار مدیری نباشد، تصریح کرد: من و مهران مدیری ۱۵ سال است با هم کار می‌کنیم و آنقدر این پروژه‌ها پشت سر هم بودند که اصلا تا به حال فرصت جدا شدن پیش نیامده است!


یکی از نکات جالب درباره حواشی «ساعت ۵ عصر» حذف نام الوند از نویسندگی این اثر است. در هیچ‌کدام از پوستر‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده نامی از خشایار الوند، نویسنده این فیلم وجود ندارد و نام مهران مدیری به عنوان نویسنده آورده شده است. الوند در گفت‌وگو با سینماروزان نسبت به این موضوع اعتراض کرده و گفته است در ۲۰ سال اخیر یک‌بار هم ندیده که مدیری متنی بنویسد. نام مهران مدیری و خشایار الوند در پروژه‌های مختلف تلویزیونی در کنار هم دیده شده است و مدیری در برنامه «هفت» نیز اعلام کرده بود اولین فیلم سینمایی‌اش را براساس فیلمنامه‌ای از الوند می‌سازد. حالا با شروع تبلیغات این فیلم، نام این نویسنده از میان عوامل فیلم حذف شده که باعث دلخوری او شده است، اما عجیب‌تر اینجاست که نام خود مدیری به عنوان نویسنده ذکر شده است!

خشایار الوند درباره دلیل این اتفاق گفت: «وقتی قرارداد واگذاری فیلمنامه‌ای را می‌بندیم تمام حقوق مربوطه را واگذار می‌کنیم اما نه اینکه نام‌مان هم تغییر کند. اینکه نامم در پوستر نیست برای خودم هم عجیب است؛ مهران مدیری اگر می‌خواست نام خودش را به عنوان نویسنده بزند چرا در «هفت» نام مرا اعلام کرد و بعدتر در «دورهمی» هم از من گفت».

الوند در ادامه به قراردادی که برای این فیلمنامه بسته، اشاره می‌کند و می‌گوید:  فیلمنامه «ساعت ۵ عصر» برای من است و بابت آن قرارداد بسته‌ام و ۱۲۰ میلیون هم دستمزدم بوده است و حالا اینکه می‌بینم نامم در پوستر نیست عجیب است. این نویسنده با اشاره به سابقه همکاری‌های مختلفش با مدیری، این‌طور ادامه می‌دهد:  من نزدیک ۲۰ سال است با مدیری همکاری دارم و یک بار هم ندیده‌ام مدیری متنی بنویسد.

البته در سال‌های اخیر بارها این را دیده‌ایم که خیلی‌ها دوست دارند با ایجاد تغییراتی ولو جزئی در فیلمنامه در حد تغییر نام کاراکتر و تغییر یکی، دو دیالوگ نام خود را به عنوان سناریست جا بزنند ولی اینکه نام نویسنده حذف شود پرسش‌برانگیز است. به گفته الوند، حتی در این مدت اختلافی هم میان او و مدیری پیش نیامده است که باعث چنین اتفاقی شده باشد.

الوند در ادامه افزود: ابدا اختلاف سلیقه‌ای نبود و من بعد از اینکه فیلمنامه کامل را به ایشان دادم، درگیر «دیوار به دیوار» شدم و دیگر از ایشان خبری نداشتم؛ البته یکی، دو بار همدیگر را دیدیم و همه چیز صمیمانه پیش رفت. البته جای تعجب بود که تقریبا از اوایل تولید در فهرست عوامل اسم نویسنده را نزدند و حتی وقتی در اطلاع‌رسانی‌های رسمی عکس همه عوامل می‌آمد، عکسی از من نبود.

حرف‌های چندماه پیش مهران مدیری درباره اولین فیلم سینمایی‌اش اما از این حکایت می‌کند، مهران مدیری در نویسندگی این فیلم نقش مهمی ایفا کرده است. او درباره  حضورش در برنامه هفت گفت ایده فیلم «ساعت ۵ عصر» از خود اوست و فیلمنامه را با همکاری خشایار الوند می‌نویسد ولی فیلمنامه فیلم جدید را خودش به تنهایی خواهد نوشت. وی گفت: حالا وقتش شده کمی حرف‌های سیاسی و اجتماعی بزرگ‌تری بزند و این کار را با ساخت فیلم‌های سینمایی‌اش انجام خواهد داد.

مدیری در پاسخ به بهروز افخمی که گفته بود، تفاوت کمدی‌های تو با رامبد جوان به گونه‌ای است که در کارهای تو تلخی‌هایی وجود دارد، گفت: من کلا آدم خوشحال و شادی نیستم و به نظر من در کمدی باید حرف‌های جدی زد و اتفاقا ساخت فیلم‌ها و سریال‌های طنز شوخی‌بردار نیست. در این میان، حرف و حدیث‌هایی هم درباره محتوای فیلم مدیری مطرح شده است.

با توجه به اینکه برخی تصاویر و حتی تیزر منتشر شده از «ساعت ۵ عصر» به حال و هوای انتخابات شباهت دارد، الوند درباره ارتباط این فیلمنامه با انتخابات می‌گوید: «آنچه من نوشتم ربطی به انتخابات ۸۸ نداشت و اصلا سیاسی نبود، البته درگیری کاراکتر اصلی با برخی اغتشاشات و بی‌نظمی‌ها که همواره در جامعه ما وجود داشته و مثلا اخیرا در رابطه با برخی موسسات مالی روی داده، در فیلمنامه بود.»

این نویسنده اظهار داشت: نگارش طرح اولیه مربوط به قبل از انتخابات ۸۸ بود و در زمانی که درگیر «قهوه تلخ» بودیم طرح اولیه کمی گسترش یافت و در نهایت فیلمنامه نهایی را شهریور پارسال نوشتم. «ساعت ۵ عصر» در هفته آخر تیرماه و پس از اتمام اکران «نهنگ عنبر» روی پرده سینماها خواهد رفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر