بازدید 15754

سپرده های سرگردان به کجا می روند؟

این روزها به زعم برخی کارشناسان، حال و روز نظام بانکی کشور اصلا خوب نیست و حوادث اخیر، باعث شده تا مردم سپرده های خود را از بانک ها بیرون آورده و به فکر سرمایه گذاری در سایر بازارها باشند؛ وضعیتی که به اعتقاد عده ای از کارشناسان هدفمند و خودخواسته بوده و هدف از انجام آن، خروج نقدینگی از بانک ها و سوق دادن آن به سوی سایر بازارها و تولید، جهت خروج از رکود و به چرخش درآمدن چرخ اقتصاد است. اما این سپرده های سرگردان به کدام بازارها می روند و می توانند چه پیامدهایی را داشته باشند؟
کد خبر: ۷۰۷۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ 27 June 2017
این روزها به زعم برخی کارشناسان، حال و روز نظام بانکی کشور اصلا خوب نیست و حوادث اخیر، باعث شده تا مردم سپرده های خود را از بانک ها بیرون آورده و به فکر سرمایه گذاری در سایر بازارها باشند؛ وضعیتی که به اعتقاد عده ای از کارشناسان هدفمند و خودخواسته بوده و هدف از انجام آن، خروج نقدینگی از بانک ها و سوق دادن آن به سوی سایر بازارها و تولید، جهت خروج از رکود و به چرخش درآمدن چرخ اقتصاد است. اما این سپرده های سرگردان به کدام بازارها می روند و می توانند چه پیامدهایی را داشته باشند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، مدت هاست، حال و روز بانک ها و نظام بانکی کشور خوب نیست و حتی عده ای از کارشناسان از ورشکستگی برخی بانک ها خبر می دهند و همین موضوع باعث شده تا مردم به بانک ها هجوم بیاورند و خواستار بازپس گیری سپرده های خود از بانک ها و سرمایه گذاری آن ها در بازارهایی با ریسک کمتر و سود بیشتر باشند. این رفتار مردم به زعم برخی، خواسته مسئولین بوده، چون این کار باعث می شود تا نقدینگی از بانک ها خارج و به سوی بازارها و تولید روانه شده و موجبات خروج از رکود و به چرخش درآمدن چرخ اقتصاد را فراهم کند.

شاید نخستین نشانه های خروج سپرده ها از نظام بانکی را بتوان در بازار مسکن دید. دست اندرکاران بازار مسکن گفته اند، از زمانی که خبرهایی پیرامون بحران بانکی مطرح شده، بازار خرید و فروش مسکن نیز رونق گرفته است. آمارها نیز نشان می دهد که بازار مسکن در دو ماه ابتدایی سال جاری با افزایش معاملات همراه شده است. افزایش معاملات مسکن در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.3 درصد بوده است.

بنا به گزارش بانک مرکزی، در اردیبهشت امسال، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران به 16 هزار و 374 واحد رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 6.4 درصد افزایش را نشان می دهد.

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با ایلنا در همین زمینه گفت: ورود سپرده های بانکی و نقدینگی به بازار مسکن، موجب تسریع در ورود به دوره رونق می شود و بازار مسکن را تکان می دهد؛ اما ممکن است با افزایش تقاضای سوداگرانه در بازار با افزایش قیمت ها مواجه شویم.

وی افزود: اگر از 600 هزار میلیارد تومان سپرده بانک ها تنها یک درصد این رقم جذب بازار مسکن شود، قطعا این بازار سریع تر به رونق خواهد رسید.

علاوه بر بازار مسکن، دو بازار ارز و طلا نیز رقیب بانک ها و بازارهای مالی محسوب می شوند که ورود سپرده های خارج شده از بانک ها به هر یک از این بازارها می تواند منجر به افزایش تقاضای سوداگرانه و متعاقب آن افزایش قیمت طلا و ارز شود.

البته باید گفت، علاوه بر سه بازار فوق که همواره به عنوان بازارهای معمول جهت سرمایه گذاری و کسب سود شناخته می شوند، بیمه عمر و پس انداز نیز یکی دیگر از بازارهایی است که در کشور مغفول مانده و سپرده های خارج شده از بانک ها می تواند به سمت و سوی این بازار نیز روانه شوند. این بازار دارای سود دهی و مزایای بسیار خوبی است؛ اما به دلیل آن که تبلیغ کمی در راستای آشنایی با آن صورت گرفته است، کمتر کسی در این نوع بازار و بیمه ها سرمایه گذاری می کند، ولی به هر حال می تواند به عنوان یکی از گزینه های سرمایه گذاری مطرح باشد.

اما اگر خروج سپرده ها از بانک ها از حالت طبیعی خود خارج شود، می تواند منجر به تشدید بحران بانکی شود و بانک ها را هر چه بیشتر به سمت پرتگاه ورشکستگی سوق دهد. همچنین اگر سپرده های خارج شده از بانک ها به درستی به سمت و سوی بازارها و تولید هدایت نشوند، این می تواند باعث افزایش میزان نقدینگی در جامعه و متعاقب آن افزایش میزان تقاضا و در نهایت به دلیل مناسب نبودن شرایط تولید و به وجود آمدن مازاد تقاضا منجر به افزایش نرخ تورم شود؛ بنابراین، بهتر است حواس مسئولین امر به این موضوع نیز باشد که دستاورد کاهش نرخ تورم، که مهمترین دستاورد دولت یازدهم است، از دست نرود.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۲
بهترین راه برای سرمایه‌گذاری، استارت‌آپ ها هستند. با یک سرمایه ناچیز سودهای میلیاردی و هزاران درصدی به دنبال دارند. اگر سنتی ها به هوش بیایند!
به نظرم رکود انقدری شدید هست که سپرده ها دوباره به همون بانک برمیگرده، تا حدودی مشخصه که الان جو روانی برای خروج سپرده ها ایجاد شده اما با گذشت زمان و نبود بازده در بازارهای دیگر این جو فروکش میکنه
همش میاد توی بورس
سپرده ها ازموسسات خارج شده و در بانکهای سرمایه گذاری میشود
بانك ها به هيچكدام از قولهاي خود عمل نكردند. قرار بود به سپرده گذاران تا سقف 50 ميليون تومان پول بدهند كه هنوز هيچ خبري نيست فقط در سه نوبت 200-200-1000000 هزارتومان به مشتريان خود داده اند.
از ابتدا معلوم بود که بانک مرکزی با زمین زدن موسسات به دلایل واهی سعی در خارج کردن پول ها و ورود ان به بخش پر تورم مسکن بوده است تا کم کاری های خود را این گونه جبران نماید .
جايي بهتر ازملك نخواهدبود
جايي بهتر ازملك نخواهدبود
به هرکجابروندبه سمت بورس ورشکسته نمیروند
خوب سرمایه ها رو ببرند در تولید و اشتغال جوانان.
حتما باید در بورس دلار و مسکن و طلا و..... و سایر کارهای کاذب برند؟!!!
بالاخره خروج سپرده از بانک خوبه یا بده؟!
این مطلب شبیه تحلیل وضعیت موجود نبود
بلکه شبیه این است که میخواهید به مردم مسیر دلخواه سرمایه گذاری خودتون را معرفی کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر