بازدید 11067

چند نکته در رابطه با بیانیه ناشیانه کاخ سفید و هشدار عجیب ترامپ به سوریه

شب گذشته کاخ سفید در بیانیه ای عجیب و شگفت آور بیان کرد، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، آماده یک حمله شیمیایی دیگر به سوریه شده و هشدار داده است، در صورت بروز این حمله، بشار اسد تاوان سختی برای آن خواهد پرداخت. بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر می شود که چندی قبل، یک نشریه آلمانی، از پشت صحنه حملات موشکی آمریکا به سوریه به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون پرده برداشته بود.
کد خبر: ۷۰۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 27 June 2017
شب گذشته کاخ سفید در بیانیه ای عجیب و شگفت آور بیان کرد، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، آماده یک حمله شیمیایی دیگر به سوریه شده و هشدار داده است، در صورت بروز این حمله، بشار اسد تاوان سختی برای آن خواهد پرداخت. بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر می شود که چندی قبل، یک نشریه آلمانی، از پشت صحنه حملات موشکی آمریکا به سوریه به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون پرده برداشته بود.

به گزارش «تابناک»؛ شب گذشته، دولت ترامپ در اقدامی عجیب و تقریبا کم سابقه، بیانیه ای منتشر کرده و طی آن مدعی شده که دولت بشار اسد در سوریه، آماده انجام یک حمله شیمیایی میشود. کاخ سفید مدعی شده است که دولت سوریه، دست به کار اقداماتی شده که مشابه اقدامات این دولت قبل از حمله ادعایی به خان شیخون است.

در بخشی از بیانیه کاخ سفید آمده است: همان‌گونه که پیشتر گفته‌ایم، آمریکا برای نابودی کردن دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) در سوریه حضور دارد. با وجود این، اگر آقای اسد با استفاده از سلاح‌های شیمیایی، اقدام به یک کشتار دسته‌جمعی دیگر بکند، او و ارتشش، بهای گزافی خواهند پرداخت.
 

چند نکته در رابطه با بیانیه ناشیانه کاخ سفید و هشدار عجیب ترامپ به سوریه.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در ادامه این فضاسازی‌ها در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: اسد مقصر هر حمله دیگر علیه مردم سوریه خواهد بود؛ همینطور، ایران و روسیه که از او بابت کشتار مردم خودش حمایت می‌کنند.

انتشار بیانیه کاخ سفید از آن روی عجیب است که معمولا حتی اگر در واقع نیز اطلاعات نظامی حاکی از آمادگی فرضی دولت سوریه برای حمله ادعایی باشد، معمولا این گونه اطلاعات به حالت طبقه بندی و سری می ماند، مگر آنکه رئیس جمهور بنا به شرایطی خیلی خاص، تصمیم به خارج کردن آنها از طبقه بندی سری کند.

اما واقعیت ظاهرا به گونه ای دیگر است. انتشار بیانیه در حالی صورت گرفته است که چندی پیش، یک نشریه آلمانی به نام Welt گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن گفت وگوی صریح بین دو نظامی آمریکایی ـ یک سرباز و یک مشاور نشامی ـ به صراحت نشان می داد که حمله ادعایی به خان شیخون، تنها بهانه ای برای حمله موشکی آمریکا به سوریه بوده است.

بر پایه مستندات ارائه شده از سوی این نشریه ـ که به یک پروتکل چت و گفت وگو میان این دو نظامی دست یافته بود ـ دونالد ترامپ، بدون توجه به گزارش های اطلاعاتی در مورد فقدان مستندات از حمله شیمیایی دولت سوریه، دستور حمله به خاک سوریه را داده بوده است؛ آن هم در حالی که نظامیان آمریکایی طی این حمله، به شدت از واکنش روس ها در مورد آن می ترسیدند.

آنچه به نظر میرسد این است که بیانیه دیروقت کاخ سفید در روز دوشنبه، به گونه ای واکنشی ناشیانه به این دست از گزارش هایی است که طی هفته های اخیر بارها در رسانه هایی غیر از رسانه های جریان اصلی در آمریکا منتشر شده است. اطلاعاتی که به تدریج از پشت پرده اقدامات آمریکا در سوریه منتشر می شود، مقامات کاخ سفید را ناچار به آن می سازد تا با واکنش های این گونه و انتشار بیانیه هایی که اساسا دیدن آنها چندان مرسوم نیست، بخشی از افکار عمومی را به گونه و شیوه ای خاص از اصل ماجرا منحرف سازند.

نمونه دیگری از این مسأله را در خصوص ماجرای فراری دادن نیروهای داعش از پیرامون و داخل رقه به مناطق تحت کنترل دولت و ارتش سوریه می بینیم که بارها گزارش های مستندی از آن به همراه مدارک تصویری از سوی روس ها و سایر نهادهای اطلاعاتی و رسانه ای منتشر شده است؛ اما آمریکایی ها با مطرح کردن مسائل حقوق بشری در خصوص حملات ارتش سوریه به تروریست ها، از جمله کشتار شهروندان غیر نظامی، سعی بر آن کرده اند تا افکار عمومی را به سرعت از اصل ماجرا مغفول سازند.

این بار نیز به نظر یک بار دیگر کاخ سفید تلاش کرده است با انتشار این بیانیه و هشدار ظاهری در مورد حمله ای دیگر از سوی دولت سوریه نشان دهد که اطلاعات در مورد حمله ادعایی قبلی نیز دقت و صحت بالایی داشته و به این طریق گزارش رسانه های مختلف از پشت پرده این مسأله را بی اهمیت و بی اعتبار نشان دهد.

همچنین این بیانیه می تواند به عنوان زمینه سازی قبلی برای یک یورش دیگر به خاک سوریه و ضربه به حاکمیت دولت سوریه نیز تلقی شود. هیچ بعید به نظر نمی رسد که این بار نیز آمریکا و متحدان این کشور در سوریه، دست اندرکار تدارک حمله ای جدید با اهداف مشخص در نقطه ای تعیین شده باشند که موضوع و بهانه حملات جدید شیمیایی دستاویز اصلی آن شده باشد.

البته در مورد این مسأله نی متوان زود و به سرعت قضاوت کرد، زیرا موضوع واکنش روسیه به چنین سناریویی و تکرار حملات موشکی یا غیر از آن به مواضع ارتش و دولت سوریه به شکل رسمی، موضوع مهمی است که قطعا آمریکایی ها در حالی که در آستانه تنش جدی با روس ها ـ بعد از سقوط جنگنده دولت سوریه و لغو پروتکل امنیت پروازی مشترک بین دو کشور در سوریه ـ قرار دارند، خواهان برآشفتن دوباره روس ها در سوریه نیستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار