بازدید 4132
اقتصاد در گذر زمان

از بازگشایی بازارهای سراسر کشور تا سوء قصد به رهبر در مسجد ابوذر تهران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۰۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸ 27 June 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

6 تیر 1287، بازارهاي سراسر كشور بازگشايي شد. تبليغات شديد دولت عليه مجلس و مشروطه سبب شد اكثر مردم در بدگويي به مشروطيت احساس آزادي كنند و كسي جرأت دفاع از مجلس را نيابد.

6 تیر 1300، آرميتاژ اسميت مستشار مالي انگليس در تهران گزارش داد: نارضائي گسترده عليه هر پديده انگليسي در ايران در حال گسترش است و قرارداد ايران و انگليس مردم را منزجر و دولت سيدضياء كه از نظر مردم وابسته به انگليس بوده همه را به خشم آورده است.

6 تیر 1306، روزنامه اطلاعات در این روز در ستون وقایع داخله به اداره راه‌آهن گزارشی نوشته است مبنی بر اینکه هرچه زودتر راه ‌ها تسطیح و اقدامات مقدماتی راه‌ آهن شروع گردد. در ادامه این گزارش آمده است که در قسمت استرآباد و بندر جز (گز) که داخل نقشه است مانعی برای شروع به کار نیست و ممکن است شروع شود و نسبت به اعلان مناقصه اسباب و ادوات راه‌ آهن لازم است تا دهم تیرماه (1306) تهیه و صادر شود و چون در تهران هم مانعی برای شروع به کار نیست، ممکن است از تهران شروع عملیات مقدماتی ساختمان راه به عمل آید و خط تهران باید از قزوین عبور کند.  در این روز همچنین در خبری دیگر آمده است که کیمسیونی که اداره بلدیه راجع به تعیین قیمت املاک خیابان چراغ برق که در اثر وسعت دادن خیابان خراب خواهد شد (یا به قول امروزی ‌ها در طرح قرار گرفته است) کار خود را خاتمه داده، راپورت آن به هیات وزرا تقدیم شد.

6 تیر 1321، در پی جنگ جهانی دوم و اشغال ايران توسط متفقين و بروز بحران ‌هاي سياسي و اجتماعي ناشي از آن، بخشنامه همكاري با اداره اجراي قانون منع احتكار به انضمام تصويب ‌نامه هيات وزيران درباره سازمان و وظايف اداري آن ابلاغ شد. در اين بخشنامه اشاره شده كه اداره اجراي قانون منع احتكار به طور مستقل زير نظر نخست وزير فعاليت مي ‌كند و كليه ادارات تابعه وزارتخانه ‌ها موظفند كه با آن همكاري کنند.

6 تیر 1330، دكتر مصدق در يك پيام به هاري ترومن، رئيس جمهور آمريكا ضمن اعلام آمادگي ايران براي ادامه فروش نفت، توطئه هاي انگليس در ايران را افشا و خواستار كمك به ايران و حل مسالمت آميز مسئله نفت شد.

6 تیر 1338، قانون تأسيس دانشكده افسري به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و نام آموزشگاه عالي شهرباني به دانشكده پليس تغيير كرد.

6 تیر 1341، آيت ‌الله ‌العظمي ‌حكيم اعلام كرد: قانون اصلاحات ارضي شاه‌، غصب اموال مردم است‌.

6 تیر 1360، آيت ‌الله‌ سيدعلي خامنه ‌اي در مسجد ابوذر تهران مورد سوءقصد عوامل سازمان مجاهدين خلق (منافقين‌) قرار گرفت و مجروح شد. اين حادثه روز قبل از فاجعه هفتم تير به وقوع پيوست‌.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار