بازدید 4604

حمایت‌ زبانی مشکلات استارت‌آپ‌ها را حل نمی‌کند

کد خبر: ۷۰۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹ 26 June 2017
حسن لطفی: برخوردهای سلیقه‌ای و اعمال محدودیت‌های بی‌دلیل، هیچ توجیهی ندارند.

به گزارش نوپانا، حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا گفت: امروزه، شرکت‌های دانش‌بنیان را باید به‌عنوان ثروت ملی درنظر گرفت، چرا که در تبدیل علم به ثروت، موفق بوده‌اند و در این زمینه، اکثر دانشگاه‌ها، به خوبی آنها عمل نکرد‌ه‌اند. این مسئله هنوز در جامعه نهادینه نشده است و باید این شرایط را بهبود داد.

حسن لطفی در ادامه افزود: از مشکلات دیگر در حوزه آموزشی، این است که دانشگاه‌ها اغلب بدون توجه به نیاز جامعه و صنعت، به پرورش دانشجو می‌پردازند و متاسفانه هیچ ارزیابی صحیحی از نیاز گفته شده، به برخی از رشته‌های دانشگاهی وجود ندارد. مثلا، در بازار برخی مشاغل، بیش از پیش اشباع شده، درحالیکه برخی رشته‌ها بازار کار ندارند. این امر نیاز به بازنگری دقیق دارد.

نماینده مردم شهرستان رزن در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر کسب درآمد از طریق دانش، به‌خوبی از نیازهای جامعه و مشاغل مرتبط با رشته‌ها مطلع‌اند، به همین دلیل، با حمایت کردن از استارت‌آپ‌ها، می‌توان بستر مناسبی برای فعالیت آنها فراهم کرد تا موجب رشد اقتصادی کشور شوند.

عضو فراکسیون امید مجلس بیان کرد: برای اینکه نیروهای متخصص کشور، متناسب با نیازهای جامعه باشند، لازم است اطلاعات جامعی از نیازهای جامعه و بازار فراهم شود، به‌درستی تحلیل شده و پس از آن، نیروی تحصیل کرده را به سمت‌وسوی مناسب سوق دهیم. این امر، به خوبی درشرکت‌های دانش بنیان لحاظ شده است.

لطفی اظهار کرد: لازم است ذخایر علمی و فکری کشور، متناسب با پتانسیل‌های موجود مدیریت شوند. در غیر این صورت، بسیاری از معادن و ذخایر مهم، بدون استفاده بهینه، رها می‌شوند. نیاز است که اطلاعات این ظرفیت‌ها، جمع‌آوری و تکمیل شود و پس از بررسی، برنامه مدونی برای استفاده از آنها اندیشیده شود.

او گفت: دولت باید بانک اطلاعاتی جامعی از امکانات مالی کشور داشته باشد و فرآیند دسترسی به این امکانات را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل کند تا رسیدن به رونق اقتصادی میسر شود. تا زمانی که مجلس و دولت، زیرساخت‌های لازم را فراهم نکنند، اتفاق موثری در این زمینه رخ نمی‌دهد. همچنین، با حمایت‌های زبانی و خشک‌وخالی، مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف نمی‌شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به فیلتر شدن برخی از استارت‌آپ‌ها گفت: برخی از استارت‌آپ‌ها، نظیر پی‌پینگ، به بهانه خطای یکی از مشتریانش ۶۴ روز فیلتر بود که پس از بررسی‌ زیاد، چند روز پیش، رفع فیلتر شد، اما مجددا آن را مسدود کردند و دلیلش هنوز مشخص نیست. استارت‌آپ جاباما نیز به دلیل نداشتن تی‌نماد، فیلتر شده است. به نظر می‌رسد سنگ‌اندازی‌های این چنینی، تنها به این علت باشد که شرکت‌های رقیب این استارت‌آپ‌ها، منافع خودشان را درخطر احساس می‌کنند و از این طریق قصد دارند به آنها ضربه بزنند. این امر صحیح نیست. فیلتر کردن، تنها به این دلیل موجه است که از مختل شدن امنیت فکری جامعه جلوگیری شود. در غیر این صورت، سلیقه‌ای است و اعمال محدودیت‌ها و بروکراسی‌های بی‌دلیل، هیچ توجیهی ندارد.

او ادامه داد: دولت و مجلس وظیفه دارند با برخوردهای سلیقه‌ای و بروکراسی‌هایی که دست‌وپای نخبگان را می‌بندند، برخورد کرده و با از میان برداشتن این موانع و برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

نماینده مردم شهرستان رزن عقیده دارد: اکثر نمایندگان مجلس، پای صحبت شرکت‌های استارت‌آپی ننشسته و وقتی برای آنها نگذاشته‌اند تا با مشکلات‌شان آشنا شوند. لازم است زیرساخت فعالیت آنها فراهم شده و با حمایت‌های اساسی و نه فقط شعار دادن، استارت‌آپ‌ها  را یاری کنیم. همچنین باید با کسانی که برای استارت آپ‌ها مانع‌تراشی می‌کنند، مقابله شود. تنها در این صورت است که حمایت دولت و مجلس، به معنای واقعی نمود پیدا می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار