بازدید 12139
پیمانه اقتصادی؛

از «انتخاب ایران به عنوان بیستمین اقتصاد پرشتاب جهان» تا «فیلم فرار مالیاتی در پوشش فاکتورهای صوری»

این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص کل بورس با دو فولادی از سقوط گریخت، بهای طلا هفته آینده تحت تأثیر این دو بازار قرار خواهد داشت، چهار دلیل برای آنکه پژو ۲۰۰۸، رنو ساندرو نشد، هشدار درباره خرید و فروش حواله پژو 2008، حرکت کشورهای عربی برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، دلار، یورو و درهم با افزایش قیمت به تعطیلات رفتند و دو رقمی شدن نرخ تورم را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 26 June 2017
از «انتخاب ایران به عنوان بیستمین اقتصاد پرشتاب جهان» تا «فیلم فرار مالیاتی در پوشش فاکتورهای صوری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص کل بورس با دو فولادی از سقوط گریخت، بهای طلا هفته آینده تحت تأثیر این دو بازار قرار خواهد داشت، چهار دلیل برای آنکه پژو ۲۰۰۸، رنو ساندرو نشد، هشدار درباره خرید و فروش حواله پژو 2008، حرکت کشورهای عربی برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، دلار، یورو و درهم با افزایش قیمت به تعطیلات رفتند و دو رقمی شدن نرخ تورم را در بر دارد.


شاخص کل بورس با دو فولادی از سقوط گریخت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 4 تیرماه 96 با افزایش 12 واحدی به رقم 78 هزار و 665 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری بازار سرمایه در تابستان 96، شاهد سبز پوشی اکثر شاخص های منتخب بود، به طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 4 واحدی به رقم 26 هزار و 500 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 64 واحد افزایش، عدد 17 هزار و 78 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 49 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 177 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 94 واحدی به رقم 85 هزار و 703 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 41 واحدی به رقم 54 هزار و 202 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با کاهش 159 واحدی، عدد 176 هزار و 568 واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات دیروز نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان و نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان در سبزپوشی شاخص کل بورس اثرگذاری مثبتی داشتند.

از «انتخاب ایران به عنوان بیستمین اقتصاد پرشتاب جهان» تا «فیلم فرار مالیاتی در پوشش فاکتورهای صوری»

افزایش ۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومانی بهای سکه

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۶۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۲ هزار تومان است. بررسی قیمت ها حکایت از افزایش ۳۵۰۰ تومانی قیمت نیم سکه، ۵۰۰ تومانی قیمت ربع سکه و هزار تومانی قیمت سکه یک گرمی دارد.

قیمت طلا هفته آینده تحت تأثیر این دو بازار قرار خواهد داشت

در حالی که طی روزهای آینده، آمارهای مهم اقتصادی چندان زیادی منتشر نخواهد شد، تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا در هفته آتی بیشتر تحت تأثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و قیمت جهانی نفت قرار خواهد داشت. کاهش ارزش دلار و افت قیمت جهانی نفت می تواند به نفع قیمت جهانی طلا باشد. بر اساس گزارش سایت طلا، قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات هفته گذشته به بیش از 1256 دلار رسیده است. این برای نخستین بار در 3 هفته اخیر بوده است که قیمت جهانی طلا با افزایش نسبی روبرو شده است. قیمت هر اونس نقره نیز به 16.66 دلار رسیده که نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، طلا به خوبی توانسته است در برابر فشارهای ناشی از اظهارات مقام های ارشد فدرال رزرو در روزهای گذشته مقاومت نشان دهد و سطح حمایتی 1240 دلاری را حفظ کرده است.

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو

در این هفته از یک طرف، افزایش تولید نفت آمریکا، نیجریه و لیبی و احداث دکل های نفتی جدید در آمریکا و از طرف دیگر رایزنی زنگنه با سایر اعضای اوپک برای تشدید قرارداد کاهش تولید از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته قیمت نفت به کمترین حد خود در ده ماه گذشته رسید که مهمترین عامل آن افزایش تولید و اشباع بازار بوده است. پیش بینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا و حتی عربستان از تولید خود بکاهند تا قیمت نفت بالا برود.

چهار دلیل برای آنکه پژو ۲۰۰۸ ، رنو ساندرو نشد

پیش فروش خودرو پژو ۲۰۰۸ بر خلاف محصولاتی مانند رنو ساندرو استپ وی که با استقبال زیادی مواجه شد و در چند ساعت به پایان رسید، این گونه نشد. به طوری که پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو اعلام کرد تا پایان یافتن موجودی سایت برای ثبت نام باز است و محدودیت زمانی وجود ندارد. به گزارش اقتصادنیوز، پیش فروش خودرو پژو 2008 طی روزهای اول و سوم تیرماه برای متقاضیان دارای کد ملی زوج و فرد انجام شد. برخلاف آنکه تصور می شد برای پیش فروش این خودرو رقابت سختی بین خریداران ایجاد شود و در چند ساعت موجودی در نظر گرفته شده برای پیش فروش خودرو به اتمام برسد، اما اینگونه نشد؛ اما چرا مورد رنو ساندرو استپ وی درباره پژو 2008 اتفاق نیفتاد. در حالی که در ماه های گذشته اخبار زیادی در مورد آن منتشر شده و انتظار می رفت بازار با هیجان زیادی به سراغ آن برود. این مسأله چند دلیل اصلی دارد. دلیل اول آنکه بر خلاف انتظار درست و بدیهی هر خریداری، متقاضیان پژو 2008 انتظار داشتند در هنگام ثبت نام قیمت نهایی محصولی که قرار است پیش خرید کنند را بدانند. قیمتی که تا زمان نگارش این متن نیز هنوز اعلام نشده است. دلیل دوم پیش پرداخت سنگینی است که برای پیش فروش خودرو پژو 2008 در نظر گرفته شده است. پیش پرداخت 60 میلیون تومانی می تواند خیلی از خریداران را منصرف کند. هر چه باشد خریداران پژو 2008 را دیگر یک خودرو تولید داخل می دانند و پیش پرداخت سنگین را برای آن نمی پسندند. دلیل سوم سود مشارکت و سود انصراف پایینی است که برای این خودرو در مقایسه با دیگر پیش فروش ها در نظر گرفته شده است. این سود پایین با دلیل چهارم بهتر قابل لمس می شود. دلیل چهارم این است که بازه زمانی که برای تحویل خودرو در نظر گرفته شده است بسیار طولانی است. بازه زمانی که تا تابستان سال 97 به طول می انجامد می تواند تقاضای مصرفی را از پیش خرید این خودرو دور کرده و به سراغ گزینه هایی که سریع الوصول تر باشد بفرستد.

هشدار درباره خرید و فروش حواله پژو 2008

گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد، امتیاز نام نویسی در طرح پیش فروش خودرو پژو2008 به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیست و در صورت انتقال حواله ها زمینه بروز مشکلاتی خواهد شد.

انتخاب ایران به عنوان بیستمین اقتصاد پرشتاب جهان

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارشی به بررسی بیست اقتصاد جهان پرداخته که بیشترین سرعت رشد را در سال 2017 میلادی به خود اختصاص داده اند. در این فهرست نام ایران نیز با رشدی 5.1 درصدی دیده می شود. به نقل از تسنیم، بر اساس این گزارش، ایران بیستمین اقتصاد برتر جهان از نظر سرعت رشد اقتصادی در سال 2017 لقب گرفته است، در حالی که کشورهایی مانند میانمار، ساحل عاج و لائوس در رتبه های اول تا سوم این رتبه بندی جای گرفته است. کشور میانمار با رشدی حدودا 7 درصدی پرشتاب ترین اقتصاد جهان در سال 2017 میلادی است. این گزارش همچنین رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را 2.7 درصد تخمین زده که رشدی 0.6 درصدی را نسبت به رقم رشد 2.1 درصدی سال 2016 نشان می دهد. رشد اقتصادی در غرب اروپا از 1.8 درصد در سال 2016 به 1.3 درصد در سال 2017 میلادی کاهش یافته که نشان دهنده تداوم مشکلات ناشی از بحران مالی سال های گذشته در کشورهای این منطقه از جهان است. از دیگر کشورهایی که در فهرست 20 اقتصاد پرشتاب جهان جای گرفته اند می توان به کامبوج، تانزانیا، غنا، هند، جیبوتی، ویتنام، یمن، فیلیپین، چین، سیرالئون، سنگال، بنگلادش، بورکینافاسو، بنین، کنیا و پاناما اشاره کرد.

از «انتخاب ایران به عنوان بیستمین اقتصاد پرشتاب جهان» تا «فیلم فرار مالیاتی در پوشش فاکتورهای صوری»

حرکت کشورهای عربی برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر

شرکت روس اتم کشور روسیه اعلام کرده است با عربستان برای ساخت نیروگاه بادی در این کشور به توافق رسیده است. علاوه بر ساخت نیروگاه بادی، دو طرف در زمینه تأمین تجهیزات تولید محصولات پتروشیمی عربستان توسط روسیه نیز توافقاتی را منعقد کرده‌اند. این قرارداد که بین شرکت روس اتم و گروه الیمامه از طرف عربستان سعودی منعقد شده، موجب تقویت همکاری روسیه با کشورهای عربی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و تأمین تجهیزات محصولات پتروشیمی خواهد شد. شرکت روس اتم به طور خاص در تولید انرژی از طریق نیروی باد سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام داده و این حوزه را یکی از حوزه‌های پیشرو در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به استثنای انرژی هسته‌ای می داند. روس اتم قصد دارد به طور گسترده به تولید انرژی بادی در داخل کشور روسیه و همچین دیگر کشورها بپردازد. این شرکت به تازگی برنامه ساخت سه نیروگاه بادی به ظرفیت ۶۱۰ مگاوات را در روسیه منعقد کرده است. طبق پیش بینی‌های انجام شده تولید انرژی بادی در کشور روسیه تا سال ۲۰۲۴ میلادی به بیش از ۳.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. علاوه بر این، شرکت روس اتم در زمینه ساخت نیروگاه بادی برای دیگر کشورها نیز برنامه‌ریزی کرده و قصد دارد با صادرات خدمات فنی و مهندسی و ساخت نیروگاه بادی در دیگر کشورها نیز به درآمدهای خود بیفزاید. کشورهای عربی همچون عربستان صعودی نیز یکی از مقاصد اصلی روس اتم برای ساخت نیروگاه بادی هستند. کشورهای عربی وابستگی زیادی به تولید انرژی از طریق سوخت‌های فسیلی دارند ولی قصد دارند در آینده نزدیک بخشی از نیاز داخلی به انرژی را از طریق تولید انرژی‌های تجدیدپذیر همچون باد و خورشید تأمین نمایند.

دلار، یورو و درهم با افزایش قیمت به تعطیلات رفتند

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 16 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 483 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 292 ریال همراه بود و به رقم فروش 42 هزار و 73 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات، 10 هزار و 324 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 32 ریال گران تر فروخته شد.

از «انتخاب ایران به عنوان بیستمین اقتصاد پرشتاب جهان» تا «فیلم فرار مالیاتی در پوشش فاکتورهای صوری»

نرخ تورم دو رقمی شد

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۵ معادل ۱۰.۲ درصد است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتايج به‌ دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران براساس سال پايه ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح زیر است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در خردادماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۶۷.۳ رسيد که نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد افزايش يافت. شاخص مذکور در خردادماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱ درصد افزايش داشته است.

فیلم فرار مالیاتی در پوشش فاکتورهای صوری

بسیاری از شرکت‌های پخش و تولید، برای فرار از پرداخت مالیات، تخلفات گوناگون می‌کنند. شمار بسیاری از این شرکت‌های پخش و تولید که برای فعالیت خود مجوزهای متعددی کسب کرده اند، در راستای اهداف تعیین شده فعالیت نمی‌کنند. عده ای از مدیران و مسئولان این شرکت‌ها شناسایی و دستگیر شدند و پرونده مابقی آن‌ها درحال پیگیری است.

تعداد بازدید : 261


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر