بازدید 4392

مردم تکاب سزاوارترین افراد برای انتفاع از معدن آق دره

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس از به جریان انداختن سئوال از وزیر صنعت ،معدن بعد از آغاز به کار مجدد مجلس از وزیر صنعت درباره حوادث معدن آق‌دره سوال خواهد کرد.
کد خبر: ۷۰۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 25 June 2017
جهانبخش محبی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مشکلات پیش آمده در معدن طلای آق دره تکاب و آخرین وضعیت این معدن گفت: بارها به اشکال مختلف به دولت ها اعلام کرده ا یم که منابع حاصل از معادن از جمله معدن آق دره تکاب باید به نحوی مدیریت شود که خود مردم آن منطقه به عنوان سزاوارترین و الویت دارترین افراد از منافع آن بهره مند شوند؛اما متاسفانه در این مدت گوش شنوایی وجود نداشته که حرف ما را بشنود.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی افزود: درحال حاضر وضعیت معدن آق دره به گونه رقم خورده که مردم منطقه احساس می کنند که رابطه ای مبتنی بر ستم بر انتفاع از معادن حاکم است.

وی تصریح کرد:اینکه تعدادی از افراد بیکار در منطقه با اوضاع بسیار نگران کننده ای کار یدی کنند؛اما حاصل کار از بازار شهرهای بزرگ سر دربیارود و زینت بخش مغازه ها باشد و یا سود آن به نفع افراد معدودی باشد که با منطقه قرابتی ندارند، قابل پذیرش نیست.

محبی نیا تصریح کرد: بارها در این رابطه به مسئولان تذکر داده شده است؛اما متاسفانه آنچنان توجهی نمی کنند از این رو در نظر داریم  بلافاصله پس از تعطیلات عیدفطر و  آغاز به کار جلسات علنی مجلس، با پیگیری سئوال از وزیر صنعت،معدن و تجارت اولتیماتوم نهایی را درخصوص وضعیت معدن آق دره اعلام کنیم و اگر وی توانایی حل مسئله را نداشت مراتب را به اطلاع رئیس جمهور رسانده و در سطح بالاتری این موضوع را پیگیری کنیم تا با دستور قاطع رئیس دولت، زندگی برهموطنان ما در آن خطه که جزء برخوردارترین منابع کشور است، تلخ نشود.

وی افزود: این شرکت ها به جای اینکه برای فرآوری طلای استخراج شده از معادن در منطقه کارخانه های ثانویه به عنوان مکمل  از زنجیره اکتشاف تا تولید احداث کنند،تنها مبادرت به تخلیه معادن می کنند و شهرهای بزرگ نسبت به تبدیل آن به جواهرآلات و کالاهای نهایی اقدام می کنند.

این نماینده مجلس افزود:در دولت گذشته بنده پیشنهاد دادم که سهمی از این معادن به شهرداری ها و دهیاری های منطقه اختصاص پیدا کند که تصویب شد؛اما متاسفانه با عدم پیگیری ها نتوانستیم به نتیجه برسیم.

عضومجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس تصریح کرد: سودی که از این معادن به دست می آید، به حدی است که ظرفیت بسیاری برای اشتغالزایی در منطقه دارد و با توجه به نامگذاری سال به عنوان تولید و اشتغال باید به این موضوع اهمیت بیشتری داد؛ از این رو می توان گفت که بزرگترین اشکال پیمانکار و متولیان این معدن این است که نسبت به ایجاد زنجیره های تولید و اشتغال در منطقه که حاصل منفعت زیادی از آن معادن است، اقدام نکرده اند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مشکلات کارخانه فرآوری حل شود، مشکل اشتغال خود به خود حل خواهد شد،تاکید کرد:درحال حاضر در منطقه تکاب، جوانانی هستند که با هدف دست و پا کردن شغلی برای خود برای دریافت تسهیلات در صف انتظار هستند؛اما کارخانه ای که بتواند شمش طلا را تبدیل به زیورآلات کند و ارزش افزوده آن به منطقه برسد، وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد:در خصوص شرکتی که به عنوان پیمانکار کار بهره برداری از معدن را برعهده دارد، گفت: اگر نگاه منفعت طلبانه پیمانکاران معطوف به این باشد که منافع ملی در آنجا آسیب ببیند و نارضایتی به بار بیارود؛طبیعی است که دولت می تواند آن قرارداد را به اشکال مختلف مدیریت کند؛چراکه مردم بزرگترین سرمایه کشور هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر