بازدید 4171

اخذ حق‌آبه ایران از رودخانه‌هیرمند نیازمند انعقاد قرارداد قانونی

نماینده مردم زابل در مجلس،گفت: اخذ حق آبه بهای استان سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند افغانستان نیازمند بستن قرارداد قانونی میان ایران و افغانستان است.
کد خبر: ۷۰۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ 25 June 2017
حبیب‌اله دهمرده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت اخذ حق آبه استان سیتان و بلوچستان از رودخانه هیرمند،گفت: توسعه صنعت کشاورزی استان سیستان و بلوچستان با منابعی آبی رودخانه هیرمند به نوعی گره خورده است اما متاسفانه درطی سالهای اخیر با  ایجاد سد و پایانه های آبی که در کشور افغانستان احداث شده است، درصد بسیار پایینی از منابع آبی  رودخانه  هیرمند نصیب استان سیستان  بلوچستان می‌شود.

 نماینده مردم   زابل، زهک و هیرمند در  مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قراردادی برای مطالعه بر روی آبهای ژرفی در استان سیستان و بلوچستان با معاونت علمی وفناوری رییس جمهور امضا شد و در این راستا نیز از ایشان کمال تشکر را  دارم و از  همین  رو درطی یکسال اخیر مطالعاتی  بر روی آبهای  ژرفی در استان سیستان و بلوچستان  انجام شده است.

 دهمرده افزود: خوشبختانه ردیف بودجه ی نیز در سال 96 برای مطالعه آبهای ژرفی استان سیتان و بلوچستان در نظر گرفته شده  است که امیدواریم که در این  راستا به نتایج مناسبی برسیم.

 نماینده  مردم زابل درمجلس، تصریح کرد: به موازات منعقدکردن قراردادی با کشور افغانستان برای اخذ حق آبه ایران از  رودخانه  هیرمند افغانستان،  باید  مطالعات  بر آبهای ژرفی  استان سیستان و بلوچستان که آغاز شده، استمرار  یابد.

 وی با  بیان اینکه یکی از دیگر راهکاری که میتواند مشکلات کم آبی استان سیستان و بلوچستان  را  مرتفع  کند، انتقال آب از دریا است ، تصریح کرد: دولت باید مکلف به انتقال آب از دریای عمان به  استان سیستان و بلوچستان شود.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یادآورشد: به موازات قرارداد منطقی با افغانستان برای اخذ حق آبه از رودخانه هیرمند،  مطالعه آبهای  ژرفی و انتقال آب از دریای عمان باید  برای  رفع  مشکلات  کم آبی  استان سیستان و بلوچستان مدنظر قرار بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل