بازدید 3742
اقتصاد در گذر زمان

از صدور حکم اخذ رشوه برای عبدالحسین تیمورتاش تا تصویب لایحه تقسیم استان خراسان

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۰۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 25 June 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

4 تیر 1312، عبدالحسین تیمورتاش (معززالملک) به جرم اخذ 9 هزار لیره و 200 هزار ریال رشوه، به ۵ سال زندان و بازگرداندن رشوه به خزانه دولتی محکوم شد.

4 تیر 1330، موريسون وزير امور خارجه انگلستان به دليل خلع يد از شركت نفت ايران و انگليس توسط مجلس شوراي ملي طي نطقي تهديدآميز گفت: براي حفظ جان اتباع انگليسي در ايران به رزمناو «موريتش‌» فرمان داده شده تا به آبهاي آبادان عزيمت كند.

4 تیر 1351، هنري كيسينجر وزير خارجه امريكا اعلام كرد ايران در صدر فهرست كشورهاي خريدار سلاحهاي امريكا قرار گرفته است.

4 تیر 1353، اعلام شد که یک منبع عظیم گاز در کنگان بوشهر کشف شده است. این کشف بازتاب جهانی داشت و رسانه ‌های خارجی از آن به‌عنوان یکی دیگر از منابع زمینی بزرگ ایران یاد کردند. اين ميدان در فاصله 160 كيلومتري جنوب شرقي بوشهر و در نزديكي شهر كنگان واقع شده است. این میدان دارای تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله، چهار مرکز تفکیک و جمع ‌آوری شامل مخازن جداکننده دوفازی و سه فازی، سیستم‌ هاي ارسال و دریافت توپک و پمپ ‌هاي ارسال مایعات گازی است.  شهرستان کنگان از دیرباز به‌ دلیل وجود بنادر کهن تاریخی چون بندر باستانی سیراف از اهمیت اقتصادی برخوردار بوده است. در کتاب «فارسنامه ناصری» چنین نوشته شده است: «بلوک کنگان از گرمسیر است فارس از جنوب شیراز است. درازای آن از نخل تقی تا قریه بنک سیزده فرسخ و پهنای آن از نیم فرسخ نگذرد.» رشد این بندر پس از ویرانی سیراف در اثر زلزله از قرن بیستم شروع شد.

4 تیر 1356، كميته روابط خارجي كنگره آمريكا امروز رسماً مخالفت خود را با فروش هواپيماهاي جاسوسي آواكس به ايران اعلام كرد. كنگره بهانه اين مخالفت را «سياست جديد رئيس جمهور آمريكا مبني بر محدود كردن دامنه تحويل سلاحهاي آمريكايي به كشورهاي خارجي» اعلام كرد.

4 تیر 1375، عليرغم پافشاري آمريكا براي تشديد تحريمهاي ايران، اتحاديه اروپا در نشست خود براي گسترش روابط و همكاريهاي دو جانبه با ايران به توافق رسيد.

4 تیر 1379، كارشناسان كشورهاي ايران، يونان و ارمنستان در نشست مشترك خود در ايروان مسائل مربوط به احداث خط لوله گاز ايران - ارمنستان و تأسيس يك بانك مشترك و چند مؤسسه مشترك را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

4 تیر 1381، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي لايحه تقسيم استان خراسان را تصويب كرد.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی