بازدید 8276

نخستین نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ درصد بومی در آباده

کد خبر: ۷۰۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 25 June 2017
نخستین و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی ساخت داخل در آباده ساخته می‌شود پروژه‌ای که به گفته معاون شرکت برق منطقه‌ای فارس نخستین نیروگاه خورشیدی کشور است که با طراحی ۱۰۰ درصد ایرانی و با سرمایه‌گذاری داخلی ساخته می‌شود.

به گزارش تسنیم از شیراز، استان فارس با برخورداری از بیشترین ظرفیت جذب تابش انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مستعد‌ترین استان‌های کشور در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی است. به گفته حمزه روغنیان، معاون برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای فارس، در راستای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از نیروگاه‌ خورشیدی در اولویت پروژه‌های صنعت برق است.

شهرستان آباده در شمال استان فارس به عنوان محل احداث نخستین و بزرگ‌ترین  نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی ساخت داخل تعیین شده و به گفته معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای فارس در واقع این پروژه نخستین نیروگاه خورشیدی کشور است که با طراحی صد در صد ایرانی و بومی و با سرمایه‌گذاری داخلی ساخته می‌شود.

به گفته محمدرضا سلطانی، کارشناس تولیدات پراکنده شرکت برق منطقه‌ای فارس، شرکت تابا به عنوان سرمایه‌گذار داخلی ساخت این پروژه 50 میلیارد تومانی را بر عهده گرفته است و علاوه بر این مسئولیت ساخت یک نیروگاه 10 مگاواتی دیگر با همین میزان سرمایه را در اقلید بر عهده گرفته است که ساخت آن  در 3 ماه آینده کلید می‌خورد.

سلطانی می‌گوید: زمین ساخت این نیروگاه‌ها به مساحت 20 هکتار از طریق منابع طبیعی و با همکاری معاونت اقتصادی استانداری فارس و ستاد سرمایه‌گذاری فارس تامین شده است و در حال حاضر شرکت تابا در حال فنس‌کشی و تسطیح زمین ساخت این نیروگاه در آباده است.

وی با بیان اینکه استان فارس تاکنون نیروگاه خورشیدی برای تولید برق نداشته است، می‌افزاید: شرکت تابا تعهد داده است که نیروگاه خورشیدی آباده را تا پایان سال 96 بهره‌برداری کند تا این نیروگاه وارد مدار تولید برق شود.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای فارس در مورد نحوه خرید انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌ خورشیدی می‌گوید: وزارت نیرو با عقد قرارداد خرید تضمینی 20 ساله انرژی تولید شده این نیروگاه‌ را خریداری و از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه را کاهش می‌دهد.

آلمان، چین، ترکیه و چک متقاضی ساخت نیروگاه خورشیدی در فارس


به اعتقاد روغنیان استان فارس در زمره مناسب‌ترین ساختگاه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی قرار دارد و در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سطح کشور پیشتاز است به طوری که از سال 94 تاکنون از طریق 16 شرکت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از کشورهای آلمان، چین، ترکیه، چک تقاضای احداث نیروگاه‌های خورشیدی به میزان 480 مگاوات کرده و مراحل مقدماتی احداث این نیروگاه‌ها در حال پیگیری است.

کارشناس تولیدات پراکنده شرکت برق منطقه‌ای فارس و مسئول پیگیری قراردادهای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در استان فارس، می‌گوید: علاوه بر دو نیروگاه خورشیدی که توسط شرکت تابا در شهرستان آباده و اقلید ساخته می‌‌شود یک نیروگاه 10 مگاواتی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد توسط شرکت «پترو فرایند چرخه» و دو نیروگاه 10 مگاواتی دیگر نیز در شهرستان‌های خرامه و آباده توسط شرکت «منور فارس» ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه همه این نیروگاه‌ها خورشیدی در زمینی به مساحت 20 هکتار و با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی ساخته می‌شود، می‌افزاید: زمین مورد نیاز هر 5 پروژه تامین شده و با بهره‌برداری از این 5 نیروگاه خورشیدی تحولی در استفاده از انرژی‌ها تجدیدپذیر در استان فارس ایجاد می‌شود.

نداشتن آلایندگی و دسترسی آسان و در دسترس بودن منابع متنوع و مختلف از جمله مزیت‌های مهم انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، زیست توده (زباله‌های دارای منشاء زیستی) و غیره است. امید است که با سرعت گرفتن روند احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از ظرفیت‌های مغفول این حوزه برای توسعه استان فارس استفاده شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۷
در وضعیت کنونی با بحران انرژی نمیدونم چرا مسئولین کشور ما در استفاده از انرژی خورشیدی جدیت ندارند؟!!
100% بومی ؟؟؟؟
وقتی هوای خوزستان حدود60درجه ست وهمیشه آفتابی چراتوی استان فارس نیروگاه خورشیدی احداث میشه؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
آقا يا خانم محترم سال گذشته در همدان هم ساخته شد ولي استانهاي فارس خوزستان و ساير استانهاي جنوبي شرايط مثل هم دارند هركجاي اين استانها بسازند خيلي خوب است. ناراحت نشو.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
پانلهای خورشیدی در دمای بالا دچار افت راندمان می شوند. در نیروگاه خورشیدی فوتوولتائیک دما مهم نیست. تابش مستقیم و کمتر بودن روزهای ابری و درنتیجه مسائلی مثل نبود گرد و غبار اهمیت دارد
اين گرماي مفت و زياد آفتاب جنوب و شرق كشور و كوير هاي مركزي جون ميده براي توليد برق خورشيدي. بايد تمام انرژي مون رو از خورشيد بگيريم. خودروهامون رو هم خورشيدي كنيم. منازل رو هم از اين طريق گرم كنيم ديگه هوا پاك ميشه و نفت هم نياز داريم كه بسوزانيم. با وضعيت فعلي اگه پيش بريم كل توليد نفت رو بايد براي مصرف داخلي بسوزانيم.
عدم ساخت نيروگاه خورشيدي و گرايش به سمت ساير نيروگاهها كه خطرات جاني دارد بايد جلوگيري شود
با احداث نيروگاههاي خورشيدي در استانهاي جنوبي و مجاور دريا ميتوان شيرين سازي آب دريا با هزينه بسيار كم انجام داد و از اين طريق با خشكسالي و كم آبي مبارزه كرد
مهمترین قسمت نیروگاه خورشیدی ( محل جذب انرژی تابشی و تبدیل آن به برق)، صفحات خورشیدی است که وارد می شود، طراحی خاصی هم ندارد معمولا صفحات در شیب اپتیمیم سالیانه ثابت به سمت جنوب قرار می گیرند، طراحی صدرصد ایرانی را کجا آوردند نمی دانم. لازم بذکر است تکنولوژی صفحات خورشیدی مربوط به چهل سال قبل است که متاسفانه میل مسئولین به سمت وارد کردن این صفحات است نه تولید آن ها.
البته می توان با سیستم جهات یاب خورشیدی یا ترکیب کردن سیستم با مدل های جدید بهره برداری همزمان برق و گرما کارایی سیستم های خورشیدی را بالا برد. ولی از این مسئولین بعید است چنین اقدماتی!!
اصولاً در کشور ما سرمایه گذاری و استفاده از انرژی های تجدید پذیر مقرون به صرفه می باشد به خصوص اگر از آخرین تکنولوژی های این حوزه استفاده شود
والا جنوب فارس منطقه لارستان هم درجه هوا کمتر از 50درجه نیست حداقل تو جنوب استان فارس این نیروگاه رو احداث میکردید که مدام برق قطع میشه
با احداث نيروگاههاي خورشيدي در استانهاي جنوبي و مجاور دريا ميتوان شيرين سازي آب دريا با هزينه بسيار كم انجام داد و از اين طريق با خشكسالي و كم آبي مبارزه كرد
آقا يا خانم محترم سال گذشته در همدان هم ساخته شد ولي استانهاي فارس خوزستان و ساير استانهاي جنوبي شرايط مثل هم دارند هركجاي اين استانها بسازند خيلي خوب است. ناراحت نشو.
بايد تمركز بر روي ساخت نيروگاه خورشيدي باشد و از گرايش به سمت ساخت ساير نيروگاهها كه خطرات جاني دارد بايد جلوگيري شود
برای هر نیروگاه زمینی معادل 20 هکتار لازمه، یعنی از تابش نور خورشید به 20 هکتار جلوگیری می شه و این حتی می تونه در کاهش دما و همچنین کشت و زرع در منطقه کمک کنه
طرح خوبیه و حکومت به جای درگیر شدن در منازعات خارجی باید چنین اقداماتی رو برای پیشرفت زیربنایی کشور انجام بده
اگر بشود بر روی آبهای سطحی کشور مانند دریاچه ارومیه و یا آب پشت سدها با ایجاد پایه های شناور نیروگاه ایجاد کنند منافع بسیار بیشتری حاصل خواهد شد، کمتر شدن میزان بخارات آب دریاچه و همینطور استفاده شدن از سطحی که خاک کشور رو شامل نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
به دولت تنبل بگو
انشاله خداوند به مسولان اعتقاد راسخ بده که بودجه کشور در این راه هزینه کنند نه نیروگاه هسته ای و نیروگاههای فسیلی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان