بازدید 4862

شایع‌ترین آسیب‌های غضروف زانو

کد خبر: ۷۰۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 22 June 2017
یک متخصص ارتوپدی گفت: یکی از شایع‌ترین آسیب‌های غضروف زانو، پارگی منیسک است و معمولا در ۸۰ درصد موارد پارگی بخش داخلی منیسک نیازمند درمان است.

به گزارش ایسنا، سید علیرضا ابراهیم زاده در تعریف پارگی منیسک زانو اظهار کرد: منیسک یک غضروف زانو است که میان مفصل زانو (بین استخوان ران و ساق) قرار دارد و معمولا در دویدن‌ها و چرخش‌های ناگهانی زانو به وجود می‌آید، اما پارگی منیسک به علت ضربه‌ نیز شایع است.

وی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین آسیب‌های غضروف زانو، پارگی منیسک است، افزود: بخش بیرونی منیسک، ذخیره خون کافی دارد و پارگی کم آن، خودبخود بهبود می‌یابد، اما معمولا در ۸۰ درصد موارد پارگی بخش داخلی منیسک خود به خود ترمیم نمی‌شود.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: بهبودی در دو سوم بخش داخلی منیسک به دلیل رگ‌های خونی کم و عدم دریافت مواد مغذی‌ترمیم کننده خودبه خود انجام نمی‌شود و  نیازمند جراحی است. البته در تمام موارد نیاز به عمل جراحی نیست.

ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه پارگی منیسک منجر به خم شدن غضروف بین استخوان ران و ساق و در نتیجه خراشیده شدن و ساییدگی مفصل می‌شود، گفت: روش‌های درمان پارگی منیسک به اندازه محل پارگی، سن و میزان فعالیت فرد بستگی دارد.

وی اضافه کرد: پارگی منیسک زانو علائم واضحی ندارد و در برخی موارد فاقد علائم است و معمولا از روش عکسبرداری با اشعه ایکس و MRI برای تشخیص پارگی منیسک استفاده می‌شود.

ابراهیم‌زاده با بیان اینکه برای جلوگیری از بیشتر ساییده شدن و خراشیدگی زانو بهتر است که درمان سریع‌تر صورت گیرد، خاطر نشان کرد: کمپرس یخ برای کاهش درد، خونریزی و کاهش ورم موثر است، اما در مواردی که پارگی به حدی باشد که زانو قفل و زیر آن خالی شود، پارگی نسبتا وسیع‌تری صورت گرفته که نیاز به درمان سریع وجود دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان