بازدید 31471
۷
«سی.ان.ان» عنوان کرد؛

معانی ولیعهد شدن محمد بن سلمان برای آمریکا، ایران، یمن و قطر

انتخاب محمد سلمان به عنوان ولیعهد جدید پادشاهی سعودی، همه توجهات را معطوف به خود کرد و تحلیل های بسیاری پیرامون آن ارائه شده است. در همین رابطه، شبکه خبری «سی ان ان» در مطلبی به معانی انتصاب محمد سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان برای جهان پرداخته است.
کد خبر: ۷۰۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 22 June 2017
انتخاب محمد سلمان به عنوان ولیعهد جدید پادشاهی سعودی همه توجهات را معطوف به خود کرد و تحلیل های زیادی حول محور آن ارائه شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، شبکه خبری «سی ان ان» در مطلبی به معانی انتصاب محمد سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان برای جهان پرداخته است.

در این مطلب آمده است: ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، محمد بن سلمان فرزند 31 اش را در نخستین قدم برای تصاحب تاج و تخت پادشاهی سعودی به ولیعهدی انتخاب کرد که می تواند عواقب وسیعی برای این کشور به عنوان متحد کلیدی آمریکا و خاورمیانه به صورت یک کل داشته باشد.
 
محمد بن سلمان که در کانون این تغییر قرار دارد، با استفاده از موقعیت پادشاهی پدر، در اقدامی بی‎سابقه، قدرت را مستقیم و موروثی برای خود تضمین و دست دیگر مدعیان نسل اول و دو قدرت را از رسیدن به تاج و تخت عربستان دور کرد.
 
این تغییرات غیرمنتظره بود؟
 
در حالی که این اتفاق و خبر ممکن است غافلگیرکننده باشد، این یک حرکت و اقدام طولانی مدت بود. واقعیت این است که پادشاه عربستان در سال های اخیر، قدرت زیادی را به پسرش انتقال داده بود و ناظران سعودی بر این باور بودند که او برای رهبری پرورش یافته است.
همچنین گمانه زنی هایی وجود دارد، مبنی بر اینکه عربستانی ها می خواهند تاج و تخت را به یک نسل قبل از موقعیت و نسل فعلی منتقل کنند.
 
 Mohammed bin Salman (L) has replaced Mohammed bin Nayef (R) as crown prince.
 
محمد سلمان جوان که پیش از این تغییرات در رتبه دوم رسیدن به تاج و تخت پادشاهی بود، انتخاب آشکاری بود، مبنی بر اینکه پادشاهی سعودی در حال مدرنیزاسیون خود جهت حفظ و تحکیم قدرت پادشاهی است.
 
برای ایالات متحده چه معنایی دارد؟
 
اولویت های اصلی ایالات متحده در خاورمیانه با ثبات و قابل پیش بینی است؛ اما انتصاب محمد بن سلمان که نسبتا بی تجربه است، بی گمان تغییری در این رویکرد و اولویت آمریکاست.
 
به عنوان وزیر دفاع، شاهزاده جوان یک مسیر سخت تهاجمی را علیه یمن، ایران و قطر در پیش گرفته و بنابراین، ایالات متحده باید منتظر باشد، خود را در میان تنش های سیاسی فزاینده و در حال وقوع در خاورمیانه درگیر کند.
 
 Mohammed bin Salman meets President Donald Trump in the White House in March.
 
واشنگتن به صورت عمومی از عربستان در کشمکش هایی که تحت رهبری محمد سلمان در پیش دارد، پشتیبانی می کند، ولی در عین حال به حفظ پایگاه های نظامی خود در قطر نیز می اندیشد.

هم اکنون به نظر می رسد با انتخاب این شاهزاده جوان، فرض بر این است که موضع تند و سخت عربستان سعودی در مورد ایران، یمن و قطر دو چندان شود!
 
چه معنایی برای قطر دارد؟
 
در کوتاه مدت صحبت در این مورد سخت است، ولی پیام برای قطر روشن است؛ انتظار می رود فشار بر این کشور بیش از پیش شود. در واقع انتصاب محمد سلمان به این معناست که رویکرد سفت و سخت سعودی ها در مقابل قطر حفظ شود و نباید به این زودی ها در انتظار رویکرد معتدل تری بود.
 
چه معنایی برای ایران دارد؟
 
انتصاب محمد سلمان بی ثباتی قبلی را بیش از پیش در وضعیت ناپایدار خطرناکی قرار می دهد. پیش از این و در ماه ژوئن، ایران انگشت اتهام خود را به سمت عربستان سعودی به خاطر آنچه در حملات تروریستی تهران اتفاق افتاد، نشانه گرفت و پس از آن نیز به همین دلیل، یک حمله موشکی در سوریه و علیه داعش راه اندازی کرد.
 
تنش میان دو کشور اخیر آرام افزایش یافته و محمد سلمان، رویکرد تندی را در مقابل ایران در پیش گرفته است. او به تازگی در مصاحبه ای گفته است: «ما منتظر نمی مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه ایران را میدان جنگ خواهیم کرد».
 
 Iran denies plotting 'terrorist act' on Saudi oilfield
 
از سوی دیگر، این شاهزاده جوان سعودی، بدون اینکه تجربه زیادی داشته باشد، برای پیگیری رویای خود جهت ایجاد یک اتحاد بزرگ سنی و اینکه عربستان قدرت بی قید و شرط خاورمیانه است، احساس جسارت خواهد کرد که این می تواند منجر به یک محاسبه و پیش بینی غلط و خطرناک شود.
 
چه معنایی برای جنگ یمن دارد؟
 
این مسئله قطعا صلحی را در یمن به ارمغان نخواهد آورد. این یک منازعه ای است که محمد سلمان، نقش مهمی در آن دارد و در همین رابطه جنگ یمن، جنگ اوست. او یکی از معماران جنگ یمن است که به نظر می رسد به زودی از طریق دیپلماسی حل نخواهد شد.
 
 Yemen cholera outbreak grows, with children bearing brunt
 
آیا ولیعهد جدید، فرهنگ محافظه کاری عربستان را تضعیف خواهد کرد؟
 
پادشاهی سعودی به زودی ممنوعیت رانندگی زنان را لغو خواهد کرد. این امر براساس زمان بندی سعودی ها و بدون در نظر گرفتن فشارهای بین المللی برای تغییر قانون در حال انجام است.
 
همچنین بخشی از چشم انداز 2030 محمد بن سلمان مدرن کردن اقتصاد عربستان و کاهش اتکای آن به نفت است که می تواند باعث اصلاح و تقویت این کشور و در عین حال حضور افراد جوان تر در رأس کار شود.
 
جامعه جوان سعودی میل به تغییر دارد و پادشاهی سعودی می داند که نمی تواند خود را از اینترنت و زندگی مدرن دور کند. نباید یک شبه انتظار تغییرات بزرگ را داشته باشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۷
بیشتر تداعی کننده مثل معروف مورچه و کله پاچه هستش تا پیامد برای ایران
اینقدر این یه الف بچه رو بزرگش نکنید.
نیست مرا باکی از زنگی مست تیغ به دست در این شب تاریک
..........
........
....
به هر حال دشمن را نبايد دست كم گرفت كه در اينصورت غافلگير خواهيم شد. ايران بايد بدور از تنشها و حاشيه هاي منطقه خودش را تقويت كند. سرعت پيشرفت آنها خيلي زياد است.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
پیشرفت در چی؟ خرید هواپیما؟
نیروی جوانی قدرت فائق آمدن بر تجربه را داراست.شاه اسماعیل و نوجوان مسیحی حاکم اورشلیم در جنگ های صلیبی همه اتفاقات بزرگی را در حین جوانی رقم زدند.
واقع گرا باشیم افراد جسور به سختی قابل مدیریت اند..
اتفاقا هرچه جوونتر باشه بیشتر باید ازش ترسید
این جوونه کلش باد داره غرور داره .. یه پیرمرد نیس که با خم و چم سیاست اشنا باشه و بخاد واسه هر کاری صبر کنه
واسه مشکلاتش با کشورهای دور وبر فقط راه نظامی رو میبینه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی