بازدید 10627
پیمانه اقتصادی؛

از «فراز و فرود بورس، ارز و سکه در پایان بهار» تا «عقب‌نشینی ۲۰ درصدی طلای سیاه از اوج یک ساله»

این پیمانه موضوعاتی همچون قرمزپوشی تالار شیشه ای حافظ، رشد طلا در بازار جهانی، تغییرات قیمت مواد خوراکی در هفته منتهی به 26 خرداد، رایزنی اعضای اوپک در واکنش به روند نزولی قیمت نفت، حمایت صدر اعظم آلمان از تولید کنندگان فولاد آلمان، یورو در کانال ۴۲۰۰ تومان، کاهش مصرف نان در روسیه، مؤسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد هنوز مجوز ندارند، تصویب سود ۵۰۰ میلیاردی ویژه مشمولان سهام عدالت و واکنش وزیر نفت هند به واگذاری فرزاد به گازپروم را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 22 June 2017
از «فراز و فرود بورس، ارز و سکه در پایان بهار» تا «عقب‌نشینی ۲۰ درصدی طلای سیاه از اوج یکساله»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون قرمزپوشی تالار شیشه ای حافظ، رشد طلا در بازار جهانی، تغییرات قیمت مواد خوراکی در هفته منتهی به 26 خرداد، رایزنی اعضای اوپک در واکنش به روند نزولی قیمت نفت، حمایت صدر اعظم آلمان از تولید کنندگان فولاد آلمان، یورو در کانال ۴۲۰۰ تومان، کاهش مصرف نان در روسیه، مؤسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد هنوز مجوز ندارند، تصویب سود ۵۰۰ میلیاردی ویژه مشمولان سهام عدالت و واکنش وزیر نفت هند به واگذاری فرزاد به گازپروم را در بر دارد.


هفته ناکام بورس با شپنا، و غدير و بانک ملت تکمیل شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 31 خرداد ماه 96 با کاهش 131 واحدی به رقم 78 هزار و 736 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز بهار 96، شاهد قرمزپوشی شاخص های منتخب بود، به طوریکه؛ شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افت 44 واحدی به رقم 26 هزار و 530 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 0.20 واحد کاهش، عدد 16 هزار و 963 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 0.10 واحد افت داشت و به عدد 13 هزار و 99 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 108 واحدی به رقم 85 هزار و 626 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افت 126 واحدی به رقم 54 هزار و 237 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با کاهش 85 واحدی، عدد 176 هزار و 808 واحد را به نمایش گذاشت. در ناکامی شاخص کل بورس، نماد شپنا متعلق به پالايش نفت اصفهان با 28 واحد، نماد وغدیر متعلق به سرمايه‌گذاري‌ غدير با 21 واحد، نماد وبملت متعلق به بانک ملت با 14 واحد، نماد رانفور متعلق به خدمات‌ انفورماتيك‌ با 13 واحد و نماد مبین متعلق به پتروشیمی مبین با 11 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند.
از «» تا «»


انواع سکه ارزان شد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۵۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. در عین حال، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۱ هزار تومان است. در این میان نیم سکه و ربع سکه هر یک هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.

رشد طلا در بازار جهانی فلزات گرانبها

در پایان معاملات بازار جهانی روز چهارشنبه، هر اونس طلا با افزایش 3 دلار به قیمت 1246 دلار و 10 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس نقره نیز با افت 6 سنت به رقم 16 دلار و 48 سنت رسید. هر اونس پلاتین نیز 7 دلار و 80 سنت کاهش یافت و به قیمت 918 دلار و 70 سنت معامله شد و هر اونس پالادیوم رشد 4 دلار و 80 سنت را ثبت کرد و به رقم 863 دلار رسید.

نرخ بهره آمریکا باید تدریجی افزایش یابد

رئیس فدرال رزرو شیکاگو، چارلز ایوانز گفت: به رغم این‌که نرخ بیکاری در حال حاضر پایین‌ترین رقم در ۱۶ سال اخیر است، تورم سرسختانه پایین باقی می‌ماند، فدرال رزرو باید فقط به آهستگی نرخ بهره را افزایش داده و حجم اوراق قرضه عظیم خود را کاهش دهد. وی ادامه داد: منظور من  این نیست که فدرال رزرو در سال ۲۰۱۷ چند بار نرخ بهره را افزایش می‌دهد؛ دو بار، سه بار یا چهار بار؟ بلکه آنچه اهمیت دارد این است که شرایط و فضای موجود تنها از افزایش بسیار تدریجی نرخ  بهره و کاهش‌هایی از قبل تعیین شده در ترازنامه‌مان پشتیبانی خواهد کرد. ایوانز با تکرار گفتاری مشابه با آنچه قبلا در ماه می گفته بود، ادامه داد: در حالی‌ که بانک مرکزی به هدف اشتغال کامل خود رسیده است، در رسیدن به هدف دوم خود یعنی رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی، ناکام بوده است. به گزارش مهر، در ماه می نرخ بیکاری به ۴.۳ درصد رسید که بسیاری از مقامات بانک مرکزی معتقدند کمتر از مقداری است که بتوان در بلند مدت آن را ثابت نگاه داشت. اما تورم که در ماه آوریل طبق شاخص مورد نظر بانک مرکزی با کاهش روبرو شد و به ۱.۵ درصد رسید، سال هاست کمتر از هدف ۲ درصد بانک مرکزی باقی مانده است.

تغییرات قیمت مواد خوراکی در هفته منتهی به 26 خرداد

بنا بر اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی هفته منتهی به 26 خرداد امسال نشان می دهد که قیمت گروه های برنج و گوشت قرمز نسبت به هفته قبل از آن افزایش و قیمت گروه های تخم مرغ، حبوب، میوه های تازه، سبزی های تازه، گوشت مرغ، قند و شکر کاهش یافته است. همچنین قیمت لبنیات، چای و روغن نباتی نیز ثابت ماند. اطلاعات بیشتر

رایزنی اعضای اوپک در واکنش به روند نزولی قیمت نفت

وزیر نفت دلیل کاهش قیمت نفت را افزایش تولید این محصول در آمریکا دانست و گفت: آمریکا حدود 900 هزار بشکه تولید نفت خود را افزایش داد که بسیار بیشتر از برآورد اوپک است. به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه روز چهارشنبه در پایان جلسه هیأت دولت به خبرنگاران افزود: در این خصوص در حال رایزنی با اعضای اوپک هستیم، ولی برای اینکه اعضا آماده تصمیم گیری شوند، کار دشوار است.  وزیر نفت، کاهش تولید در اوپک را تصمیمی سخت توصیف کرد و اظهار داشت: به توجه به اینکه مدت زیادی از کاهش تولید نفت اوپک نمی گذرد تا در بازار نفت تاثیر گذار باشد؛ بنابراین باید صبر کرد تا تأثیرات آن ارزیابی شود. زنگنه اضافه کرد: همیشه کاهش تولید در اپک کار سختی است. یعنی توافق و اجماع برای کاهش تولید کار سختی است.

حمایت صدر اعظم آلمان از تولید کنندگان فولاد آلمان

صدر اعظم آلمان گفت: احتمال دارد از ابزارهای سیاسی بمنظور حمایت از تولید کنندگان فولاد آلمانی در برابر اتخاذ احتمالی سیاست حمایتی واشنگتن استفاده کنیم. آنگلا مرکل گفت: البته این موضوع را می دانیم که باید از قوانین موجود، پیروی کنیم و نمی خواهیم از ابزارهای سیاسی حمایت از تجارت استفاه کنیم؛ اما وقتی در مورد صنعت فولاد فکر می کنم، این مسأله برای ما مهم است که در این صنعت پیشرفت کنیم، مازاد تولید داشته باشیم و رقابت منصفانه ای را از خود نشان دهیم.

یورو در کانال ۴۲۰۰ تومان به استقبال تابستان رفت

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با 52 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 397 ریال فروخته شد. هر یورو نیز رشد 277 ریالی را ثیت کرد و به رقم 42 هزار و 102 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 281 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 11 ریال ارزان تر فروخته شد.



کاهش مصرف نان در روسیه

مصرف نان در ده سال گذشته در روسیه تا چهار برابر کاهش یافته است. به گزارش ایسنا از ودوموستی، دنیس مانتوروف - وزیر صنعت و تجارت روسیه - گفت: استاندارد اجباری برای کیفیت نان های تولیدی در روسیه اجرا می شود و تمامی کارخانه های تولید موظف به رعایت آن در بازار مصرف هستند. وی با اشاره به افزایش کیفیت نان تولیدی در روسیه گفت: مصرف سرانه نان در روسیه تا ۴۹ کیلوگرم به ازای هر نفر رسیده که چهار برابر در ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است. به گفته وزیر صنعت روسیه، این کاهش مصرف به دلیل افزایش کیفیت و دور ریز نان در این کشور است و تغییری در سبد مصرفی نان در میان خانواده ها ایجاد نشده است. او یادآور شد: تولید نان در روسیه کاملا صنعتی است و روازنه ده‌ها مدل نان در فروشگاه‌های این کشور عرضه می شود که ماندگاری آن بین سه روز تا یک‌هفته است.

وزیر نفت هند: اگر ایران فرزاد ب را به ما ندهد مهم نیست

در حالی که گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که ایران امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد ب را به شرکت گازپروم روسیه واگذار کرده، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند که کشورش به شدت دنبال به دست آوردن امتیاز این پروژه بوده گفت، اهمیتی ندارد اگر این میدان مهم در خلیج فارس به هند واگذار نشود. به نقل از تسنیم، میدان فرزاد ب که در بلوک فارسی واقع شده، 10 سال پیش اولین بار توسط شرکت او ان جی سی ویدش هند کشف شد، و دارای 21.7 تریلیون فوت مکعب ذخیره گازی است که 12.5 تریلیون فوت مکعب آن قابل استحصال است. اما قرارداد واگذاری امتیاز توسعه این میدان به هند، به دلیل اختلافی که دو کشور بر سر قیمت و نرخ بازگشت سرمایه دارند، تاکنون به نتیجه نرسیده است. کنسرسیومی هندی متشکل از شرکت های او ان جی سی ویدش، ایندین اویل و اویل ایندیا تمایل به توسعه این میدان دارند. پرادهان گفت، تا زمانی که یک مدل مالی در دست نباشد، نمی توان گفت که آیا این قرارداد منعقد می شود یا نه. وی افزود: «من باید از سرمایه گذاری خودم اطمینان داشته باشم.» هرچند هند تأکید دارد که مذاکرات با ایران همچنان در جریان است، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته، کشورش موافقتنامه ای برای این میدان با شرکت گازپروم منعقد ساخته است.

تصویب سود ۵۰۰ میلیاردی ویژه مشمولان سهام عدالت

«میرعلی اشرف پوری حسینی» در مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که سازمان خصوصی سازی هنوز مبلغی از شرکت های سرمایه پذیر دریافت نکرده است، افزود: این سازمان به محض دریافت سود سهام عدالت از شرکت های مزبور در بین مشمولان توزیع خواهد کرد. وی همچنین با بیان اینکه بطور طبیعی مجامع عمومی شرکت های سرمایه پذیر تا پایان تیرماه هر سال برگزار و سودهای موجود شناسایی و تقسیم می شود، اظهارداشت: شرکت های مزبور هشت ماه مهلت دارند تا این سود را طبق قانون در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دهند. رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به این جمله که تاکنون افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان سود برای دوره مالی سال ۹۵ ویژه مشمولان سهام عدالت به وسیله شرکت های سرمایه پذیر با برگزاری مجامع عمومی تصویب شده است، گفت: این میزان سود در خوش بینانه ترین حالت تا پایان تیرماه به بیش از دو تا سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید. وی در ادامه افزود: سازمان خصوصی سازی برای اینکه بتواند توزیع سود را در مقاطع مختلف با اولویت های خاص انجام دهد به نحوی که تمامی مشمولان به نوع بتوانند سود دریافت کنند مصوبه ای تقدیم شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی کرده است. پوری حسینی اضافه کرد: سازمان خصوصی سازی در این مصوبه دنبال تحقق دو شرط اساسی یعنی سودی که از شرکت های سرمایه پذیر وصول می شود همزمان در بین مشمولان توزیع شود و دیگری دریافت سود سهام از شرکت های مزبور زودتر از موعد مقرر هشت ماهه است. وی یادآورشد: بدون شک با موافقت شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی از این دو شرط، سازمان خصوصی سازی به محض وصول سود از شرکت های سرمایه پذیر در بین مشمولان توزیع خواهد کرد.

مؤسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد هنوز مجوز ندارند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه مؤسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد در مسیر اخذ مجوز از بانک مرکزی هستند، گفت: ادغام مؤسسات و بانک هایی که مجوز نداشته و صورت های مالی آن ها شفاف نیست کار اشتباهی است. محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفت وگو با خبرنگار  خانه ملت، تصریح کرد: وقتی می توان در خصوص ادغام مؤسسات مالی در یک دیگر صحبت کرد که موسسات مجوز داشته و صورت های مالی آن ها مشخص باشد در عیر این صورت باید به سراغ انحلال، تسویه یا اخذ مجوز بروند. وی تأکید کرد: کار اشتباهی که بانک مرکزی در موضوع کاسپین کرد در حال تکرار برای مؤسسات مهر اقتصاد و ثامن است از این رو این دو باید منحل شده تا پس از انحلال در مؤسسه دیگری ادغام شوند.

عقب‌نشینی ۲۰ درصدی طلای سیاه از اوج یک ساله

با رسیدن قیمت نفت‌خام آمریکا به کمترین سطح ظرف 9 ماه گذشته در دو روز اخیر، بازار این کالا در نیویورک برای اولین بار طی 10 ماه گذشته رسما وارد فاز خرسی (رکود رسمی) شد. این شرایطی است که در بازار نفت شاخص برنت نیز تکرار شده است. رشد تولید لیبی و نیجریه، رشد تولیدات شیل و ضعف تقاضا برای نفت در فصل تابستان مهمترین عوامل افت ادامه‌دار قیمت نفت در یک ماه گذشته است. از سویی ذخایر انبارهای نفتی در برابر کاهش و رسیدن به متوسط 5 ساله که هدف کشورهای تولیدکننده نفت از توافق برای کاهش تولید بود، مقاومت می‌کنند و این خود موجب ناامیدی از موثر بودن توافق اوپک شده است. نفت خام آمریکا روز گذشته در کانال 43 دلار و نفت برنت در محدوده 45 دلار معامله شد، کارشناسان بر این باورند که مقاومت موجودی انبارهای نفتی در برابر کاهش و همچنین رشد تولیدات آمریکا، احتمال رسیدن قیمت‌ها به سطح 40 دلار و حتی رسیدن به کانال 30 دلار را افزایش داده است. به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌ها از روز سه‌شنبه نسبت به بیشترین سطح ظرف یک سال گذشته بیش از 20 درصد کاهش داشته و این به معنای رکود رسمی در بازار نفت است. بر اساس این گزارش، نفت خام آمریکا در فوریه سال جاری بیش از 54 دلار در بشکه معامله می‌شده، اما در دو روز گذشته قیمت این نفت شاخص در محدوده 43 دلار نوسان کرده که نسبت به قیمت فوریه نزدیک به 21 درصد کمتر است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار