بازدید 60209

خانه تکانی در رأس هرم قدرت در عربستان / ولیهعدی محمد بن سلمان و معانی آن برای ایران

شب گذشته، محمد بن سلمان، فرزند شاه فعلی سعودی در عربستان، به عنوان ولیعهد این کشور و رسما معرفی شد. وی که پیش از این نیز سمت وزارت دفاع در پادشاهی عربستان را بر عهده داشته، اکنون در حکم جانشین رسمی پدر خود و به جای محمد بن نایف قرار گرفته است. تحولی اساسی در رأس هرم قدرت در عربستان سعودی که دست کم معانی بسیار مهمی برای ایران در پی خود دارد.
کد خبر: ۷۰۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ 21 June 2017
شب گذشته، محمد بن سلمان، فرزند شاه فعلی سعودی در عربستان، به عنوان ولیعهد این کشور و رسما معرفی شد. وی که پیش از این نیز سمت وزارت دفاع در پادشاهی عربستان را بر عهده داشته، اکنون در حکم جانشین رسمی پدر خود و به جای محمد بن نایف قرار گرفته است. تحولی اساسی در رأس هرم قدرت در عربستان سعودی که دست کم معانی بسیار مهمی برای ایران در پی خود دارد.

به گزارش «تابناک»؛ پادشاه عربستان سعودی در حکمی حکومتی، محمد بن‌نایف را از ولایت‌عهدی برکنار و محمد بن ‌سلمان را که پیشتر جانشین ولیعهد بود، به عنوان ولیعهد تعیین کرد. پادشاه سعودی همچنین محمد بن‌ نایف را از همه مسئولیت‌هایش از جمله ریاست شورای وزیران و وزارت کشور برکنار و عبدالعزیز بن‌سعود را به عنوان وزیر کشور جدید معرفی کرد. طبق حکم ملک سلمان، بن‌سلمان علاوه بر ولیعهدی و معاون نخست‌وزیر، همچنان تصدی وزارت دفاع را بر عهده خواهد گرفت.

این تغییر و تحول با توجه به سن و سال و ضعف جسمانی پادشاه فعلی عربستان سعودی اهمیت بسیاری دارد. البته پیش از این نیز به خوبی می شد نفوذ و اثرگذاری محمد بن سلمان در سیاست داخلی و خارجی عربستان سعودی را دید؛ اما رسمیت یافتن جانشینی او به عنوان ولیعهد، به جای پدر، مشروعیت بخشی اساسی به همه آن چیزی است که تا کنون در جریان بوده و بعد از این نیز احتمالا با قوت بسیار بیشتری ادامه خواهد یافت، به ویژه آنکه این تغییر و تحول برای ایران معانی بسیاری دارد.
 
خانه تکانی در راس هرم قدرت در عربستان / ولیعدی محمد بن سلمان چه معانی برای ایران دارد؟ 
این نکته ای مسلم است که امروزه سیاست خارجی عربستان سعودی، بیشتر به تقابل و استفاده از گزینه های نظامی در هرجایی که مقدور باشد، متمایل است. در واقع با توجه به اصول و قواعد، چیز زیادی در سیاست خارجی این کشور تغییر نکرده، ولی آنچه تغییر کرده، رهیافت و عملکرد سیاسی در واکنش و پاسخ به محیط متغیر، عصری در حال گذار در خاورمیانه، اتفاقات، خطرات و ریسک ها و توازن قوا، در خصوص تغییر بازیگران و نقش آنها و اهداف ایشان است.

بخش مهمی از تغییر و تحول در فرم سیاست خارجی عربستان سعودی، بدون هیچ شکی، ناشی از تفکرات و اعمال وزیر دفاع این کشور و ولیعهد جدید یعنی محمد بن سلمان است. وی در ماه می در یک مصاحبه قابل توجه بیان کرده بود که پیش از این، سیاست خارجی عربستان سعودی مبتنی بر محافظه کاری، دوری از تقابل آشکار و اعمال نفوذ در پشت صحنه بوده است؛ سیاست خارجی که برای نشان دادن مخالفت با بازیگرانی که علیه ریاض مشغول هستند، تمایلی به نمایش قدرت ندارد. وی گفته بود که این سیاست در حال تغییر است.

این مانیفست محمد بن سلمان است که البته در مورد ایران نیز بسیار صادق است و شاید محوری ترین مصداق آن را بتوان ایران دانست. وی پیش از این در رابطه با احتمال گفت وگو و تعامل با یاران گفته بود: چطور ممکن است ما با رژیمی که از ایدئولوژی افراطی برخوردار است و آن را در قانون اساسی خود و درخواست [امام] خمینی نهادینه کرده به درک متقابل برسیم؟ رژیمی که هدف نهایی اش، گستردن مذهب خود در تمام جهان اسلام است تا روزی که موعود ظهور کند. ما چطور می توانیم این رژیم را متقاعد کنیم؟

این سخنان تند و صریح علیه ایران تا قبل از این کمتر از سیاستمداران و هبران آل سعود شنیده شده بود. سخنانی که البته به همین جا ختم نشده و ادامه آن این است: ما به خوبی هشیاریم که از سوی ایران مورد هدف قرار گرفته ایم. رسیدن به قبله مسلمین هدف اصلی ایران است و ما تمام تلاش خود را می کنیم که جنگ در داخل مرزهای ایران باشد و نه در دل عربستان سعودی.

مخاطب این سخنان در آن مصاحبه نه مجری بوده و نه سایر بینندگان. مخاطب این سخنان دقیقا ایران و رهبران و مقامات ایرانی بوده است. در تمام این مدت البته عربستان سعودی هیچ گاه داعیه آن را نداشته که در مذاکرات و گفت وگو با ایران را به کل بسته است، ولی همه این مذاکرات منوط به خلع سلاح ایران در منطقه بوده است؛ به این بهانه که ایران کشورهای عربی را تهدید می کند.
 
خانه تکانی در راس هرم قدرت در عربستان / ولیعدی محمد بن سلمان چه معانی برای ایران دارد؟ 
محمد بن سلمان 32 ساله جوان ترین وزیر دفاع در کل جهان بوده و اکنون به عنوان ولیعهد شاه سعودی منصوب شده است. از مدتها قبل وی را به عنوان قدرت مخفی و در سایه تخت پدری تلقی کرده اند. وی پیش از همه اینها، مشاور پدر خود در امور اقتصادی بوده و مدتی را در کمیسیون صادرات عربستان سعودی فعالیت کرده است.

در سال 2009 زمانی که پدرش استاندار ریاض بود در سمت مشاوره وی وارد حوزه سیاست شد و این مقدمه ای بود برای دستیابی او به سمت ها و مقامات متعدد. بعد از مرگ عبدالعزیز و رسیدن سلمان به پادشاهی محمد در سال 2011 عملا معاون نخست وزیر و وزرات دفاع را تصدی کرد.

اولین و مهمترین اتفاق در دوره وزارت دفاع او «عملیات طوفان قاطع» بود که در واقع تجاوز عربستان و ائتلاف این کشور به خاک یمن را تعریف کرد. آنچه به شروع جنگ داخلی در یمن در سال 2015 منجر شد. همین عملیات نشان داد که چه شخصیت دیکتاتوری اکنون سیاست دفاعی و نظامی عربستان را در دست گرفته است: این عملیات بدون کمترین هماهنگی با نهادهای ذیربط از جمله گارد ملی عربستان سعودی صورت گرفت و در حالی که خود محمد بن سلمان در جزایر مالدیو بود و اشتون کارتر وزیر دفاع سابق آمریکا چندین روز برای دسترسی به وی و گفت وگو در این مورد مشکل داشت!

در سال 2015 جیش الفتح که از بقایای القاعده با جببه النصره شکل گرفت، به دستور مستقیم محمد بن سلمان وارد صحنه جنگ سوریه شد و اکنون به یکی از گروهک های تروریستی اصلی در این کشور تبدیل شده است که البته تا حد زیادی از سوی نیروهای ایران و روسیه به حاشیه رانده شده.

در حالی که محمد جوان ماجراجویی های سیاست خارجی خود را با هیجان آغاز کرده بود، پدر اما مقدمات به قدرت رساندن او را آغاز می کرد. در آوریل 2015 شوک بزرگ ملک سلمان به خاندان سعودی با ولیعهد کردن محمد بن نایف و معاونت محمد بن سلمان برای ولیعهدی وارد کرد. ماک سلمان به خوبی می دانست که این قدم اول برای جانشینی پسر بعد از پدر است.

امروز محمد 32 ساله به عنوان ولیعهد پدر منصوب شده و با توجه به ضعف جسمانی ملک سلمان دیر یا زود محمد تخت پادشاهی در عربستان سعودی را کنتلر خواهد کرد. هرچند بیان شد که هم اکنون نیز سیاست خارجی عربستان تا حد زیادی به واسطه افکار و اعمال محمد هدایت می شود، ولیعهد شدن وی سیگنال مهمی برای ایران است.

این امر به معنی آن است که بعد از این نیز – شاید برای طولانی مدت – سیاست خصمانه عربستان در قبال ایران شاید با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت. این که احتمالا تعارضات و درگیری ها در منطقه خاورمیانه شدت گرفته و بحران یمن و سوریه تا مدتها بعد راهکار سیاسی و مسالمت آمیز به خود نبیند.

ایران که از مدتی قبل در رادار عربستان قرار گرفته بود، اکنون به نظر در نوک مگسک قرار می گیرد و با توجه به سن و سال اندک محمد، می توان انتظار داشت که دوره ای طولانی از تقابل های جدی میان ایران و عربستان را شاهد خواهیم بود. افزایش جنگ های نیابتی، تلاش برای نفوذ در ایران، تلاش برای فشار منطقه ای و بین المللی بر ایران، نزدیکی با رژیم اسرائیل و همراهی با سیاست های این رژیم علیه ایران، تلاش برای نزدیکی به متحدان ایران از جمله روسیه و ... همگی سیاست هایی است که نمونه هایی از آن را از قبل در سیاست خارجی عربستان دیده ایم، اما همه اینها اکنون به عنوان سرفصل های سیاست خارجی خاندان آل سعود در برابر ایران نهادینه می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۱۴۳
پس اصلا برای ایران خوب نیست...
از این مدل قدرتهای خام که با ایران هم در افتاده اند در تاریخ بوده اند که یکی از آنها اواخر افول عثمانی ها در ترکیه فعلی به قدرت رسید و داعیه تصرف ایران را داشت که ضربه سختی هم خورد و بعد از آن هم کلا حکومت عثمانی از هستی ساقط شد. انشاالله مکه و مدینه را با کمک همه کشورهای اسلامی آزاد می کنیم.
محمدبن سلمان به جهنمی که شیران ایرانی برایت تدارک دیده اندخوش آمدی !
ظاهر نسبتا معقول و مظلومی داره حالا باطنش چی میگذره خدا میدونه

اگه خاورمیانه اتحادیه ای مثل اروپا داشته باشن چی میشد.
یک ابله تمام عیار....
حداقل این یکی تیپ و قیافه اش بدک نیست!
بهترین کار و البته منطقی ترین، مذاکره و بهبود روابط با عربستان به عنوان همسایه است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
خیلی سرخوشی برادر.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
عربستان همسایه ما نیست
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
بهترین کار برای ما نشستن وتماشا کردن فرجام کار است مذاکره دردی ر ا دوانمکند..
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
با همسایه جانی ما هیچ مذاکره ای نباید صورت گیرد....مقابله با وهابیت تنها راه است
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
عربستان همسایه مرز ابی ما هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
با کی مذاکره کنیم با کشوری که مستعمره آمریکاست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
بهترین کار برای ایران :
الف ) نقش آفرینی فعالانه در صحنه بین المللی
ب) معرفی سیاست ایران بر اساس دیپلماسی منعطف و مشت آهنین در موقع نیاز هست
ج) اتحاد با اتحادیه اروپا و برقراری ارتباط سرد با آمریکا بدون قید و شرط آمریکا برای ایران و یا ایران برای آمریکا و حفظ قید و شرطهای کشور در داشتن ارتباط سرد می باشد.
د) کشاندن چین و اتحادیه اروپا به بحث سوریه برای مذاکرات
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
عزیز من عربستان داره توسط اسرائیل و یهودی ها اداره میشه و طبق آیات قرآن یهودیان دشمن ترین مردمان برای مسلمین هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
با شیطون میشه مزاکره کرد ولی با عربستان نه
ناشناس
| Canada |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
عربستان همیشه از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران استفاده کرده است. واقعیت این است که عربستان کشوری دیکتاتوری و تابع قدرت های جهانی است . کنترل عربستان در حال حاضر با روش مذاکره امکان پذیر نیست. شاه جوان ماجرا جوست و بدنبال نشان دادن قدرت پول عربستان. فکر دوستی با عربستان فقط توهم است. آنها به شاه ایران بخاطر حمایت آمریکا از او احترام صوری می گذاشتند.در جنگ عراق و سوریه آنها از دشمنان ایران حمایت کامل می کردند. بیاد داشته باشید که عربستان هیچگاه بدنبال ایران قوی نیست ،نبوده و نخواهد بود.
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
در تیتر این خبر ولیعهد را ولیهعد نوشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
بهترین کار اینه که ترتیب این وهابی های پست تر از حیوان رو بدیم. اینا دیپلمات نیستن که باهاشون مذاکره کنیم.
با تمام احترام من این تحلیل را اشتباه میدانم این انتخاب زمینه ساز اختلافات گسترده ای در درون سیستم پادشاهی عربستان خواهد شد و بیش از اینکه عربستان بخواهند روی خارج از مرز هایش تمرکز کند درگیر اختلاف های داخلی بر سر قدرت و حکومت های کوتاه مدت خواهد شد تا از درون دچار اضمحلال شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
کاملا موافقم
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
خدا کنه اینطور باشه ولی یادتون باشه که عربستان شده سگ دست آموز اسرائیل و آمریکا و هر چی اون ها بگن این انجام میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
نه بابا؟
دوره هوشیاری ایران در معادلات بین المللی و سیاست خارجی است . خودسرها بایستی کنار بنشینند و کار را خراب تر از انکه هست نکنند. وضعیت خطرناک است
پاسخ ها
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
ترسو
مذاکره البته با حفظ کرامت و از موضع قدرت تا حد امکان ( حد امکان رعایت حقوق 50 /50 )
پاسخ ها
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
مذاکره با دشمنان اسلام جایز نیست
یک رهبر دیوانه جوان کیم جونگ محمد بن سلمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
تو همون برو فیلمهای بلوک شرق رو ببین و زیر سلطه و استعمار شرق بمون
شهاب
| Germany |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
با این تفاوت که آمریکا به طور تمام قد پشت بن سلمان ایستاده و رهبر کره شمالی تنهایی مقابل آمریکا ایستاد و آمریکا هم غلطی نتونست بکنه
عربستان اهل مذاکره نیست و اینها از دیر باز در حق ایران و ایرانی ظلم های بسیاری روا داشتن اینها همان لشکر قادسیه هستند
یک قدم به جنگ با عربستان نزدیک شدیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
شما رو نمیدونم
ما که حاضریم
عربستان باید مثل سوریه بشود وخواهد شد انشالله
منتظر سیلی نابود گر باشد
این انتخاب برای جبهه مقاومت خیر است انشالله
ما با کسی سر جنگ نداریم ولی این خیالی بیش نیست که جنگ در داخل ایران باشد اگر مسو لان م احساس کنند که کسی یا کشوری پاشو از گلیمش درازتر کرده مطمئنا پاشو قطع می کنند اگر عربستان این حرفو باور نمی کند می تواند از نوچه هاش در سوریه بپرسد
این بچه زیاد کلش آف کلنز بازی کرده جوگیر شده توی همون سالهای اول سرش میخوره به سنگ تا بفهمه ایران مثل اون انیمیشنهای توی گوشی نیست.
درست مذاکره خوبه ولی درصورتیکه طرف مقابل از آن برداشت ضعف کشور رو نکنه. همیشه هم مذاکره جواب نمیده باید قوی بود تا جرات عرض اندام و تهدید نداشته باشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
طرف اصلا نمیدونه مذاکره یعنی چی
بله صحیح ترین کار حل دیپلماسی موضوع است هنوز زخمهای صدام بر تن این ملت است تحمل دیگر را ندارد
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
قبل از جنگ هم دقیقا در مقابل تهدید صدام ساکت نشستیم تا آدرس غلط ما باعث حمله و جنگ شد،دیپلماسی در برابر دیکتاتورها جز جنگ حاصلی نداره عزیز دل
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
ما رو از جنگ نترسون. 30 سال هست که دندان روی جگر گذاشتیم
از هر نظر که حساب کنی این شاهزاده ، انگشت کوچک صدام حسین هم نمی شود ، نه جسارت و تهور صدام را دارد نه نیروی نظامی ای که در اختیار صدام بود ، دارد و نه خیلی چیزهای دیگر . با این همه ما باید با دقت و برنامه ریزی درست و با قاطعیت کار خود را پیش ببریم وبه اندازه همین شاهزاده به او بها بدهیم نه بیشتر .
آیا صدام و پشتیبانانش کاری از پیش بردند که این نو رسیده بتواند کاری کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
این یکی پول زیادی دارد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
بغیر از مکه و مدینه تمام عرعرستان باید نابود کرد
محمد بن سلمان یک شیطان در خاورمیانه است باید ترور بشود.
پاسخ ها
مجيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
ترور كار گروهك ها و دولت هاي ضعيف است.ايران نيازي به ترور ندارد و در مواقع لزوم مردانه مي جنگد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
ترور؟؟؟؟؟ میان کشورها یک اصل نانوشته وجود دارد که کشورها را از ترور مقامات بلند پایه باز میدارد
212
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
شاید این اتفاق از سوی رقبای داخلی وی محقق شود. باید هوشیار باشیم که به اسم ایران و ایرانی گره نزنند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
مرد حسابی از خودت مایه بگذار نه از منافع ملی ایران
بهترین کار برای هر سه‌نفرشون اینه که یه قبر گشاد حفر کنن و هرسه توش دراز بکشن یکی هم بیاد خاک بریزه روشون...!
يه بار براي هميشه بايد سر مار رو قطع کرد. اين همون کشوريه که سال 64 به ما حمله کرده بود.
باید یکبار برای همیشه ریشه این مادر تروریسم را بخشکانیم
جابجایی در حکومت آل سقوط ، مشکل خودشان است . به عربستان و حامیان یاوه گویش ثابت شد ، در مقابل قدرت لایزال ایران اسلامی ، عددی نیستند .
بنظر نمیرسه حداقل به این زودی ها ایران و عربستان بتوانند باهم کنار بیان درواقع الان روابط ایران و عربستان یک حالت تقابلی و تهاجمی است بنظر اسرائیل خوب تونسته در دراز مدت نقش خودشو نشون بده چراکه تقابل بین خودش و مابقی در منطقه را تبدیل به تقابل بین ایران و مابقی کنه
فاتحه عربستان خوانده شد در کمتر از ده سال شما شاهد کشوری به نام عربستان سعودی نخواهد بود این کشور به زودی به بیشتر از ده کشور تجزیه میشود و منطقه مکه و مدینه هم با مدیریت مسلمین جهان اداره میگردد نقشه ای که توسط حاکمان جهان کشیده شده و این جوان نادان آنرا عملیاتی خواهد کرد
درست ترین کار اینکه با یه کار اطلاعاتی دقیق و صبورانه در کمین باشیم موقعی که بن سلمان یه مصاحبه یا سخنرانی جایی به صورت زمنده داره اون نقطه رو با موشهای نقطه زن همزمان با 4 تا 6 موشک بزنیم .
همیشه می گویند تاریخ تکرار می شود به نظر می رسد وقت آن فرا می رسد تا ما انتقام نیاکان خود را که در جنگ قادسیه از دست دادیم را پس بگیریم.
چرا از یه جیقیل یه هیولا میسازید. او با تکیه به امریکا رجز میخواند.مال این هرفها نیست
بچه ننه سوسول بره شیرشو بخوره حالا زوده
ممکن است که ایران گرفتار چالش های بیشتر بشود ولی عربستان در برابر اراده ایرانی نمی تونه کاری کنه. مهم این هست که ما باید با هم همصدا باشیم. هر کسی هر سازی زد برای خودش زد
با سلام
خیلی خیلی بزرگترهای اینها از قبیل صدام حسن و امثالهم که هم قدرتمندتر و باهوش تر و پخته تر بودند در مقابل ایران کاری از پیش نبردند محمد بن سلمان که خیلی کوچک تر و خام تر از اینهاست فقط هارت و پورت دارد و سیاستمداران ایران واقفند که با این گونه افراد چگونه برخورد کنند. انشالله موفق باشند دیپلمات های ایران به ویژه استاد گرامی جناب دکتر ظریف. برایت آرزوی موفقیت داریم
از موشک های دیر الزور بپرسید احوال داعشی ها را از تهران تا ریاض با بالستیک.
حجاز در حال تولدی دوباره است.آلسعودروانه زباله دانی تاریخ خواهد شد.تحولات بسیار سریع پیش می رود.
تاریخ نشان داد که سعودی ها بخوبی اگر تحت قدرت خارجی کنترل شوند سواری هم میدهند همینطوریکه اکنون این سواری را به امریکاییان مبدهند پس مذاکر در اولویت اول با سعودیهانیست ابتدا قدرت را باید برخشان کشید
روی دیگر سکه این است که این اقدام هم باعث نارضایتی در بین خانواده سعودی می شود هم شیوخیت عربستان را با توجه به جوان بودن پادشاه بین کشورهای اقماریش از دست می دهد
جنگ با عربستان بسیار نزدیک است...ولی احتمال زیاد نیابتی
پادشاه قبلي عربستان آدم موجهي بود ، پادشاه فعلي لنگ مي زند و پسر جوان او هم عربستان را نابود خواهد كرد.
اين همون كسي هست كه در منا براي عبور ايشان راه را بستند و باعث قتل عام حاجي هاي ما در مكه شدند.
لعنت خدا بر آل سعود
سلطنت عربستان رفتنی است دیکتاتوری دیگه جایگاهی در دنیا ندارد. بی خود دست و پا می زند.
با سلام همه چیز به درستی گفته شد اما من یه جاشو نفعمیدم در آخر جملتون گفتید متحدان ایران روسیه و....میشه بگید متحدی بجز روسیه هم داریم؟؟؟ آیا به راستی به روسیه میشود اعتماد کرد در اینده ای نچندان دور خواهیم دید
از قدیم گفتند طرف با دست پس میزنه با پا پیش حالا حکایت متحدمون روسیه است
پاسخ ها
کریمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
نه برادر آمریکا خوبه و روسیه بده. راضی شدی
به جمع سران مادام العمر خاورمیانه خوش اومدی شازده
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
شازده را خوب امدی
اینها نوکران حلقه به گوش آمریکا هستند وخودشان وجودی ندارند
آل سقوط سگ دست آموز انگلیس خبیث و امریکای جنایت کاره
من دلم روشن این پادشاه بشه مسلمونا با هم خوب میشن
بنده به ظن قوی عنوان می کنم عربستان رفتنی است.
محمد بن سلمان تو یکی ازمصاحبه هاش گفته حمله به ایران دیوونگیه،گفت هیچوقت به ایران حمله نمیکنیم ولی ممکنه که بخواد داعش رو تقویت کنه
وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاءُ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَنْ نَشَاءُ وَلَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ و بدين گونه يوسف را در سرزمين قدرت داديم كه در آن هر جا كه مى خواست‏ سكونت میکرد هر كه را بخواهيم به رحمت‏ خود مى ‏رسانيم و اجر نيكوكاران را تباه نمى‏ سازيم (
انشالا موشك بعدي در رياض
به نظر من ایران باید در داخل عربستان وهم در خارج مرزهای عربستان غیرمستقیم ضربه کاری بزنه
ترامپ قراره همه را با خودش غرق کنه و استیضاح علی الخصوص فرزند نامشروعش را
من تصورم اين است كه در اين اوضاع و احوال بحراني، دولتمردان ما بايد حواسشون به اين كشور همسايه شرقي (پاكستان ) باشه.
این تیتر زلزله سیاسی را شبکه های برون مرزی بشدت تبلیغ کنند و تو ویترین بگذارند و با نخبگان غرب و عرب مصاحبه کنند و کودتا کودتا را پیراهن عثمانش کنند تجزیه عربستان از جایی باید شروع بشه
متاسفانه سران آل سقوط دچار عقده خود بزرگ بینی شده اند ، علمای طراز اول ایران و کشورهایی که بیشترین زائر
را به عربستان اعزام می کنند باید در یک اقدام هماهنگ خواهان بر چیده شدن سلطه آل سقوط از حرمین شریفین شده و نگذارند شیاطین ملحد سعودی از مقدسترین اماکن اسلام ، سوء استفاده کنند . آزاد شدن مکه و مدینه از
چنگال آل سقوط ؛ زوال حکومت فاسد و جنگ طلب آنان را تسریع خواهد کرد
ظلم نابود خواهد شد...
معنی و مفهوم آن این است که به گفته رهبر عزیز ما دوره دوشیدن عربستان به پایان نزدیک شده و دوره ذبح شروع میشود

این تازه وارد اول با ایران سر شاخ میشود بعد از این که توانش را از دست داد و خسته شد به یکی از همسایه های کوچک حمله میکند و درنهایت به بهانه ای از طرف غرب ذبح شده و کل دارایی سعودی و عربستان ضبط میشود !!!
وقتی ایرانی را در خلیج فارس می کشند کسی صداش در نمی آد خوب فکرهایی از ضعف حریف تو سر محمد بن سلمان می آد نباید ضعیف نشون بدی حتی اگر ضعیف هم باشی
با موشک بزنین بترکونین اینا رو
تابناك جان چرا شلوغش مي كني. رفتن محمد و آمدن تقي تو عربستان هيچ دردي از ما دوا نمي كنه اون نوكر دست به سينه آمريكا است و هر زمان كه آمريكا بهش امر كنه به كشوري حمله مي كنه و هر زمان بگه ديگه جنگ بسه مي شينه سر جاش پس شلوغش نكن تازه گنده عربها صدام بود كه نتونست كاري بكنه اين كه فكر نمي كنم بتونه كاري بكنه.اگر غلطي كنه اونوقت ما بايد فكر چند تا استاندار واسه استانهاي جديد ايران كه در عربستان فعلي است بكنيم. آخ اون وقته كه حج رفتن ديگه چه حالي ميده آخ اونقته كه به راحتي مي شه رفت قبرستان بقيع. به اميد اون روز كه بتوانيم امامان قبرستان بقيع را به راحتي حرم اما رضا زيارت كنيم
قبل از اینکه عربستان ما را بزند همین امروز بی سرو صدا عربستان را با خاک یکی کنیم والا فردا دیر است
پاکستان هم با سرنگون کردن پهپاد های ایرانی داره شاخ و شونه می کشه یکی حواسش به پاکستان باشه چون با عربستان مرز دریایی داریم ولی پاکستان تروریست ها و به قول بوش به خاطر پول بی غیرت ترین کشور دنیا داره پهپاد ایرانی شکار می کنه هماهنگی در شکار پهپاد و کشتن صیاد ایرانی خبر از اتحادی شوم داره و ترامپ هم که زیر تیغه برای خلاصی هر اقدام جنون امیزی را ترجیح می ده تا تیغ زیر گلویش را بردارند
پادشاهان سعودی تاکنون سیاستی داشتند که "باید کارها را در پس پرده انجام داد" و ظاهر خادم مکه را حفظ کرد. سیاست جدید عربستان درست به عکس است و آنها سعی میکنند که همه چیز را بصورت علنی در بیاورند. این سیاست آنها به نفع جمهوری اسلامی است اگر سیاستمداران ما با صبر و درایت به جاخالی دادن حملات آنها قانع باشند و مسلماً زمان بر علیه آنهاست و خود وقایع آنها را صدمه میزنند. الان اول روند بوکس شاهزاده جوان است و باید ضربات او را با هوشیاری جاخالی داد.
محمد بن سلمان اخرين پادشاه عربستان سعودي خواهد بود! بسيار سريعتر از آنچه كه تصورش بشود، اين جوانك نپخته حكومت آل سعود رو به تلي از آوار و خاك بدل خواهد كرد مگر آنكه عقلاي اين خاندان به نحوي او را بركنار كنند كه بسيار بعيد به نظر ميرسد! وعده الهي قريب است!
کشور ما باید همیشه آمادگی خود را در مقابل دشمنان و بدخواهان بخصوص اکثریت اعراب و در راس آنها سعودی عربی حفظ کند. و این خرید تجهیزات مثل دوران قبل از جنگ صدام بود که خودش را مجهز نمود. دلارهای نفتی عربستان را دیوانه کرده. اما اینها ممکن است مثل صدام به چاه جنگ با ایران فرو بروند. الان جنگ ها نیابتی شده و احتمال رویارویی محدود در بلند مدت میشه تصور کرد. حاکمان سعودی یقینا نا لایق و مستعمره اسرائیل و امریکا و انگلیس هستند. هر چقدر انشقاق در پهنه ی سرزمینی اعراب اتفاق بیفتد ب سود ایران است. مطمعنا این مجنونان سیاسی در بلند مدت باعث نابودی عربستان خواهند شد.
خوب ،این بچه می خواهد باایران قدرتمندچکار بکند. بایان حرکات بچگانه وتندروانه ،خاندان آل سعود را به سوی انحطاط خواهد کشاند.
انشالله مثل صدام روزی خودمون دارش میزنیم به انتقام خون حجاج و هزاران بیگناه دیگر که توسط این وهابی لعین به شهادت رسیدند
با موشک بزنین بترکونین اینا رو
به هرحال با آمدن این بابا احتمال جنگ بشدت بالا میره و اگر اتفاق بیافته خسارتهایش بسیار شدید خواهد بود. باید تا میشه روی بازدارندگی کار کرد طوری که عربستان با این واقعیت روبرو بشه که اگر شروع کننده باشه تقریبا چیزی از کشورش باقی نمیمونه ضمن اینکه ایران هرگز نباید بهانه بدستشان بده یا خودش جنگ رو شروع کنه. این یک تله است که اگر درش بیافتیم همه دنیا علیه ما بسیج خواهد شد. از جنگ تبلیغاتی وسیع علیه عربستان با استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت هم نباید غافل شد.
گور خودش و پدرش
ال سعود به سقوط نزدیک شد و از این پس باید شاهد درگیری در خاندان سعودی باشیم
چه تحلیل خوب و بیطرفانه ای تحلیل باید مبتنی بر وافعیتهای موجود باشد نه شعار
اگر اینها عاقل بودند بجای اینکه زیر یوق امریکا بروند باکشورهای همسایه درمنطقه تعتمل برقرارمیکردندونفت وگاز روبه اونوریها نمیفروختن.واقعاجالبه امریکابه عربستان سلاح میفروشه که دشمنت ایران و قطره به قطر هم هواپیمامیفروشه.چقدرابلهندسران این حکومتهای خلیج
خطاهای او زیاد خواهد بود. ما باید با زیرکی او را بسمت خطا هدایت کنیم ومهمترین مزیت سوعدی بر ایران که توان مالی آنهاست را بصورت نرم از بین ببریم
ترامپ و سایرین کار خودشونو کردن و دست پرورده خودشون را به قدرت رساندند تا هم ذخایر عربستان را ببلعند و هم جرقه جنگ عزیم مسلمانان شیعه و سنی را زده باشند. سیاست انگلیسی، پول اسراییلی، اقدام آمریکایی و سلاح روسی ، همگی برنده شدند.
داررد به سرعت بالا می رود ولی به زودی با همین سرعت پایین خواهد آمد روز به روز احتمال کودتا علیه او قوت بیشتری می گیرد. به زودی منازعه پنهان آشکار خواهد و جنگ داخلی در عربستان در خواهد گرفت. خون بی گناهان در افغانستان و پاکستان و یمن و سوریه و عراق دامن آل سعود را خواهد گرفت
یه صدام جدید تو خاورمیانه پیدا شده
شیطان بن شیطان
هم ما هم عربستان سعودی دیگه روی خوشی را نمی بینیم.
لعنت بر آل سعود سقوط
بسم الله الرحمن الرحيم
از همچون پدر جنايتكاري همچين پسري هم انتظار مي ره ان شاالله خداوند خودش مكرشان را به خودشان برمي گرداند.
ما فرزندان حيدريم واين شجره خبيث فرزندان ابو بكر وابو جهل ها و....
شاید این شاهزاده ی جوان ، باعث و بانی فروپاشی حکومت ظالم آل سعود بشه
ظلم سعودی ها در حق مسلمانان ، قطعا پایدار نخواهد ماند
بهتر است قبل از اینکه 100 میلیارد دلار سلاح بدست عربستان برسد جنگ را شروع کنیم چرا که جنگ بالاخره راه می افته هرچه زودتر بهتر
به نظر من ایران برای کاهش قدرت عربستان و جلوگیری از بد مستیهای احتمالی این دیکتاتور کله خرا ب باید به آمریکا روی خوش نشان داده و فرش را یکباره از زیر پای عربستان بکشد تاببیند هر چه بافته بود رشته شده و از پشت خنجر آمریکا را خورده است .
این پسربچه احمق بزودی میفهمه پشت پرده با جلوی دوربینها چه تفاوتهایی داره.
فعلا عروسک دست ترامپه.
بوقتش برسه سرش رو به باد میده.
ضمنا اینا هیچ غلطی درمقابل دولت و ملت ایران نمیتونن بکنن. کشوریکه خلبانهاش اجاره ای هستن فقط زر زر میکنه.
اینا گاو شیرده ترامپ هستن. بزودی معادلات منطقه توسط بزرگان منطقه نوشته میشه.
و یک‌ پسربچه احمق هیچ جایی دراین میان نداره.
خاورمیانه ؛ کره شمالی تارک دنیا نیست. و این احمق بزودی سرشو بباد میده.
شباهت حیرت انگیز این بابا با صدام حسین خیلی جالب
هم ظاهرش و غرور و سرمستی در حرکات و صحبتهایش
هم وضعیت امروز عربستان با وضعیت عراق اوایل دهۀ هشتاد میلادی
قطعا آمریکاییها امیدوارند که صدام حسین دیگری را پروش داده باشند .
این مینی شیخ وهابی هیچ عددی نیست اولش داره هاپ هاپ میکنه که بگه منم هستم مسئولین ما باید جواب دندانشکن بهش بدن از این پرروتر و گستاخ تر نشه
باید طومارش رو در هم پیچوند
دوران خونریزی :
رویایی که سلمان داشت با بن نایف به اجرا نمیرسید و در این تصمیمات آخر بن نایف به شدت مخالفت میکرد پس با رشوه به ترامپ و تهدید و تطمیع هیئت 34 نفره به راحتی متحد اصلی آمریکا یعنی بن نایف حذف شد - فکر میکنم برای تثبیت قدرت محمد بن سلمان نیز پادشاه استعفاء دهد تا پسرش قدرت را گرفته و رویاهای سلمان را به ثمر بنشاند
نتیجه اینکه عربستان در بیرون منفور و تحاجمی خواهد بود و در درون سرکوب و جنگ پنهان و آشکار
در هر صورت با مرگ محمد بن سلمان جنگ بزرگی بین مدعیان پیش خواهد آمد عمو ها و عموزاده های محمد بن سلمان اکنون همه دشمن هستند و هر کدام با کوچکترین سوء ظن به روشی نابود میشوند
از خطوط کف دستش معلومه زیاد عمر نمیکنه البته مدتی هم در کما خواهد بود
من نمی‌دونم چرا یه عده مدام بر طبل جنگ می کوبند
جنگ آخرین راهی هستش که باید به ذهن هر وطن دوستی برسه ما باید روز به روز و گام به گام رو به جلو حرکت کنیم و به فکر پیشرفت و اتحاد از درون مملکت خودمون باشیم
هشت سال جنگ چه بلاهایی که سر ایران عزیز نیاورد
جنگ جدید ثمره ای جز تجزیه ایران نخواهد داشت
نظر من این است تا حد امکان در این اوضاع خاورمیانه باید از جنگ و اسلحه کشی پرهیز کرد و باید پشت یکدیگر در جهت پیشرفت کشور قدم برداشت
مرسی تابناک
خدا عاقبت عربستان را ختم به خیر فرماید بلند صلوات
به اميديك خانه تكاني جهاني وهدايت بشريت بسوي انسانيت وآزادي منطقي بافرماندهي آقا امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف
دخالت در هیچ کشوری صحیح نیست
شاه یا سلطان و یا اسم دیگر فرقی نداره!مهم اینه که حکومت یک فرد به میلیونها انسان شکل بگیره.بهترین شیوه حکومت مردمیست که در خاورمیانه کمتر سراغ داریم.
چرا رد تیتر خبر ولیعهدی بن سلمان را ولیهعدی نوشتی پدر جان؟!
welcome to the hell !!!
وقتی صدام حسین معدوم هم در سال ۵۹ به ایران حمله کرد مثل همین بچه سرمست قدرت بود اما دنیا دید که پارسیان چنان پوزش را به خاک مزلت مالیدن که اثری نه از خودش و نه از خاندانش باقی ماند.
بهتره این بچه از گذشته صدام عبرت بگیره.؟!
دلواپسان حواسشان جمع باشه گزک دست عربستان ندند چون سیاست آمریکا در قبال منطقه 180 عوض شده و دیگر اوبامای مهربانی! وجود ندارد.
یک صدام حسین دیگری در منطقه متولد شد.
با این یابوی وهابی که اومده راس کار باز یک عده میخوان برن حج تا سلاخی بشن!
من به عنوان یک جوان ایرانی آرزو دارم با عربستان وارد جنگ نظامی بشیم و نسل ال سعود رو از تاریخ برای همیشه حذف کنیم
احتمال اینکه دُردانه ی سلمان سودای دسترسی سریع به تحت و تاج را داشته باشد کم نبود و اکنون با این انتصاب جدید شوق او تحریک و تقویت میگردد.
البته یک احتمال دیگر نیز وجود دارد: انگیس از قبل از پادشاهی سلمان، در اصل محمد بن سلمان را برای پادشاهی انتخاب کرده اما در اوضاع و شرایط موجود نمی توانسته محمد جوان و خام را بی واسطه بر مسند پادشاهی بنشاند بنابراین ابتدا پدر را بر تخت نشانده تا در زمان برنامه ریزی شده یا اوضاع و احوال مناسب پسر را جای پدر بر تخت نشاند.
در این صُور یا پسر، پدر را بطریقی حذف خواهد کرد یا اینکه سلمان پیرو دستور انگلیس طی احتمالاً یک، دو یا سه سال آینده با تسلیم تاج و تخت به پسر، استعفا خواهد داد.
آنالیزهای من نشان می دهد رژیم انگلیس رژیمی بسیار پیچیده، گسترده و دارای دو ساختار و شکل همچون دو رژیم است که یکی رژیم آشکار و دیگری بسیاری سرّی و پنهان است این رژیم پنهان، فراتر از دسته بندیهای کشور، اتحادیه، امپراتوری و غیره است این رژیم پنهان سرشار از انواع و اقسام تکنولوژی‌های سرّی ی شگفت انگیز و سورپرایز کننده از جمله تکنولوژی‌های تولید ثروت با منابع نامحدود است این رژیم پنهان با آن تکنولوژی‌های پنهان اقداماتی میتواند انجام دهد که فقط از عهده جادوگران در فیلم های تخیلی برمی آید؛ این رژیم دستکم ۷۰۰، ۸۰۰ پیشرفته تر از عصر حاضر است.
همه میدانند که اصولاً سیاستمداران کم و بیش در مسائل سیاسی نقش بازی میکنند اما رژیم پنهان انگلیس فراتر از آن، تمامی مشخصات یک فیلم تاریخی را در «صحنه جهان» ساخته و این فیلم حداقل قرنهاست در حال اجرا یا نمایش است بنابراین آنچه که ما شاهد و ناظر آن هستیم علیرغم بوقع پیوستن و واقعی بودن ”اصل رویدادها “ نیست ...
در دنیای پشت پرده، اساساً رژیم ابر قدرت آمریکا، کارگزار و عامل تحت فرمان انگلیس است اما در دنیای آشکار دولت انگلیس تحت نفوذ و سیطره ی دولت آمریکا (به اصطلاح نوچه ی آمریکا) است و این بخشی از همین فیلم است.
دوستان مماشات و مدارا با يك كشور منافق كه تمام منافع كشورهاي همسايه رو بخطر انداخته با توليد تروريست با پشتيباني از انها چه فايده اي دارد ما چه ارتباطي با عربستان داريم ايا اين كسور از لحاظ كشاورزي و منابع طبيعي غني است خير ايا از لحاظ تكنولوژي ايا از لحاظ علمي و فن اوري يا هزار مسئله ديگر غني است خير تمام فتنه ها از اين كشور بلند ميشه ما داريم هزينه اش رو ميديم اين كشور عملا ايران رو تهديد كرده متعجبيم كه دست دوستي دادن به اين كشور كه بارها لااقل به ملت ايران خيانت كرده چه معنايي دارد فرستادن حجاج ايراني چه معني دارد !!!!! واقعا ايران بايد تكليفش رو براي هميشه با اين كشور مشخص كنه
درست است که نیروی نظامی صدام را شاید نداشته باشد اما با داشتن مکه و مدینه بسیاری از کشورها همراه او هستند و خواهند بود و با ثروت بسیار و تدارکات نظامی که دارد میبایست ایران با درایت عمل کند و از تند روی پرهیز کند و به فکر جمع کردن طرفدار در منطقه و دنیا باشد تا تنها نماند
با سلام
ای بابا از کجا معلوم که در جنگ قدرت در روز های اول حکومتش علیه او کودتا نشود و یا بدست شاهزادگان مستحق حکومت کشته نشود؟
بفرمایید صدام این بار از عربستان سر درآورده
امروز باید انتقام قادسیه را گرفت.البته در عراق و سوریه و لبنان از آنها انتقاممان را گرفته ایم ولی سر مار را هم زدن یک لطف دیگری دارد.
برای صندلی قدرت کشمکش های در حال وقوع است که اون سرش ناپیدا آنوقت اینها برای کشمکش و جنگ برای کشورهای دیگر وقت برای اینها باقی نمی ماند
باید به سمت قدرت نرم حرکت کرد و از طریق قدرت اقتصادی برای خود هم پیمان فراهم کنیم . باید خود را از سرزمین های عربی بیرون بکشیم . زیرا نهایتا آنها از یک نژاد بوده و با یکدیگر متحد میشوند . لذا در آخر هواهیم دید که فلسطین این سینه چاکی ما را برای آزادی سرزمین های خود را رد خواهند کرد و به عربستان گرایش پیدا میکنند .
عزت این است که پیش از اینکه عربستان اعلام کند حجاج ایرانی را راه نمیدهد. ایران خودش حج را کنسل کند.
حواشی همیشه مملو از بدخواهان بوده.. مهم این بوده که ما چگونه پاسخ داده ایم ... فعلا کوری به نام ترامپ عصا کش کور دگری به نام ال سعود شده .فردا را چه دیده ای ... از کجا که این شازده بلند پرواز موجبات در هم پیچیدن بساط ال سعود را پس از ارامشی 85 ساله فراهم نیاورد ؟ به قول شاعر خودمان فواره چون بلند شود سرنگون شود.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی