بازدید 16508

هشدار «حزب‌الله» نسبت به ورود زنان به ورزشگاه

باز هم پای حسین الله‌کرم در میان است. حالا مشخص شد که تهیه و انتشار طومار اعتراض به حضور زنان در ورزشگاه، کار انصار حزب‌الله بوده است.
کد خبر: ۷۰۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱ 18 June 2017
درحالی‌که روزهای گذشته جریان‌های اصولگرا در حال تبری‌جستن از این طومار بودند، اما حسین‌ الله‌کرم با انتشار متنی در صفحهه اینستاگرام خود آب پاکی را روی دست همه آنها ریخت. هم مسئولیت طومار را برعهده گرفت و هم به‌شدت از آن دفاع کرد.
 
به گزارش شرق، پس از مشخص‌شدن نقش حزب‌الله در تهیه این طومار، کانالی موسوم به «سوپر انقلابی» در تلگرام به الله‌کرم از رهبران انصار حزب‌الله حمله کرد و نوشت: «جناح انقلابی تا کی باید تاوان رفتارهای سخیف و جاهلانه عده‌ای را که به دروغ نشان حزب‌الله را مصادره کرده‌اند، بپردازد». به گزارش ایلنا رئیس کنونی شورای هماهنگی حزب‌الله با انتشار بیانیه این تشکل اعلام کرده است: «دانشجویان حزب‌الله دانشگاه تهران، مانند اول انقلاب شکل گرفته است تا امر آتش به اختیار امام خامنه‌ای را به‌سان بند میم وصیت‌نامه به اجرا درآورند». این سومین حضور الله‌کرم و جریان حامی او در عرصه عمومی در سال‌های اخیر است. حضوری که می‌توان از آن، بازگشت دوباره انصار حزب‌الله به خیابان بعد از یک دهه سکون و سکوت را تعبیر کرد. الله‌کرم، نامزد انتخابات اخیر شورای شهر تهران هم بود، اما تنها توانست ٣٧هزارو ٢٧٩ رأی، از آنِ خود کند و نفر پنجاه‌وپنجم شورا شود.
 
الله‌کرم سال گذشته هم در یک تجمع اعتراضی دیده شد. او و یارانش در اعتراض به بازی ایران و کره در روز تاسوعا، بعد از نماز جمعه راهپیمایی‌ای ترتیب دادند و در انتها هم بیانیه‌ای قرائت کردند. در این بیانیه آمده بود: «نگرانیم که به دلیل عدم تدبیر در قرعه‌کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی و انجام بازی ایران و کره‌جنوبی، حرمت عاشورا شکسته بشود؛ بنابراین به مسئولان فدراسیون فوتبال، سفارتخانه کره‌جنوبی و... مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم بازی برگزار نشود یا بازی یک روز دیگر برگزار شود». الله‌کرم همان زمان گفت: «از قوه قضائیه درخواست داریم با کسانی که بسترساز تصمیم برگزاری بازی هستند، برخورد شود و به آنها انذار داده شود. از آنجا که حرمت‌شکنی پذیرفته نیست، در صورت حرمت‌شکنی، مسئولان سوه قوه باید پاسخ‌گو باشند و به دلیل عدم پیشگیری و بی‌توجهی به طرح‌های حزب‌الله باید استعفا دهند یا از کار برکنار شوند». اما الله‌کرم و جریان حزب‌الله تنها نیست. آن طور که خودش تعریف کرده جمع مداحان هم همراهشان هستند. تاجایی‌که به پیشنهاد همان‌ها سال گذشته راهی وزارت ورزش شده بود تا مانع برگزاری مسابقه ایران و کره شود: «برادران حزب‌اللهی و هیئتی در مسجد ارک تهران، خصوصا آقای حاج منصور ارضی، به بنده فرمودند و در هیئت بحث کردند که برگزاری این مسابقه فوتبال در شب عاشورا، ممکن است یک نوع بی‌حرمتی به اهل‌بیت شود. مثلا یک گلی زده شود، مردم شادی بکنند، پایکوبی شود، این یک نوع بی‌حرمتی است».  الله‌کرم هم نزد مدیران ورزش و فوتبال رفت و هم سفیر کره. در نهایت اما کاری از پیش نبرد. بازی در کمال آرامش و احترام به شئونات روز تاسوعا برگزار شد و بسیاری از چهره‌های مذهبی و سیاسی هم به آن اذعان کردند.
آنها سال ٩٣ هم دیده شدند. اردیبهشت آن سال در اعتراض به وضعیت حجاب تجمعی مقابل وزارت کشور برگزار کردند. تجمعی که مجوز نداشت و الله‌کرم سخنران آن بود.
 
الله‌کرم و خیابان در سال‌های گذشته
 
سابقه حضور الله‌کرم در خیابان به دهه ٧٠ بازمی‌گردد. مرداد سال ٧٧ زمانی که عده‌ای بعد از نمازجمعه علیه کرباسچی راهپیمایی کردند، الله‌کرم جلودار جمعیت بود. به دنبال مضروب‌شدن دو وزیر خاتمی در مراسم نمازجمعه، او همان سال در مسجد ارك سخنرانی کرد و گفت برخورد فیزیکی خشونت‌آمیز را محکوم می‌کنیم.
 
همان زمان «محسن رضایی»، درباره او گفته بود: «آقای الله‌کرم ارتباطی با سپاه ندارد. کارهایی که انجام داده ‌است یک کار شخصی بوده و پرونده این اقدامات در سپاه در دست بررسی است. البته نیت ایشان خیر بوده، ولی متأسفانه شیوه نادرست ایشان به انقلاب ضربه زده ‌است». سال ٨٥ مناظره‌ای بین او و تاجزاده در رادیو برگزار شد. تاجزاده در این مناظره به خاطره‌ای از الله‌کرم در دورانی که معاون سیاسی وزارت کشور بود اشاره کرد و با یادآوری آن به الله‌کرم گفت کارگزاران قرار بوده در حسینیه ارشاد مراسمی در اعتراض به نقض قانون شهرداران بازداشت‌شده، برگزار کنند.
 
تاجزاده در ادامه به درخواست الله‌کرم اشاره کرده و گفته بود: «الله‌کرم گفت یا به ما مجوز بدهید یا مجوز آنها را لغو کنید. اگر لغو نکنید هر اتفاقی در مراسم بیفتد از حالا می‌گویم مسئولیتش با شماست. گفتم به نفع شماست نامه را ندهید؛ چون مراسم اینها برگزار می‌شود و اگر اتفاقی بیفتد، نامه شما را در سطح ملی علَم خواهیم کرد. مثل بقیه موارد نیست که کی بود کی بود من نبودم راه بیفتد. به جای آن هرجا و هر ساعتی می‌خواهید مجوز می‌دهیم. گفت همان‌جا و همان ساعت می‌خواهم. باز گفتم همان روز و همان ساعت اما محل دیگر...» آن بار الله‌کرم گویا از خواسته خود منصرف می‌شود و تجمعی برگزار نمی‌شود.
 
بیانیه الله‌کرم
 
حسین ‌الله‌کرم در صفحه اینستاگرام خود، بیانیه شورای هماهنگی حزب‌الله درباره ریشه‌های دانشجویان حزب‌الله نمازجمعه را منتشر کرده است. این بیانیه، به شکل‌گیری جریان دانشجویان حزب‌الله اشاره دارد و آن را به اوايل انقلاب و برای مقابله با چریک‌های فدایی و منافقین مربوط می‌داند. به نوشته این بیانیه، دانشجویان حزب‌الله از اواسط سال ١٣٧٤ در برابر استادان غرب‌گرایی قرار گرفتند که از سوی بخشی از دولت وقت حمایت می‌شدند.
 
حضور سوم دانشجویان حزب‌الله در این بیانیه مقارن با دولت اصلاحات اعلام شده است. «برهمین‌اساس اتحادیه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حزب‌الله تشکیل شد و دبیر کل آن از دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تهران، جانباز ٧٠ درصد آقای حسن سماواتی انتخاب شد، مناظره جانباز ٧٠  درصد آقای دکتر تورانی از فارغ‌التحصیلان اتحادیه دانشجویان حزب‌الله و آقای تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور در آن سال‌ها در شبکه سه سیما پرده از چهره تزویر و سرکوب جریان موسوم به دوم خرداد در دانشگاه‌ها را برداشت». به نوشته این بیانیه آخرین کار دانشجویان حزب‌الله اعتراض سال گذشته درباره حذف درس رهبر کوچک (ماجرای چگونگی شهادت حسین فهمیده) از کلاس ششم دبستان بوده است. در ادامه بیانیه هم آمده است: «اینک دانشجویان حزب‌الله نمازجمعه تهران، مانند اول انقلاب شکل گرفته است تا امر آتش به اختیار امام خامنه‌ای را مانند بند میم وصیت‌نامه به اجرا درآورند. آنها متشکل از دانشجویانی‌اند که در نمازجمعه تهران شرکت می‌کنند، اکنون دبیرکل آنان از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر است و جلسات هفتگی شورای مرکزی آن هر چهارشنبه عصر در مسجد ارک برگزار می‌شود». در نهایت، بیانیه با اعلام شکایت از وزارت ورزش و جوانان دولت روحانی با این ادعا که صدها تماشاگر دختر و زن را به‌طور غیرقانونی و غیرشرعی به مسابقات اخیر والیبال مردان کشانده است، پایان می‌یابد.

پیشنهاد حمید استاد، دبیر شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله مشهد:
شئونات رعایت شود، مشکلی با حضور زنان نداریم
 
‌آیا شما تهیه طومار در اعتراض به حضور زنان در ورزشگاه را از سوی آقای الله‌کرم و نزدیکان‌شان در تهران تأیید می‌کنید؟
 
بله، اصل کار ما تاکنون بر بند میم وصیت‌نامه امام بود است که حضرت آقا هم متممی بر آن زدند که همان بحث لسانی بود. الان هم همان است و قرائت دیگری از بند میم است که مسئولیتی گردن نیروهای انقلابی و حزب‌الله انداخته‌اند که منتظر دستور نباشید.
 
‌پس از تهیه این طومار دفاع می‌کنید.
 
بله، صحبت‌های آقا معطوف به صحنه‌های جنگ نرم است.
 
‌یعنی برای آینده برنامه‌های دیگری هم دارید؟
 
بله، ما ادامه می‌دهیم. بسته به صحنه‌ای که به وجود می‌آید، حتما اقدام خواهیم کرد. اتفاق جدیدی هم نیست.
 
‌ ولی همواره این سؤال وجود دارد که حزب‌الله در اعتراضات خود چرا فقط حوزه‌هایی خاص را نشانه می‌رود و نهاد مخاطب اعتراض و انتقاد شما همیشه فقط دولت است و نه قوا یا نهادهای دیگر.
هر جایی احساس شود نیاز است، ما ورود پیدا می‌کنیم. بحث ما امربه‌معروف است و دولت و غیر دولت هم ندارد. حضرت آقا چون توضیح کامل دادند، ما با بحث لسانی پیش می‌رویم و جلوتر از این نمی‌رویم. درباره بحث بانوان و ورزشگاه و طوماری که آقای الله‌کرم در شکایت از وزارت ورزش تهیه کردند، هم نگاه ما همین است. با اصل تجمعات زن و مرد مشکلی نداریم. ما در بسیاری از تجمعات حضور زنان را هم داریم؛ به شرطی که شئونات رعایت شود.
 
‌یعنی اگر در ورزشگاه، این شئونات رعایت شود، شما مشکلی با این حضور ندارید؟
 
به شرطی که با رعایت مسائل و موازین شرعی و قانونی باشد، ما مشکلی نداریم، بحث نیت هم هست. گام‌های قبل و بعدش را می‌بینیم که دچار مشکل است. هم‌نوایی زنان و صدای زنان و آرایش و حجاب زنان و اختلاط زنان است که مشکل است. مسائل دیگری هم هست؛ مانند اینکه دشمن هم نفوذی‌هایی در داخل دارد که شاید گام اولش این باشد.
 
‌ولی در شرع و قانون هم تک‌خوانی زنان است که منع شده نه هم‌خوانی.
 
نیت مهم است.
یعنی شما نیت‌خوانی کرده‌اید؟
 
مشخص است، باید شرایط رعایت شود که مشخص نیست، قابل رعایت باشد.
 
‌قصاص قبل از جنایت می‌کنید؟
 
چون هیچ شرایط و حدی را اعلام نکردند و نیت آقایان را هم می‌دانیم، معترض هستیم؛ چون هزینه برخورد و حضور بالا می‌رود، ما قبل از آن اعلام می‌کنیم و پیشگیری می‌کنیم که با کمترین هزینه صورت گیرد. شرایط و حد و حدود را اعلام کنند. معاونت زنان طرحی تهیه کند و دولت آن را به مجلس ببرد. شورای نگهبان هم تأیید کند کسی حرفی ندارد. حضرت آقا هم فرمودند حضور زنان باعث پیشرفت می‌شود؛ اما الان چون حدود و شرایطش مشخص نیست، ما مخالفت می‌کنیم.
 
‌حالا اگر دولت با درخواست شما مبنی بر جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها موافقت نکرد، چه می‌کنید؟
 
ما همچنان حضور پیدا خواهیم کرد. از فضای رسانه استفاده می‌کنیم و از این اقدام ممانعت می‌کنیم.
 
مقاله‌ای از سعید حجاریان در دهه ٧٠
 نگاهی به بند «م» وصیت‌نامه امام خمینی(ره)

 
آنچه در پی می‌آید مقاله سعید حجاریان درباره بند «م» وصیت‌نامه امام خمینی است که در اختیار «سایت جماران» قرار گرفته؛ این مقاله در دهه ٧٠ خورشیدی منتشر شده است. آنچه در ادامه آمده، خلاصه‌ای از این مقاله است:
 
یکی از دستاویزهای گروه‌های قانون‌شکن برای توجیه اعمال خود پس از ارتحال امام(ره)، استناد به ذیل بند «م» وصیت‌نامه آن حضرت است. ایشان در این فقره از توصیه‌های خود می‌فرمایند:
«از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به‌طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می‌باشند. و مردم و جوانان حزب‌اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند، به دستگاه‌های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند». (صحیفه امام، ج ٢١، ص ٤٣٦)
تبیین و تحلیل این بخش وصیت‌نامه حضرت امام(ره) - که همواره بر قانون‌گرایی تأکید می‌کردند و اصلاح امور را از مجاری رسمی و قانونی ممکن می‌دانستند- حتی برای علاقه‌مندان ایشان هم تا حدودی مشکل است و چه‌بسا شائبه تهافت در آرای ایشان هم به ذهن خطور کند.
 
در آرا و فتاوی حضرت امام(ره) نوعی تمایز میان نحوه برخورد با منکرات در زمان طاغوت و نظام جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد. ایشان در کتاب تحریرالوسیله که مجموعه‌ای از آرای فقهی ایشان است، مراتب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را به سه دسته انزجار قلبی (اعراض) و امر و نهی لسانی (اعتراض) و انکار بالید (تعرّض) تقسیم کرده‌اند و درخصوص برخورد فیزیکی با منکرات می‌‌فرمایند:
«مسئله ١٠، اگر مطلوب جز با زدن و آسیب‌رساندن حاصل نشود ظاهر آن است که با مراعات الایسر فالایسر و الاسهل فالاسهل، جایز باشد. و سزاوار است که از فقیه جامع‌الشرایط اذن گرفته شود».
«مسئله ١١، اگر انکار موجب شود که به مجروح‌شدن یا قتل کشانده شود، بنا بر اقوی بدون اذن امام (علیه‌السلام) جایز نیست و در این زمان فقیه جامع‌الشرایط - با وجود شرایط- جای امام (علیه‌السلام) است».
«مسئله ١٤، سزاوار است آمر به ‌معروف و ناهی از منکر، در امر و نهی و مراتب انکارش مانند پزشک معالج مهربان و پدر باشفقت که مراعات مصلحت مرتکب را می‌نماید، باشد و انکارش، لطف و رحمت برای او خصوصا و برای امت عموما باشد و قصدش را فقط برای خدای متعال و رضایت او قرار دهد و این کارش را از آلودگی‌های هواهای نفسانی و اظهار بزرگی خالص نماید و نفس خودش را منزه نداند و برای آن بزرگی یا برتری بر مرتکب نبیند. که چه‌بسا برای شخص مرتکب گناه -ولو گناه کبیره باشد- صفات خوب نفسانی باشد که مورد رضایت خدا می‌باشد و خداوند متعال او را به‌خاطر این صفات دوست دارد -اگرچه گناه او مورد بغض خداوند باشد- و چه‌بسا آمر و ناهی عکس او باشد اگرچه بر خودش پوشیده است».
 
چنانکه از اسلوب فقاهتی امام(ره) برمی‌آید ایشان چندان تفکیکی میان منکرات صادرشده از سوی اشخاص حقیقی و مسئولان حکومتی نمی‌کنند و برای اصلاح رفتارهای معصیت‌آلود حکومت جور همه مراتب سه‌گانه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را جواز می‌دهند. منتها مرتبه اشد «انکار بالید» را از وظایف فقهای جامع‌الشرایط می‌دانند، کَانه این نوع از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌دلیل آثار و عوارض فردی و اجتماعی و حقوقی و سیاسی جزء مقولاتی است که قیام به آن تنها وظیفه فقهای جامع‌ شرایط فتوا و قضاوت است. رأی ایشان درخصوص این دسته از امور سیاسی به شرح زیر است:
«مسئله ١، هیچ‌کس حق ندارد متکفل امور سیاسی مانند اجرای حدود و امور قضائی و مالی باشد مگر امام مسلمین (علیه‌السلام) و کسی که امام او را برای این جهت منصوب کرده باشد».
«مسئله ٢، در زمان غیبت ولی امر و سلطان عصر(عج) قائم‌مقام آن حضرت در اجرای سیاست و تمام آنچه برای امام(ع) می‌باشد - مگر جهاد ابتدایی- نواب عام حضرتش می‌باشند و آنها فقهایی هستند که جامع‌الشرایط فتوا و قضاوت باشند».
 
چنانکه ملاحظه می‌شود حضرت امام(ره) حتی در زمان طاغوت نیز برخورد فیزیکی با منکرات صادره از دولت را تنها در صلاحیت فقیه جامع‌الشرایط می‌دانستند و طبعا با تأسیس نظام جمهوری اسلامی که در رأس آن فقیه عادلِ آگاه به زمان قرار دارد، اصلاح خطاها را جز از طریق مجاری رسمی و قانونی جایز نمی‌شمردند.
 
شاید در میان آرای حضرت امام(ره) تنها جایی که نوعی تفاوت با اسلوب فقهی ایشان به چشم می‌خورد همان ذیل بند «م» وصیت‌نامه است. ذیلا به عرضه پاره‌ای ادله نقضی به مسئله مذکور می‌پردازیم:
 
١- آرای حضرت امام (ره) به یک تعبیر دارای اصول و فروع یا بهتر بگویم دارای محکم و متشابه است و تنها کسانی که به‌دنبال فتنه هستند به متشابهات این آرا تمسک می‌جویند. باید متشابهات را به محکمات ارجاع داد لذا اصل برای ما آن‌دسته از آرای محکم امام است که قانون‌گرایی را ترویج کرده و اعمال غیرقانونی در مقابل تصمیمات حکومت اسلامی را معصیت پروردگار می‌شمرند. حجم اقوال و مکتوبات امام درخصوص مذمت هرج‌ومرج و انجام هر فعلی که وهن جمهوری اسلامی تلقی شود به قدری است که ما را مستغنی از دلیل می‌کند.
 
٢- مطابق فتاوی صریح امام در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شروطی داریم که بدون رعایت آن، چه‌بسا این فریضه به عکس خود بدل شده و باعث نقض غرض شارع مقدس گردد. احتمال تأثیر، مترتب‌نبودن مفسده‌ای عظیم‌تر، علم و یقین بر اینکه فعلی مصداق منکر است، باعث تجری مرتکب‌نشدن و... شروطی است که آمر به ‌معروف و ناهی از منکر باید به آن توجه داشته باشد.
 
٣- آیا مخاطب امام در وصیت‌نامه که می‌فرمایند: «مردم و جوانان حزب‌اللهی...»، همین گروه معدودی هستند که حملات فیزیکی را در برخی شهرهای کشور سازمان می‌دهند؟ و یا خیل عظیمی از مؤمنان‌اند که از این افعال منزجرند؟ آیا ما نظرسنجی کرده یا رفراندومی برپا کرده‌ایم که معلوم شود نظر واقعی مردم و جوانان حزب‌اللهی چیست؟
 
٤- اگر گروهی دیگر از مردم و جوانان حزب‌اللهی، این‌گونه حملات فیزیکی را از مصادیق بارز منکر دانستند و با همان منطق، خود را موظف به ممانعت از منکر و معصیت دانستند چه باید کرد؟ آیا لازمه این امر ایجاد هرج‌ومرج در جامعه و افزایش خشونت و تضعیف نظام اسلامی نیست؟
 
٥- دیدیم که امام راحل حتی در زمان طاغوت نیز تعرّض فیزیکی و انکار بالید را در صلاحیت فقهای جامع‌الشرایط (یا مأذونین از قبل آنان) می‌دانستند. آیا پذیرفته است که در زمانه ما، یعنی استقرار نظام اسلامی به زعامت و ولایت فقیه عادل، گروهی به این فتوا به‌ صورت ناقص عمل کرده و مجوز شرعی برای جرح و نهب و فتک از بعضی فقها بگیرند؟
 
٦- آیا به همه ابعاد وصیت‌نامه امام(ره) عمل می‌شود و تنها همین ذیل بند «م» از وصیت‌نامه بر زمین مانده است؟ چرا گروهی نؤمن ببعض و نکفر ببعض می‌شوند.
 
٧- نقض قوانین و مقررات جمهوری اسلامی با علم به اینکه این قوانین و مقررات از مجاری معهود به تصویب رسیده‌اند، آثار حقوقی به مراتب خطرناک‌تری دارد تا اینکه سهوا یا جهلا قانون‌شکنی شود.
 
بلاتشبیه مثل کسی که با علم به دستورات الهی، مرتکب گناه (ولو صغیره) شود و با این کار قصدش جحود و کافرماجرائی باشد، در این صورت وی یک معصیت‌کار معمولی نیست، بلکه مآلا به‌انکار نبوت (معاذالله) قائل شده است.

در مورد قوانین حکومتی هم وضع بر همین منوال است و کسی که عالما و عامدا آنها را زیر پا می‌گذارد به طور ضمنی و در تقدیر، مشروعیت نظام را منکر شده است. آیا کسانی که به سینماها و دفاتر مجلات و کتاب‌فروشی‌های مجاز حمله می‌کنند راضی به این امر هستند که نام آنان در جرگه گروه‌های برانداز که نظام را نامشروع می‌دانند درج شود؟
 
ادلّه حلّی
 
اگر ما باشیم و ذیل بند «م» وصیت‌نامه امام و مستقل از تحرکات عنیفی که در جامعه کنونی با استناد به وصایای امام صورت می‌گیرد بخواهیم در قبال این وصایا موضع بگیریم چه باید بکنیم؟ در این قسمت از مقاله سعی می‌کنیم با ارائه ادلّه حلّی، از متن وصیت‌نامه دفاع کنیم:
١- از متن وصیت‌نامه برمی‌آید که امام(ره) مردم و جوانان حزب‌اللهی را موظف کرده‌اند در صورت مشاهده منکراتی در جامعه ابتدا به مسئولان امر رجوع کنند و در صورتی که آنان ترتیب اثر ندادند خود رأسا از آن منکر جلوگیری به عمل آورند.
 
از اینجا معلوم می‌شود که در شرایطی ممکن است در جمهوری اسلامی، منکری (از نظر بعضی‌ها) اتفاق بیفتد که نظام از آن دفاع قانونی می‌کند. مثلا فیلمی را یک نهاد هنری وابسته به نظام می‌سازد و جواز پخش می‌گیرد و در سینماها به نمایش درمی‌آید و دولت خود را موظف می‌داند از امنیت تماشاگران و سرمایه‌گذاری‌ای که روی فیلم شده دفاع کند و احیانا نیروی انتظامی برای حفاظت از امنیت سینماها بگمارد.
 
حال تکلیف کسانی که نمایش این فیلم را از مصادیق اشاعه فحشا و ارتکاب منکرات می‌دانند چیست؟ امام می‌فرمایند: «ابتدا باید به مسئولان امر رجوع کرد». طبیعی است نزد مسئولان امر که جواز نمایش را صادر کرده‌اند ادلّه معترضین مسموع نیست و آنان با مبانی خودشان، این فیلم را جزء منکرات به شمار نمی‌آورند و لذا به سخنان آمرین به معروف احتمالی توجهی نمی‌کنند، حال تکلیف چیست؟ امام می‌فرمایند: «وظیفه معترضین آن است که از منکر جلوگیری کنند». اگر به فتاوی امام رجوع کنیم مراحل ردع و منع و نهی‌ازمنکر، سه‌گانه است؛ یعنی اعراض قلبی، اعتراض لسانی و تعرّض یدی. حال اگر ناهیان از منکر مرحله اول را به جا آوردند و قلبا انزجار خود را ابراز کردند و ثمری نبخشید چه باید بکنند؟ طبیعتا نوبت به مرحله بعد می‌رسد و آن اعتراض لسانی است. در این مرحله می‌توانند از ابزارهای رسانه‌ای استفاده کنند و با نوشتن مقالات، براهین خود را اقامه نمایند. حتی می‌توانند از مراجع رسمی درخواست تجمع و راهپیمایی کرده و مثلا در مقابل سینما میتینگی رسمی برگزار کنند و صدای اعتراض خود را به مردم برسانند. اما اگر این نوع فعالیت‌ها، منجر به ثمره‌ای نشد چه باید کرد؟ اگر زمان طاغوت بود، بنا به فتوای امام این امکان وجود داشت که از مجتهدی جامع‌الشرایط، اذن تعرّض یدی به چنین منکری را گرفت اما در دولت اسلامی این کار به منزله خروج بر فقیه حاکم است. لذا تنها وظیفه‌ای که برای معترضین باقی می‌ماند تلاش برای جلب اکثریت آرای مردم و به دست‌گیری مجاری رسمی حکومتی (مانند پارلمان و منصب ریاست‌جمهوری و هیئت دولت) و تغییر پرسنل و سیاست‌هاست.
 
٢- تصور سنتی بر آن است که اگر از رئیس حکومت، فعلی صادر شد که منجر به انکار ضروری دین بود و یا وی را از عدالت ساقط کرد، مشروعیت چنین حکومتی از بین می‌رود. اما در دنیای جدید که حکومت اساسا به واسطه عقد منعقد می‌گردد، هنگامی رژیمی فاقد مشروعیت می‌شود که به «جهت قراردادی» که با مردم بسته است وفادار نباشد.
 
ما در عقود شرعی خودمان هم این قاعده را آموخته‌ایم که متعاقدین نمی‌توانند شرطی خلاف روح عقد را در ضمن معامله خود بگنجانند و چنین شرطی مفسد و مبطل عقد است. مثلا زنی که به نکاح مردی در می‌آید نمی‌تواند عدم استمتاع را جزء شروط عقد بگنجاند.
 
یکی از شروطی که تأسیس این نظام موکول به آن است شرط جمهوریت است، به این معنی که اگر گروهی از مردم بعضی رفتارهای حکومت را خلاف مصالح ملی و یا خلاف شرع تشخیص دادند بتوانند بدون توسل به خشونت و تعرّض فیزیکی، از طریق جلب آرای اکثریت و با توسل به مکانیسم انتخابات زمامداران را تغییر دهند و سیاست‌ها را اصلاح کنند. حال اگر حکومت با توسل به ابزارهایی سد باب جمهوریت شود، این حق برای مردم محفوظ است که از این منکر عظیم جلوگیری کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۹
انتشار یافته: ۱۳
از مردم که خجالت نمیکشید. از خدا خجالت بکشید.
این اقای الله اکرم اگه احساس وظیفه میکنه چرا نمیره سوریه و عراق با تکفیری ها بجنگنه
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
اون وظیفه خطرناکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
ایشون در پشت جبهه برای رزمنده ها داره دعا میکنه
آقا جان، جامعه زنان ( هم حرب الله هم غیرحزب الله) به بی عفتی هایی که در ورزشگاهها از سوی مردان صورت می گیرد معترضیم. به تمام فحش ها، ناسزاهایی که خانواده های افراد می دهند ، به تمام توهین هایی که حتی از پشت تلویزیون قابل سانسور نیست. برادران حرب الله بهتر است بگذارند خانمها به ورزشگاه بروند و آقایان را از رفتن به ورزشگاه منع کنند از هر 10000 خانم یک نفر شاید یتواند الفاظ ورزشگاهها را به زبان آورد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
بخدا گل گفتی
منظور از هشدار چیست؟
آیا مطابق اصول قانونی کشور و بر مبنای قوانین کشور اقدام میکنند؟
که خوب باید هر ناهنجاری که مطابق قوانین هست هر شخصی در هر جایگاهی اقدام قانونی را بکند و اگر نکند در اصل به وظیفه ملی دینی خود عمل نکرده است.
اگر هر شخص یا گروهی مطابق سلیقه ی خود لازم میبیند اقدامی کند و اصولا کاری به قوانین کشوری ندارد، حتی اگر عمل یا اقدامش در راستای قوانین باشد نیز کارش غلط و استفاده از زور و ایجاد هرج و مرج و در واقع خود وی مخل نظم و اجتماع است.
در نظر بگیریم که ما قریب به 40 سال است که در کشوری اسلامی با قوانین اسلامی زندگی میکنیم
و زمان شاه نیست که هر عملی شاید توجیحی داشت.
ما هم به ایشان میگوییم که اگر بخواهند پا را بیش از گلیم خود دراز کنند و کشور و مردم را به خطر بیندازند، از بند میم و آتش به اختیار آقای خامنه ای استفاده کرده و در مقابل بی قانونی و کارهای چاله میدونی ایشان ایستادگی میکنیم.
ما هم به حزب الله اخطار میدهیم که صبر ما هم یه حدی دارد
بیخود داغ نشین نیت الله کرم خیر بوده ولی خوب شیوه درست نیست
همه میدانند پشت این آقای افراطی به کجا گرم است
پیشنهاد میکنم جناب الله کرم و دوستان یکسری تشریف ببرند شهر جدید هشتگرد و ببینند مردم فقیر که تمام چوانی و آینده خود را پای مسکن مهر ریختند با چه مشکلاتی زندگی میکنند و بروند دم در خانه بانیانش و امر به معروف کنند که چرا این بلا را بر سر امت محمد آوردید. امر به معروف بالاتر از این. نمیکنید چون برایتان هزینه دارد. نمیکنید چون خودتان حامیشان بودید. نمیکنید چون به نفعتان نیست.
خدا برادر الله کرم را از اصلاح طلبها نگیره. شکست های پیاپی اصولگرایان در چند انتخابات اخیر نتیجه کارهای ایشان و امثال ایشان است که همه را متنفر کرده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان