بازدید 3094

امضای قراردادی گازی میان شرکت شل و قطر گاز

شرکت نفت اروپایی 'رویال داچ شل' هلند روز شنبه در بحبوحه اختلاف عربستان و آمریکا با دولت قطر، با امضای یک قرارداد خرید گاز مایع از شرکت قطر گاز، به نوعی از این کشور حمایت کرد.
کد خبر: ۷۰۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲ 17 June 2017
شرکت نفت اروپایی 'رویال داچ شل' هلند روز شنبه در بحبوحه اختلاف عربستان و آمریکا با دولت قطر، با امضای یک قرارداد خرید گاز مایع از شرکت قطر گاز، به نوعی از این کشور حمایت کرد. 

به گزارش خبرگزاری قطر، براساس این قرارداد که امروز میان نمایندگان این دو شرکت هنلدی- انگلیسی و قطری در دوحه امضا شد، طرفین سالانه به مدت پنج سال یک میلیارد و 100 تن گاز مایع با هم مبادله می کنند.

بعد از تنش به وجود آمده میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر و جانبداری آمریکا با جبهه مقابل قطر، این نخستین مورد از اعلام همکاری های مهم اقتصادی میان اروپایی ها با قطر است.

مهندس سعد شریدا الکعبی، رییس و مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز قطر و رییس هیات مدیره قطر گاز در این خصوص گفت که قطرگاز با امضای این قرارداد بیش از پیش روابط خود را با این شرکت عظیم نفتی جهان تقویت کرده است.

خالد بن خلیف الثانی، مدیر اجرایی قطرگاز نیز در گفت وگو با این خبرگزاری گفت: که قرارداد دیگری نیز میان دو شرکت برای توسعه تاسیسات نفت و گاز و انجام سرمایه گذاری های بین المللی و تقویت بازار صادرات انجام شده است.

وی در این خصوص افزود: اگرچه قطر گاز برنده معامله عظیم در بازار متحول جهان شد، اما در عین حال شل نیز با استفاده از فرصت به دست آمده از توان و انعطاف تجاری قطرگاز در عرصه بازار انرزی جهانی بهره مند خواهد شد.

به گفته الکعبی، قطر به دنبال توسعه صادرات گاز است و حتی قصد دارد شرایط را برای تامین سوخت کشتی ها نیز فراهم می سازد، به همین منظور قطر گاز قرار است سالیانه 1.3 میلیون تن گاز طبیعی مایع به برزیل نیز صادر کند.

بر این اساس، آغاز صادرات محموله های گاز مایع سال 2020 اجرایی می شود و برای طرح تولید انرژی در ایالت سرژیپه برزیل واقع در شمال شرق این کشور استفاده خواهد شد.

به گفته مقامات قطری، توافق با شرکت برزیلی نشان از جایگاه پیشرو این کشور در زمینه صادرات گاز مایع در جهان دارد.

قطرگاز همچنین قصد دارد همکاری های نفت و گاز خود را با شرکت شل در دیگر حوزه ها نیز گسترش دهد، به همین منظور همکاری های قطر با اتحادیه اروپا و انگلیس بُعد تازه تری به خود می گیرد.

مارتین وتسلار، مدیر شرکت گازی شل نیز اعلام کرد که دو طرف برای یک دهه آینده تلاش خواهند کرد تا همکاری های بیشتری را بار تامین انرژی پاک در اروپا و انگلیس آغاز کنند.

وی همچنین از امضای یک قرارداد برای راه اندازی یک شرکت سهامی مشترک میان شل و قطرگاز با ازرش سهام 30 درصد برای قطرگاز و 70 درصد برای شل خبر داد و افزود: براساس این قرارداد جدید، مایع قطر در پایانه های گاز مایع انگلیس و هلند تحویل این دو کشور می شود تا کل اروپا توزیع گردد.

قطر در اردیبهشت سال 1391 نیز بخشی از سهام شرکت رویال داچ شل را خریداری کرده بود.

پیش از این گزارش شده بود که صندوق سرمایه گذاری قطر در حال گفت وگو به منظور خرید بین سه تا پنج درصد سهام شل است.

خرید پنج درصد سهام شل، قطر را به بزرگ ترین سرمایه گذار در این شرکت تبدیل کرده بود.
شل چندین پروژه گاز طبیعی چند میلیارد دلاری در قطر دارد.

منابع گازی عظیم قطر، این کشور را ثروتمند کرده و به آن اجازه داده است یک صندوق سرمایه گذاری به منظور خرید دارایی هایی در سراسر جهان از جمله سهام شرکت ها ایجاد کند.

صندوق سرمایه گذاری قطر در سال های اخیر، فعال ترین در بین صندوق های سرمایه گذاری کشورهای منطقه بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار