بازدید 2329

«ایزدی‌ها» و «همه‌پرسی» جدایی کردستان از عراق

تصمیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی و جدایی از عراق صرفا به مناطق کردنشین محدود نخواهد شد و بسیاری از مناطق که ترکیب جمعیتی یکسانی ندارند از جمله ایزدی‌ها را نیز درگیر خواهد کرد.
کد خبر: ۷۰۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ 17 June 2017
تصمیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی و جدایی از عراق صرفا به مناطق کردنشین محدود نخواهد شد و بسیاری از مناطق که ترکیب جمعیتی یکسانی ندارند از جمله ایزدی‌ها را نیز درگیر خواهد کرد.

به گزارش تابناک، احزاب سیاسی کرد عراق به جز «گوران» و «کومل» در تاریخ 17 خرداد گذشته با اجرای همه پرسی استقلال منطقه کردستان در 25 ماه سپتامبر آینده (سوم مهر) موافقت کردند.

به نوشته روزنامه العالم الجدید عراق، بارزانی می‌خواهد مناطقی که نیروهای کُرد آن را آزاد کرده‌اند نیز به اقلیم کردستان الحاق شود که مناطق ایزدی‌نشین نیز هم جزء این مناطق هستند و از این رو در صورت پیروزی همه پرسی، این مناطق دائما در معرض درگیری میان نیروهای عراقی و کُرد قرار خواهد گرفت و این همه پرسی بدون شک بلایی برای ایزدی‌ها خواهد بود و آنها را با خطری همیشگی مواجه خواهد کرد.
 
در میان ایزدی‌ها نیز این همه‌پرسی موجب چند دستگی آنها خواهد شد. برخی از آنها از حزب دموکرات به رهبری بارزانی حمایت می‌کنند و برخی هم طیفی هستند که اعتقاد دارند نیروهای پیشمرگه با عقب‌نشینی از سنجار موجب تسلط داعش بر این منطقه و کشتار ایزدی‌ها شدند و از این رو رابطه خوبی با حزب دموکرات کردستان ندارند و طیفی هم هستند که سکوت کرده‌اند و بیشتر به حزب «اتحاد میهنی کردستان» به رهبری جلال طالبانی تمایل دارند.
 
«سامان داود» نویسنده این مطلب که خود ایزدی است اعتقاد دارد که زندگی ایزدی‌ها در سایه حکومت کردستان شرایط وخیمی برای آنها ایجاد و آنها را با تغییرات جمعیتی و تجاوزات مختلف مواجه خواهد کرد و از سوی دیگر نیز نظر ایزدی‌ها در همه‌پرسی اخذ نخواهد شد.
 
وضعیت سنجار
 
العالم الجدید در ادامه، آینده منطقه ایزدی‌نشین سنجار (پس از پیروزی همه پرسی) که بزرگترین تجمع ایزدی‌ها را در خود جای داده است می‌نویسد:
 
سنجار به سه قسمت تقسیم می‌شود:
 
سنجار شمالی: تحت کنترل نیروهای پیشمرگه است و جزئی از کردستان خواهد بود.
 
سنجار جنوبی: به دست الحشد الشعبی آزاد و اعلام شده است که این مناطق به نیروهای ایزدی که در قالب الحشد الشعبی فعالیت دارند سپرده خواهد شد و از این رو این منطقه با دولت مرکزی عراق خواهد بود.
 
بخشی از شمال و جنوب سنجار: تحت تسلط نیروهای «یگان مدافع سنجار» نزدیک به پ.ک.ک قرار دارد و هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست.
 
اما منطقه «شیخان» با تغییر بافت جمعیتی مواجه شده و کردها جایگزین جمعیت ایزدی این منطقه شده‌اند.
 
مناطق «بعشیقه» و «بحزانی» نیز که بیشترین جمعیت فرهنگی ایزدی‌ها را با روحیه ملی‌گرایی عراقی در خود جای داده‌اند در معرض درگیری‌های بین دو طرف (کردستان و دولت مرکزی) قرار دارد.







فارس
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان