بازدید 14138

در این سیاست، مو به مو پا جای پای عربستانی ها گذاشته‌ایم!

در رابطه با منابع و مصارف آب ایران، اکنون مسئولان دو راه بیشتر ندارند؛ یا با عبرت گرفتن از سیاست های نادرست شاهزادگان سعودی و بازبینی دوباره نحوه بهره برداری از منابع آب، کشاورزی ایران را مطابق با استانداردهای جهانی ساماندهی کنند و یا اینکه منتظر بمانند تا ایران نیز چون عربستان سعودی، به بیابانی بی آب و علف و محتاج مواد غذایی وارداتی تبدیل شود؛ شرایطی که البته با توجه مشکلات مالی در ایران به مراتب اسفناک تر از عربستان خواهد بود.
کد خبر: ۷۰۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷ 17 June 2017
در این سیاست، مو به مو پا جای پای عربستانی ها گذاشته‌ایم!کشور عربستان به رغم آب و هوای خشک و بیابانی تا همین یک دهه گذشته، کشتزارها و مزارع کشاورزی متعددی را در خود جای داده و در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مثل خرما و گندم در جهان پیشتاز بود. گزارش های جدید در مورد وضعیت منابع آب عربستان گویای آن است که امروزه و به دلیل یک دوره بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی، عربستانی ها را در تأمین و مصرف آب با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ چشمه ها و سفره های آب زیرزمینی کشور عربستان که برای هزاران سال منبع اصلی تأمین آب این کشور بود و به واسطه آن عربستان به ششمین صادر کننده گندم در جهان تبدیل شده بود، در سال های اخیر، تحت تأثیر برداشت بی رویه از آبخوان های زیرزمینی و حفر چاه های عمیق فراوان به کلی ناپدید شدند.

پایگاه خبری «revealnews»، در این باره می نویسد: بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی، شرایط را برای عربستان به قدری دشوار کرد که کشاورزی تا مرز فروپاشی کامل پیش رفت و مسئولان سعودی را مجبور به تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی مشکل و راهکار خروج از بحران کرد.

در همین راستا، وزارت آب عربستان در سال 2015 یک بانکدار سعودی به نام «الی الهادج» را مسئول بررسی ویژه بحران آب کرد؛ بررسی هایی با بهره گیری از مشاوران و متخصصان معتبر جهانی در نتیجه صدور پروانه های فراوان بهره برداری بدون نظارت و بی رویه کشاورزان سرمایه دار از منابع آب زیرزمینی و تخلیه سفره های آب زیرزمینی از این طریق را عامل اصلی مشکل پیش آمده معرفی کرد.

شرایطی که گفته می شود، در یک بازه زمانی 25 ساله، حجم آبی معادل کل آب دریاچه ایری (یکی از بزرگترین دریاچه های جهان) را از سفره های زیر زمینی کشور عربستان استخراج و به مصرف رساند؛ دریاچه ای که در مرز آمریکا و کانادا قرار گرفته و 25 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

در گزارش تکان دهنده الهادج آمده است، سیاست های آبی عربستان سعودی در دهه های اخیر به شکل باور نکردنی طبقه حاکم را ثروتمند کرد و به خالی شدن سفره های آب زیرزمینی منجر شد. ترکیب آب و پول مادامی امکان آبادانی زمین را فراهم می کند که پول یا آب تمام نشود و حالا برای عربستان این آب است که تمام شد.

در ادامه این گزارش به منطقه تیماء (واحه ای بزرگ با پیشینه سکونت طولانی که در شمال شرق عربستان و مسیر مدینه به دمه قرار دارد)، اشاره شده است که کارگروه بررسی بحران آب در سال 2011 بزرگ ترین سفره های آب خشک شده را در این منطقه پیدا کرد؛ منطقه ای که در روزگاران طولانی سرسبز بود و برای هزاران سال، میزبان سکونتگاه های انسانی بود و آثاری باستانی مربوط به 2500 سال در آنجا یافت شده است.

حاکمان عربستانی که در دهه های گذشته به صادرات مواد غذایی از جمله گندم افتخار می کردند، مدتی است دریافته اند که آن توفیق چیزی جز سراب نبوده و حالا برای تغذیه جمعیت 30 میلیونی خود، به رغم پهناور بودن کشور، کاملا نیازمند واردات محصولات غذایی هستند.

در گزارش «revealnews» با اشاره به شباهت ها میان شرایط دهه های گذشته، بهره برداری آب در عربستان با کشاورزی کنونی در ایالت کالیفرنیای آمریکا به مسئولان آمریکایی گوشزد شده است که هم اینک در این ایالت نیز بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی وجود دارد و تا کنون 65 درصد این منابع با هدف افزایش تولیدات کشاورزی به پایان رسیده است؛ منابع از دست رفته ای که اندیشمندان آمریکایی اعتراف می کنند، حتی اگر بهره برداری از آنها هم اکنون به طور کامل قطع شود نیز امکان بازگشت به شرایط گذشته کار آسانی نیست.

مرکز تحقیقات هیدرولوژی ناسا در دسامبر 2015 در مورد شرایط منابع آب کالیفرنیا اعلام کرد،  این منابع به سرعت در حال ناپدید شدن هستند. با این حال، شرایط کالیفرنیا به مراتب از عربستان بهتر است، زیرا عربستانی ها بیشترین بهره برداری خود را از منابع باستانی انجام دادند، ولی در کالیفرنیا منابع آب تجدید شونده مثل رودها، دریاچه ها، برف و باران و... هنوز وجود دارد.

این گزارش تکان دهنده که تحت عنوان درس هایی رازآلود از مدیریت منابع آب عربستان برای کالیفرنیا در سال 2015 در «revealnews» منتشر شد، بیشتر از آنکه هشداری برای آمریکایی ها باشد، هشداری تکان دهنده و جدی برای مسئولان و مدیران ایرانی است.

مروری بر وضعیت کنونی منابع و مصارف آب در ایران نیز به خوبی تکرار خطاهای گذشته شاهزادگان سعودی را اثبات می کند. نقد شاهزداگان سعودی در کلام و تقلید از سیاست های خطای آنها در عمل به ویژه در مصرف آب، می رود تا ایران را نیز چون عربستان سعودی به بیابانی بی آب و علف و محتاج مواد غذایی وارداتی تبدیل کند.

در بسیاری از دشت ها و مراتع ایران نیز که تا چند دهه پیش کشاورزی وجود نداشت، درست مثل شرایط گذشته عربستان و به لطف ورود تکنولوژی های جدید آب از اعماق زمین تا تپه های مرتفع پمپاژ می شود و حضور سرمایه داران پر نفوذ و تازه به دوران رسیده در عرصه کشاورزی، نه تنها به قربانی شدن کشاورزان سنتی کمک کرده بلکه  بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی کشور را نیز تشدید کرده است.

محمد درویش، مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی محیط زیست در رابطه با خطاهای ایرانی در بحث مدیریت منابع آب معتقد است: اقدامی که عربستانی ها با منابع آب زیر زمینی خود در دهه های گذشته انجام دادند، دقیقاً مثل کاری است که در سال های گذشته و در ایران با دشت کربال، مرودشت، فسا، کازرون و جهرم انجام شد و درست مثل جنایتی است که در حق حوضه آبریز زاینده رود و ارومیه روا شد؛ مجموعه اقداماتی که همچنان در دشت ها و حوضه های آبی دیگر مثل جازموریان، خراسان، قزوین و ساوه با جدیت و بدون لحاظ کردن تبعاد سنگین آنها ادامه دارد.

با تفاسیری که رفت، در رابطه با منابع و مصارف آب ایران، اکنون مسئولان دو راه بیشتر ندارند؛ یا با عبرت گرفتن از سیاست های نادرست شاهزادگان سعودی و بازبینی دوباره نحوه بهره برداری از منابع آب، کشاورزی ایران را مطابق با استانداردهای جهانی ساماندهی کنند و یا اینکه منتظر بمانند تا ایران نیز چون عربستان سعودی تبدیل به بیابانی بی آب و علف و محتاج مواد غذایی وارداتی شود؛ شرایطی که البته با توجه مشکلات مالی در ایران به مراتب اسفناک تر از عربستان خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۸
برداشت(از سفره های آب) به اختیار
وقتی میشود از طریق دولت کشاورزی خصوصی و سنتی رو ابتدا نابود کرد، سپس کشاورزی عمومی رو از چنگ دولت با اسم رمز خصوصی سازی ربود و بعد منابع آبی رو از بین برد تا قیمت محصولات کشاورزی رو چند ده برابر با حفظ انحصار افزایش داد، تا بشود یک ثروت عظیم رو برای چند نسل سازماندهی کرد! چرا وضعیت موجود رو بهم بزنند ؟!
امیدواریم در بدنه حاکمیت دلسوزان واقعی برای مردم باقی مانده باشد.......
متاسفانه نسلی که امروز در جهادکشاورزی مشغول کار هستند افرادی سنتی و غیر علمی هستند که در مقابل نظرات روز و علمی و تغییرات مدرنیته مقاومت می کنند.
در خصوص منابع آب زیر زمینی و نحوه استفاده از آن، قوانینی در کشور وجود داشت که متاسفانه در زمان دولت نهم فاتحه بخش زیادی از آن با مجاز برشمردن چاه های غیر مجاز، و تشویق به زدن چاه های غیر مجاز خوانده شد. حال کشور مواجه است با هزاران چاه غیر مجاز و نیز چاه های مجازی که بیش از حقابه خود، در یک مسابقه انحاری برای هر چه بیشتر بهره وری از آب زیر زمینی، آب زیرزمینی دشت های مختلف در یک سیر قهقرایی یرداشت و سال به سال بر عمق آب زیر زمینی افزوده و با خوردن کف گیر به کف دیگ آب زیرزمینی، روستائیان مجبور به مهاجرت به شهرها و حاشینه نشینی می گردند. هر چند وظیفه حاکمیتی مدیریت آب در کشور بر عهده وزارت نیرو بوده و عملکرد نه چندان مطلوب گذشته به همراه دخالت های ناصواب، موجب شرایط فعلی گردیده است ولی جلوگیری از برداشت های بی رویه در اقدامی قهر آمیز، از عهده تنها این وزارت خارج بوده و نیازمند اراده ملی و پشتیبانی سایر دستگاها و از جمله تشدید قوانین در مجلس است. در خصوص آبهای سطحی، قوانین حتی در حد قوانین آبهای زیر زمینی هم وجود نداشته و متاسفانه با گسترش با استانی شدن شرکت های آب منطقه ای، مسابقه فزاینده ای بین استانها برای ساخت سدها بر روی رودخانه ها شکل گرفته که نتیجه آن هم از بین رفتن حقابه های سطحی بسیاری از حقابه دارا قبلی، و ساخت سدها با مشخصات بزرگ نمایی شده ای است که امکان استفاده از ظرفیت آنها در حد اهداف و سرمایه گذاریها، امکان پذیر نمی باشد. تغییرات اقلیم نیز به نوبه خود، در نزدیک دو دهه اخیر، شرایطی را حاکم نموده که با توجه پذیرش دیرهنگام آن توسط مسئولین، آمادگی های برنامه ای مشخص و مدونی ظاهرا در برخورد با پدیده در مدیریت آب های باقی مانده، هنوز تدوین نشده و یا اجرا نشده است. مجموعه چنین شرایطی شرایط فعلی نامناسب آبی کشور ما را به سمت عربستان سوق می دهد مگر اینکه در یک اقدام فرابخشی و بازنگری علمی و عملی در سیاست های مدیریت آب، راه کارهای مناسب و چاره ساز، در مورد آب های باقی مانده محدود، با جدیت پیوسته اعمال گردد.
شکر خدا همه ما ياد گرفته ايم که تا چيزي در مملکت تفاق ميافتد اگر خوب شد ميگويند خودمان طرح داديم خودمان اجرا کرديم وخلاصه همهش مال ماست ولي واي از روزي که خداي ناکره يک جاي کار بلنگد انوقت سوراخ موش صدتومان چون کسي نيست که بگويد ما کرديم همه ديگري را مسئول مستقيم ميدانند الان چند سال است که به اين موارد سرمايه داران هم که تازه بدوران رسيده اند اضافه شده اند مسلما" من وامسال من که جز اين سرمايه داران که نيستيم شما هم مينوسيد نبايد باشيد چون اگر بودي صدايت در نمي امد پس لطف کن وبگو اين تازه بدوران رسيده ها کي هستند وچرا هميشه در سايه ميمانند وظاهر نميشوند شايد حکايت جن وبسم الله هستند اينکه علت بيماري گفته شود نيم را ه است معلول را بگوييد وعامل معلول را خبر دهيد خبر نسازيد گوش نکرديد چه گفتند اينکه درد را بدون ذکر روش درمان گفتن که هنر نيست شبکه من وتو وبي بي سي هم همه روزه ميگويند
چاره چيست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
جمعیت شیعه یاید زیاد شود و آیه ی یاس نخوانید
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
چه ربطی داشت؟؟؟؟؟
این هندوانه های که می خوریم میدانید چقدر آب مصرف کرده اند عربستان اکنون به اجاره
تا اون موقع که اینها دیگه مسولیت ندارند، پس... بابای بعدا
کلا ما منتظر وایمسیدیم تا همه چی خراب شه بعد اقدام غلط انجام بدیم....
گزارش تکان دهنده ای بود...
ما که کارون م خشک کردیم..مگر هنری داریم غیر از این...
چند سال دیگه باید موشک بدیم با التماس اب بگیریم.....
به این خبر توجه کنید: مدیرکل گمرک شهرستان گناوه گفت نخستین محموله صادراتی موادغذایی شامل هندوانه از گمرک این بندر به کشور قطر به وزن ۲۴۷ تن ارسال شد.
حالا این رو هم در نظر بگیرید که تولید هر کیلو هندوانه حدود ۳۰۰ تن آب مصرف میکنه و تولید هندوانه در چهار فصل سال با سرعت ادامه داره!
ای کاش حداقل این طرح های جدیدی که واسه پیشرفت کشاورزی قراره تو استان خوزستان و ایلام (اگه اجرایی بشه) قراره انجام بشه رو با روش های مدرنیته انجام میدادن تا حداقل نمونه موفقی باشه از روش درست و اصولی کشاورزی مدرن
عبرت نمی گیرند
ما باید روی تولید آب کار کنیم
از همه چیز مهمتر اصلاح روشهای کشت و آبیاری هست با روش آبیاری غرقابی همه آب تلف میشود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل