بازدید 4233

تولید نفت ایران پس از ۲ ماه کاهش اندکی بالا رفت

جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران پس از ۲ ماه متوالی کاهش در اردیبهشت ماه اندکی افزایش یافته است و عربستان علی‌رغم اعلام کاهش تولید ۳ ماه متوالی است که افزایش دارد.
کد خبر: ۷۰۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 15 June 2017
جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران پس از ۲ ماه متوالی کاهش در اردیبهشت ماه اندکی افزایش یافته است و عربستان علی‌رغم اعلام کاهش تولید ۳ ماه متوالی است که افزایش دارد.

به گزارش فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه می 2017 برابر با اردیبهشت ماه 1396 به 3 میلیون و 795 هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن 4.5 هزار بشکه در روز بیشتر است.

بر اساس این گزارش، ایران در ماه مارس برابر با فروردین 96 روزانه 3 میلیون و 791 هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی مارس (اسفند95) 3 میلیون و 792 هزار بشکه در روز بوده است.

بر این اساس، تولید نفت ایران طی ماه مارس و آوریل  کاهش یافته است و این بدان معناست که هرچند ایران از توافق «کاهش تولید» کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی معاف بوده اما میزان تولید نفتش را کاهش داده است اما تولید نفت ایران پس از 2 ماه کاهش در ماه می اندکی افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای اوپک، ایران در سه ماهه نخست سال 2017 یعنی ماه های ژانویه، فوریه و مارس روزانه 3 میلیون و 797 هزار بشکه نفت تولید کرده است.

متوسط تولید نفت ایران در سال 2016 برابر با روزانه 3 میلیون و 518 هزار بشکه و در سال 2015 برابر با 2 میلیون و 836 هزار بشکه در روز بوده است.

اوپک در بخش دیگری از این گزارش که به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت نفت (منابع اولیه) می‌پردازد، رقمی برای تولید ماه می درج نکرده است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت 13 کشور عضو این سازمان در ماه می 2017 (اردیبهشت 96)  32 میلیون و 139 هزار بشکه در روز عنوان شده است.

که برخلاف توافق این سازمان برای کاهش تولید، از افزایش روزانه 336 هزار و 100 بشکه‌‌ای نسبت به ماه آوریل خبر می‌دهد. اوپک در ماه آوریل روزانه 31 میلیون و 803 بشکه نفت تولید کرده بود.

جالب است که تولید نفت عربستان که از توافق کاهش تولید معاف نیست و همواره از کاهش تولید خود صحبت می‌کند طی ماه‌های مارس، آوریل و می افزایش یافته است. ریاض به ترتیب در این ماه‌ها روزانه 9.905و 9.938و 9.940 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

کشورهای آنگولا، گابن، امارات و ونزوئلا تولید خود را کاهش و باقی کشورها افزایش تولید داشته‌اند. بیشترین کاهش به آنگولا و بیشترین افزایش به لیبی مربوط بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار