بازدید 15703
۱
پبمانه اقتصادی؛

از «دلیل توقف پروازهای ایران به فرودگاه نجف» تا «یارانه قیمت برق در پیچ حذف»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی شاخص های منتخب بورس، کاهش بهای انواع سکه، بازار طلای جهانی با افت 1/2 درصدی پس از سه هفته، قیمت نفت امسال به ۵۵ دلار می‌رسد، کالاهای صادراتی ایران به قطر در سال گذشته، رشد دلار و درهم همراه با عقب نشینی یورو، کشف ۲۰۰ تن گوشت قرمز قاچاق، استرداد مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از یک بدهکار بانکی، نامه «نفتی» توکلی به زنگنه و خرید ۶۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 11 June 2017
از «دلیل توقف پروازهای ایران به فرودگاه نجف» تا «سرانجام یارانه قیمت برق در پیچ حذف»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی شاخص های منتخب بورس، کاهش بهای انواع سکه، بازار طلای جهانی با افت 1/2 درصدی پس از سه هفته، قیمت نفت امسال به ۵۵ دلار می‌رسد، کالاهای صادراتی ایران به قطر در سال گذشته، رشد دلار و درهم همراه با عقب نشینی یورو، کشف ۲۰۰ تن گوشت قرمز قاچاق، استرداد مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از یک بدهکار بانکی، نامه «نفتی» توکلی به زنگنه و خرید ۶۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ را در بر دارد.



آغاز هفته با سبزپوشی شاخص های منتخب بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 20 خرداد ماه 96 با رشد 97 واحدی به رقم 79 هزار و 855 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 32 واحدی به رقم 26 هزار و 987 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 8 واحد رشد، عدد 17 هزار و 239 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 6 واحد افزایش داشت و به عدد 13 هزار و 357 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 103 واحدی به رقم 86 هزار و 905 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افزایش 31 واحدی به رقم 55 هزار و 99 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با رشد 422 واحدی، عدد 178 هزار و 803 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار فرابورس نیز شاخص با افزایش 2 واحدی به رقم 903 واحد رسید.



قیمت انواع سکه کاهش یافت

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۲۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید، ضمن اینکه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با ۴ هزار تومان کاهش به یک میلیون ۱۷۳ هزار تومان معامله شد. در عین حال هر نیم سکه با افت ۲ هزار تومانی قیمت، ۶۳۶ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۶ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۵ هزار تومان است.

بازار طلای جهانی با افت 1/2 درصدی پس از ۳ هفته

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 2/ 1 درصدی به قیمت 4/ 1266 دلار معامله شد. رشد 6/ 0 درصدی شاخص دلار در کنار کاهش تقاضای محافظه کارانه، اونس طلا را پس از 3 هفته صعود با افت مواجه کرد. روز جمعه چشم‌انداز تشکیل دولت ائتلافی در انگلیس پس از انتخابات زودهنگام، ارزش پوند را به کمترین سطح در 8 ماه اخیر رساند. این عامل در کنار عدم تغییر سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا با افت یورو، عامل حمایت از شاخص دلار شد. افت پوند از بازارهای سهام انگلیس و اروپا حمایت کرد. با این وجود شاهد کم-نوسانی سایر بازارهای سهام بودیم. همچنان کاهش قابل توجه متقاضیان کار آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته جاری فدرال رزرو را به 90 درصد رسانده است. به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین در هفته جاری نشست بانک مرکزی انگلیس، بانک ژاپن و بانک ملی سوئیس می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد.

قیمت نفت امسال به ۵۵ دلار می‌رسد

بانک گلدمن ساکس آمریکا پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی را از ۵۶ دلار و ۷۶ سنت به ۵۵ دلار و ۳۹ سنت کاهش داد. هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، قطع رابطه عربستان و برخی دیگر از کشور های منطقه با قطر، و همچنین افزایش تولید لیبی، نیجریه و آمریکا، و از طرف دیگر امیدواری تجار به توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تأثیر داشت.


دلیل توقف پروازهای ایران به فرودگاه نجف

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: وضع عوارض گمرکی نامتعارف از سوی فرودگاه نجف و عطف به‌ماسبق کردن آن از سال ۲۰۱۰ میلادی در کنار نرخ گران هندلینگ و سوخت باعث شد ایرلاین‌ها تصمیم بگیرند پروازهای نجف را از ۱۰ تیر ۹۶ متوقف کنند. اسعدی سامانی گفت: به نظر می‌رسد مسئولان فرودگاه نجف از اشتیاق ایرانیان برای سفرهای عتبات عالیات سوءاستفاده می‌کنند. وی با اشاره به اینکه ‌فرودگاه نجف جزو گران‌ترین فرودگاه‌های دنیا برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی است، افزود: فرودگاه نجف، خصوصی است،‌ به دنبال مذاکراتی که با وزیر حمل‌ونقل عراق و سازمان هواپیمایی کشوری این کشور داشته‌ایم، آنها اعلام کردند که چون فرودگاه نجف توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، ما نمی‌توانیم درباره این فرودگاه اعمال‌نظر کنیم و آنها مستقل عمل می‌کنند و مستقل تصمیم می‌گیرند و تبعیتی از تصمیمات ما ندارند. اسعدی سامانی افزود: ‌در فرودگاه‌های ایران به ازای هر پروازی که از عراق به ایران می‌آید هزینه هندلینگ پرواز بین 3 هزار دلار ‌تا 3 هزار و 500 دلار برای هر پرواز متفاوت است، اما در فرودگاه نجف رقمی بین 14 تا 18 هزار دلار بابت هزینه هندلینگ دریافت می‌شود و این موجب افزایش هزینه شرکت‌ها شده است. وی یادآور شد: البته پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به فرودگاه بغداد طبق برنامه‌های قبلی ادامه خواهد داشت.

کالاهای صادراتی ایران به قطر در سال گذشته

بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال گذشته 50 قلم کالای کشاورزی و صنعتی از ایران به قطر صادر شده است. بنا بر این گزارش انواع کالاهای صادراتی به این کشور شامل کف‌پوش‌ها به جز گبه از پشم یا از مو نرم (کرک) حیوان، کف‌پوش‌های غیرمخملی باف، از مواد نسجی سنتتیک یا مصنوعی آماده مصرف بوده است. سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر، سیمان سفید ، سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوط آهن کمتر از 40 درصد به هم فشرده نشده از جمله سایر کالاهای صادراتی از ایران به این کشور بوده است. در بخش کالاهای کشاورزی هندوانه، مغز پسته تازه یا خشک، زعفران خرد نشده و ساییده نشده هم جزء کالاهای صادراتی به این کشور بوده است. این گزارش می‌افزاید، در سال گذشته در مجموع یک میلیون و 11 هزار تن کالا به ارزش 3 هزار و 222 میلیارد ریال کالا به قطر صادر شده است. ارزش دلاری کالاهای صادر شده در سال 95 به این کشور معادل 103 میلیون دلار بوده است. 

رشد دلار و درهم همراه با عقب نشینی یورو در آغاز هفته

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با افزایش 20 ریال نسبت به پایان هفته قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 311 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 81 ریال به رقم فروش 41 هزار و 943 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 235 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، 3 ریال گران تر فروخته شد.

از «دلیل توقف پروازهای ایران به فرودگاه نجف» تا «سرانجام یارانه قیمت برق در پیچ حذف»

کشف ۲۰۰ تن گوشت قرمز قاچاق

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: به دنبال اقدامات اطلاعاتی انجام شده، بازرسین اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان یک محموله 130 تنی گوشت قرمز قاچاق را کشف و پس از بررسی و تحقیقات میدانی یک بخش 70 تنی دیگر از این مجموعه را در نقطه‌ای دیگر شناسایی کردند که تاکنون مجموع کشفیات پرونده مزبور به 200 تن رسیده است.

استرداد مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از یک بدهکار بانکی

دادستان عمومی و انقلاب کرج از استرداد مبلغ 200 میلیارد ریال بدهی از یکی از بدهکاران متواری بانکی خبر داد. به گزارش ایسنا، حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب کرج با اعلام این خبر گفت: متهم در سال‌های گذشته در چند مرحله اقدام به اخذ وام به مبلغ دویست میلیارد ریال از یکی از بانک های دولتی کرده و پس از آن بدون بازپرداخت وام به کشور انگلستان متواری شده بود. شاکرمی افزود: پس از دریافت شکایت بانک از این شخص و تشکیل پرونده، تلاش‌ها برای شناسایی و توقیف اموال منقول و غیرمنقول متهم آغاز شد و ضمن آن چند نفر از کارکنان بانک نیز بازداشت شدند. دادستان کرج تاکید کرد: مجموعه این اقدامات منجر به توقیف اموال متهم شده و حسب اعلام بانک شاکی، تمامی مبلغ وام پرداختی و سود آن از محل توقیف و فروش اموال منقول و غیر منقول متهم و ضامن وی وصول شده و بانک هم شکایت خود را مسترد کرده است.

نامه "نفتی" توکلی به زنگنه

«احمد توکلی» رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به وزیر نفت با انتقاد از ارائه یک مدل واحد برای توسعه همه میادین مشترک و غیر مشترک، عنوان کرد که "اولاً به دسته‌بندی میادین و اولویت‌دهی به میادین مشترک توجه نشده و ثانیاً به الگوهای کاربردی در توسعه میادین مشترک همچون روش توسعه یکپارچه توجه نگردیده است و حتی متأسفانه مذاکرات و اقدامات مثبت انجام شده در این خصوص با کشور عراق و عربستان نیز معلق گردیده است که در نهایت منجر به بروز خسارت‌های هنگفتی برای کشور شده است. نمونه‌ای از این خسارت‌ها را می‌توان در توسعه ضعیف بخش ایرانی میدان آذر (بدره) مشترک با کشور عراق مشاهده کرد." مشاهده متن کامل نامه

خرید ۶۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس آسمان نهایی شد

روز گذشته، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان گفت: امروز قرارداد خرید 60 فروند بوئینگ 737MAX در قالب دو پکیج 30 فروندی بین آسمان و بوئینگ نهایی شد. قرارداد هواپیمایی آسمان شامل خرید 30 فروند بوئینگ 737MAX و قرارداد الحاقی حق خرید 30 فروند دیگر از همین هواپیما است. مصطفوی در گفت و گو با خبرنگار فارس ادامه داد: اولین فروند از این مدل‌ هواپیماها سال 2022 میلادی تحویل آسمان می‌شود و تحویل هر 30 فروند تا سال 2024 ادامه دارد و پس از آن تحویل 30 فروند دیگر آغاز می‌شود. مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان ادامه داد: امروز قرارداد نهایی به امضا رسید و وزارت خزانه‌داری آمریکا یک ماه مهلت دارد مجوز اوفک را برای این هواپیماها صادر کند. وی بیان کرد: رقم کل قرارداد این 60 فروند هواپیما 3 میلیارد دلار است که 5 درصد آن توسط شرکت هواپیمایی آسمان به صورت نقدی پرداخت می‌شود و 95 درصد نیز فاینانس است که فاینانسر خود شرکت بوئینگ است. وی اظهار داشت: در حال حاضر شرکت بوئینگ ثبت سفارش ساخت 3 هزار و 700 فروند از این مدل هواپیماها را دارد و 78 ایرلاین خرید این هواپیما را به بوئینگ سفارش داده‌اند. مصطفوی با اشاره به اینکه اولین فروند از هواپیمای تولیدشده مذکور ماه قبل تحویل شرکت هواپیمایی مالزی شد، ادامه داد: این هواپیماها 168 نفر ظرفیت دارد و قابلیت طی کردن 6 هزار کیلومتر مسافت را دارد.

بازار اوراق مسکن با نوسان اندک اوراق همراه بود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 04/ 0 درصدی به قیمت 76 هزار و 109 تومان معامله شدند. شاهد رشد 3 درصدی قیمت اوراق نسبت به میانگین هفته اول خرداد، 73 هزار و 940 تومان هستیم. آغاز ماه رمضان به‌صورت سنتی با کاهش تعداد معاملات مسکن، افت «تسه»ها را رقم زد. اما در ادامه اعلام روابط عمومی بانک مرکزی از افزایش سقف وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان بازگشت اوراق به سطح 76 هزار تومانی را رقم زد. به گزارش دنیای اقتصاد، در میانه اردیبهشت شورای پول و اعتبار، افزایش سقف وام به 140 میلیون تومان برای زوج‌ها و 90 میلیون تومان به‌صورت انفرادی از طریق افزایش سقف وام جعاله در کنار ارائه وام بدون نیاز به سپرده اعلام شد. اما بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مسکن به دلیل «کمبود منابع» افزایش سقف وام جعاله تنها تا پایان شهریور اجرایی می‌شود.

یارانه قیمت برق در پیچ حذف

وزیر نیرو با بیان اینکه "در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شده که خدمات برق بایستی تا پایان این برنامه به قیمت واقعی خود برسد"، تصریح کرد: این کار بایستی سال به سال و به صورت گام به گام و به تدریج انجام شود تا فشاری به مصرف کنندگان وارد نشود. وزیر نیرو در خصوص گذر از پیک مصرف تابستان تصریح کرد: از پیک سال گذشته تا امسال حدود 2 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است، علاوه بر آن برنامه ریزی های گسترده ای برای مدیریت بار و مدیریت مصرف انجام شده تا در چند روزی که احتمال وقوع پیک بیشتر وجود دارد بتوانیم مصارف صنعتی، کشاورزی و عمومی برق را کاهش داده و خطر خاموشی را پشت سر بگذاریم. چیت چیان تصریح کرد: با توجه به مجموعه کارهایی که انجام شده امیدوارم تابستان امسال نیز همچون سال های گذشته بدون خاموشی سپری شود. وی ادامه داد: با اشاره به افزایش درجه حرارت در برخی شهرهای کشور و افزایش 10 درصدی مصرف برق از پیک سال گذشته تاکنون، از مردم می خواهیم که مثل سال های گذشته با مدیریت در مصرف برق، وزارت نیرو را در خدمات رسانی بهتر یاری کنند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
خوب ما هم تو نجف يك فرودگاه بزنيم .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان