بازدید 22738
پیمانه اقتصادی؛

از «فرصت سوزی ایران در بازار قطر و میدان داری ترکیه» تا «کلاه‌شرعی بانک‌ها برای خود»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش بهای نفت با افزایش تولید آمریکا، پایان هفته آرام دلار پس از ناآرامی‌های داخلی، آخرین روز هفته با قیمت سکه در بازار، حرکت فلزات گرانبها در مسیر کاهش جهانی، ایران به جای هندی ها با گازپروم روسیه قرارداد بست، کاهش تعرفه برق در برخی شهرهای استان سیستان و بلوچستان، کاهش ارزش ریال قطر، کاهش ارزش لیر و سهام بازارهای بورس ترکیه و واردات 278 تن بلندگوی خودرو چقدر ارز از کشور خارج کرده است را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 09 June 2017
از «فرصت سوزی ایران درباره بازار قطر و میدان داری ترکیه» تا «کلاه‌شرعی بانک‌ها برای خود»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش بهای نفت با افزایش تولید آمریکا، پایان هفته آرام دلار پس از ناآرامی‌های داخلی، آخرین روز هفته با قیمت سکه در بازار، حرکت فلزات گرانبها در مسیر کاهش جهانی، ایران به جای هندی ها با گازپروم روسیه قرارداد بست، کاهش تعرفه برق در برخی شهرهای استان سیستان و بلوچستان، کاهش ارزش ریال قطر، کاهش ارزش لیر و سهام بازارهای بورس ترکیه و واردات 278 تن بلندگوی خودرو چقدر ارز از کشور خارج کرده است را در بر دارد.



کاهش بهای نفت با افزایش تولید آمریکا، نیجریه و لیبی

روز پنجشنبه بهای نفت، کاهش یافت و به کمترین نرخ خود در یک ماه گذشته رسید. علت این امر افزایش غیر منتظره موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته و همچنین افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی گزارش شده است که موجب افزایش نگرانی تجار از عدم کفایت توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل  میان عرضه و تقاضا شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۶ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۷.۸۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۵.۴۷ دلار صورت گرفت.

پایان هفته آرام دلار پس از ناآرامی‌های داخلی

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با افت 16 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 291 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 82 ریال به رقم فروش 42 هزار و 24 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات نیز 10 هزار و 232 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 20 ریال گران تر فروخته شد.



آخرین روز هفته با قیمت سکه در بازار

روز گذشته سکه طرح قدیم یک میلیون و 205 هزار و طرح جدید یک میلیون و 180 هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه با قیمت 638 هزار تومان، ربع سکه 366  هزار تومان و سکه یک گرمی 247 هزار تومان داد و ستد شد.

حرکت فلزات گرانبها در مسیر کاهش جهانی

در معاملات بازار جهانی فلزات گرانبها در پایان روز پنج شنبه، هر اونس طلا با کاهش 10 دلار به رقم فروش 1277 دلار و 80 سنت رسید. هر اونس نقره نیز با 15 سنت کاهش به قیمت 17 دلار و 51 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس پلاتین 10 دلار و 90 سنت ارزان تر شد و به رقم 948 دلار و 60 سنت رسید و هر اونس پالادیوم بیش از 833 دلار قیمت گذاری شد که نشان از افت بیش از 15 دلاری داشت.

فرصت سوزی ایران درباره بازار قطر و میدان داری ترکیه

پس از بحران سیاسی که هفته گذشته در کشورهای عربی اتفاق افتاد و باعث قطع رابطه قطر با این کشورها شد، قطر که اقتصادش بیشتر متکی به نفت و گاز و وارد کننده عمده محصولات غذایی است، مجبور شد برای تأمین نیاز جمعیت 2.7 میلیونی کشورش دست به دامان کشورهای همسایه شود. این فرصت را ترکیه غنیمت دانسته و بلافاصله روز گذشته مسئولان بخش صادرات و محصولات غذایی این کشور آمادگی خود را برای این تجارت اعلام کردند،‌ اما مسئولان ایرانی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. رئیس اتحادیه تجارت و صادرکنندگان ترکیه به رویترز گفته است: صادرکنندگان ترکیه آمادگی کامل خود را برای تأمین نیازهای غذایی و آب قطری‌ها دارند و آماده‌اند تا هرگونه کمبودی که در اثر قطع همکاری با کشورهای عربی برای قطر ایجاد شده است را تأمین کنند. مهمت بیوککسی رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه گفته است: صادرکنندگان این کشور آماده‌اند تا هرگونه شکافی که پس از قطع ارتباط قطر با کشورهای امارات، عربستان ایجاد شده است را تأمین کنند. به گزارش فارس، واردات غذا به قطر از آنجایی که عربستان مرزهای خشکی خود را با این کشور بسته است به مشکل خورده و هزاران کامیونی که محصولات وارد می‌کردند سرگردان  هستند. قطر یک کشور بیابانی و خشک است و به شدت برای تأمین نیاز کشور به واردات محصولات غذایی وابسته است. فرصت‌سوزی در اقتصاد ایران در ارتباط با کشورهای همسایه سابقه دارد،‌زمان تحریم‌های روسیه هم به‌رغم چراغ سبزی که پوتین برای تجارت با ایران داد اما سستی و تنبلی مجموعه اقتصادی کشور یا نداشتن روحیه جنگندگی و رقابت باعث شد سهم ما از تجارت روسیه در مقابل ترک‌ها بسیار ناچیز باشد.

ایران به جای هندی ها با گازپروم روسیه قرارداد بست

ایران بزرگترین شرکت انرژی روسیه، گازپروم، را برای توسعه میدان گازی فرزاد B برگزید. این در حالی است که پیشتر بیان شده بود که کنسرسیوم او.ان.جی.سی هندی علاقه بسیاری برای به تولید رساندن میدان گازی فرزاد B دارد. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته است، «ما قرارداد اولیه ای با آن ها (گازپروم) راجع به میدان های فرزاد B، پارس شمالی و کیش امضاه کرده ایم.» این در حالی سن که کنسرسیوم او.ان.جی.سی هندی اولین بار در سال ۲۰۱۲ متوجه این میدان گازی شد. حجم ذخیره این میدان ۲۱٫۷ تریلیون فوت مکعب است که حدود ۶۰ درصد آن قابل استخراج است. ظرفیت تولید این میدان حدود ۱٫۱ میلیارد فوت مکعب در روز است. تهران و دهلی نو، علی ‌رغم ابراز خوش‌بینی رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، و نخست وزیر هند، در سال گذشته‌، نتوانستند قرارداد تجاری برای توسعه میدان فرزاد B را نهایی کنند.

کاهش تعرفه برق در برخی شهرهای استان سیستان و بلوچستان

هیأت وزیران با کاهش تعرفه برق در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان از یک ماه تا ۹ ماه به تناسب درجه گرمسیری آنها موافقت کرد. «حمید چیت چیان» وزیر نیرو 3 روز پیش با دستور رئیس جمهوری در پی اوج گیری گرمای بی سابقه و طوفان شدید طی هفته اخیر در سیستان و بلوچستان و به دنبال آن وقوع چند مورد حادثه در بخش برق سیستان و بلوچستان و همچنین قطع آب در اثر قطعی برق، مشکلاتی برای مردم این استان در شهرهای مختلف همچون زاهدان، جکگور، چابهار، راسک و نیکشهر به این استان سفر کرد. نتیجه مشاهدات و بررسی های وزیر نیرو، در جلسه هیئت دولت مطرح شد و تصمیمات جدیدی در خصوص تعرفه گذاری برق سیستان و بلوچستان گرفته شد.

کاهش ارزش ریال قطر به کمترین میزان ۱۱ سال گذشته

رویترز اعلام کرد: در پی بحران سیاسی و قطع روابط قطر با کشورهای عربی، ارزش پول این کشور به کمترین میزان ۱۱ سال گذشته رسید، و مؤسسات رتبه‌بندی بین المللی چشم انداز ضعیفی از اقتصاد این کشور ارائه کردند. 

کاهش ارزش لیر و سهام بازارهای بورس ترکیه

رویترز اعلام کرد: پس از اعلام ترکیه مبنی بر استقرار پایگاه نظامی در قطر برای حمایت از این کشور، ارزش لیر و ارزش سهام بازارهای بورس ترکیه به شدت کاهش یافت. براساس گزارش رویترز، ارزش لیر ترکیه با 0.73 درصد کاهش معادل 3.54 لیر در برابر دلار قرار گرفت. «لیر» از ابتدای امسال تاکنون تغییرات بسیار اندکی داشت و در ردیف یکی از ارزهای معتبر کشورهای نوظهور محسوب می‌شد که نوسان خیلی کمی پیدا کرده بود. بر اساس این گزارش، شاخص ارزش سهام ترکیه هم کاهش 0.56 درصد داشته است.

واردات 278 تن بلندگوی خودرو چقدر ارز از کشور خارج کرده است؟

بر اساس آمار گمرک در یک ماهه نخست سال 96 قریب به 278 تن انواع بلندگوي خودرو، به ارزش دلاری 1313274 و ارزش ریالی 42589673465 وارد کشور شده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کشور  عمان  با صادر کردن  102 تن انواع بلندگوي خودرو، به ارزش دلاری 631615 و ارزش ریالی 20488329414 و همچنین  کشور دانمارک  با صادرات بیش از یک تن انواع بلندگوي خودرو ، با ارزش ریالی 390936960  و ارزش  دلاری 12060 جزو کشورهایی هستند که این محصول را به ایران صادر می کنند.

 


ماه

کشورطرف معامله

وزن(ک.گ)

ارزش ریالی

ارزش دلاری

1

چين

1221

344248195

10620

1

چين

30194

2668323040

82315

1

چين

51081

3295156252

101674

1

چين

39257

3646117800

112437

1

امارات متحده عربي

53208

11756561804

362553

1

دانمارك

1858

390936960

12060

1

عمان

102002

20488329414

631615



کلاه‌شرعی بانک‌ها برای خود

آیت‌الله مکارم شیرازی با ابراز تأسف شدید از اینکه در بانک‌های امروز کلاه‌شرعی بسیار است، اظهار داشت: مثلاً شخصی برای خرید جهیزیه، وام می‌خواهد که به او می‌گویند برای جهیزیه نمی‌توانیم وام بدهیم اما برای خرید ماشین می‌توانیم، بروید یک فاکتور قلابی صوری بیاورید و ما وام را می‌دهیم. مرجع تقلید شیعیان افزود: این فاکتورهای قلابی معامله را حرام می‌کند این وام ربوی محسوب می‌شود اگر فاکتور واقعی باشد معامله صحیح است اما این‌ یک چیز صوری و کلاه‌شرعی است که بر سر یکدیگر می‌گذارند. وی با بیان اینکه مسئله کارمزد در بانک‌ها هم به همین شکل دنبال می‌شود ابراز کرد: کارمزد یعنی هزینه پرداخت این وام، فرض کنید صندوق قرض‌الحسنه‌ای هزینه محل اجاره، پرسنل و غیره دارد ما این هزینه را حساب کردیم حداکثر چهار درصد هزینه است و بیش از این رباست اما برخی بانک‌ها اسم ربای 28 درصدی را کارمزد می‌گذارند و همین مسئله باعث می‌شود که بین مردم رباخواری رواج پیدا کند. آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه کلاه‌ شرعی مقدمه آلودگی به انواع حرام‌ها می‌شود اظهار داشت: همچنین در بعضی بانک‌ها می‌گویند ما کارمزد بیش از 4 درصد نمی‌گیریم ما می‌گوییم 4 درصد برای تمام مدت وام بگیرید، یعنی اگر وام 5 ساله است، چهار درصد بگیرید آن‌ها می‌گویند سالی 4 درصد می‌گیریم آن بخشی از وام که اقساطش سال پنجم می‌افتد، مجموعاً 20 درصد شده است، اسم‌اش را چهار درصد می‌گذارند اما در واقع 20 درصد می‌گیرند، کلاه‌شرعی می‌گذارند و با این آلوده می‌شوند. وی عنوان کرد: اسلام با این ظاهرسازی‌ها و کلاه‌شرعی‌ها مخالف است زیرا این امر، گناه را در نزد اسلام کوچک می‌کند و افراد آلوده گناه می‌شوند. منبع: باشگاه خبرنگاران


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۰
فرصت سوزی ایران درباره بازار قطر و میدان داری ترکیه ???? چرا جو می دی ؟؟!!!
جناب آقای دکتر روحانی- رئیس جمهور محترم
احتراما به نظر میرسد که مدیریت بانک مرکزی به هیچوجه همخوانی با برنامه دولت را ندارد وبیشتر این مدیریت نا توان به قول معروف فشل است.لذا خواهشمند است تا دیر نشده فکری به حال تعویض مدیریت مذکور بفرمائید.
چى ميخواهيم براشون بفرستيم؟
ما همكه همه چيزامون وارداتيه
این ماشین های بلند گو دار اعصاب همه را خورد کرده جلو وارداتش را بگیرید
چه فرصت سوزی؟ ما نباید وارد این بازی بشیم. اتفاقا وزارت خارجه عقلانی عمل کرد و در دام عربستان و امریکا نیفتاد ...
در کشور ماانواع میوه مثل انار انجیر وخیار و ...وحتی گوشت دام زنده زیاد است وهمه امید تولیدکننده به صادرات وبازار های پر آز سرمایه است قطرمی تونه یکی آز همین بازارها باشه که دسترسی به اون هم آز خیلی آز بازارهای دیگه راحت تره
هر موقع اىران اراده كنه مى تونه اىن كار را انجام بده
این خبرها مسخره س. ترکیه کجا ایران کجا؟ ایران همسایه قطر است و خیلی راحت میتونه اجناس رو از طریق خلیج فارس به قطر برسونه. الان هم از سه بندر قرار شده اینکار رو انجام بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
قوانین صادرات در ایران دست و پا گیر است و این سرعت عکس العمل را از صادرکنندگان میگیرد. یکی دو روز بعد از تحریم، اجناس و حتی میوه و تره بار ترکیه در قفسه فروشگاههای قطر جا خوش کرده است.
شاید درست نباشه ما خودمون را بیش از حد وارد این دعوا بکنیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی