بازدید 22597
۱

در صورت مواجهه با حوادث تروریستی چه باید کرد؟

حوادث تروریستی ساعات اخیر در تهران و برخی واکنش‌های صورت گرفته به آن، پیش از آنکه از منظر امنیتی و سیاسی قابل بررسی و تفسیر باشد، پیام ویژه‌ای برای شهروندان به همراه دارد؛ اینکه تروریست ها نه تنها ابایی از شلیک کور به مردم و رهگذران ندارند، که بر عکس، می‌کوشند هرکسی را در تیررس یافتند، بکشند و برای این هدف دست از جان خود هم شسته‌اند.
کد خبر: ۷۰۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 07 June 2017
در پی وقوع حوادث تروریستی امروز تهران و التهاب ناشی از آن، مرور برخی نکات مهم در خصوص مواجهه با چنین حوادثی ضروری به نظر می‌رسد.
 
به گزارش «تابناک»، حوادث تروریستی ساعات اخیر در تهران و برخی واکنش‌های صورت گرفته به آن، پیش از آنکه از منظر امنیتی و سیاسی قابل بررسی و تفسیر باشد، پیام ویژه‌ای برای شهروندان به همراه دارد؛ اینکه تروریست ها نه تنها ابایی از شلیک کور به مردم و رهگذران ندارند، که بر عکس، می‌کوشند هرکسی را در تیررس یافتند، بکشند و برای این هدف دست از جان خود هم شسته‌اند.

رویکردی که توجه به آن مجابمان خواهد کرد برای مقابله با ایشان آمادگی کامل داشته باشیم، نکات و توصیه های مهم در خصوص این حوادث را بیاموزیم و تلاش کنیم با آگاهی دادن به دیگران در این باره، ایشان را در حفظ جانشان در صورت قرار گرفتن در بطن چنین حوادثی یاری دهیم. با این مقدمه که امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادث شومی نباشیم.

ذهنتان را آماده کنید

کسی که انتظار شنیدن صدای گلوله را ندارد، فرض می‌کند صدای چیزی دیگر است، چیزی که با انتظارش هم‌خوانی دارد مثل صدای خالی کردن تیرآهن از تریلی یا ترقه.

سریع واکنش نشان بدهید

کسى که سریع و قاطع تصمیم بگیرد، بیشتر ممکن است نجات پیدا کند. اما طبیعت انسان طورى است که صبر مى‌کند ببیند بقیه چه مى‌کنند. آنها که تنها هستند بیشتر واکنش نشان مى‌دهند تا آنها که فردی همراهشان است.

کنجکاوی نکنید

از جمله عادات آسیب رسانی که ما ایرانیان به آن مبتلا هستیم و با بروز حوادث مختلف خودنمایی می‌کند، تلاش برای سرک کشیدن به حوادث مختلف است. چیزی شبیه کنجکاوی بیش از حد که گاه موجب می‌شود برخی در مسیر خودروهای امدادی قرار گرفته و مانع از حضور به موقع و موثر ایشان در محل حادثه ای مانند آتش سوزی یک برج شوند و گاه مثل امروز، موجب جمع شدن جمعیتی قابل توجه در اطراف محل حادثه تروریستی می‌شود!

خودتان را از تیررس دور کنید

اگر مهاجمان شما را نبینند، نمی‌توانند شما را بزنند. بنابراین اولین قدم این است که سر راه نباشید، کمتر دیده شوید. بدیهى‌ترین گزینه این است که خودتان را روى زمین بیندازید، اما اگر بشود، بهتر است پشت چیزى که محکم باشد پناه بگیرید، مثلا یک دیوار بتنى.

پرهیز از در افتادن با مهاجمان

هرچند مواردی از موفقیت در درگیری با مهاجمان ثبت شده اما اصولا بهتر است کسی که آموزش ندیده با فرد مهاجم در نیفتد. از یاد نباید برد که بسیاری از حمله‌ها تک‌نفره نیست و گروهی است. بعضی‌ها ممکن است جلیقه ضدگلوله به تن داشته باشند، یا مواد منفجره همراه‌شان باشد.

بعد از فرار هم مراقب باشید

همچنان هشیار باشید. تا جایی که می‌توانید از محل واقعه دور شوید. پشت سفت‌وسخت‌ترین چیزی که می‌توانید پنهان شوید و از پلیس یا مأموران امنیتی کمک بخواهید. در گروه‌های بزرگ حرکت نکنید و سوار وسایل حمل‌ونقل عمومی نشوید. حتی پس از وقوع انفجار یا توقف صدای تیراندازی نیز به محل حادثه نروید چراکه ممکن است حملات موج دیگری نیز داشته باشند.

به هم کمک کنید

اگر می‌خواهیم همه جلوی خروجی اضطراری گیر نکنند و کسی زیر دست‌وپا نماند، راهی جز این نیست. بیشتر آدم‌ها حتی در شرایط بسیار حاد هم قاعدتا به هم کمک می کنند.

مراقب انفجار بمب شایعات باشید

هرچند انتشار شایعات پس از بروز هر حادثه ای، مخرب و آسیب‌زاست، در حوادث تروریستی، شدت این آسیب‌ها بسیار افزایش می‌یابد. آنقدر که می‌توان شایعات را بهترین یار و یاور تروریست ها خواند. یاری که با گسترش وحشت در جامعه به تحقق اهداف تروریست ها کمک می‌کند و حتی ممکن است زمینه ساز بروز فاجعه های دیگری همچون زیر دست و پا ماندن افراد در حال گریز شود.

شماره تلفن های ضروری را به یاد داشته باشید

علاوه بر شماره تلفن‌های اضطراری مانند شماره پلیس(110)، اورژانس(115) و آتش نشانی(125)، شماره تلفن‌های ستاد خبری وزارت اطلاعات(113)، حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران(114) و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی(116) نیز در دسترس شما قرار دارند و اطلاع تحرکات یا موارد مشکوک به ایشان، کمک بزرگی به مقابله با مهاجمان خواهد کرد.

به هیچ شی مشکوکی دست نزنید

فراموش نکنید در صورت مواجه شدن با بسته ها یا ساک های دستی و حتی خودروهای مشکوک نیز دیده‌های خود را با مأموران در جریان بگذارید. مراقب باشید که به هیچ شی مشکوکی دست نزده و برای جابجایی آن اقدام نکنید. در صورت مواجه شدن با این موارد مشکوک، تنها مأموران را در جریان بگذارید و تلاش کنید مردم را از آن اشیا دور نگه دارید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱
تحت فرماندهی شما ملت را می فرستند جلو و بعد از قتل ملت شما را برای تحلیل دعوت می کنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان