بازدید 22998
آخرین تحولات خاورمیانه؛

آماده باش به نیروهای نظامی قطر/ شروط عربستان برای برقراری روابط دوباره با قطر/حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه/تهدید عادل الجبیر به حمله نظامی علیه قطر/ نقش روسیه در هک رسانه های قطری

تماس تلفنی دونالد ترامپ و ملک سلمان، حمله جنگنده های آمریکا به مواضع ارتش سوریه، تهدید عجیب الجبیر به حمله نظامی علیه قطر، اقدامات مراکش و اردن علیه قطر، اعلام آماده باش توسط امیر قطر، انتقاد شدید آلمان از ترامپ، هدیه عربستان به ایران و نقش روسیه در هک شدن رسانه های قطری از جمله مهم ترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بود. در این میان، باید به شروط عربستان سعودی برای برقراری روابط با قطر اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 07 June 2017
تماس تلفنی دونالد ترامپ و ملک سلمان، حمله جنگنده های آمریکا به مواضع ارتش سوریه، تهدید عجیب الجبیر به حمله نظامی علیه قطر، اقدامات مراکش و اردن علیه قطر، اعلام آماده باش توسط امیر قطر، انتقاد شدید آلمان از ترامپ، هدیه عربستان به ایران و نقش روسیه در هک شدن رسانه های قطری از جمله مهم ترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بود. در این میان، باید به شروط عربستان سعودی برای برقراری روابط با قطر اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، در حالی که خبر «اسکای نیوز» درباره تعیین شرط از سوی عربستان برای قطر تکذیب شد، روزنامه «السیاسه» کویت در شماره امروز خود برخی از این شروط را منتشر کرده است.

بنا بر این گزارش، سلمان پادشاه عربستان، این پیشنهادها را در دیدار روز سه‌شنبه‌اش با امیر کویت مطرح کرده و گفته که قطر باید تا ۲۴ ساعت این ده شرط را اجرا کند.

به ادعای این روزنامه، برخی از این شروط عبارتند از؛

ـ قطع روابط دیپلماتیک با ایران؛

ـ اخراج همه اعضای حماس از قطر، بلوکه حساب‌های بانکی آن‌ها و ممنوعیت معامله با این افراد؛

-عذرخواهی رسمی از همه اعضای شورای همکاری به دلیل گزارش‌های الجزیره علیه کشورهای عضو؛

- اعلام پایبندی به میثاق سال ۲۰۱۲ با عربستان در زمان ملک عبدالله

گفتنی است که هنوز هیچ منبعی این گزارش را تأیید نکرده است.
 
ترامپ تلفنی با ملک سلمان گفت وگو کرد
 
ساعاتی پس از اعلام جانبداری رئیس جمهوری آمریکا از هجوم دیپلماتیک و اقتصادی چند کشور عربی علیه ‏قطر، دونالد ترامپ تلفنی با پادشاه عربستان گفت وگو کرده و خواستار اتحاد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شد.‏

به گزارش رویترز در این تماس تلفنی که روز سه شنبه صورت گرفت، رئیس جمهوری آمریکا از موضع جانبدارانه ‏خود دوری کرده و خواستار پایان اختلاف کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است.‏
 
 آماده باش به نیروهای نظامی قطر/ شروط عربستان برای برقراری روابط مجدد با قطر/حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه/تهدید عادل الجبیر به حمله نظامی علیه قطر/ نقش روسیه در هک رسانه های قطری
 
رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه کاخ سفید درباره محتوای این تماس تلفنی تصریح کرد: پیام وی (ترامپ) این بود که ما نیازمند ‏اتحاد برای جنگیدن با ایدئولوژی افراطی گری و جلوگیری از تأمین مالی تروریسم هستیم. اتحاد خلیج (فارس) برای صلح و امنیت منطقه اهمیت دارد.‏
 
رویترز به اینکه این تماس تلفنی به ابتکار کدام طرف انجام شده است، اشاره ای نکرد.‏
 
این تماس تلفنی پس از آن صورت می گیرد که جانبداری ترامپ از عربستان، موجی از انتقاد را در آمریکا به وجود آورد.
 
صبح سه شنبه به وقت واشنگتن، دونالد ترامپ با فرستادن توییت هایی تصمیم کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را برای قطع ‏رابطه با قطر ستوده بود‎.
 
وی در توییتی نوشت: درسفر اخیرم به خاورمیانه اعلام کردم دیگر نمی توان کمک مالی به ایدئولوژی افراط گرایانه را تحمل ‏کرد. رهبران (عرب) انگشت اتهام را به سمت قطر گرفتند. نگاه کنید‎!‎
 
ترامپ همچنین در توییت دیگری با ستایش از عربستان نوشت: چه خوب است که دیدار از عربستان و ملاقات با پادشاه (این ‏کشور) و 50 کشور، نتیجه مطلوبی در برداشت. آنها گفتند که موضعی سخت در قبال تأمین مالی افراط گرایی در پیش می گیرند و ‏قطر نشانه گرفته شد. شاید این سرآغاز پایان وحشت تروریسم باشد‎.‎
 
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر، روز سه شنبه در واکنش به توییت های ترامپ گفت: قطر عملی به ‏مقابله و جلوگیری از حمایت ها و تأمین مالی تروریسم می پردازد‎.‎
 
حمله جنگنده های ائتلاف آمریکا به مواضع ارتش سوریه در حومه «حمص»
 
یک منبع نظامی سوریه از حمله جنگنده های ائتلاف بین المللی تحت سرکردگی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در حومه شرقی حمص خبر داد و این اقدام را حمایت از تروریسم برشمرد.

به گزارش سانا، یک منبع نظامی سوریه از حمله جنگنده های آنچه ائتلاف بین المللی خوانده می شود به یکی از مواضع نظامی ارتش سوریه در محور «التنف» واقع در منطقه الشحیمه در حومه شرقی حمص و کشته شدن چندین نفر و بر جای ماندن خسارات مادی خبر داد.

این منبع افزود: فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح تأکید دارد که ارتش سوریه و متحدانش به ادامه جنگ علیه گروه های تروریستی و در رأس آنها داعش و النصره و پیگرد بازماندگان آنها در تمام خاک سوریه مصمم هستند.

وی در ادامه گفت: فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح نسبت به خطرات این تنش و پیامدهای آن هشدار داده و آنچه ائتلاف بین المللی خوانده می شود را به توقف این تجاوزات تحت هر بهانه ای که باشد دعوت می کند.

از سوی دیگر، معاون رئیس کمیته دفاع و امنیت مجلس روسیه اعلام کرد، در پی حمله هوایی ائتلاف آمریکا علیه نیروهای سوریه، مسکو برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت را خواستار خواهد شد.
 
جبیر: امیدوارم نیازی به اقدام نظامی علیه قطر نباشد
 
 وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه فکر می‌کند فشارهای اخیر قطر را به تغییر رفتار وامی‌دارد، گفت: امیدوار است نیازی به استفاده از گزینه نظامی نباشد.
 
«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه، احتمال اقدام نظامی علیه قطر را رد نکرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی که در یک نشست خبری در پاریس صحبت می‌کرد، ابتدا گفت قطر باید از حمایت از حماس و اخوان المسلمین دست بردارد.

جبیر افزود: «قطر باید از این سیاست‌ها دست بردارد، تا بتواند به ثبات در خاورمیانه کمک کند.»
 
آماده باش به نیروهای نظامی قطر/ شروط عربستان برای برقراری روابط مجدد با قطر/حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه/تهدید عادل الجبیر به حمله نظامی علیه قطر/ نقش روسیه در هک رسانه های قطری 
او با اشاره به محاصره دریایی، هوایی و زمینی قطر، گفت این تصمیمات هزینه زیادی را به دوحه تحمیل می‌کند.

وزیر خارجه عربستان ادامه داد: «معتقدیم که منطق و عقلانیت قطری‌ها را به برداشتن گام‌های درست متقاعد می‌کند.»

وی افزود: «تصمیماتی که گرفته شده، بسیار قدرتمند هستند و هزینه بسیاری برای قطر خواهند داشت. فکر نمی‌کنیم که قطری‌ها بخواهند این هزینه ادامه داشته باشد.»

جبیر در پایان در پاسخ به اینکه آیا اگر قطر تغییر رفتار ندهد، ممکن است اقدامات نظامی علیه این کشور در دستور کار قرار گیرد، گفت: «امیدوارم این اتفاق نیفتد.»

مراکش پروازها به مقصد قطر را متوقف کرد
 
خطوط هوایی مراکش همه پروازهای خود از طریق دوحه قطر به کشورهای امارات، عربستان سعودی، مصر و یمن را لغو کرد.
 
به گزارش رویترز، در پی تصمیم دیروز برخی کشورهای عربی به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر، خطوط هوایی مغرب نیز سه شنبه شب اعلام کرد، همه پروازهای آن از طریق دوحه به کشورهای امارات، عربستان، مصر و یمن لغو می شود.
 
اردن سطح روابط با قطر را کاهش داد / بستن دفتر شبکه الجزیره
 
دولت اردن از کاهش سطح روابط دیپلماتیک با قطر و بستن دفتر شبکه الجزیره خبر داد.

در همین راستا، «محمد المومنی»، سخنگوی رسمی دولت اردن گفت: در پی بررسی علل بحران موجود بین مصر، عربستان، امارات و بحرین از یک سو و قطر از سوی دیگر، دولت اردن نسبت به کاهش سطح روابط دیپلماتیک با قطر و لغو مجوز شبکه الجزیره تصمیم گیری کرد.

وی افزود: دولت اردن نسبت به پشت سر گذاشتن این مرحله تأسف بار و حل بحران بر اساس بستری مستحکم که تضمین کننده همکاری تمام کشورهای عربی جهت ساخت آینده بهتر برای ملت های ماست امیدوار است.

امیر قطر، دستور آماده باش صادر کرد
 
امیر قطر روز سه شنبه با صدور بخشنامه ای به نیروهای مسلح این کشور دستور آماده باش کامل را برای مقابله با هر تجاوزی به خاک این کشور صادر کرد.
 
در این بخشنامه که رسانه های قطری آن را فوری منتشر کردند، عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر قطر اعلام کرد: پس از انجام هماهنگی های لازم با شیخ تمیم بن حمد امیر این کشور به نیروهای مسلح قطری دستور داده می شود که در آب های خلیج فارس به حالت آماده باش درآیند و در صورت دیدن هرگونه تجاوز نیروهای خارجی صلاحیت مقابله با آن را خواهند داشت.
 
 
نخست وزیر قطر همچنین دستور داده تا نیروهای گارد مرزی و ساحلی به نیروهای مسلح این کشور بپیوندند تا با هر تهدید نظامی مقابله کنند.
 
این مقام قطری افزوده است: هر گونه کشتی یا لنج نظامی و غیر نظامی که بدون هماهنگی از بخش های غربی و شرقی قبلی وارد آب های منطقه ای قطر شود، در معرض تیراندازی قرار خواهند گرفت.
 
نخست وزیر قطر لنج ها و کشتی های ورودی از سمت مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران را از این امر مستثنا کرده است.
 
عربستان پیش از این امکان هرگونه میانجی گری میان ریاض با دوحه را رد کرده بود. عربستان به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن، روابط سیاسی خود را با قطر قطع کردند.
 
انتقاد شدید وزیر خارجه آلمان از ترامپ

وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام حمایت کشورش از قطر، از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه ظاهرا تلاش‌هایی برای به انزوا کشاندن قطر در حال انجام است، گفت: در پیش گرفتن شیوه ترامپ در تعامل با دولت‌های منطقه، برای منطقه‌ای که درگیر بحران‌هاست،  بسیار خطرناک است.

وزیر خارجه آلمان گفت: وی از تشدید فاجعه‌بار اوضاع و پیامدهای آن برای کل منطقه نگران است.

گابریل در ادامه ضمن انتقاد دوباره از سیاست‌های دونالد ترامپ در خاورمیانه، گفت: قراردادهای کلان فروش سلاح که ترامپ با کشورهای عربی خلیج فارس منعقد کرده، سیاست اشتباهی است.

وزیر خارجه آلمان اظهار داشت: از نظر آلمان حل بحران‌ها از طریق گفت وگو حاصل می‌شود.

گابریل قرار است، فردا با عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در برلین دیدار کند.

هدیه ای که عربستان به ایران داد
 
عربستان با اقدامات تهاجمی علیه قطر، این کشور را سمت تهران هل داده و هدیه ای بی سابقه به ایران داده است.

خبرگزاری بلومبرگ (bloomberg) به نتیجه عکس دادن اقدامات عربستان اشاره کرده که همچون «هدیه ای بی سابقه برای ایران» بوده است.

بلومبرگ نوشت: گسستن کشورهای عربی از قطر که با رهبری عربستان انجام می شود، دوحه را به آغوش ایران هل می دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: جدایی عرب ها از قطر با هدایت سعودی در حال نتیجه عکس دادن به نفع ایران بوده و دست کم در شرایط کنونی، این اقدامات در راستای منافع تهران تمام شده است.

هک شدن خبرگزاری قطر توسط هکرهای روسیه صورت گرفته است
 
دو هفته پیش در خبرگزاری قطر اظهاراتی از قول امیر این کشور منتشر و در آن بر لزوم ادامه روابط با ایران و حمایت از حماس، تأکید شد.
 
شبکه «سی‌ان‌ان» روز سه‌شنبه مدعی شد که اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌آی) بر این باور است که «هک خبرگزاری قطر»، کار هکرهای روسیه بوده است.

دو هفته پیش در خبرگزاری قطر اظهاراتی از قول امیر این کشور منتشر شد، که در آن بر لزوم ادامه روابط با ایران و حمایت از حماس، تأکید شد.

در حالی که این اظهارات علاوه بر خبرگزاری، در شبکه قطر هم زیرنویس شده و در توییتر و فیسبوک رسمی خبرگزاری قطر نیز منتشر شد، دوحه ادعا کرد که این خبر جعلی است.

قطر می‌گوید، سایت خبرگزاری قطر هک و این «گزارش جعلی» در آن منتشر شده است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، محققین اف‌بی‌آی که برای بررسی این مسأله راهی دوحه شده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که خبرگزاری قطر توسط هکرهایی در روسیه هک شده است.

مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته‌اند، گویا هدف از این کار، ایجاد اختلاف میان آمریکا و متحدانش بوده است.

اف‌بی‌آی و آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده‌اند، ولی یک سخنگوی سفارت قطر در آمریکا همکاری با واشنگتن در مورد این رخداد را تأیید کرده است.

یک مقام آمریکایی گفته، هنوز مشخص نیست که هکرها به گروه‌های خلافکار وابسته بوده‌اند یا به دولت، اما «در روسیه به ندرت چیزی بدون رضایت دولت انجام می‌شود.»

در ماه‌های گذشته، مقامات آمریکایی تقریبا هر هفته در موضوعات مختلف، روسیه را به انجام حملات سایبری متهم کرده‌اند.

با وجود این، تاکنون هیچ مدرکی برای اثبات این ادعاها ارائه نشده است. کرملین با رد ادعاهای واشنگتن، تأکید کرده که اگر آمریکا مدرکی در این رابطه دارد، باید منتشر کند.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل