بازدید 15569
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «تصمیم اثرگذار بر بازار خودرو طی هفته‌های آتی» تا «صادرات مجانی گاز به ترکیه از شایعه تا واقعیت»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات آخرین روز کاری بورس، کاهش بهای انواع سکه، کاهش بهای نفت با افزایش تولید لیبی، عقب‌نشینی طلا در بازار جهانی، خیز 50 ریالی دلار در بازار آزاد ارز، احتمال رکورد مصرف برق در تابستان امسال، احتمال ارزانی میوه و زمان واریز نخستین سود سهام عدالت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰ 01 June 2017
از «تصمیم اثرگذار بر بازار خودرو طی هفته‌های آتی» تا «صادرات مجانی گاز به ترکیه از شایعه تا واقعیت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات آخرین روز کاری بورس، کاهش قیمت انواع سکه، کاهش قیمت نفت با افزایش تولید لیبی، عقب‌نشینی طلا در بازار جهانی، خیز 50 ریالی دلار در بازار آزاد ارز، احتمال رکورد مصرف برق در تابستان امسال، احتمال ارزانی میوه و زمان واریز نخستین سود سهام عدالت را در بر دارد.


شاخص بورس پس از چهار روز عقبگرد، کمتر از دو واحد جلو رفت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 10 خرداد ماه 96 با افزایش 1.77 واحدی به رقم 80 هزار و 513 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 0.49 واحدی به رقم 27 هزار و 254 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 37 واحد رشد، عدد 17 هزار و 486 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 29 واحد افزایش داشت و به عدد 13 هزار و 581 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 18 واحدی به رقم 87 هزار و 724 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با کاهش 52 واحدی به رقم 55 هزار و 559 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با رشد 306 واحدی، عدد 180 هزار و 237 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار فرابورس نیز امروز شاخص با رشد 1.3 واحدی به رقم 916 واحد رسید.

از «تصمیم اثرگذار بر بازار خودرو طی هفته‌های آتی» تا «زمان واریز نخستین سود سهام عدالت»

قیمت انواع سکه کاهش یافت

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۵۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به نرخ یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان معامله شد. هر نیم سکه با کاهش ۳ هزار تومانی ۶۳۷ هزار تومان، ربع سکه با کاهش دو هزار تومانی ۳۶۳ هزار تومان و هر سکه یک گرمی هم ۲۵۱ هزار تومان معامله شد.

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید لیبی

روز چهارشنبه قیمت نفت، کاهش یافت. علت این امر افزایش تولید لیبی و همچنین نگرانی‌ها راجع به افرایش تولید آمریکاست که موجب زیر سؤال رفتن توانایی قرارداد کاهش تولید اوپک برای پایان بخشیدن به عرضه بیش از اندازه نفت شده است. قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۵۴ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱. ۳۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۱ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۹. ۱۹ دلار صورت گرفت.

عقب‌نشینی طلا در بازار جهانی

طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر دور نمای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که تقاضای سرمایه‌گذاری برای این فلز ارزشمند را محدود می‌کند، برای سومین روز کاهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۲۵۹.۵۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه پس از اینکه ابتدا تا سطح ۱۲۷۰.۴۷ دلار صعود کرد، به همین میزان کاهش یافت. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۲۵۸.۹۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه با ۵.۷۰ دلار یا ۰.۵ درصد کاهش، در ۱۲۶۵.۷۰ دلار بسته شده بود. طلا از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ۰.۶ درصد کاهش قیمت نشان می‌دهد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۷.۲۶ دلار رسید. این فلز در ماه مه ۰.۴ درصد رشد قیمت داشته است. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، ۹۳۹.۴۵ دلار معامله شد. این فلز در معاملات روز گذشته ۱.۹ درصد کاهش قیمت داشت که بزرگترین کاهش یک روزه در حدود یک ماه گذشته بود. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۸۰۵.۶۰ دلار رسید و از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ۲.۱ درصد کاهش قیمت نشان می‌دهد که نخستین کاهش ماهانه پالادیوم در سال جاری است.

تصمیم اثرگذار بر بازار خودرو طی هفته‌های آتی

سه‌شنبه گذشته، یکی از مدیران شرکت‌های خودروساز با توجه به درخواست تولید‌کنندگان از شورای رقابت مبنی بر تجدید نظر بر قیمت‌های کنونی از افزایش 4 تا 5 درصدی قیمت خودرو طی سال‌جاری خبر داده بود. این در شرایطی است که با توجه به خبر یاد شده برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند که مراجعه مشتریان به بازار برای خرید بیشتر شود، حال آنکه ظاهرا بازار ماه رمضان هیچ‌گونه واکنشی به این اخبار نداشته است؛ به‌ طوری‌ که در هفته جاری قیمت خودروها ثبات خود را حفظ کرده است و بازار نه‌ تنها تکان خاصی را به خود ندید، بلکه خبرها حکایت از کاهش برخی معاملات خودرو در بازار نیز داشته است. معمولا در ماه رمضان تقاضا برای خودرو کاهش پیدا می‌کند؛ در این بین همزمانی ماه رمضان با فصل امتحانات مدارس موجب شده که تقاضا کاهش جدی‌تری پیدا کند؛ دلیل این موضوع آن است که خانواده‌ها در ماه رمضان و فصل امتحانات چندان تمایلی به سفر ندارند و از همین روی، تقاضا برای خرید خودرو نیز افت پیدا می‌کند.در این میان اما از بازار خودروهای وارداتی خبر می‌رسد که خرید و فروش در این بازار نیز در وضعیت رکود به سر می‌برد. به گفته فعالان بازار به‌دلیل کاهش واردات برخی خودروها در بازار شاهد افزایش قیمت وارداتی‌ها هستیم؛ اما افزایش عرضه برخی برندها نیز کاهش قیمت آنها را به‌دنبال داشته است. به نقل از دنیای اقتصاد، موضوع مهمی که کارشناسان اثر آن را طی هفته‌های آتی در بازار این خودروها حائز اهمیت می‌دانند از سرگیری شماره‌گذاری خودروهای برندهای غیرآمریکایی تولید شده در این کشور است. به اعتقاد فعالان بازار ورود این خودروها به بازار قطعا اثر جدی در کاهش قیمت خودروهای تحریمی دارد.

خیز 50 ریالی دلار در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 50 ریال نسبت به روز قبل، به قیمت 37 هزار و 340 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 59 ریال به رقم فروش 41 هزار و 722 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 219 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 6 ریال گران تر فروخته شد.

از «تصمیم اثرگذار بر بازار خودرو طی هفته‌های آتی» تا «زمان واریز نخستین سود سهام عدالت»


احتمال رکورد مصرف برق در تابستان امسال

در پی روند افزایش گرمای هوا در روزهای گذشته، هفتم خردادماه مصرف برق به اوج رسید و عدد 46 هزار و 104 مگاوات را ثبت کرد، این میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه پارسال بیانگر اختلاف فاحش افزایش بیش از 9 هزار مگاواتی بود. گزارش شبکه برق کشور در 11 روز گذشته از وضعیت پیک مصرف برق بیانگر این است که به طور متوسط در روزهای منتهی به پایان اردیبهشت ماه تا امروز، روزانه بیش از 4000 مگاوات پیک بار مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. پیش بینی‌ها بیانگر این است که پیک بار تابستان سال جاری رکورد خواهد شکست و به بیش از 55 هزار مگاوات خواهد رسید.

احتمال ارزانی میوه

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت قیمت میوه‌های نوبرانه در بازار اظهار داشت: در حال حاضر نرخ هر کیلو گیلاس تکدانه ۲۰ هزار تومان، هلو هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان، زردآلو ۴ تا ۱۰ هزار تومان و گوجه سبز ۲ تا ۸ هزار تومان است. وی نرخ هر کیلو طالبی را ۲ تا ۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: همچنین نرخ هر کیلو هندوانه ۴۰۰ تا هزار تومان و ملون هزار تا ۲ هزار تومان است. به گفته مهاجران قیمت هر کیلو سبزی جور (پلو، آش، قورمه) هزار تا هزار و ۵۰۰ و سبزی خوردن هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان است. رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: همچنین نرخ هر کیلو خیار گلخانه هزار تا ۲ هزار تومان، گوجه فرنگی ۸۰۰ تا هزار و ۸۰۰ تومان، پیاز ۳ هزار تومان و سیب زمینی ۸۰۰ تا هزار و ۶۰۰ تومان است. وی از رکود حاکم بر بازار میوه و صیفی خبر داد و گفت: با توجه به عرضه تولیدات بیشتر طی روزهای آتی پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها در بازار کاهش یابد.

زمان واریز نخستین سود سهام عدالت

پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌ سازی اظهار گفت: با احتساب پرداخت اقساط 10 ساله به علاوه تخفیف‌ها و نیز آورده نقدی مشمولان سهام عدالت، تاکنون به ارزش 24 هزار و 500 میلیارد تومان سهام عدالت به مشمولان آن تخصیص داده شده و این در حالی است که ارزش روز این دارایی به دو برابر یعنی به حدود 54 هزار میلیارد تومان در بازار افزایش یافته است. به گفته وی به محض ورود نخستین سود نقدی شرکت‌ ها در سامانه سهام عدالت، حداکثر تا سه ماه آینده نخستین سود مشمولان سهام عدالت واریز خواهد شد.

صادرات مجانی گاز به ترکیه از شایعه تا واقعیت

صادرات رایگان گاز به ترکیه با واکنش متفاوت مسئولان در دستگاه‌های مختلف همراه بوده است.

تعداد بازدید : 492



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
بورس ورشکسته است
وقتی همه کولر ها از ابی به گازی تبدیل میشه مشخصه که مصرف هم بالاتر میره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس